Eerste TGV Frankfurt – Marseille
23 apr 2012 22:59
Marseille is sinds vandaag ook rechtstreeks verbonden met Duitsland. Dagelijks rijdt er één TGV in zeven uur en 45 minuten van Marseille naar Frankfurt. Er zijn plannen om de frequentie later te verhogen naar twee treinen per dag. Treintickets zijn verkrijgbaar vanaf 39 euro, maar kunnen oplopen tot 150 euro (enkele reis).
- Zoek treintickets bij Voyages SNCF! Zie ook onze Trein Marseille pagina.
Het was aanvankelijk de bedoeling dat de TGV verbinding Frankfurt – Marseille al in december van 2011 ging rijden. Die datum is later echter met een paar maanden verschoven. In 2010 ging men er vanuit dat de reistijd op zes uur zou neerkomen, maar dat is uiteindelijk 1 uur en 45 minuten meer geworden. De trein legt in die tijd ongeveer 1.000 kilometer af.
Route
Na Frankfurt rijdt de trein naar Mannheim. Daarna stopt de trein in Duitsland in Karlsruhe en Baden-Baden. Daarna stopt de TGV in Frankrijk voor het eerst in Straatsburg (Strasbourg). Vervolgens gaat de trein door Mulhouse, Belfort, Besançon, Lyon, Avignon en Aix-en-Provence. Daarna komt de trein aan in eindbestemming Marseille.
Hoge snelheid
De TGV maakt in Frankrijk gebruik van de in december geopende HSL (in Frankrijk aangeduid als LGV) Rhin-Rhône. Dankzij deze nieuwe hogesnelheidslijn kan de reistijd met anderhalf uur verkort worden. Op dit deel van het traject rijdt de TGV tot 320 kilometer per uur!
Marseille
Marseille was al dagelijks verbonden met België (Brussel). In de zomer rijdt er ook één keer per week een Zon-Thalys naar Nederland. Vanuit Avignon rijdt er in de zomer daarnaast één keer per week een Eurostar naar Londen.
Alleo
De Franse spoorwegen (SNCF) en de Duitse spoorwegen (DB) verwachten dat de trein nieuwe reizigers zal trekken. De vooruitzichten zijn goed, er zijn al 12.000 boekingen gemaakt. SNCF en DB werkten al samen (onder de naam Alleo) met de directe hogesnelheidstreinen Parijs – Stuttgart, Parijs – Frankfurt. Deze treinen hebben sinds de start in 2007 al 6 miljoen reizigers vervoert.
ICE
De treindienst wordt uitgevoerd met TGV treinen omdat het grootste deel van de reis in Frankfrijk plaats vindt. Ook zijn er nog onvoldoende ICE´s die geschikt zijn voor het Franse spoor.