fbpx
Foto: (c) NS / Peter Lodder

Debuut voor elektrische touringcars als vervangend vervoer NS

Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen als vervangend vervoermiddel. Tussen Amersfoort Centraal en Zwolle zijn werkzaamheden en de spoorwegmaatschappij gebruikt daar drie elektrische touringcars.

Zeldzaam

Die bussen zijn van de touringcarbedrijven Gebo Tours, Betuwe Express en Kupers Touringcars. Zij kochten elk een nieuwe elektrisch aangedreven bus van de Chinese fabrikant Yutong en zetten die in voor vervangend vervoer van NS-reizigers.

Elektrische stadsbussen zijn in Nederlandse steden een steeds bekender gezicht, maar touringcars rijden voornamelijk nog op verbrandingsmotoren. Begin vorig jaar meldde een touringcarbedrijf uit Maassluis, Nooteboom Tours, voor het eerst met een elektrische touringcar in Nederland te rijden.

Vanaf 2030 geen broeikasgassen

Voor NS is het zaak dat er snel meer bussen bijkomen die niet op fossiele brandstoffen rijden. Het openbaarvervoerbedrijf zegt te streven naar vervangend vervoer dat vanaf 2030 helemaal geen broeikasgassen uitstoot.

Waterstof

Naast elektrische touringcars, kijkt NS ook naar bussen die op waterstof rijden. Samen met vervoersbedrijf Jan de Wit Groep doet de spoorvervoerder proeven met zo’n touringcar die rijdt op de alternatieve energiedrager. Deze bus rijdt vanaf oktober als vervangend vervoer bij werkzaamheden.

“De toepassing van waterstoftechniek in het besloten busvervoer is onbekend terrein. Wij willen met deze proef ondervinden of met het specifieke karakter van het besloten busvervoer, waarin geen dag een gelijk inzetpatroon van bussen en chauffeurs kent, waterstof op termijn een goed alternatief is voor fossiele en biobrandstoffen” vertelt Walter de Wit van de Koninklijke Jan de Wit Group.

(c) ANP

5 4 stemmen
Artikel waardering
29 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardstaart
25 dagen geleden

Sorry, ze zijn het padje helemaal kwijt bij de NS.
Ze maken zich zorgen over dat het treinvervangend busvervoer wel groen is. Ten eerste betwijfel ik of electrische auto’s wel zo groen zijn en ten tweede heeft de NS de laatste tijd eerder veel gedaan om de reizigers de trein uit te jagen dan ze welkom te heten. (Terwijl OV een bijdrage moet leveren aan het klimaatbeleid) Ten derde is een behoorlijk deel van de Nederlanders het hele groene gedoe meer dan beu en gaan ze het tegenovergestelde bereiken.
Ik wil het nu metname hebben over het tweede punt en dat is dat de kwaliteit van de dienstverlening niet op orde is. De treinen vallen uit, treinen zijn smerig, Prorail faalt met de werkzaamheden, terwijl het aantal werkzaamheden alleen maar oeneemt en de prijzen blijven als een raket omhoog schieten (behalve dit jaar door ingrijpen vorig kabinet), met als klapper komend jaar ergens tussen de 8,7 en 11% wat volgens verwachting 4,5% van de reizigers naar alternatieven doen zoeken. Ook zijn er vanaf 2020 een heleboel nieuwe tweede hands auto’s op de weg gekomen en na de Corona is deze trant doorgezet ipv de NS hun reizigers terug heeft weten te winnen. Dit heeft ook te maken met de bovenstaande problemen. Kortom de NS en ook andere OV vervoerders hebben mede ook door externe factoren als personeelstekorten gefaald in het terug winnen van reizigers. Als het OV goed zou functioneren zou men niet bezig houden met windowsdressing zoals electrische bussen bij het treinvervangend vervoer, maar zullen ze zich richten om minimaal een miljoen automobilisten weet te verleiden om (weer) gebruik te maken van een aantrekkelijk en betaalbaar OV netwerk. Dat laatste zou pas echt milieu en klimaatwinst gegeven hebben.
Kortom weer een verkeerde maatregel van door een slecht gemanaget bedrijf.

Henk Lubbers
25 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Duidelijke reactie Baardstaart en volkomen gelijk. De vieze treinen zijn mij ook een doorn in het oog. Het aantal last minute dienstregeling wijzigingen neemt hand over hand toe en laat heel veel reizigers in vertwijfeling achter. Als je dat in een maand meerdere keren meemaakt dan ga je echt over alternatieven nadenken. NS moet gewoon flink afslanken. Op meerdere trajecten over gaan op eenmansbediening met of ingangscontrole of vliegende conducteurscontrole. Het vasthouden aan minimaal één conducteur per trein is gewoon te duur en moet echt uit de concessie verdwijnen. Personeel moet gewoon veel efficiënter worden ingezet en de roosters moeten ook flink worden vereenvoudigt.
Bij elke calamiteit is het nu vooral door de personeelsroosters bal en weet je dat je urenlang niet verder komt omdat het personeel op de verkeerde plek staat. De FNV moet met al zijn onmogelijke eisen op een zijspoor worden gerangeerd, want maakt het reizen compleet onbetaalbaar. En over het management, Wouter staat nu 2 jaar aan het roer en het enige idee van hem was volgens mij de extra spitsheffing die terecht naar de prullenbak is verwezen. De problemen met de ICNG zijn ook nog steeds niet opgelost want er vallen nog steeds treinen vanwege storingen uit, terwijl deze nieuw zijn en je dus minder storingen zou mogen verwachten.

Paul
25 dagen geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

Vooral de viezigheid in de trein komt mij de spuigaten uit. Als je niet eens kunt zitten omdat het onder de spreekwoordelijke kak zit of je staat weer in iets plakkerigs of er ligt gewoon een boel rotzooi op de grond en daar moet je dan maar een half uur in zitten, tsja… Daarnaast, 1 conducteur per trein? Ik reis best veel (3x per week minstends) en zie ze eigenlijk nooit. Fluiten en de deur openhouden is ook niet meer van deze tijd, en als ze toch niet controleren waarom zijn ze er dan uberhaupt? Als ik mij onveilig in de trein voel omdat er 5 toekomstige dokters herrie zitten te maken geeft die ene conducteur die zn gezicht toch niet wil laten zien mij niet een veiliger gevoel.

treingraag
23 dagen geleden
Antwoord aan  Paul

Weekenden zijn het ergst. Wat een asociaal gedrag in vele vormen door modelburgers en de rest. En wc natuurlijk derde wereld vorige eeuw. Tja, je komt er wel denk ik dan maar. En bussen…als ze maar rijden, desnoods op kolen met Poetin aan het stuur.

Jur
25 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ik lees in uw klaagzang over de trein nog geen argument tegen het gebruik maken van (ook) een elektrische bus ten opzichte van alleen bussen op fossiele brandstof. NS heeft bij vervangend vervoer nu eenmaal een bus nodig, waarom zouden ze zichzelf beperken tot het huren van bussen die op fossiele brandstof rijden?

Baardstaart
24 dagen geleden
Antwoord aan  Jur

We mogen blij zijn dat Kroatische busbedrijven met de zomerwerkzamheden het spoor uit de brand helpen en zorgen dat er uberhaupt trein vervangend vervoer aanwezig is. En dit zijn niet de nieuwste en schoonste fossiele bussen, die beschikbaar zijn, maar ik vind dat het doel van vervoer belangrijker is dan de milieudoelen. Besef wel dat het alternatief de eigen auto is en die zijn vaak ook niet schoon. Waar mogelijk moeten we wel de laatste dieseltechniek gebruiken. E-voertuigen hebben een groot probleem met de recyclebaarheid van de accu’s en ook de problemen met de capasiteit van het stroomnet. Ik denk dat we moeten kijken naar de beste en schoonste dieseltechniek voor het vervoer.
Verder stoor ik me aan dit soort campagnes, die in dit geval de NS voor de buhne doet, terwijl dit bedrijf de eigen problemen oplost. Het zou mijninziens de grootste zorg van de NS moeten zijn om de interne problemen aan te pakken en te zorgen dat de trein/OV weer een aantrekkelijk product is. Hier is veel meer milieu winst uit te halen. Voldoende liefst goed functionerend en prettig treinvervangend busvervoer hoort hier ook bij en de bschikbaarheid is belangrijker dan wat er wel of niet uit de uitlaat komt.

Bert Hageman
23 dagen geleden
Antwoord aan  Jur

En wie gaat die bussen betalen Jur? TC bedrijven hebben daar het geld niet voor. Daar komt bij dat NS voor bijhuur niet teveel wil betalen. Voor en TC bedrijf is het winstgevender om een bus te verhuren voor een schoolreisje dan rijden voor de NS, om maaar even 1 voorbeeld te noemen

Paul Lamote
24 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ik woon zelf bij station Den Bosch en er is steeds meer verzet van de buurtbewoners tegen het massale gebruik van touringcars op diesel bij werkzaamheden. Ik denk NS daarom naar elektrische alternatieven zoekt.

ger devos
25 dagen geleden

Over dat vervangend busvervoer. Het is goed dat er in noodgevallen meer bussen bijkomen. Echter.. zijn wij in europa, en nederland helemaal van het padje. Ik zag dat deze bussen ook weer uit china komen. Dat is dan toch weer jammer. Hoe zeg je dat. pennywise pound foolish. Ze zullen wel financieel nu de goedkoopste oplossing zijn. Maar als we zo doorgaan en alleen maar chinese electrische bussen kopen, zijn over, pak weg 10-15 jaar onze europese busfabrikanten allemaal failliet. Kortom weer kortetermijn denken, zonder na te denken over de toekomst van onze europese industrie,

daan
24 dagen geleden
Antwoord aan  ger devos

Er zijn al geen busfabrikanten in nederland.

Jasper
24 dagen geleden
Antwoord aan  daan

Das gelukkig niet waar, we hebben VDL en Ebuscco die goede bussenproduceren. De oude fabrikanten zijn alleen wel failliet

Laatst bewerkt op 24 dagen geleden door Jasper
Paul Lamote
24 dagen geleden
Antwoord aan  Jasper

Ebusco is ook vrijwel failliet en de busdivisie van VDL lijdt al jarenlang grote verliezen. Mercedes krimpt zijn busdivsie momenteel ook fors in wegens gebrek aan orders van buiten Europa.

Europese fabrikanten hebben qua elektrische vervoer de boot gemist en worden momenteel op de wereldmarkt weggevaagd door de Aziatische concurrentie uit zowel China, Korea als Japan.

Paul Lamote
24 dagen geleden
Antwoord aan  ger devos

China is op dit moment het enige land dat technisch in staat is om elektrische touringcars te bouwen, Europa loopt jaren achter. Overigens elektrische stads- en streekbussen van Europese fabrikanten leunen ook sterk op Chinese toeleveranciers.

Johan
25 dagen geleden

“[NS] zegt te streven naar vervangend vervoer dat vanaf 2030 helemaal geen broeikasgassen uitstoot.”

NS kennende komt er t.z.t. een persbericht waarin ze vol trots vertellen dat het treinvervangend vervoer geen broeikasgassen meer uitstoot, doordat NS het treinvervangend vervoer helemaal heeft afgeschaft. Om die service mogelijk te maken gaan de prijzen van de vervoerbewijzen in het jaar erop wel met 8% extra omhoog.

Ab Normaal
25 dagen geleden
Antwoord aan  Johan

Daar heb je geen glazen bol voor nodig, dat is de situatie nu. 😀

Maar goed, mooi om te weten dat er nu treinvervangende electrische bussen zijn. Dan is er iig iets.

Oscar
22 dagen geleden
Antwoord aan  Johan

Die bussen stoten geen broeikasgassen meer uit.
Dat doen de kolencentrales wel.
Als die van ons land het niet doen, dan wel die van de firma Yutong.

Passepartout
25 dagen geleden

Het grootste probleem met treinvervangend vervoer is niet dat het niet elektrisch is, maar dat het
a) vaak veel te weinig is
b) het wordt geregeld door uitzendkrachten die in hun rode hesjes met elkaar staan te discussiëren terwijl reizigers aan elkaar uitleggen welke bus naar Den Haag en welke naar Rotterdam gaat en welke als stopbus en welke als sneldienst. Ik heb het over het vervangend vervoer in Delft afgelopen zomervakantie. Wat een chaos! Ik ben best een ervaren reiziger maar zelf ik was compleet in de war. Terwijl het toch niet zo ingewikkeld hoeft te zijn: met hekken of iets dergelijks kunnen gewoon duidelijke rijen worden gemaakt voor de verschillende opties. Ze hebben maanden de tijd gehad om uit te denken hoe dit werkt.
En inderdaad, laten we de deuren gewoon laten sluiten door machinisten zoals bij Arriva en QBuzz en de conducteurs inzetten om de trein fijn te maken voor de doorsnee reiziger met een geldig kaartje. Even kijken of er nog WC papier is, of er niemand overlast veroorzaakt, of mensen wel een kaartje hebben. Dat hoeft dan niet op elke trein dus kunnen ze het met z’n tweeën of drieën doen op drukkere lijnen. Lijkt me ook een veel fijner beroep op die manier.

daan
24 dagen geleden
Antwoord aan  Passepartout

Ja dat probeerde de ns om machinisten de deuren te laten sluiten maar daar stak de fnv een stokje voor.

Kevin
24 dagen geleden

Mooi deze elektrische bussen. Ik vraag mij af of ze in het Buitenland ook deze bussen hebben staan ? Met de werkzaamheden in aan het station in Ede-Wageningen was ruim 75% van de bussen buitenlands. (Polen, Kroatië, Duitsland) Dit viel mij bij eerdere werkzaamheden ook al op. Het zal schijnbaar wel goedkoper zijn om buitenlandse bussen in te zetten. Of er moet in NL een tekort zijn geweest.

dagreiziger
24 dagen geleden
Antwoord aan  Kevin

De landen die je noemt zijn gewoon in de EU, dus van ‘buitenland’ kun je niet echt spreken. NL is eenmaal klein dus de kans is redelijk dat de benodigde bussen uit de omringende komen.
Bussen importeren uit China vind ik wel raar terwijl er genoeg EU fabrikanten zijn.

Jan
22 dagen geleden
Antwoord aan  dagreiziger

Gaat uw een bus kopen in de EU voor de prijs van 2 uit China? En ik las hierboven dat er geen EU fabrikant is op dit moment dat Elektrische Touringcars verkoopt?

Annemiek
24 dagen geleden

Niet dat het me heel veel kan schelen, maar wat milieutechnisch gezien veel meer zoden aan de dijk zou zetten, is als de vervoerders die daadwerkelijk het geplande treinvervangende vervoer verzorgen verplicht worden om bussen met een minimale emissieklasse 6 in te zetten. Zo is dat jaren geleden immers ook beloofd, maar daar komt weinig van terecht. Zolang je naast die Chinese elektrische bus ook EURO-4 Neoplan bussen inzet die vanuit Kroatië hierheen zijn komen rijden, had een vloot met enkel EURO-6 bussen veruit de schoonste oplossing geweest. Gezien het ratjetoe aan barrels dat normaliter wordt ingezet tijdens werkzaamheden, mogen we als reizigers blij zijn dat er uberhaupt wat rijdt, en is het gezwets met elektrische bussen alleen voor de buhne.

Laatst bewerkt op 24 dagen geleden door Annemiek
Baardstaart
24 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ik denk dat accu-electrische voertuigen, dus ook de bussen een milieutechnische ramp zijn. Ik zie derhalve batterij voertuigen in de huidige staat niet als een oplossing voor milieu en klimaatproblemen. Ik ben het zeker met je eens dat we de laatste dieseltechniek aka emissieklasse 6 of beter in te zetten. Maar als het gevolg is of een Kroatische minder schone bus of geen bus is het voor mij duidelijk. Dan die Kroatische bus met Kroatische chauffeur en dat de reiziger kunnen rekenen op betrouwbaarder busverkeer vind ik belangrijker of de bus qua uitstoot/emissie schoon is. Wel moeten we na zien te streven om de schoonste op dat moment beschikbare dieseltechniek te gebruiken. Zolang we hier geen voldoende buschauffeurs hebben voor het treinvervangend busvervoer is het halen van buschauffeurs en bussen waar ze wel beschikbaar zijn de enige juiste oplossing.

FyraFlop34
24 dagen geleden

Mooie ontwikkeling om uit te proberen!
Maar laten we niet vergeten dat het duurzaamste aspect van openbaar vervoer het vervoeren van grote aantallen mensen tegelijkertijd is. Als we moeten kiezen tussen meer bussen of elektrische bussen zou ik toch graag het eerste kiezen.

Roderick klein
23 dagen geleden

Ik denk dat het probleem hem er echt in zit dat men in 1995 dacht dat de NS naar de beurs kon. Pro Rail is nog slechter af als aparate infra boer bij V&W. Onderhoud is uitbesteed. Het kennis niveau intern is veel te laag. Het ministerie blijft in het budget snijden en daardoor meer onderhoud overdag door Pro Rail en meer wissels weg. Die zijn namelijk niet storingsgevoelig dan komt door achternstallig onderhoud. We zien al deze problemen binnen Europa Railvervoer moet meer dragen maar krijgt 0,0 extra geld. En het wegennet blijft maar uitbreiden. Management bij het spoor is deels debet aan maar ook de politiek heeft boter op het hoofd. Kijk als in een land in Zwitserland met de SBB, niet minder overloopwissels, integraal bedrijf. Ja dat kost geld einde verhaal.

Oscar
22 dagen geleden
Antwoord aan  Roderick klein

> En het wegennet blijft maar uitbreiden.

In absolute zin wel. In relatieve zin niet.

Tussen 1978 en 2024 is ons land niet groter geworden, onze bevolking met 40% gegroeid (van 13 miljoen naa 18 miljoen), ons snelwegennet ook met 40% gegroeid (van 1800 naar 2500 km) maar ons autobezit meer dan verdrievoudigd (van 3 miljoen naar 9,4 miljoen).
De hoeveelheid asfalt per inwoner is dus hetzelfde gebleven, maar de hoeveelheid asfalt per voertuig wordt steeds kleiner. Die voertuigen worden bovendien steeds groter.
Ik kan dus ook zeggen: ons wegennet groeit niet mee met onze mobiliteitsbehoefte.

We kunnen nu het volgende doen: 1. de situatie accepteren (kost miljoenen), 2. als de wiede weerga heel veel meer wegen aanleggen, zodat de hoeveelheid asfalt per voertuig weer op niveautje 1978 komt toen er nauwelijks files op onze wegen stonden (kost miljarden); 3. anders gaan denken over mobiliteit (is gratis).
Helaas neigen de beleidsmakers naar 1 en optioneel 2. Van de 18 miljoen inwoners van dit land hebben er immers 12 miljoen een rijbewijs en die kunnen op dat punt natuurlijk niet allemaal ongelijk hebben.

lezer
20 dagen geleden
Antwoord aan  Oscar

Kun je optie 3 toelichten?

CB
22 dagen geleden

Gooi deze ramp op wieltjes in hemelsnaam naar de beurs. Kennelijk zijn ze zo op winst gefocust dat je als aboneehouder zelfs langer dan drie kwartier moet wachten om van vol tarief naar korting te gaan als je in zowel spits als daluur reist. En ondertussen krakeelt NS over duurzaamheid en bladiebla. Terwijl de basis bewust niet op orde is. Serieus: naar de beurs of verkoop de zooi aan NMBS of DB.

BerryMerts
21 dagen geleden

Arriva Touring deed dat al voor Arriva Trein.