fbpx

Eurostar Amsterdam – Londen verder vertraagd

klok 28 dec 2018 17:01

2019 zou eindelijk het jaar van de Eurostar moeten worden, maar inmiddels is duidelijk dat de rechtstreekse Eurostar Amsterdam – Londen verder vertraagd is. Pas in 2020 kan de Eurostar naar Londen gaan rijden.

Uitwerking

Eurostar is weliswaar al lang klaar om de directe treindienst te kunnen starten, maar de internationale verdragen nog niet. “De totstandkoming van de verdragen duurt langer dan gehoopt”, schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven samen met staatssecretaris Mark Harbers aan de Tweede Kamer. De bedoeling was dat eind dit jaar politieke overeenstemming zou zijn over de grenscontroles. Maar na maanden van praten is er nog geen akkoord met betrokken landen. “Voor een aantal onderwerpen is nadere uitwerking noodzakelijk. Het gaat dan onder andere om nadere uitwerking van de afspraken over politiesamenwerking tussen Frankrijk, België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast is nadere uitwerking nodig over de omvang van bevoegdheden die de UK Border Force (UKBF) krijgt in Nederland”.

Begin 2020

De inzet van het kabinet is nu om de politieke overeenstemming begin februari 2019 te realiseren. De nieuwe vertraging is een tegenslag. De Tweede Kamer drong er juist op aan dat de directe trein Amsterdam – Londen vóór december 2019 gerealiseerd zou worden. Maar naar nu blijkt is zelfs die planning te optimistisch. De hoop is nu dat de directe trein begin 2020 kan gaan rijden. Van Londen naar Amsterdam rijdt de Eurostar al wel. De bedoeling was dat er in juni 2019 een derde Eurostar bij zou komen, maar door de verdere vertraging is het onzeker of dat doorgaat.

Douane

Treinreizigers zullen straks te maken krijgen met grens- en  beveiligingscontroles. Als het Verenigd Koninkrijk instemt met het uittredingsakkoord geldt er voor douaneformaliteiten (en toezicht) een overgangsperiode tot eind 2020. Van Veldhoven: “Wanneer er echter sprake is van een ‘no deal’ Brexit op 29 maart 2019, spelen de douaneformaliteiten en toezicht al een rol bij de start van de directe verbinding”. Douanetoezicht vindt volgens de douanewetgeving plaats vanaf het moment dat goederen het grondgebied van de EU binnenkomen of tot het moment van uitgaan. Nederland is niet het eerste land waar de Eurostar de EU binnenkomt of het laatste land waar de Eurostar de EU uitgaat. Van Veldhoven: “Voor het behouden van een directe verbinding tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk na Brexit zullen aanvullende internationale afspraken moeten worden gemaakt met de betrokken landen”.

Planning

In de oorspronkelijke plannen zou de Eurostar per december 2017 gaan rijden. Eerst werd de lancering uitgesteld omdat de nieuwe treinen enkele maanden later dan gepland geleverd werden. Vlak voor de lancering werd duidelijk dat de trein alleen rechtstreeks van Londen naar Amsterdam kan gaan rijden. De Eurostar rijdt weliswaar ook al rechtstreeks naar Londen, maar reizigers mogen niet mee. Die zijn in Nederland aangewezen op de Thalys, en stappen in Brussel over op de Eurostar. Wel mag de Eurostar gebruikt worden voor reizen Amsterdam – Brussel (en v.v.).

27 gedachten over “Eurostar Amsterdam – Londen verder vertraagd”

  1. dries molenaar schreef:

    Een lange adem is wel nodig. En dit geeft weinig hoop voor andere verbindingen als naar Berlijn. Hoewel daar geen persoons- of goederencontrole nodig zal zijn.
    Werkt het nu beter dan bij het begin? Dwz rijdt dezelfde trein feitelijk door naar Amsterdam? Voor Amsterdam-Brussel zou men wat meer moeten werven. De meesten belanden in Thalys die dan met lege stoelen door moet naar Parijs.

    1. Joost schreef:

      Ik neem wekelijks de middagtrein Amsterdam (16:48)/Rotterdam (17:30)-Brussel en hij zit inmiddels als aardig vol. Denk in Amsterdam 100-150 opstappers en dan nog 50 in Rotterdam. Op vrijdag zelfs als eens een volle trein gehad, kon geen kaartje meer krijgen.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Vrijdag is een drukke dag. Een Eurostar heeft capaciteit voor 900 reizigers. Ook als de helft is afgesloten, moet het toch makkelijk passen?

        1. Joost schreef:

          Meestal is inderdaad de helft van de trein afgesloten maar ook één van de 1e klas wagons, alleen die met de keuken is dan open. Dus het zal eerder 350 plaatsen zijn. Met een paar grote groepen is het al snel vol op andere dagen.
          Ik was ruim vantevoren met boeken (avond vantevoren) dus daaraan zal het niet liggen. Overigens kun je vaak om 15:00 nog kopen voor dezelfde dag, dus de Britten zijn redelijk soft met de veiligheidseisen (op grond van EU-regels kunnen landen de PNR-melding zelfs een aantal dagen vantevoren vragen, dat is denk ik waarom Thalys online geen kaartjes meer verkoopt voor dezelfde dag, België controleert tegenwoordig PNR’s van bus- en treinpassagiers op gezochte namen).

        2. Rian van der Borgt schreef:

          @Joost
          Thalys verkoopt wel degelijk treinkaartjes voor de dag zelf. In ieder geval via http://www.b-europe.com (net getest). België doet nog maar zeer beperkt aan PNR-controles voor treinreizigers, aangezien er tot nu toe alleen maar een proef was met Flixbus en Eurostar.

  2. Dominic schreef:

    Nee, een spoor/treinproject wat vertraagd is? Het is tegenwoordig pas nieuws als iets wel op tijd klaar/geregeld is…

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dan blijven er zo weinig artikelen over. 😉

      1. Dominic schreef:

        Touché😄👍🏼

  3. René Valk schreef:

    Waarom nog naar Londen ?? ZIJ WILLEN BREXIT dus laat ze LINKS liggen !

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Misschien omdat er reizigersvraag is? Er zijn nu ruim 50 vluchten per dag naar Londen.

      1. J. Struijk schreef:

        Zoveel vluchten per dag naar Londen en dan maar zeuren over het mulieu en CO 2 uitstoot. Men is gewoon overal steeds te laat met de voorbereidingen. Niets vreemd in dit Land.

        1. dries molenaar schreef:

          U kunt duidelijk het beste verhuizen. Echter, elders is het niet beter en meestal veel slechter.

        2. Annemiek schreef:

          Op een gemiddelde (dins-)dag (op maandagen gaan er nog meer) gaan er veel meer dat 50 vluchten vanuit Nederland naar Londen; KLM 20x, BA 20x, Easyjet 18x, Vueling 2x en FLybe 1x. Vanaf Rotterdam zijn er 5 vluchten, vanaf Groningen 3 en vanaf Eindhoven 2. Kom ik uit op 71 vluchten die kant op. Voor degene die het wil controleren, merk ik op dat ik gecheckt heb voor vluchten op 5 maart. Tel je hier de 14 luchthavens in Engeland buiten de regio Londen bij op, die (vaak meermaals per dag) rechtstreeks vanuit Nederland bereikbaar zijn, dan kom je ver over de 100 vluchten per dag. Ik meende zelfs dat het er ruim 130 zijn.

        3. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

          @Annemiek: daarom schrijf ik ruim 50 ;-). Een vorige keer dat ik had geteld waren het er vanaf Schiphol dacht ik 56 of 60. Aangezien ik niet weet hoe representatief mijn teldag was en of het in huidig seizoen misschien afwijkt, heb ik het gelaten op ruim 50. Maar ik geloof zo dat het met andere Nederlandse luchthavens zo oploopt naar 70.

        4. Annemiek schreef:

          Ja, prima hoor! Ik heb geen exacte cijfers uit het verleden. Ik heb wel de indruk dat vooral City als bestemming flink gegroeid is en de rest enigszins gelijk blijft. Af en toe verdwijnt er een vlucht en komt er eentje bij. Qua aantal vluchten (niet qua aantal reizigers) is City met 23 vluchten nu het populairst. LHR 20, LGW 10, LTN 8, STN 6 en 4 SEN maken de 71 vol.

        5. dries molenaar schreef:

          Potentieel genoeg. Wat moeten die mensen toch op het gehate continent. Alles is toch beter bij hen.

    2. Annemiek schreef:

      Misschien omdat het VK na de Brexit direct een van de grootste handelspartners van de EU wordt. Het voortbestaan van veel grote bedrijven binnen de EU, komt in gevaar wanneer de handel met het VK gestaakt wordt. Zomaar links laten liggen, is wel het domste wat de EU zou kunnen doen.

      1. Dries Molenaar schreef:

        Het is wel wat Trump juist wil. Tweespalt zaaien in Europa omdat wij zo van de VS profiteren. Het beste is nu dat het VK de breaxit-deal van May neemt. Wel meedoen maar geen inspraak. Heerlijk rustig voor de overige leden die zich nu zullen moeten harden om nog twee jaar Trump te doorstaan.
        Het risico is volgens Rees-Mogg nu dat het VK uit één valt. Wat logisch zou zijn. Schotland is al een land en Noord-Ierland is onrechtmatig van Eire afgesplitst bij de vorming van de Vrijstaat. Hereniging is voor hen het juiste voor de toekomst. Dan past het weer een beetje bij de voetbalwereld waar VK vier voetbal landenteams mag inschrijven.

  4. Ricardo schreef:

    Lijkt wel een soort onwil, ik begrijp dat dit soort verdragen lastig zijn en dat de Brexit veel onduidelijkheid geeft, maar hoe hebben de Fransen en Belgen dat dan geregeld?

    1. Jochem schreef:

      Korte antwoord: eerder

      Lange antwoord: met die landen is jarenlang gesproken over Eurostar voordat het hele zooitje ging rijden etc. En dat was ook al aardig wat jaren geleden. Ik weet natuurlijk niet wanneer de Nederlandse overheid exact begonnen is met deze gesprekken maar sowieso zijn het zaken van de lange adem. Het is namelijk best complexe (en juridische) materie waar 2 landen in 2 verschillende talen het eens moeten worden. En er zit, gezien Brexit, nog een haakje aan met douane en vermoedelijk zal er ook nog wel met België en Frankrijk overlegd worden. Dus 4 landen en 3 talen..

    2. dries molenaar schreef:

      30 jaar geleden? De aanleg van de tunnel liep wat vertraging op dus men had genoeg tijd om de administratie vooraf in orde te maken. De Amsterdam connectie is een beetje een late 2e fase.

    3. dries molenaar schreef:

      NB het is wel interessant om te zien hoe Eurostar dat met de ski-treinen doet. Die stations hebben toch ook geen internationale balies en wachtruimtes.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Ik heb eens een foto gezien van de Eurostar in Avignon Ville. Daar kon een perronspoor met hekken worden afgesloten. Hoe het verder gaat, weet ik niet. Weet wel dat bij de nieuwe verbinding Marseille – Londen er een lange stop is te Lille, en reizigers de trein moeten verlaten. Aanvankelijk was dat ook de bedoeling voor de Eurostar Amsterdam – Londen.

        1. dries molenaar schreef:

          Misschien vertrouwt men er daar op dat alleen beschaafde Britten aan boord zullen komen. Ze zijn er ook met Eurostar gekomen. Wanneer men Afrikanen of Indiërs met skimutsen aantreft zal er toch anders gehandeld worden.
          Het gaat bij de Eurostar controle niet om dozen wijn maar om vreemdelingenverkeer en geweldsinstrumenten.

  5. Leo schreef:

    Ik woon zelf in het VK én een vriendin van mij werkt bij Eurostar en ik kan je vertellen dat dit me helemaal niet verbaast.

    In feite moeten er vooruitgeschoven Britse grenscontroleposten op Nederlandse Eurostar stations worden geplaatst (zoals de Britten bijvoorbeeld ook in Lille, Brussel en Parijs hebben). Dit kost nogal wat voorbereidingen op ambtelijk niveau met bevoegdheden en verdragen etc. Je kunt niet zomaar een hokje timmeren en klaar.

    Wegens Brexit ligt hier in het VK nu vrijwel alles stil wat niet direct met Brexit te maken heeft. Er is simpelweg geen tijd en bandbreedte om zich ook nog met andere dingen bezig te houden. Er komt bijna niets meer door het parlement dat niet met Brexit te maken heeft (geen ruimte in de agenda) en alle ministeries zijn helemaal op Brexit gericht met voorbereidingen voor en voorkomen van de verwachtte problemen.

    Er is nog steeds niet helemaal zeker wat er met het bestaande vliegverkeer gaat gebeuren maart aanstaande, laat staan dat ze tijd hebben om zich bezig te houden met een ’nieuwe’ treinverbinding. Helaas.

    1. dries molenaar schreef:

      De brexiteers hadden toch goed doordacht hoe alles zou gaan lopen en dat de wereld zou juichen? Oost-blokkers er uit. Commonwealth people er in. Alleen vergaten ze dat die uit de beoogde landen niet komen en die uit niet gewilde landen juist massaal zullen arriveren. En alsof die in de landbouw of fabriek zullen gaan werken.

  6. lolke van der heide schreef:

    Hallo Hildebrand – Lolke hier (vroeger NRC, sinds 2014 bij het blad Zakenreis – http://www.zakenreis.nl); je schreef eind december (zie hieronder) over de Eurostar dat reizigers vanaf Amsterdam naar Londen de Thalys moeten nemen ipv de Eurostar en dat de aankomende trein uit Londen leeg teruggaat naar Brussel; ik heb dat nagevraagd bij Eurostar en zij ontkennen het; wie heeft er gelijk? groet, Lolke

    De Eurostar rijdt weliswaar ook al rechtstreeks naar Londen, maar reizigers mogen niet mee. Die zijn in Nederland aangewezen op de Thalys, en stappen in Brussel over op de Eurostar. Wel mag de Eurostar gebruikt worden voor reizen Amsterdam – Brussel (en v.v.).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.