Foto: Deutsche Bahn

Doden bij treinongeluk België

Zeker drie mensen zijn om het leven gekomen door een treinongeval in de Belgische provincie Luik. Een reizigerstrein botste zondagavond laat op een stilstaande goederentrein. 27 slachtoffers konden ter plekke worden behandeld. Nog eens negen mensen moesten worden overgebracht naar het ziekenhuis, lieten de autoriteiten maandagochtend vroeg weten op een persconferentie.

Een aantal gewonden is in kritieke toestand afgevoerd. Het dodental kan dus nog oplopen, waarschuwde burgemeester Francis Dejon van Saint-Georges-Sur-Meuse. Reizigers die niet ernstig gewond raakten, zijn volgens Belgische media met pendelbussen overgebracht naar een nabijgelegen abdij.

Het ongeval gebeurde op de lijn tussen Luik en Namen. De ravage door de botsing is groot. "De reizigerstrein is er zeer erg aan toe, het is zeer indrukwekkend om te zien," zei Dejon. "Het eerste rijtuig van het treinstel is helemaal omgebogen. We hebben geluk dat er niet meer slachtoffers zijn."

Volgens spoorbeheerder Infrabel ontspoorden twee rijtuigen nadat de reizigerstrein van achteren was ingereden op de goederentrein. Uit onderzoek moet blijken hoe dat kon gebeuren. Op de lijn waren eerder op de dag problemen door een blikseminslag, zei een woordvoerder van de spoorbeheerder.

Ook waren er vorige week stakingen bij de NMBS, waarbij het spoor ook werd gesaboteerd. De NMBS zei in het NOS-Radio 1-Journaal dat er onderzocht wordt of er een verband is. Hoe hard de trein reed ten tijde van het ongeluk is onbekend. Er wordt gesproken over een "relatief hoge snelheid". Ook onderzocht wordt hoe beide treinen op hetzelfde spoor terecht konden komen.

Een woordvoerder van spoorbeheerder Infrabel spreekt van "een zware botsing", volgens het Belgische VTM. De goederentrein was geladen met steengruis van een steengroeve. In de reizigerstrein zaten ongeveer 40 reizigers.

België had lange tijd een seinsysteem dat niet ingreep als er een stoptonend sein werd gepasseerd. Sinds eind 2012 zijn alle belangrijke spoorknooppunten uitgerust met TBL1+. Tegen eind 2015 zou 99,9 procent van het spoor in België zijn uitgerust met dit systeem. Of dit ook daadwerkelijk is gerealiseerd, is bij de redactie van Treinreiziger.nl onbekend. Indien de trein op 300 meter afstand van het rode sein dus nog harder dan 40 km/h rijdt, zal TBL1+ automatisch een noodremming uitvoeren om de trein tot stilstand te brengen.

In België komen dodelijke treinongelukken vaker voor dan in Nederland. In Nederland is de laatste twintig jaar slechts één reiziger om het leven gekomen bij ongelukken tussen twee treinen. Daarnaast kwamen er nog enkele machinisten om het leven.

Het zwaarste treinongeluk van de afgelopen jaren in België vond plaats in 2010, toen er bij Halle 18 mensen om het leven kwamen. In 2013 reed een goederentrein met gevaarlijke stoffen veel te hard, waardoor deze ontspoorde. Doordat de trein vlam vatte kwamen er gevaarlijke stoffen vrij, wat resulteerde in een dode en meerdere gewonden. 

(c) Treinreiziger.nl / ANP

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.