Een warme douche voor NS
10 sep 2009 20:08
Regelmatig ontvangt Treinreiziger.nl reacties van reizigers, de leukste en meest opvallende reacties worden geplaatst. Vandaag is Maurice Eichhorst aan het woord. Voorheen een notoire automobilist met jaarlijks meer dan 25.000 kilometer op de teller: "Het leek wel alsof ik mijn auto niet uit sleuren was". Totdat hij de voordeel-urenkaart van de NS ontdekte. Hij is nu misschien wel de meest tevreden treinreiziger van Nederland.
Via het internet stuitte Maurice op de voordeel-urenkaart van de NS, hiermee kwam hij tot de ontdekking dat treinreizen best leuk is. “Gewapend met mijn camera trek ik er regelmatig op uit en keer op keer verbaas ik mij als ik merk dat de treinen schoon zijn, het personeel vriendelijk en behulpzaam is en de stations netjes onderhouden zijn.”
Klantvriendelijkheid
Verder vervolgd Maurice: “Ik weet het, er wordt veel gefit op de NS. Maar laat al die mensen net als ik eens een treinritje maken in België of Duitsland. Neem nou België, België is officieel drietalig. Zodra je door Wallonië reist wordt er alleen in het Frans omgeroepen, in Vlaanderen alleen in het Nederlands en in de Oostkantons is het slechts Duits. Bovendien vallen daar zeer regelmatig treinen uit en rijdt een groot deel niet op tijd. De bereidwilligheid van met name het Waalse (en dus Franstalige) deel van de NMBS om mededelingen naar het Nederlands te vertalen is zeer miniem. Dat is hier in Nederland gelukkig heel anders. Mijn complimenten voor de NS.”
5 uur vertraging in Duitsland
Ook over zijn reiservaring in Duitsland is Maurice niet echt positief. Des te meer is hij over de NS te spreken. “In Duitsland heb ik het meegemaakt dat ik een vertraging van meer dan 5 uur heb opgelopen. De trein bleef stilstaan tussen Frankfurt en Hanau. Buiten was het 25 graden maar in de trein geen licht, geen water en geen airco. Daarbovenop was het personeel allesbehalve vriendelijk. Gelukkig heeft de NS mij, op een meer dan redelijke, zelfs joviale wijze schadeloos gesteld. Ook nu weer dank en hulde aan de NS.”
OV-Fiets
Naast de trein heeft hij ook andere diensten ontdekt: “Sinds kort maak ik regelmatig gebruik van de OV-fietsen. Dat zijn leuke, gemakkelijke en superhandige fietsen. Via knooppuntkaarten, die je bij de VVV kunt kopen, maak ik dan fietstochten door ons prachtige waterlandje. Daarnaast heb ik begrepen dat de NS met overheerlijke Starbucks koffie gaat beginnen op de stations. Zo wordt treinreizen nog leuker en vooral ook lekkerder.”
1e klas
Behalve van de 2e klas maakt Maurice ook gebruik van de 1e klas. “Tegenwoordig reis ik veel 1e klas. Voor 25 euro heb ik vijf kaartjes gekocht waarmee ik een tweede klas kaartje kan opwaarderen naar een eerste klas kaartje. En voor 25 euro voor vijf kaartjes hoef je het toch echt niet te laten, vind ik!”
(Noot van de redactie: deze aanbieding is inmiddels verlopen)
Vergelijking met de auto
“Veel mensen nemen, als ze de auto qua kilometerprijs vergelijken met de trein, alleen de brandstofprijs mee in hun kostenberekening, dit is niet correct. Er dient ook rekening te worden gehouden met slijtage, onderhoud, verzekering, wegenbelasting, parkeergeld en dergelijke. Veel treinreizigers mopperen daarentegen over de gestegen prijs van de treinkaartjes. Deze zijn inderdaad gestegen, maar zijn dezelfde mensen de afgelopen jaren ook langs een tankstation gelopen, daar zijn de prijzen toch ook gestegen?”
Warme douche
"Vroeger had je bij het tv-programma "Ook dat nog!" het onderdeel: de warme douche. Die kreeg een bedrijf dan aangeboden door een consument als dat bedrijf het zeer behoorlijk deed in de ogen van die consument. Bij deze dus de warme douche voor de NS. Ga zo door jongens!" (Noot: programma heet Radar, en bestaat nog steeds.)
De citaten komen uit een e-mail van Maurice, en nee hij werkt niet voor NS, en hij is ook niet betaald door NS of Treinreiziger.nl. Ook uw ervaringen zijn welkom via: rezigeraanhetwoord@treinreiziger.nl. Op de foto: een andere tevreden reiziger (archief).