fbpx

Busbedrijven moeten bij omleidingen betere reisinfo geven

03 jan 2015 16:32

Busbedrijven kunnen nog veel verbeteren om het reizigers bij omleidingen makkelijker te maken. Bijvoorbeeld door verwijzers te plaatsen van een vervallen halte naar een tijdelijke halte. Dat stelt redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl, die daarvoor een idee heeft ingediend bij de prijsvraag Slim OV Idee van de stadsregio Rotterdam. 

Diverse vervoersbedrijven passen de gepubliceerde dienstregeling niet aan als er omleidingen zijn. Gevolg: opgeheven bushaltes blijven voorkomen in reisadviezen. Het komt zelfs voor dat digitale informatieborden bij opgeheven haltes toch vervallen bussen aankondigen. "Dat komt voor bij bijvoorbeeld de RET in Rotterdam. Alleen de oplettende reiziger die de haltepaal goed bestudeerd ziet dat de halte is opgeheven. De vervangende halte wordt weliswaar benoemd, maar de reiziger mag zelf uitzoeken hoe hij daar komt. Dat kan anders", stelt Van Kuyeren.

Volgens Van Kuyeren moeten vervoerders meer leren van elkaar en van andere sectoren. "Bij wegwerkzaamheden zijn omleidingsborden de gewoonste zaak van de wereld. Maar in het openbaar vervoer mag de reiziger in de regel zelf uitzoeken waar de vervangende halte is. Maak het reizigers makkelijk en plaats ook voor ov-reizigers verwijsborden naar vervangende haltes", betoogt hij.

In zijn plan kunnen de lijnnummers op het verwijsbord eenvoudig met stickers omgenummerd worden, zodat de borden bij nieuwe omleidingen gemakkelijk opnieuw te gebruiken zijn. "De wegwijzers starten bij de vervallen halte, waarbij het haltebord nog steeds gebruikt kan worden om details van de omleiding te delen. Nog gebruiksvriendelijker zou het zijn als op de eerste verwijzer ook informatie staat over de periode van de werkzaamheden en de naam van de vervangende halte, maar dan kost het wel meer tijd om de borden bij hergebruik aan te passen", legt hij uit.

Zo zou het verwijsbord bij de opgeheven halte eruit kunnen zien. Het eerste bord is neutraal en eenvoudig her te gebruiken. Het tweede bord is in de huisstijl van de RET. Het derde en vierde voorbeeld is een bord dat de reiziger onderweg ziet, als hij van de opgeheven halte naar de vervangende halte loopt.

De verwijsborden zijn de kern van het ingezonden idee van de redacteur, maar hij denkt ook dat de reisinformatie verbeterd kan worden als vervoerders meer van elkaar leren. De HTM plaatst bij langdurige werkzaamheden bijvoorbeeld stickers op prullenbakken. Die vallen op. "Andere vervoerders kunnen daarvan leren en dat ook doen", stelt Van Kuyeren. Ook vindt hij dat vervoerders alle omleidingen in het juiste formaat moeten doorgeven aan reisplanners. "Dat klinkt als een open deur, maar in de praktijk gebeurt het onvoldoende".

 

Dat reizigers behoefte hebben aan betere reisinformatie bij een ontregeling, blijkt ook ieder jaar uit de OV-Klantenbarometer van het CROW (voorheen KPVV). Zo beoordeelt de Rotterdamse busreiziger de informatie bij vertraging met een 5,7. Alleen de tarieven worden nog slechter beoordeeld. 

Slim OV Idee heeft inmiddels elf verbeteringen genomineerd voor de hoofdprijs van 10.000 euro. Dit plan is daar één van.