Vanaf vandaag rijdt Eurostar twee keer per dag rechtstreeks van Londen naar Amsterdam. Daarmee wil het bedrijf de concurrentie aan gaan met het vliegtuig. Treinreiziger.nl vergelijkt de mogelijkheden.
Dagelijks vertrekken tientallen vliegtuigen naar Londen. Alleen al vanuit Schiphol stijgen er dagelijks zo’n 45 vliegtuigen op richting de Britse hoofdstad. Vanuit Rotterdam gaan er tot 7 vliegtuigen per dag naar Londen, vanuit Eindhoven en Groningen tot 5 maal per dag. Naar geen enkele andere bestemming stijgen er dagelijks zoveel vliegtuigen op.
Als het aan Eurostar ligt, zal de trein de komende jaren een substantieel marktaandeel veroveren. “Met jaarlijks meer dan 4 miljoen reizigers tussen Londen en Amsterdam is de markt even groot als die tussen Londen en Parijs ten tijde van de introductie van Eurostar in 1994,” brengt Eurostar in herinnering. Na de introductie van de Eurostar tussen Londen en Parijs is er veel veranderd. “In de afgelopen drieëntwintig jaar is de markt voor reizen tussen Londen en Parijs meer dan verdubbeld, doordat reizigers in toenemende mate kiezen voor de hogesnelheidstrein in plaats van het vliegtuig. Naarmate de populariteit van Nederland als belangrijke zakelijke en toeristische hub toeneemt, is het potentieel voor de nieuwe dienstverlening en de volledige markt aanzienlijk.”
Aan ambitie is geen gebrek, maar makkelijk zal het allerminst zijn. Zoals TU-Delft-docent Wijnand Veeneman laatst treffend verwoordde: het vliegtuig lijkt weliswaar vaak goedkoper, maar dat is vaak niet het geval. Transferkosten worden immers vaak vergeten. Dat geldt ook voor de transfertijd en de inchecktijd: Schiphol adviseert twee uur voor vertrek aanwezig te zijn, Eurostar 45 minuten voor vertrek.
De komende twee jaar rijdt de Eurostar alleen rechtstreeks van Londen naar Amsterdam. Er zijn douanefaciliteiten op Amsterdam Centraal, maar er is een tekort aan personeel en er zijn nog geen afspraken gemaakt met de Britse autoriteiten. Daardoor zal de eerste rechtstreekse Eurostar pas eind 2019 vanuit Amsterdam naar Londen vertrekken. “Natuurlijk kan de trein nu al marktaandeel winnen, maar ik verwacht dat Eurostar tot 2020 geen serieuze grote concurrent zal zijn voor de vliegtuigmaatschappijen,” denkt Treinreiziger.nl-redacteur Hildebrand van Kuijeren.
Voor veel reizigers, zeker voor vrijetijdsreizigers, is de prijs een belangrijke factor. Tickets voor de rechtstreekse rit zijn verkrijgbaar vanaf 40 euro. Dat is een aantrekkelijk tarief, maar het moet wel beschikbaar zijn. Op dit moment zijn er vrij veel voordelige tickets van 40 euro of iets duurder. “Als dat zo blijft, dan kan Eurostar zeker een geduchte concurrent worden voor het vliegtuig,” schat Van Kuijeren. Naar Londen geldt een vanaf-prijs vanaf 49 euro (Thalys + Eurostar), maar dat tarief is praktisch niet boekbaar. Als we op Eurostar.com maximaal vooruit proberen te boeken, vinden we alleen tickets voor Thalys + Eurostar vanaf 60 euro. Voor sommige ritten wordt direct al 150 euro voor een enkeltje in rekening gebracht. Kort voor vertrek kan dat zelf oplopen tot 230 euro per enkeltje. “Met dat soort tarieven ga je het niet redden,” denkt Van Kuijeren.
Treinreiziger.nl heeft de proef op de som genomen en steekproefgewijs ticketprijzen opgezocht. Op het eerste gezicht lijkt de trein (Eurostar + Thalys) relatief duur. In alle gevallen is de heenweg (door de overstap) een stuk duurder dan de terugweg. Vliegen lijkt veel goedkoper, vooral naar Luton Airport.
Eurostar | Vliegen via Luton | Vliegen via City Airport | |
1 dag voor vertrek | € 435,50 | € 138,48 (Vueling) | € 151,19 (British Airways) |
1 week voor vertrek | € 217,50 | € 112,08 (Vueling) | € 177,39 (FlyBe) |
3 weken voor vertrek | € 145 | € 95,63 (EasyJet) | € 123,39 (FlyBe) |
2 maanden voor vertrek | € 130 | € 81,48 (Vueling) | € 137,39 (FlyBe) |
Deze steekproef is uitgevoerd op 2 april. Voor alle tarieven geldt: het is een indicatie. Elke dag en op elk boekingsmoment kunnen de tarieven weer anders zijn. De tarieven zijn exclusief transferkosten en eventuele bagage. De vliegtickets naar andere luchthavens (Stansted, Gatwick, Southend, Heatrow) zijn ook opgezocht. Die tarieven zitten meestal tussen Luton en City Airport in.
Maar zoals Veeneman al aangaf: dit beeld is vertekend. De transferkosten zijn bij het vliegtuig hoger. De precieze transferkosten hangen af van het vertrekpunt en de eindbestemming. Maar alleen al een treinretourtje Amsterdam Centraal – Schiphol kost € 8,60 (en op het station € 10,60). Vanaf Londen Luton Airport naar het centrum van Londen kost een treinkaartje al snel € 33 (retourtje naar St. Pancras). De bus is goedkoper, maar ook langzamer en minder frequent en kent variabele tarieven tussen de € 16 en € 21. De transferkosten vanaf Londen City Airport en Londen St. Pancras, waar de Eurostar aankomt, verschillen in het algemeen niet veel. Als we die transferkosten meerekenen wint het vliegtuig meestal nog steeds, maar is het verschil veel kleiner dan op het eerste oog lijkt. De verwachting is dat als de Eurostar in 2020 ook rechtstreeks van Amsterdam naar Londen gaat rijden, de trein goedkoper wordt en het daardoor wel eens op prijs zou kunnen winnen. Tot die tijd is heen vliegen en terug met de trein een serieuze voordelige optie, waar wellicht niet veel mensen aan denken.
Eurostar | Vliegen via Luton | Vliegen via City Airport | |
1 dag voor vertrek | € 441 | € 185,58 (Vueling) | € 157,59 (British Airways) |
1 week voor vertrek | € 223 | € 159,18 (Vueling) | € 183,79 (FlyBe) |
3 weken voor vertrek | € 150,50 | € 142,73 (EasyJet) | € 129,79 (FlyBe) |
2 maanden voor vertrek | € 135,50 | € 128,78 (Vueling) | € 143,79 (FlyBe) |
De bovengenoemde tarieven zijn inclusief transferkosten voor de verbinding Amsterdam Centraal – Londen Eye (station Waterloo). De transferkosten zijn berekend op basis van rail, niet tijdens de ochtendspits.
Voor zakelijke reizigers is de reistijd ook zeer van belang. Kan Eurostar daarop concurreren? Zakelijke reizigers die Business Class reizen, kunnen tot 10 minuten voor vertrek inchecken bij de Eurostar. De reistijd Londen Eye – Amsterdam Centraal komt daarbij uit op net iets meer dan vier uur. Met het vliegtuig kunnen zakelijke reizigers ook kort voor vertrek inchecken en bedraagt de reistijd grofweg 2,5 uur. Daardoor zal het vliegtuig voor sommige zakelijke reizen interessant blijven. Voor vrijetijdsreizigers is reistijd minder belangrijk. Vrijetijdsreizigers worden geadviseerd om 45 minuten voor vertrek aanwezig te zijn, en komen zodoende uit op een reistijd van ongeveer vier uur en drie kwartier met de Eurostar. Met het vliegtuig is het advies twee uur voor vertrek aanwezig en komt de reistijd (via Londen City) al snel uit op een kleine vier uur. Via Luton Airport zal de reistijd vergelijkbaar zijn met de Eurostar. Het voordeel van de trein is echter: je kunt blijven zitten, van hartje stad Londen tot hartje stad Amsterdam.
Dagelijks vertrekken er uit Nederland circa 60 vluchten naar Londen. Eén ding is zeker: zoveel treinen zullen er nooit gaan rijden. Eén trein heeft namelijk plek voor 900 reizigers, terwijl een vliegtuig circa 150 tot 200 zitplaatsen telt. Eén trein is dus goed voor circa vijf vliegtuigen, Natuurlijk heb je als reiziger het liefst een zo hoog mogelijke frequentie. Echter, de zestig vliegtuigen vliegen ook niet gelijk gespreid over de dag. De trein rijdt bij de start nu twee keer per dag, om te kunnen concurreren met het vliegtuig zal die frequentie wel omhoog moeten. Eurostar heeft echter de ambitie om die frequentie ook te verhogen.
Wat ons betreft wint de trein als het gaat om comfort. De stoelen zijn wat aan de harde kant, maar de beenruimte is beter dan in een gemiddeld vliegtuig. Zoals genoemd is het bovendien veel prettiger om van het ene stadscentrum naar het andere stadscentrum te reizen. De reistijd kan bij de trein beter benut worden als reistijd dan bij het vliegtuig. Immers, de tot 2 uur inchecktijd bij het vliegtuig kun je moeilijk gebruiken om te werken. Bovendien zijn de treinen voorzien van gratis wifi en een stopcontact bij de zitplaats.
De eerste periode zal de trein terrein winnen, maar pas vanaf eind 2019 als de directe trein Amsterdam – Londen gaat rijden, kan de trein zich echt gaan meten met het vliegtuig. Belangrijk is wel dat er voldoende goedkope tickets beschikbaar zullen zijn en de frequentie zal hoger moeten zijn dan de huidige twee treinen per dag.
This post was last modified on 8 december 2020 21:44
Vanaf 1 mei 2024 wordt reizen naar Berlijn een stuk toegankelijker en betaalbaarder dankzij de…
Terwijl het televisieprogramma "Denkend aan Zwitserland" van Omroep Max de harten van vele Nederlanders verovert,…
Zwitserland, bekend om zijn adembenemende landschappen, knusse bergdorpjes en efficiënte treinnetwerk, is de perfecte bestemming…
Een nieuw collectief vervoersplan van treinvervoerders moet ervoor zorgen dat zo'n 15 procent van alle…
De afgelopen maand was 47 procent van alle IC Direct-treinen op de HSL (Breda-Rotterdam-Amsterdam) vertraagd,…
Wil je met de trein naar Duitsland? Als je gebruik maakt van de ICE Amsterdam-…
Bekijk reacties
Onder het kopje frequentie staat een fout: er staat: dagelijks vertrekken er uit Nederland circa zestig vluchten naar Nederland, en dat moet denk ik London zijn!
Klopt, het is zojuist aangepast.
Dank je voor je oplettendheid!
Belangrijk is natuurlijk ook hoe het faillissement van de UK uitpakt na de Brexit. Heeft men daar nog geld en is het voor ons nog interessant om daar naar toe te willen gaan. Vanwege de zuuraanvallen en tsunami aan moord en doodslag is het nu al het heroverwegen waard.
Wat bij uittreders faillissement wordt genoemd wordt bij de club van blijvers 'weeffouten' genoemd. Downplayen of uitvergroten al naar gelang iemand zich wel of niet naar de gewenste agenda schikt ;-)
Wat bij uittreders faillissement wordt genoemd wordt bij de club van blijvers 'weeffouten' genoemd. Downplayen of uitvergroten al naar gelang iemand zich wel of niet naar de gewenste agenda schikt ;-)
Ik probeerde zondag de 22e een EST A'dam Brussel te nemen, maar die kan ik in geen planner vinden. Rijden ze toch nog niet in het weekend? Was wel aangekondigd.
Op die dag vertrekt trein EUR - 9161 om 16:47 uit Amsterdam met aankomst 19:38 te Brussel Midi, dat is de Eurostar.
Eurostar heeft 915 zitplaatsen. Ruim 2 keer zoveel als Thalys. De tickets van Eurostar zijn bepaald niet goedkoop. Zelfs niet als je zeer vroeg boekt. En die dure HST moet wel goed gevuld worden.
En de concurrentie tussen Amsterdam - Londen is moordend qua tarieven en tijd. Eurostar 320 scoort t.o.v. de vliegtuig/boten beter met comfort en minder lange wachttijd vanaf 2020.
Wel heeft Eurostar altijd een goede reputatie gehad. Daarom is de Eurostar tussen Londen - Parijs een zeer groot succes. Maar daar is Eurostar ook succesvol vanwege de superieure reistijd van slechts 2 uur. Daar kunnen vliegtuigen niet tegen op.
De reputatie heeft wel eens een deukje opgelopen (winter 2009 bijvoorbeeld, 5 treinen gestrand, tot 16 uur ...). Ticketprijzen zijn inderdaad zeer belangrijk. Londen - Amsterdam is nu vrij voordelig.
Ach, check de aanbieding via Eurostar.nl. Ieder station in Nederland naar London vanaf Euro 59 (enkel). Uiteindelijk moet er ook nog treinen voor kunnen rijden. Met personeel en zo. Het spoor kost ook nog wat en de Chunnel zeker ook.
Net geboekt voor midden Mei. Best aardige prijzen. terug in de zonder-overstap en nog goedkoper dan de Euro 59
Qua comfort vind ik de ferry van Stena Line verreweg het beste. De bedden zijn er buitengewoon goed. Het is voor veel mensen een ideaal alternatief om uitgeslapen vroeg in de ochtend in Londen aan te komen. Wat de prijs betreft, kan eigenlijk geen enkele partij tegen de bus op. Slimme vroegboekers reizen voor amper een tientje (en soms zelfs minder) naar Londen Victoria. Nadeel is de lange reistijd, maar voor veel mensen is de rit een groot avontuur. Zelf kies ik voor zaken graag het vliegtuig. Vanaf Groningen Eelde airport (ik woon in Groningen) vlieg je voor 30 euro retour naar Southend. Vanaf daar reis je met Greater Anglia in ruim drie kwartier naar Stratford. Reis je even de andere kant op, dan reis je met c2c voor amper tien pond binnen een uur naar de Tower, waarbij je gewoon met je Nederlandse pinpas kunt in- en uitchecken.
Het zou interessant zijn ook te weten welke optie het meest duurzaam is.
Dat heb ik nu niet meegenomen, het antwoord ligt denk ik voor de hand: de trein. De co2 uitstoot is een verschil van zeker een factor 10.
Ik wil heel graag naar Londen omdat ik er veel leuke verhalen erover hoor en de stad heel mooi vind en daarom wil ik er heel graag een keer heen.
Hoe zit t eigenlijk met de controle op veilig teizen. Je moet toch een lanlange tunnel door. Aanslagen etc? Op Schiphol moet je door poortjes etc, hier ook?
Dat moet je ook met de Eurostar. Dat is precies de reden dat je nu nog richting Londen moet overstappen in Brussel, en dat nu alleen Londen - Amsterdam rechtstreeks kan.
Inderdaad, dat klaart men bij Eurostar in wat minder tijd. Het is ook niet zo groot als Schiphol...
De tunnel is wel eng maar maar kan niet beschadigd worden door bommen of dergelijk.
Een hele mooie kans om eens wat verder te kunnen gaan en staan!
Beste Treinreiziger, Hildebrand.
Ik zou natuurlijk heeeel graag winnen; dan kan ik met mijn dochter heerlijk weer naar ons "tweede thuis" op oa. familiebezoek en genieten v d engelse sfeer.