‘Spoorboekloos treinen dreigt mythe te worden’
22 mrt 2017 18:25
De Nederlandse Spoorwegen willen aan het einde van dit jaar iedere tien minuten een intercity laten rijden tussen Amsterdam en Eindhoven. In de spits zou er ook elke tien minuten een Sprinter moeten gaan rijden tussen Utrecht en Houten Castellum. Reizigersvereniging Rover heeft grote zorgen over de plannen, vooral over de verslechteringen die bij diverse Sprinter trajecten dreigen. Daarom vraagt de vereniging, samen met andere consumentenorganisaties om een heroriëntatie op de plannen.
De consumentenorganisaties zijn over een aantal verbeteringen positief. Maar als het om het spoorboekloos rijden gaat – formeel Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) genoemd -zijn de organisaties kritisch.
Reizigers op een aantal andere trajecten betalen hiervoor echter het gelag: op diverse plaatsen zijn reizigers meer dan tien minuten langer onderweg door verslechterde aansluitingen en door langdurig stilstaan op tussenstations” schrijft Rover.
In een brief aan NS benoemen de consumentenorganisaties een lijst met tien verslechteringen die dreigen. Bijvoorbeeld buiten de spits 12-13 minuten langere reistijd tussen Enkhuizen en Alkmaar. Vanuit Enkhuizen de richting Enkhuizen naar Purmerend/Zaandam wordt ook erg onaantrekkelijk door een overstaptijd van 26 minuten in Hoorn. En zo staan er in de reeks nog tal van voorbeelden.
Grens bereikt
“Wij begrijpen dat verbeteringen niet altijd mogelijk zijn zonder dat er ergens reizigers op achteruitgaan. Maar er is een grens aan het accepteren van relatief grote verslechteringen voor kleinere groepen reizigers, bij het tot stand brengen van relatief kleine verbeteringen voor een grote groep reizigers. Met deze overwegingen willen wij u het signaal geven dat voor ons deze grens is bereikt” aldus Rover en de andere consumentenorganisaties.
Sluitpost
Het advies bevat enkele concrete voorstellen om deze gevolgen te beperken. Maar ook als NS deze overneemt, blijven er volgens de organisaties negatieve gevolgen bestaan. “De puzzel is, gegeven de inrichting van de infrastructuur, te vaak niet goed passend te krijgen. En het zijn dan telkens de sprinterverbindingen die de sluitpost worden. Rover ziet de sprinter juist als een belangrijk en te verbeteren onderdeel van de grootstedelijke netwerken” schrijft de vereniging. In de Telegraaf uit Rover voorzitter Arriën Kruyt zijn zorgen:
Ik vrees dat het spoorboekloos treinen een mythe zal blijken, als sprinters niet ten volle meeprofiteren”, stelt Kruyt.
Discussie
Rover stelde al eens eerder spoorboekloos rijden ter discussie. “Ieder kwartier een trein is vaak genoeg, bovendien is het helemaal niet verstandig om bij deze staat van de infrastructuur zo vaak de trein te laten rijden. Laat ProRail eerst maar eens de vele storingen oplossen en NS de materieelproblemen,” betoogde Rover-voorzitter Arriën Kruyt in 2015. Kruyt stelde verder dat metro-achtige bij juist Sprinters veel belangrijker is dan bij intercity´s.
Gratis nieuwsbrief OV-Nieuws ontvangen?
[wysija_form id=”5″]
NS komt met slecht doordacht plan. 10 minutendienst Eindhoven- Utrecht sluit nergens aan op 15/30 minutendienst op rest net. Voor ieder veel beter om 7,5 minutendienst tussen Den-Bosch in te voeren en 15 minutendiensten op takken die hierop aansluiten. Dit geeft oneindig meer groeimogelijkheden
Het probleem zijn niet zo zeer de aansluitingen, maar eerder het gebrek aan marges op het spoor om vertragingen op te vangen, het gebrek aan materieel, meer personeel, hogere kosten, enzovoorts.
Het is van de gekke dat een 10-minutendienst aan de orde kan zijn, terwijl er elders in Nederland nog altijd chaos is met een halfuursdienst.
Ik heb het natuurlijk over de chaos op de lijn Den Haag – Rotterdam – Eindhoven – Venlo. Vertragingen aan de orde van de dag. Elke dag weer een ander excuus.
Overstap op Breda die buitengewoon irritant is.
En als je naar Venlo moet, mag je ook nog extra in Eindhoven overstappen. Want de trein naar Venlo gaat tegenwoordig naar Amsterdam (alsof er nog niet genoeg treinen naar Amsterdam gaan…)
De proefnemingen tussen Eindhoven en Amsterdam in vorige jaren resulteerde in slechtere verbindingen voor de zijlijnen en ook nog eens minder materieel per rit, waardoor er steeds een aantal treinen mudvol richting Utrecht/Amsterdam vertrokken en zelfs mensen niet in treinen konden. Je kunt nu eenmaal niet ineens ergens extra IC materiaal vandaan halen. Bovendien vind ik de suggestie van elke tien minuten een trein uiterst tendentieus. Als dat ook echt zo was zou de gehele dienstregeling voor Eindhoven-Amsterdam op de schop moeten. Het is eerder 6 IC’s in het uur, waarbij er tussen sommige IC’s slechts 6 tot 8 minuten zitten en de verbindingen met de zijlijnen niet bepaald optimaal zullen zijn. Het neveneffect kan zijn dat op bepaalde momenten er zoveel aanbod van mensen is dat de tijd dat de IC stilstaat om mensen in en uit te laden zo lang wordt dat de volgende trein net zo goed opgeheven kan worden met een domino effect tot ruim na de spits.
Bovendien wordt de eerste generatie (V)IRM omgebouwd waardoor minder IC materieel beschikbaar is en ik denk niet dat de vrijval van materieel, doordat de IC Den Haag eindelijk doortrekt naar Eindhoven enig soelaas zal bieden.
Laat ze eerst maar eens een goede dienstregeling in elkaar zetten met kortere overstaptijden en zoveel mogelijk overstappen van treinen op dezelfde platforms voordat aan dit soort gekunstelde zaken wordt begonnen. Dat kan al een hoop ergernis voorkomen. En als er dan toch voldoende materieel is laat dan de treinen in de spits op goede lengte zijn (12 bakken i.p.v. 8 of 10).
Directieleden van NS én Prorail doen altijd alsof ze enorm ingewikkeld en knap werk voor elkaar krijgen! Niets is minder waar. In Japan, maar ook rond London, Zürich en Parijs bestaan uitgebreide treinnetwerken waarop veel frequenter treinen rijden én met veel hogere punctualiteit. NS is simpelweg een prutsbedrijf dat slecht geleid wordt en steeds weer excuses bedenkt waarom niets niet kan én het nodeloos ingewikkeld maakt. Welke idioot breekt de intercity van Venlo naar Den Haag in 3 stukken en is verbaasd dat het elke dag fout gaat? Gewoon beter plannen door andere mensen en minder bureaucratie. Elke 7,5 minuut een trein op de hoofdas en elk kwartier op elke tak. Kan best. De overheid heeft niet voor niets miljarden geïnvesteerd in het kernnet Tussen Eindhoven en Amsterdam is er ruimte genoeg en als ze iets hardere afspraken hadden gemaakt met Duitsland was er ook op de route Rotterdam – Eindhoven genoeg ruimte geweest om elk kwartier een Intercity te rijden.
Veel reacties gaan over aansluitingen en verslechteringen op andere trajecten. Er zou ook eens gekeken moeten worden naar het effect op het andere verkeer. Wat zou de toename in minuten zijn aan gesloten overwegen bij een dergelijke hoge frequentie? Zijn er nulmetingen op blokkering van overig verkeer? Is er bigdata: “X minuten gesloten overwegen, tijdens de spits, tijdens daluren”? etc. “X minuten geen oversteek mogelijk op onbewaakte overwegen”? Waarbij voor onbewaakte overwegen geteld moet worden vanaf het moment dat de knipperlichten en alarmbellen aan gaan.
Is het wellicht beter om het beschikbare geld eerst te investeren in een volledig afgescheiden spoorwegennet?