fbpx
Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Eurostar: Geen concrete plannen voor nieuwe bestemmingen

11 feb 2020 15:01

Met de Eurostar vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Rome, Barcelona of Lissabon? Wat de Britse staatssecretaris voor Transport Grant Shapps betreft is dat de toekomst. Eurostar zelf benadrukt geen concrete plannen te hebben voor nieuwe bestemmingen.

Nieuwe bestemmingen

De Eurostar Amsterdam – Londen werd vorige week na lang wachten eindelijk definitief aangekondigd. De Britse staatssecretaris verwelkomde de eerste Eurostar met genodigden uit Nederland. In een toespraak sprak hij enthousiast over een mogelijke uitbreiding van het Eurostar netwerk. Bestemmingen als Rome, Barcelona of zelfs Oost-Europa noemde hij.

Geen concrete plannen

Staatssecretaris Grant Shapps mag dan enthousiast zijn, Eurostar reageert terughoudend. “We kijken altijd naar mogelijke nieuwe bestemmingen, maar we hebben nu geen concrete plannen”, reageert Eurostar-woordvoerder Stefanie van Mierlo. Dat komt overeen met wat operationeel directeur Philippe Mouly van Eurostar eerder tegenover Treinreiziger.nl vertelde. “Een nieuwe route opzetten is complex. We willen nu ons focussen op Amsterdam”, antwoordde hij in november op de vraag of Eurostar nog plannen had om uit te breiden naar bestemmingen als bijvoorbeeld Frankfurt of Genève.

In 2012 had Eurostar die ambitie nog wel. Toen kondigde het bedrijf dat het bedrijf in pakweg 4 à 5 jaar tien nieuwe bestemmingen te willen introduceren. Frankfurt en Genève stonden toen met Amsterdam op het lijstje. Ook Lyon en Marseille stonden er toen op. Naar die bestemmingen rijden inmiddels treinen, maar wie naar Londen wil moet in Lille nog wel de trein verlaten voor de paspoortcontrole. Naar die bestemmingen rijdt de Eurostar niet dagelijks.

0 0 stemmen
Artikel waardering
29 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Hanzeboog2012
4 jaren geleden

De werkwijze van Eurostar vanaf 1994 is altijd zo geweest dat ze gefaseerd hebben uitgebreid. Eerst tussen Londen – Parijs/Brussel. Stapsgewijs heeft Eurostar de frequentie uitgebreid. Afhankelijk van de reizigersstroom. De goede reputatie hebben ze stap voor stap opgebouwd.

Eurostar wil zich focussen op Amsterdam. Logisch als je al ziet hoeveel bureaucratische rompslomp het inzetten van een Eurostar tussen Londen – Amsterdam via Kanaaltunnel en vier landen al op levert. En qua reistijd zijn de vliegtuigen veel concurrerender met de Eurostar tussen Londen – Amsterdam dan tussen Londen – Brussel/Parijs (inclusief inchecktijd).

Bestemmingen tussen Londen – Barcelona is interessant als er een Eurostar nachttrein is. Reizen naar Rome? Eerst wachten totdat de HSL Lyon – Turijn in gebruik is. Prognose is ergens tussen 2030 – 2035.

Lissabon? Laat ze eerst maar wachten totdat de HSL Madrid – Lissabon in gebruik is. Kortom luchtfietserij van staatssecretaris Grant Shapps.

dries molenaar
4 jaren geleden

Nou, Boris Johnson zat niet in de loop want die kondigt net aan de HS2 aan te willen leggen. Dus Brimingham komt er toch bij.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Je moet even tijd van leven hebben. Eerst zou men beter maar in Frankrijk verder rijden waar dit nog met een leuk dagrit kan. Nachttreinen op de HSL is ook leuk maar dan zal men materieel moeten hebben. Zo zou men wel naar Barcelona kunnen.

hanzeboog2012
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Las net op mijn smartphone over jouw bericht. Goede zaak dat de aanleg van de HS 2 Londen – Birmingham gewoon doorgaat. Maar volgens mij was al definitief. Ze zijn er alleen nog niet uit over de doortrekking vanaf Birmingham naar Leeds/Manchester. Dat wordt nu geschat op 2033 voordat de HS 2 Londen – Manchester/Leeds geheel is aangelegd.

Zou een goede zaak als de Eurostar zal rijden tussen Birmingham – Parijs/Brussel via London North Line waardoor het niet hoeft te stoppen op Londen Euston of London St. Pancras International.

Het is alleen de vraag of de Eurostar 320 dan geheel zal voldoen. Er zullen op de HS 2 HST met een Europese profiel. Die kunnen specifiek alleen op de HSL rijden. Net als de Eurostar 320 op HSL Londen – Kanaaltunnel. En er zullen rijden treinen op de HS 2 rijden zoals de Javelin (225 km p/u). Treinen met een slanker profiel die ook op de Britse West Coast Main Line spoorlijn kan rijden.

De HS 2 zal geschikt gemaakt worden voor een maximumsnelheid van 400 km p/u. Of de treinen met 400 km p/u op de HS 2 is waarschijnlijk twijfelachtig. Niet omdat ze het technisch niet kunnen. Maar vanwege de exploitatiekosten die fors toenemen naarmate boven de 350 km wordt gereden. De toename van de exploitatiekosten zal niet opwegen tegen de baten omdat de tijdswinst te gering is. Alleen in China is dat rendabel.

Dit zijn de 5 grootste kanshebbers van snelle HS 2 treinen met Europese profiel:

https://railcolornews.com/2019/07/11/uk-the-trains-for-high-speed-2-five-suppliers-five-designs/

Peter Heerens
4 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

HS2 wordt Euston naar een nieuw te bouwen station in Birmingham, [Curzon Street]

HS1, komt in Londen op St. Pancras aan. Er zijn geen plannen voor een verbinding tussen HS1 en HS2. Parijs – Birmingham zit er niet in dus voorlopig. Dat wil zeggen, de geplande verbinding is gecanceld. Brexit heeft daar wel het nodige mee van doen. Dus of de treinen voor HS2 wel of niet een Europees profiel hebben is eigenlijk irrelevant.

Bovendien is HS2 ook bedoelt als eerste deel van routes naar Manchester en Leeds, fase 2a en 2b, waarbij ook over bestaand spoor zal worden gereden.

Overingens de tekst achter je linkje geeft dat ook aan.
— That’s why new rolling stock must be compatible with the existing infrastructure (beyond Birmingham) – to enable faster, direct connections between London and the north before the high-speed line reaches Scotland.–

Het wordt dus gewoon UK-profiel met Hitachitreinen.

Hanzeboog2012
4 jaren geleden
Antwoord aan  Peter Heerens

Zie bij HS 2 Wikipedia dat ze inderdaad de plannen voor een verbinding tussen HS 1 en HS 2 geschrapt hebben vanwege extra kosten. Weer een nieuwe update. De plannen wijzigen wel vaker.

Zal me niet verbazen dat eerst snelle Britse HST met Britse profiel op de HSL Londen – Birmingham zal worden ingezet. Maar de berichten spreken elkaar vaker tegen. 2 jaar geleden hadden ze over twee soorten treinen. Ze weten het zelf nog niet. De eerste generatie Eurostar heeft ook een Britse profiel.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Overigens valt nog op te merken dat het budget aanzienlijk is. De brexit gaat UK geen goed doen en het budget kan dan erg vluchtig blijken. Zo te lezen is er al aan het traject gewerkt. Misschien is het wat om subiet aan het werk te gaan en te pogen een eerste stuk zo snel mogelijk in bedrijf te brengen. Dan heb je materieel en een demonstrator wat ook wat eer dwang geeft.
Naar Schotland kan men wel schudden. Hoewel na een Scexit de reisbehoefte gewoon blijft. Maar is die groot genoeg. At best heb je daar dan twee treinen per dag.

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Tussen Edinburgh en Londen rijden nu 2 tot 3 (redelijk) snelle treinen per uur. Geen idee hoe je bij een vraag van 2 per dag komt.

Peter
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Zoals Annemiek al zegt, twee treinen per dag, hoe kom je er bij.
Twee doorgaande trinen per uur.
(Maar het snelheidsrecord is alweer een mooi poosje gelden geloof ik)

Peter
4 jaren geleden
Antwoord aan  Peter

haha, trinen == treinen & gelden == geleden.

Karel Geerts
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Als Schotland uit de UK stapt zal het aantal reizigers drastisch dalen. Schotten mogen dan niet meer zonder verblijfsvergunning in Engeland werken en er zullen uitgebreide grenscontroles komen zoals nu bij de tunnel

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  Karel Geerts

Ja, er zijn inderdaad mensen die dergelijke indianenverhalen geloven. Feit is dat ze de onderlinge handel en werkgelegenheid echt niet op het spel gaan zetten, omdat die van onschatbare waarde voor beide economieën is.

Zo zijn er ook mensen die denken dat de Brexit een negatief effect heeft op Londen als handelscentrum en op de bankensector aldaar. Niet zo vreemd als de Nederlandse media dergelijke propaganda vanuit de EU klakkeloos overnemen. De bankiers zouden haast op de vlucht geslagen zijn richting ‘veilige’ steden als Frankfurt en Parijs. Feit is echter dat the City groeit als nooit tevoren. Voor iedere leek die Londen bezoekt is dat duidelijk te zien aan de enorme torens die uit de grond worden gestampt. Het pand dat ik vaak bezoek, heeft net als andere kantoren vanwege ruimtegebrek vergaderzalen, bedrijfsrestaurants en pantry’s gesloten om ruimte te maken voor werkplekken. Iedereen luncht op straat. Er gebeurt daar exact het tegenovergestelde van wat het nieuws ons vertelt.

Bal
4 jaren geleden

Kan de fusie van Thalys+Eurostar niet tussen Amsterdam en Berlijn rijden?

Een meer onafhankelijke partij zal minder last hebben van politieke bemoeizucht zoals de DB en NS dat ervaren…

Dries Molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Bal

Wellicht, er is echter niet veel HSL spoor. De Flevolijn, Hanzelijn en ergens een stuk naar Berlijn. Gemengde gebruikers op gewoon spoor is niet zo voor de hand liggend.

hanzeboog2012
4 jaren geleden
Antwoord aan  Bal

Er is een vierde spoorwegpakket van de Europese Unie waardoor andere vervoerders makkelijker kunnen concurreren op andere verbindingen. Maar hoe dat in de praktijk werkt durf ik niet te zeggen.

Elke andere vervoerders loopt tegen dezelfde problemen op als NS & DB tussen Amsterdam – Berlijn. Er is te weinig vervoerspotentieel. Simpelweg omdat tussen Hannover – Amsterdam te weinig inwoners zijn. Een andere vervoerder kan hooguit voor verbetering zorgen met nieuw treinmaterieel, services, tarieven e.a.. Maar dat gaat DB zelf al voor zorgen.

bert sitters
4 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

@Hanzeboog. Ik schat in dat het reizigerspotentieel tussen Amsterdam en Hannover niet te laag is voor een snelle verbinding. Er gaan dagelijks diverse vluchten van Schiphol naar Hannover. Veel Messe-bezoekers doen het met de auto. Osnabrueck biedt een prima aansluiting op Bremen en Hamburg. Zouden net als in het verleden ook rechtstreekse treinen vanuit Amsterdam kunnen rijden ter vervanging van al die vluchten van Amsterdam naar Bremen en Hamburg.Ook Hannover biedt prima aansluitingen op op de ICE van Hamburg naar München.
De laatste zomers is voor het vertrek van de Berlijn-trein op Amsterdam Centraal diverse malen omgeroepen:”Binnenlandse reizigers worden verzocht niet in deze trein te stappen,want alle zitplaatsen zijn gereserveerd.”
Wil men een trendbreuk in de wijze van vervoer,dan zal geïnvesteerd moeten worden.
Ik pleit voor een snel spoor langs de A1.Profiteert Twente ook van met ICNG’s en op het oude spoor kunnen meer sprinters rijden tussen Amsterdam en Amersfoort.
Wellicht dat met deze verbinding de Eurostat kan worden doorgetrokken naar Hamburg en Berlijn.

Ricardo
4 jaren geleden
Antwoord aan  Bal

Thalys en Eurostar zijn voor een groot deel in Franse handen, dus het is onwaarschijnlijk dat die zich in zullen gaan zetten voor een verbinding tussen Amsterdam en Berlijn.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ricardo

Onder de Thalys vlag zou het vanaf Brussel moeten en daar vandaan zou men via Keulen naar Berlin kunnen willen gaan. Ook naar Frankfurt zou mogelijk zijn.

lllama
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Naar Frankfurt (via Keulen) wou men bij Thalys al bijna vanaf het begin (dus ook ver voor LGV Est af was of zelfs maar aan begonnen). Het huidige materieel heeft echter onvoldoende vermogen onder Duitse spanning (zelfs het stukje Aachen-Keulen wordt niet op de trajectsnelheid gereden)

Net als Eurostar zullen nieuwe bestemmingen buiten Frankrijk (uitgezonderd eventueel Spanje, al is dat echt een eind vanuit Brussel) er alleen komen als er nieuw materieel besteld wordt.

Ivm de gehoopte fusie met Eurostar zal dat nog wel even uitgesteld worden.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

De Velaro’s kunnen toch wel in Duitsland rijden?

lllama
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Daar doel ik op, Eurostart heeft al nieuw materieel, dat maakte een nieuwe bestemming buiten Frankfrijk/België makkelijk mogelijk.

Voor Thalys zal dat op dezelfde manier moeten.

Als de fusie doorgaat is er op termijn een gedeeld materieelpark natuurlijk.

Anoniem
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ricardo

@Ricardo.Het gaat ook om van Londen naar Hamburg en Berlijn. Ooit reed de Noordwest Express van Hoek van Holland naar Hamburg en Berlijn die aansloot op de boot vanuit Harwich.

Dries Molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Tja, dat was mooi. Allemaal overbodig geworden door het goedkope vliegen. Maar vliegen zal wel snel duurder worden en wie weet wat dan weer komt. Er is alleen geen trein meer naar Hook of Holland. De boot zal dan meer naar de stad moeten komen. Of kan zo’n speciale trein nog over de nieuwe lijn rijden als vrachttrein?

Oplettende lezer ;)
4 jaren geleden

(even tussen haakjes: Grant Shapps is niet de staatssecretaris van transport, maar de minister – en dus lid van het kabinet.
Een “secretary of state” is een minister en een “minister of state” is een staatsecretaris.
Komt omdat ze links rijden, ook op het spoor.)

Is dat nou handig?
4 jaren geleden

Weet iemand waarom de paspoortcontrole bij de Eurostar aan de continentale zijde is geplaatst? Nu moet er steeds bij een nieuwe bestemming van alles geregeld worden om een uitbreiding van het routenetwerk mogelijk te maken. Was het niet handiger geweest wanneer de paspoortcontrole aan de Britse zijde was geplaatst? Londen is immers de enige bestemming aldaar, dus controle op één station. Bij uitbreiding aan continentale zijde hoeft er dan veel minder geregeld te worden.

dries molenaar
4 jaren geleden

Ach vluchtelingen. Het zijn betere plek zoekers. Terwijl het in UK helemaal niet zo happy is.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Is dat nou handig?

Erg handig is het niet maar dan zijn de mensen al binnen en zullen ze trachten zich naar buiten te begeven, zonder controle. Net als de USA die mensen al controleert voordat instappen. Dat kan een hoop kosten schelen voor de reiziger.