De fusie met Thalys, flinke reizigersgroei én grote ambities: Eurostar kijkt terug op een geslaagd jaar. De vervoerder heeft met de route Amsterdam – Londen een lucratief paradepaardje en hoopt tot 2030 te groeien naar 30 miljoen reizigers per jaar, maar moet met de verbouwing van de terminal in Amsterdam nog wel een horde nemen.
De trots straalt van het gezicht van Gwendoline Cazenave, sinds 2022 topvrouw van Eurostar, als ze tegenover Treinreiziger.nl over de ambitieuze plannen van Eurostar vertelt. Met 22% reizigersgroei naar 18,6 miljoen passagiers per jaar was 2022 al een lucratief jaar, maar daar kan volgens Cazenave nog wel een schepje bovenop. Als het aan haar ligt, vervoert Eurostar in 2030 30 miljoen reizigers per jaar. Die groei moet de komende jaren gerealiseerd worden zonder dat er nieuwe treinen bijkomen. “30 miljoen reizigers betekent 50% groei de komende zes jaar. Dat betekent 7% per jaar”, rekent de topvrouw voor.
Ondanks dat de treinen nu al een hele hoge bezettingsgraad hebben, denkt Eurostar dat dit kan zonder de aankoop van nieuwe treinen. Die groei moet gerealiseerd worden door meer treinritten, meer zitplaatsen en efficiëntere inzet van het materieel. De topvrouw wijst erop dat voormalige Thalys-treinstellen worden gerenoveerd en 7% meer zitplaatsen krijgen.
Bovendien kan door de fusie van Eurostar en Thalys materieel efficiënter worden ingezet. Zo hebben de e320-treinstellen van Eurostar tot nu toe alleen dienst gedaan van en naar Londen, maar daar komt verandering in. Vanaf juni zullen de treinen ook ingezet gaan worden tussen Amsterdam en Parijs. “Deze treinen hebben een hogere capaciteit”, legt Cazenave uit.
Over de ticketprijzen van de Eurostar wordt regelmatig gemopperd. En inderdaad levert dit Eurostar geen windeieren: Luchtvaartnieuws.nl wees er eerder op dat de winstmarge (voor belastingen) in 2022 uitkwam op 22%. Dergelijke winstmarges komen in de luchtvaartsector niet voor.
Cazenave wijst erop dat er al jaren treintickets worden verkocht vanaf 44 euro, en dat dit tarief niet verandert. Of de gemiddelde ticketprijs ook gelijk zal blijven wilde de topvrouw niet zeggen. Wel benadrukt Cazenave dat de huidige marges nodig zijn, zeker na de coronaperiode. “De schulden die we tijdens de pandemie hebben opgelopen moeten weer terugbetaald worden en daar hebben we nog een flinke kluif aan. Daarnaast investeren we in onze groeiambities. Toen ik in september 2022 bij Eurostar kwam, waren er bijvoorbeeld grote wachtrijen bij de terminals in Londen en Brussel. Die hebben we met forse investeringen verholpen. Nu is Amsterdam aan de beurt, waar we de capaciteit van de terminal van 250 naar 650 reizigers vergroten.”
Die nieuwe terminal wordt gebouwd tijdens de grootschalige werkzaamheden die Amsterdam Centraal de komende tijd in de greep houden. Vanaf juni is het dan ook niet meer mogelijk om rechtstreeks naar Londen te treinen vanuit Nederland; dat moet tot ten minste december met een overstap in Brussel om daar alsnog de noodzakelijke paspoortcontroles uit te voeren. Voor de terugweg vanuit Londen verandert niets: de paspoortcontrole vindt al in Londen plaats en reizigers kunnen zonder overstap doorreizen naar Amsterdam. De situatie zal daarmee vergelijkbaar zijn met die vóór 2020, toen de Eurostar ook maar in één richting rechtstreeks reed.
Eurostar belooft in elk geval acht verbindingen per dag mogelijk te maken. “Dat betekent dat we extra treinen laten rijden, want we willen onze Nederlandse klanten niet de mogelijkheid ontnemen om naar Engeland te reizen. Maar dat komt helemaal goed. We vertrouwen volledig op ProRail en we zijn de Nederlandse overheid dankbaar voor hun hulp om de duur van de werkzaamheden in te korten.”
Het zijn allemaal maatregelen die de voorgenomen groei van Eurostar een zetje moeten geven. “Dat vergt nu eenmaal hogere frequenties én meer zitplekken.” De rails tussen Amsterdam en Parijs vult zich de komende jaren ook met meer concurrerende vervoerders, maar dat schrikt Cazenave niet af: “Kijk, we zijn nooit de enige partij geweest op dit traject. Het is ook een goede zaak: meer opties voor duurzaamheid is alleen maar beter voor de planeet. Mensen kunnen ook de auto nemen, of het vliegtuig, de bus of de boot. We hebben dus altijd al geconcurreerd.” Het is dan wel zaak dat Eurostar zich wegzet als betrouwbare reisoptie, maar daar is Cazenave zich van bewust: “Het is aan ons om zowel efficiënt als commercieel aantrekkelijk te zijn zodat reizigers ons altijd weten te vinden.”
This post was last modified on %s = human-readable time difference 13:36
Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…
Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…