Eerste Thalys naar Disneyland vertrokken
Met aan boord ruim 300 reizigers is de eerste Thalys vanuit Nederland naar Disneyland Parijs vertrokken. Vanaf vandaag rijdt de trein Amsterdam – Marne la Vallée (Disneyland) twee keer per dag.
Uitgezwaaid
De eerste trein is volledig gevuld met prijswinnaars en genodigden. In Rotterdam Centraal heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven de gelukkigen uitgezwaaid. Het is niet helemaal voor het eerst dat Thalys naar Disneyland rijdt. Tot precies 12 jaar geleden (1 april 2007) reed de Disney-Thalys ook al tussen Amsterdam en Disneyland. De trein deed er toen nog een stuk langer over.
Artikel gaat onder de foto verder.
Stops
In Nederland stopt de trein na het beginpunt op Schiphol Airport en Rotterdam Centraal. In België wordt gestopt in Antwerpen Centraal en Brussel Zuid. Het is ook voor Antwerpen de eerste rechtstreekse verbinding met Disneyland. In Parijs stopt de Thalys ook op het station van vliegveld Charles de Gaulle. De twee verbindingen komen bovenop de reguliere Thalys-treinen naar Parijs Gare du Nord.
Reizigers
Met de nieuwe verbinding hoopt Thalys 300.000 reizigers per jaar te trekken. Dat komt neer op dagelijks 800 reizigers. Met de trein wordt een dagje Disneyland mogelijk: de eerste trein (v. 7:15 Amsterdam, 7:58 Rotterdam) komt voor elf uur ‘s ochtends aan in Disneyland, en vanaf volgend jaar zelfs voor tien uur. De laatste Thalys uit Disneyland (Marne la Vallee) vertrekt om 19:58.
- Reistijd: Amsterdam – Disneyland: 3 uur en 38 minuten.
- Reistijd: Rotterdam – Disneyland: 2 uur en 55 minuten.
Volgens Thalys verloopt de verkoop goed. Hoeveel tickets er inmiddels zijn verkocht heeft het bedrijf niet bekend gemaakt.
Artikel gaat onder de foto’s verder. Foto’s: Stefan Verkerk.
Kansrijk
Alhoewel de Disney-Thalys in het verleden geen succes was, verwacht Treinreiziger.nl-redacteur Hildebrand van Kuijeren dat de verbinding nu wel kansrijk is. “In verleden was de reistijd aanzienlijk langer doordat de HSL in Nederland nog niet af was. Toen reed de trein uit Nederland slechts een of enkele keren per week. Die frequentie was erg laag terwijl de Disney-Thalys vanuit Brussel juist erg vaak reed. Bovendien is de verbinding nu ook interessant voor luchtvaartreizigers. Zeker als de trein tussen Schiphol en Charles de Gaulle airport wordt aangeboden onder een vluchtnummer bij bijvoorbeeld KLM.”
Samenwerking
Voorlopig wordt de trein tussen beide luchthavens nog niet als vlucht aangeboden bij KLM-Air France. “We zijn daarover met Air France in gesprek. We hebben met KLM al wel een samenwerking om reizigers vanuit België naar Schiphol te brengen. Binnenkort start ook een samenwerking met AccesRail”, vertelt een woordvoerder namens Thalys. Als de samenwerking met AccesRail start, wordt het bij een aantal maatschappijen mogelijk om trein en vliegtuig in één keer te boeken via de Franse luchthaven.
Disney
Ook met Disneyland is er een samenwerking. Daardoor krijgen mensen die bij Disney een verblijf boeken ook de optie aangeboden een treinkaartje bij te kopen.
300 van de 377 zitplaatsen bezet. Bezettingsgraad van 81%. Prima begin. Zien hoe snel het bekend is bij reizigers dat je met de Thalys tussen Amsterdam – Disneyland kan rijden. En wat het effect is.
Verwacht van de Disney Thalys meer dan de Thalys Amsterdam – Lille. Thalys Amsterdam – Lille was alleen aantrekkelijk voor degenen die naar andere bestemmingen van Frankrijk wilde reizen.
Ook vanaf Aeroport Charles de Gaulle en Marne la Vallée Chessy kun je naar andere bestemmingen in Frankrijk. Maar de frequentie is hoger. Maar belangrijker is een overstap bij station Aeroport Charles de Gaulle op de vliegtuigen. Lijk me een goed alternatief voor overstapreizigers. Mits de overstap van trein naar vliegtuig niet te lang duurt.
Hij was vanaf Brussel vol. Maar hij was niet boekbaar. Dit waren genodigden / winnaars
Marne la Vallée als hub naar de andere TGV’s is al eens meer bediscussieerd. Ook handig voor de goedkope treinen. Vanuit Nederland zou je een directe verbinding moeten hebben die wel wat meer dan twee keer per dag vertrekt. Wellicht vanaf Utrecht, Breda of Rotterdam zodat het voor iedereen al in de goede richting ligt en je niet eerst naar Amsterdam zou hoeven te reizen.
Brussel kan ook als hub functioneren als er wat meer bestemmingen bediend zouden worden. Straks handig met de nieuwe ICng vlotjes naar Brussel en aansluitend naar Zuid of Zuid-West Frankrijk. Of zelfs naar Barcelona en Genève. Als de Italianen een beetje opschieten kun je in 2025 naar Milaan…
Blijf me verbazen dat mensen zich laten dwingen plaats te nemen in enge treinen zoals Thalys met die kluisdeuren en ramen potdicht. Mooie verbindingen die tgv’s in Europa maar liever toch getrokken mat met coupeetje of grossraum zoals Nightjet en Eurocity, helaas geen schuiframen meer lekker open op de stations zoals jaren 70/80 Duitse ligwagens: Superwagons! Ach, computer op schoot helpt wel lijkt het. In Italie sommige Regionali bieden nu nog de ware treinbelevenis al worden ze vervangen en is de goedkoopte er van af.
@Harry Ik vind de TGV ook vreselijk. Je zit op en in elkaar gepakt en er is nauwelijks ruimte voor bagage. Drie uur met je benen klem zitten in te kleine stoelen is een verzoeking.
De duitse ICE is in vergelijking met de franse TGV een paradijs. Comfortabel reizen met een hoge snelheid: ideaal!
Flauwekul reacties. Met de Thalys is niets mis. Het grootste risico op ongemak vormen de medereizigers. Net als in het vliegtuig.
En dat maak jij uit! Het ontkennen van de eigenheid van mensen ligt je wel,landgenoot.
In de TGV’s zijn rekken voor grotere bagagestukken. Er is echt meer beenruimte dan in een 737. Verder zit je niet met drie personen op een rij.
De TGV’s rijden aanzienlijk vaker op volle snelheid dan de Duitse ICE’s, omdat in Duitsland op veel belangrijke trajecten HSL-spoor ontbreekt.
Ik heb de afgelopen tijd aardig wat met de Thalys, de TGV en de ICE gereisd, maar geen excessen meegemaakt met overvolle treinen vol luidruchtige staande passagiers.
Bij de Thalys was er regelmatig toegangscontrole: alleen passagiers met een reservering kregen toegang tot het rijtuig.
Mijn ervaring met de ICE tussen het ruhrgebiet en arnhem is juist omgekeerd. Ik had een gereserveerde stoel, maar zat tussen allemaal staande reizigers die niet gereserveerd hadden. De trein was overvol. Gelukkig rijdt er nu een stoptrein op hetzelfde traject. Dan maar een half uur langer, maar wel rust aan je hoofd.
Met de TGV/Thalys wel vaker gereisd, ‘t is wat krap, maar wel ruimer dan economy in de lucht.
@Harry: er gaat natuurlijk niets boven een goede slaaptrein in de juiste richting, maar juist dat laatste begint een probleem te worden. En dan zijn de alternatieven met de hoge snelheidstreinen nog niet zo gek. Overstappen doe je namelijk in de open lucht, je ziet onderweg nog iets van het landschap en aan het einde van de reis ben je ongeveer even gaar als na 2 uur in de lucht 🙂
Ik heb niet zoveel met de ICE gereisd maar de staande reizigers die luid in vreemde talen staan te converseren zijn nogal ergerlijk. Door al die lieden gaan de schuifdeuren eigenlijk ook niet meer dicht. Wanneer je dit regelmatig zou moeten doen kun je maar beter oordoppen mee nemen. Net als in het vliegtuig 🙂
Mijn recente ervaringen met medepassagiers in de ICE (en treinen in Duitsland in het algemeen) zijn ook niet heel positief. Exact zoals jij beschrijft heb ik ook enkele malen in een oncomfortabel volle ICE mogen plaatsnemen. Vooral als mensen weigeren te accepteren dat je een zitplaatsreservering hebt, levert dat problemen op. Ook in de eerste klasse. Dan is het reizen gewoon niet leuk. Met Thalys heb ik iets betere ervaringen. Qua reizen met de Eurostar (Londen – Amsterdam) heb ik vooral klachten met betrekking tot de betrouwbaarheid. Ik vind de Renfe AVE (Spanje) meestal prima. De laatste keer dat ik erin zat op een drie uur durende rit, zat er een meisje op mijn zitplaats dat er letterlijk 20 minuten over deed om te verplaatsen, er zaten luidruchtig dronken Spanjaarden achter me, er zaten twee baby’s voortdurend te janken, met moeders die gewoon over het geluid heen schreeuwden en er zat iemand een enorme, stinkende vis op te eten. Zo heb je toch altijd het meest te stellen van je medepassagiers.
AirFrance/KLM heeft zo’n 12 vluchten per dag tussen Schiphol en CDG. Er zijn dusper dag meer Thalys-verbindingen tussen Schiphol en CDG nodig om een alternatief te bieden.
Waaarom zet Thalys de aantrekkelijke aansluitingen op de TGV’s naar Lyon, Straatsburg, Tours, Nantes, Bordeaux niet op de markt?
Volledig mee eens. Ik denk wel dat er meer treinen gaan komen als het een succes is. Ik sluit zelfs niet uit dat ze uiteindelijk ook rechtstreeks naar andere plekken in Frankrijk gaan rijden of misschien zelfs TGV zelf.
Je kan toch gewoon met NMBS reizen. SCNF heeft ook een website in het Engels
De mogelijkheden zijn er wel, maar Thalys brengt deze niet onder de aandacht.
Probleem op de route tussen Schiphol en CDG is wel dat beide luchthavens steeds meer dezelfde, overlappende netwerken bedienen. De keuze (vanaf buiten Europa) tussen Schiphol en CDG is vaak vooral uit financiële en meestal niet puur uit noodzaak of milieutechnische overwegingen geboren. Het is veel nuttiger om Schiphol te verbinden met grote luchthavens die andere netwerken bedienen. Bijvoorbeld Frankfurt, München en Heathrow. Daarmee spaar je veel meer vluchten uit. Het gebruik van Thalys is eigenlijk alleen handig als stations langs de lijn een eindbestemming zijn.
Overigens vind ik de keuze het vliegtuig te gebruiken voor de eindbestemming Parijs inmiddels onnodig. Ik kan me echter wel voorstellen dat het bij transfers soms handiger kan zijn. In het verleden heb ik zelf ook wel vanaf Schiphol via CDG gevlogen. Voor de bestemming Los Angeles ging de route van Schiphol via Dulles of Chicago. Of je kon de transfer maken op CDG en vervolgens rechtstreeks vliegen. Inmiddels komt er ook vanaf Schiphol overlap op de rechtstreekse route.
Het opmerkelijke is dat KLM vluchten aanbiedt via een overstap op CDG die een stuk goedkoper zijn dan rechtstreeks vanaf Schiphol.
Dat heeft te maken met de lagere natuurlijke bezettingsgraad op concurerende routes van partner Air France. De keuze om via CDG te vliegen is dan een financiële.
Thalys heeft 26 treinstellen. Die zijn allemaal hard nodig. Dus voor extra ritten tussen Amsterdam – Charles de Gaulle/Lyon zijn nieuwe treinstellen nodig.
Maar als er markt voor is zal Thalys best wel 12 keer per dag een HST Amsterdam – Marne la Vallée Chessy willen laten rijden. Maar mensen zullen van vliegtuig overstappen naar HST als het een betrouwbare en goedkopere alternatief is. Maar dat heeft tijd nodig.
Eurostar breidt zijn markt ook uit. SNCF participeert hier ook.