Connexxion steunt pleidooi Rover voor enkelvoudig in- en uitchecken
18 mrt 2020 15:03
Maar één keer in- en uitchecken per treinreis. Dat pleidooi van reizigersvereniging Rover krijgt steun uit onverwachte hoek. Connexxion-directeur Pier Eringa zegt tegenover Treinreiziger.nl dat ook hij vindt dat reizigers in de toekomst maar één keer per treinreis moeten inchecken.
Heel snel oplossen
“De reiziger moet geen last hebben van wisselen van palen en pasjes”, stelt de topman. Eringa vindt dat de huidige situatie “heel snel” opgelost moet worden. Hij wijst erop dat binnen een paar jaar betaald kan worden met de bankpas en smartphone. De problemen zijn dan grotendeels opgelost, verwacht Eringa. Reizigers moeten dan wel een deel van hun privacy opgeven. Niet iedereen wil dat. “Als er behoefte is aan anoniem reizen, dan kun je dat ook organiseren”, reageert de topman.
Beluister de uitspraken van Eringa
Al jaren wordt er gesproken over het mogelijk maken van enkelvoudig in- en uitchecken. Zo concludeerde de Commissie Meijdam al in 2012 dat het technisch maakbaar is, maar dat het mede door bezwaren van vervoerders moeilijk realiseerbaar is. Vorig jaar stelde staatssecretaris Stientje van Veldhoven dat een dergelijk systeem 20 miljoen euro kost, te duur vond de bewindsvrouw.
Overheid aan zet
Wat Eringa betreft is de overheid juist aan zet. “Dit moet de overheid er gewoon doorheen drukken. Hier is een sterke regiefunctie van de overheid nodig.” Dat is precies ook wat Rover eerder bepleitte. Tot nu toe leek de reizigersvereniging weinig bijval te krijgen. Rover-directeur Freek Bos reageert dan ook verheugd op de ondersteunende woorden van Eringa. ”Het wordt nu tijd dat het ministerie de juiste eisen neerlegt bij de sector. Rover gaat graag samen met Eringa kijken hoe we op zijn lijnen versneld single check in kunnen invoeren.”
Vergissing
Jaarlijks gaan er ruim 200.000 reizigers de fout in bij het in- of uitchecken. Zij verliezen hun borg (tot 20 euro) en lopen bovendien het risico om beboet te worden. Maar volgens Eringa is het niet de bedoeling dat de goedwillende reiziger beboet wordt. “Mensen die slechte bedoelingen hebben of agressief zijn moeten keihard aangepakt worden. Maar mensen die het goed voor hebben en een keer een foutje maken moet je vergeven en zorgen dat je het netjes oplost.”
Video: Eringa wil meer regionale Sprinters
Tip: Zie ook ons uitgebreide artikel met de plannen van de regionale vervoerders.
De OV-sector werkt aan nieuwe betaalvormen. Zo moeten de bankpas en de smartphone op termijn de OV-chipkaart (grotendeels) vervangen. Tjalling Smit, commercieel directeur bij NS, vertelde eerder aan Treinreiziger.nl dat straks ook met de bankpas enkelvoudig inchecken niet mogelijk is. Volgens hem blijft het probleem bestaan dat niet precies is vast te stellen welke trein de reiziger exact heeft gebruikt.
Dit interview heeft plaatsgevonden op 9 maart, voordat het Corona virus in de huidige mate het land beheerste. We zullen de komende tijd ons best doen om zowel nieuws te brengen over de Corona maatregelen (OV gerelateerd) als ander nieuws.
Dat had meteen gemoeten!
Inderdaad, maar dat was niet de enige dat opgelost had moeten worden vóór de uitrol van de OV-chipkaart. Het systeem voldoet immers op meerdere punten niet aan de gewenste gebruiksmogelijkheden: Verschillend tarief rekenen voor reizen tijdens spits/dal is niet mogelijk (halve workaround: incheckmoment is bepalend), trajectabonnementen waren niet mogelijk (workaround: ritprijs wordt pas achteraf berekend), het systeem kan niet het beste tarief op basis van meerdere abonnementen berekenen (halve workaround: reiziger moet meerdere OV-chipkaarten aanschaffen en de juiste selecteren bij het inchecken), etc.
Het is te hopen dat de aangekondigde opvolger van de OV-chipkaart wel eerst wordt uitontwikkeld en dan pas wordt uitgerold, maar ik heb er een hard hoofd in.
@ Johan:
En dan heb je ook nog het prijsverschil voor precies hetzelfde traject heen en terug bij gebruik van verschillende vervoerders.
Quote Tjalling Smit “Volgens hem blijft het probleem bestaan dat niet precies is vast te stellen welke trein de reiziger exact heeft gebruikt.”
En daar raakt hij de kern van het probleem. Dat is namelijk een vraag vanuit de vervoerders, waarde reiziger last van heeft.
De reiziger wil zo snel en comfortabel mogelijk van A naar B. En dat doet hij met “de trein””of “de bus”en van wie die trein of bus is maakt hem niets uit.
Waarom niet inchecken per trein, net als in de bus en tram? Dan is direct duidelijk welk traject van welke trein gebruik is gemaakt.
Eindelijk eens een directeur die verstandige uitspraken doet in tegenstelling tot Tjalling Smit die geen oplossing wil.
Helemaal eens met het pleidooi van Pier Eringa voor de singlecheck.
Omchecken komt neer op de 19e-eeuwse praktijk dat iedere maatschappij zijn eigen kaartjes heeft. En daar waren we nu juist sinds de jaren 1920 (NS-fusie) van af.
Het mag bekend zijn dat de reiziger alleen maar ongemak ondervindt van dit systeem, zoals boven ook al vermeld. De reiziger reist van A naar B, checkt in bij A en uit bij B. Welke vervoerder is niet relevant voor hem net zomin als welk poortje hij opent of bij welk paaltje hij in-/uitcheckt.
Ik kan me niet anders voorstellen dan dat het idee van omchecken in het systeem is gebracht op aandrang van de vervoerders. De kosten van aanpassen van het systeem (bovengenoemde 20 miljoen(??)) dienen daarom ook niet door de overheid te worden opgebracht en ook niet door de reizigers (tarieven) maar door de vervoerders gezamenlijk.
Koppeling van de invoering van de singlecheck met nieuwe betaalvormen moeten we niet willen om de praktische reden dat hier al vele jaren aan wordt gewerkt zonder (praktisch) resultaat.
De komende jaren zal de OV-chipkaart nog vrijwel het alleenrecht hebben, daarom moet het singlecheck systeem hierop worden gebaseerd.
Laat de overheid zo nodig zijn verantwoordelijkheid nemen en het singlecheck-systeem opleggen
> De reiziger reist van A naar B, checkt in bij A en uit bij B.
Dat geldt echter enkel per TREIN.
Met bus, tram of metro moet je al per voertuig/traject in en uitchecken.
Bv. van Delft Buitenhof naar Rijswijk (NIET per trein) is 1 bus naar Delft Station, uitchecken, andere bus naar Rijswijk (weer IN- en uitchecken daarop).
Ik citeer het citaat uit ovpro van 15 maart 2020 van de heer Pedro Peters van OV – NL, dat “door het coronavirus het stads – en streekvervoer 60 miljoen Euro per maand misloopt”.
Deze vlieger gaat niet helemaal op, want een hoop kosten worden door het stads – en streekvervoer per definitie dan OOK niet gemaakt.
Een eenvoudig rekensommetje leert mij, dat dit op jaarbasis 720 miljoen Euro is.
En dit is alléén nog maar het stads – en streekvervoer. Andere vormen van openbaar vervoer, bijvoorbeeld de trein, worden buiten beschouwing gelaten.
De 20 miljoen Euro voor het “single in – en uitchecken” is “peanuts”!
Ik heb al eerder gepleit voor meer openheid over de financiën door de bus – en treinvervoerders Het begin is er…
Mevrouw Van Velhoven – de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat – die wegens de kosten – 20 miljoen Euro – TEGEN het ombouwen van het systeem is moet op basis van deze berekening haar mening wijzigen. Of anders door de Vaste Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat van de Tweede Kamer hiertoe gedwongen worden.
De openbaar vervoersector moet zelf in het kader van de zelfregulering maar “bakkeleien” over de verdeelsleutel van die 20 miljoen – niks nieuws onder de zon, want er wordt wat “afgebakkeleid” in die sector – want dat is als ov reiziger niet mijn eerste zorg. Sterker nog: dat interesseert mij voor geen meter.
En hieruit blijkt maar weer, dat de openbaar vervoersector de ov reizigers harder nodig heeft dan andersom!
Het hele artikel kunt u terugvinden op de site van ovpro.
—————
‘Stad- en streekvervoer loopt ruim 60 miljoen per maand mis vanwege coronavirus’
Gepubliceerd op 15-03-2020 om 18:53
Het stad- en streekvervoer zal maandelijks minstens 60 miljoen euro aan inkomsten mislopen door de afname van het aantal reizigers als gevolg van het oprukkende coronavirus. Dat zegt voorzitter Pedro Peters van OV-NL zondag in reactie op de persconferentie waarin minister Arie Slob van Onderwijs bekendmaakte dat alle scholen en de kinderopvang tot en met 6 april dichtgaan.
Waarom kunnen bussen en trams wel van ontwaardingsapparatuur (kaartlezer) worden voorzien en treinen en metro’s niet?
Dan kun je daarna de poortjes bij de ingang van het station puur voor toegang gebruiken.
Tsja…. het kan inderdaad makkelijk, maar er is iets (iets met emotie misschien?) dat mensen er toe aanzet om het moeilijk te maken.
Nu kan ik mij het wel voorstellen dat mensen hiertegen een bezwaar hebben, omdat er dan een hogere ritprijs berekend gaat worden bij noodzakelijk omrijden. Dat kan opgelost worden door het teveel betaalde bedrag bij de laatste uitcheck te verrekeken. Dat valt echt wel te programmeren in het computersysteem.
Drukte bij het in- en uitchecken tijdens het instappen kan een ander bezwaar zijn. Dat valt ook op te lossen door de in- en uitcheckpalen wat te verspreiden door de trein.
Wim de Groot schreef op 28 maart 2020 :
Prima idee! Steun voor ROVER – voorstel . Geweldig voor de DalVrij-abonnementhouders als de invoering gerealiseerd zou kunnen worden. Het magische tijdstip van de middagspits ( voor 16 uur inchecken)geldt dan alleen bij vervoerder nr,1 en niet weer opnieuw bij vervoerder nr.2. De reis van A naar B is altijd voorspelbaar ! Voor de niet-abonnement reizigers is het eenvoudig te herleiden wat qua geld naar vervoerder 1 en wat naar vervoerder 2 gaat ( zie 9292 ov of ns.nl)
Overigens blijf ik van mening dat de OV-Chipkaart, de draagmoeder van onze abonnementen, moet blijven bestaan en verbeterd moet worden.
De NS verlengt de geldigheid van de zgn. Kruidvatkaartjes tot eind 2020. Top !
Nu nog even de regeling van het 16.00 uur als begin van de middagspits opheffen voor de Kruidvatkaartjes en het net zo te maken als die voor de DalVrij abonnementenhouders en de Voordeelurenabonnementen ( geldt vanaf 2021; voor 16 uur inchecken ) Nu geldt voor die Kruidvatkaartjes dat deze reizigers van 16.00 uur tot 18.30 uur niet in de trein aanwezig mogen zijn. Je zal maar conducteur zijn die dat mag uitvoeren !