fbpx

Eurolines definitief ingelijfd door Flixbus

De verkoop van Eurolines is rond. Per vandaag hoort Eurolines bij Flixbus. De deal betreft de activiteiten van Eurolines in Frankrijk, Nederland, België, Tsjechië en Spanje.

Verkoop rond

Eerder werd al bekend dat Transdev, de vorige eigenaar van Eurolines, onderhandelde met Flixbus. De aankoop is 30 april afgerond. Het Eurolines-netwerk spreidt zich uit over 25 landen.
Binnen Frankrijk opereert Eurolines ook onder het Isilines-merk. Ook die handelsnaam gaat over naar Flixbus. In de markten met Eurolines-bedrijven zullen de daar werkzame FlixBus-directeurs de respectievelijke bedrijven leiden.

Netwerken samenvoegen

De komende maanden zullen de netwerken van Eurolines en Flixbus worden samengevoegd. “Nadat we beide bedrijven grondig geëvalueerd hebben, zullen we doen wat we altijd hebben gedaan: het beste aanbod voor de klant creëren, zowel qua netwerk als service”, belooft Flixbus.

Bijna monopolie

Flixbus heeft door de jaren heen meerdere busbedrijven opgeslokt. Zo gingen eerder de activiteiten van Megabus op het vasteland over naar Flixbus. Ook Meinfernbus en het busnetwerk van het Duitse Postbus zijn door Flixbus overgenomen. Inmiddels lijkt Flixbus bijna een monopolie te hebben op de langeafstandsbus in Europa.

Artikel gaat onder de foto verder.

RegioJet: oneerlijke concurrentie

Het Tsjechische RegioJet betichtte Flixbus al eerder van oneerlijke concurrentie. Flixbus zou geëist hebben dat RegioJet ook onderdeel zou worden van het Flixbus-netwerk. “Ofwel word je deel van ons netwerk en betaal je 30% van elk kaartje dat je verkoopt, of we zullen je uit de markt concurreren”, zou Flixbus volgens RegioJet verklaard hebben.

B2B activiteiten

Transdev Group behoudt zijn B2B-busverhuuractiviteiten in Frankrijk, deze zullen voortaan worden uitgevoerd onder het Transdev-merk .

8 gedachten over “Eurolines definitief ingelijfd door Flixbus”

  1. Arjan Krabbenbos schreef:

    Concurrentie moet niet gaan leiden tot vijandschap onderling, maar door samenwerking onderling. Het Flixtrain idee zal in de verdere toekomst ook worden uitgebreid. Zelfs aan grensoverschrijdende verbindingen naar onder andere Nederland staat in de planning. Ik denk dat een handels en zakenland als dat van ons , zeker een vast een goede spin in het web wordt.
    Laten we het overtollige materieel daar inzetten zoals de nu nog werkloze Buffels (DM90) die al bijna anderhalf jaar doelloos staan te wachten op betere tijden.

    De voormalige LINT 41-dieseltreinstellen van Syntus die nu nog in Amersfoort staan, zullen spoedig naar hun nieuwe thuisland Zweden gaan.

    Eerder afgevoerd NS materieel dat een tweede leven heeft gekregen zijn de oude ICK rijtuigen die bij Flixtrain in Duitsland rijden en de dieseleentjes type 3100/3200 (Wadlopers) die verspreid naar Zuid-Amerika, Polen en Roemenië gingen.

    Natuurlijk ook de ex V250 treinstellen serie 4800 die even als Fyra International tussen Belgie en Nederland reden vallen hieronder. Deze zijn thans allen verkocht aan het Italiaanse Trenitalia, die deze opgeknapt en wel gaan inzetten in hun land van herkomst. Nu ben ik benieuwd waar deze treinen gaan rijden en per wanneer voor reizigers. Ik zal er graag een rendez vous-je willen hebben met de komende zomervakantie!

    1. Dries Molenaar schreef:

      Moet Flixbus met HST treinen gaan rijden?

  2. Colijn schreef:

    Het Eurolines netwerk spreidT zich uit..
    Het Tsjechische RegioJet betichtTe Flixbus

    1. Simon schreef:

      @ Colijn
      Doeslief

    2. Erwin Wessels schreef:

      Dank, is inmiddels aangepast.

  3. treingraag schreef:

    Hopelijk komt OBB-Nightjet zsm met ASD-Milaan want met Eurolines is het 24 uur hobbelen.

  4. Robbie schreef:

    Erg jammer. Met het steeds verder wegvallen van concurrentie hoeft Flixbus nog minder te letten op prijs en vooral op kwaliteit.

  5. Dries Molenaar schreef:

    Wat gebeurt er met de vertreklocaties? Duivendrecht en de Conradstraat?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.