fbpx
(c) Deutsche Bahn AG / Tobias Holzer

Internationale wijzigingen dienstregeling 2024 op een rij

Op 10 december is niet alleen in Nederland het nieuwe spoorboekje ingegaan, maar ook internationaal. Treinreiziger.nl heeft de belangrijkste internationale wijzigingen op een rij gezet.

Van en naar Nederland

Overig internationaal

Let op, dit overzicht is niet compleet en toont alleen de belangrijkste wijzigingen (die bekend zijn bij de redactie van Treinreiziger.nl).

  • Tussen Hamburg en Kopenhagen gaan meer treinen rijden, elke twee uur. Dit gaat ten koste van de EuroCity’s Arhus.
  • Voor alle internationale treinen van en naar Duitsland (ICE’s, EC’s en IC’s) is deze zomer reserveren verplicht. Alleen voor de ICE van en naar Zwitserland en de IC Singen – Zürich zal een uitzondering gelden. De reserveringsplicht geldt alleen voor grensoverschrijdende reizigers, en vermoedelijk van 1 juni t/m 1 september.
  • Het nachtnet van de Nightjet wordt uitgebreid. Er rijdt nu ook een nachttrein Brussel – Berlijn en Parijs – Berlijn. Deze nachttreinen rijden voorlopig 3x per week. Op de verbinding Hamburg – Wenen / Innsbruck worden nieuwe treinen ingezet.
  • Tussen Berlijn – Krakau rijden voortaan twee directe treinen per dag (in plaats van een).
  • Ook nieuw: een directe trein München – Wenen – Warschau. Een detail: de eerste trein reed leeg omdat de kaartverkoop niet tijdig gestart was.
  • Er rijden minder directe ICE’s naar Interlaken, Zürich en Chur. Dit omdat de ICE’s te vaak vertraagd zijn, sommige treinen zijn ingekort tot aan Basel SBB.
  • De trein Frankfurt – Milaan zal in beide richtingen via de Gotthard Basistunnel rijden. De directe trein rijdt vooralsnog alleen in het weekend. Nog altijd is de dienstregeling rond de Gotthardtunnel namelijk aangepast na een ontspoorde goederentrein deze zomer.
  • Tussen Parijs en Milaan rijden nog steeds geen treinen. De spoorlijn raakte op 28 augustus 2023 beschadigd. Waarschijnlijk zal het treinverkeer pas rond de zomer van 2024 hervat worden.
  • Vanaf april moeten er nieuwe treinen gaan rijden tussen München, Innsbruck en Italië.
  • De nachttrein Berlijn – Stockholm rijdt tegenwoordig dagelijks. De Zweedse spoorwegen (SJ) noemen de trein een succes, wel zijn er bij Treinreiziger.nl voorbeelden bekend waarbij slaaprijtuigen uitvallen.

101 gedachten aan “Internationale wijzigingen dienstregeling 2024 op een rij”

  1. Chris schreef:

    Vraag over de ICE Neo: heeft NS er – zoals met de ICE 3M – ook weer een aantal ingekocht? Zelfde vraag voor de ICE-L.

    1. TtC schreef:

      NS heeft geen nieuwe ICE treinen gekocht. Alle ICE 3Neo en ICE L treinen zijn eigendom van de Deutsche Bahn.

    2. Otto schreef:

      Ik denk niet dat NS dat in de toekomst nog gaat doen. Het is beter DB te betalen voor de inzet van zijn stellen.

    3. Peter schreef:

      Jeez, wat een gezeur allemaal.
      Stuur het naar de DB en de NS.

  2. Diederik schreef:

    Jammer dat er een andere trein München-Innsbruck-Italië, ik was daar pas, precies het berld dat ik had ven ouderwetse treinen, soort van museum

    1. Erno-Berk schreef:

      De nieuwe RailJets hebben tenminste wel een restaurant en wifi aan boord. Dat kun je van de oude ÖBB-rijtuigen niet zeggen. Bovendien rijden er nog treinen met oude ÖBB-rijtuigen tussen Salzburg/Innsburck en Graz/Klagenfurt. Bovendien zijn dat hele mooie routes.

    2. Dries Molenaar schreef:

      Duidelijk enige jaloezie bij CNN inzake de Europese ontwikkelingen:
      https://edition.cnn.com/travel/the-most-exciting-new-trains-coming-in-2024/index.html

  3. Anoniem schreef:

    Er zijn nu ook directe verbindingen tussen aachen en Berlijn.
    Dat maakt de Euregio Aixpress: Maastricht – Heerlen – Herzogenrath -Aachen nog attraktiever voor buitenlandse reizen inzake ICE en Eurostar richting Frankfurt; Alpen; Praag; Wenen; Brussel; Parijs; Marseille enz.

    1. Anoniem schreef:

      Is het aachen – Berlijn, of Aken – Berlin?

      1. TtC schreef:

        Het is of Aken Berlijn of Aachen Berlin.

        1. Anoniem schreef:

          Het is ook berlin – aken.

        2. Baardstaart schreef:

          Het is Aix-la-Chapelle – Berlin

        3. W. Crommelin schreef:

          Of Aquisgrán – Berlín

      2. Opa Ties schreef:

        Aken ligt aan de Elbe in het oosten van Duitsland, zo’n 50 kilometer bezuiden Magdeburg. De spoorlijn daar naar toe is een jaar of wat geleden gesloten voor reizigersvervoer, er rijden nog wel goederentreinen.

        1. Anoniem schreef:

          Leuk ligt in Zwitserland.

      3. bert sitters schreef:

        De aardrijkskundige namen in het Nederlands zijn Aken en Berlijn.

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Tja. Ik schrijf altijd Basel (en geen Bazel), maar wel Berlijn. Dat beetje door elkaar heen loopt, prima.

  4. Anoniem schreef:

    Geen directe trein Utrecht – Basel SBB meer na 15 juli? Hoe kan je dan nog rechtstreeks uit Nederland naar Zwitserland, helemaal niet zeker? Ik heb er geen trek in om in Duitsland 1 of 2x overstappen op die overvolle stations in de zomer. Een paar keer gedaan maar wat een ellende. Het was net zo’n geweldige dagtrein naar Basel ! Doen ze die weg… Waarom kan die dan niet omrijden?

    1. bert sitters schreef:

      Misschien komt Arriva met een alternatief?

      1. Henk schreef:

        Het alternatief zonder personeel zeker.

        1. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

          Arriva is nu nog een DB dochter, die gaat niet met haar zelf concurreren.

    2. Diederik schreef:

      Kneiters is het echt zo erg om ff 10 minuten op een station te staan?

      1. Anoniem schreef:

        10 minuten. Haha. Overstappen op drukke ICE’s in Duitsland is een ellende. En dan met je koffers en bagage je plek zoeken. Rechtstreekse verbindingen zijn veel fijner.

        1. Anoniem schreef:

          Er komt zeker een volgende trein!

      2. Gerrit schreef:

        Ja, dat is bepaald niet fijn. Dit najaar van Leer naar Berlijn met overstappen in Bremen en Hamburg. Overvolle perrons zonder voldoende banken en ook nog een aantal roltrappen defect. Dus.. 10 minuten valt wel mee, bijna een half uur niet

      3. Opmerker schreef:

        Grootste bezwaar is het risico dat je de overstap mist, met zelfs de kans op het stranden.

        1. Erik schreef:

          Ach, er gaan dagelijks een flinke aantal vliegtuigen naar Basel.

      4. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

        Jij hebt zeker nooit in Duitsland met de ICE gereisd.

    3. Erno-Berk schreef:

      De directe ICE Amsterdam-Basel wordt vanaf 15 juli geschrapt. Het meest handige is om in Frankfurt Flughafen over te stappen op de tweeuurlijkse ICE (Hamburg-)Köln-Basel. In Frankfurt Flughafen hoef je namelijk niet van perron te wisselen.

      1. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

        Vanaf 15 juli zijn er werkzaamheden en zal in Flughafen heel de zomer niet mogelijk zijn pm over te stappen op een ICE naar Basel

        1. Erno-Berk schreef:

          Dat is minder want dat betekent een overstap op het drukke Köln Hbf of omreizen via het drukke Frankfurt Hbf. De treinen uit Basel rijden vanaf half juli niet verder dan Köln namelijk.

    4. Stefan van Weerden schreef:

      Vanaf 15 juli tot en met het einde van de dienstregeling is de Generalsanierung van RiedBahn(ABS Frankfurt-Mannheim). Daardoor zou de ICE 104/105 omgeleid moeten worden en is het halen van zijn kering in Basel praktisch onmogelijk. Die is ten slotte maar 26 minuten en de omleiding duurt 30 tot 60 minuten. Vandaar de keuze om weer ICE 224/225 van stal te halen en dan een cross-platform overstap te Frankfurt Flughafen aan te bieden.
      Naja en ik weet niet wat er zo geweldig aan de 104/105 wanneer die een vertraging heeft van meer dan 30 minuten keert ie in Basel Bad Bf en een vertraging van meer dan 45 minuten zelfs al in Freiburg. Dus ja zo’n topverbinding vind ik het niet.

      1. TtC schreef:

        Een overstap in Frankfurt am Main Flughafen (Fernbahnhof) op de ICE naar Basel is niet mogelijk omdat de treinen de treinen uit Keulen naar Basel worden omgeleid en niet stoppen in Frankfurt am Main Flughafen Fernbahnhof, maar in Wiesbaden en Mainz.

      2. Anoniem schreef:

        Ik vind het in het algemeen een goede verbinding. Hij keerde weleens in Basel Bad, maar vandaar is de Swiss travel Pass al geldig dus dat is niet erg. Basel Bad is voor mij eigenlijk al Zwitserland.

        Straks heb je dus vanuit NL alleen naar een directe trein naar Berlijn en naar Frankfurt. Ik vind dat erg karig. Er is niet eens een directe dagverbinding met München, wat heel handig zou zijn.

        1. Marc schreef:

          Basel Bad bf ligt ook letterlijk in Zwitserland.

        2. Baardstaart schreef:

          Je bent de verbindingem Groningen-Weener Hbf (Helaas is Leer net iets te ver weg.), Hengelo-Bielefield, Enschede-Munster, Enschede-Dordmund, Arnhem-Dusseldorf, Venlo-Dusseldorf en Maastricht – Heerlen – Aken vergeten. Daarbij heb je ook de internationale trein-boot verbinding Groningen – Eemshaven – Borkum

          Genoeg keus lijkt me. Alleen moeten we nog ff wachten op de verbinding Coevorden – Bad Bentheim

        3. Erno-Berk schreef:

          Een directe verbinding Amsterdam-München staat op de planning. De snelle lijn 47 tussen München en Düsseldorf via Stuttgart zou één keer per dag worden verlengd naar Amsterdam, mits de ICE3Neo (BR408) wordt toegelaten in Nederland.

        4. Hanzeboog schreef:

          Erno:

          Komt de ICE Amsterdam – München weer terug? Het is één keer één jaar uitgeprobeerd. Maar met weinig succes. Weet niet meer wat de reden was waarom het is opgeheven.

          Waarom zal het nu wel kunnen? Of is het om logistieke redenen?

      3. Anoniem schreef:

        Waarom kan de vertrektijd terug naar Amsterdam in Basel dan niet ook verschoven? Een uurtje later plannen?

        1. Tim H schreef:

          Omdat het dan wel erg laat wordt omdat de terugreis natuurlijk ook langer duurt.

    5. Mattheas schreef:

      De nachttrein naar Basel en Zürich zal wel blijven rijden en dat is voorlopig dus ook de enige rechtstreekse verbinding met Zwitserland.

      1. Bobo schreef:

        Maar die nachttrein wordt gedurende juni omgeleid, of er iets mis in de planner van NSI…

        1. Mattheas schreef:

          Het enige dat ik weet is dat die nachttrein op diverse data zal worden omgeleid via Venlo. (Hij zal dus Arnhem overslaan) Ik heb niets gehoord over dat deze trein eerder stopt of zal worden opgeheven.

        2. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

          Van 10 tot 30 augustus is er geen treinverkeer Karlsruhe – Offenburg. Nighjet wordt dan ingekort van en naar Basel, en krijgt forse omleiding.

    6. Baardstaart schreef:

      Wellicht komen de collega’s van de luchtvaart wel met een alternatief. Niet zo schoon als de trein en ook geen mooi uitzicht, maar het is een alternatief. Voor de rest kan je in het vliegtuig ook een mooi cabride filmpje kijken van het gemiste traject om toch een beetje het spoorse gevoel te hebben.

      voor diegene, die zich aan de bovenstaande tekst ergeren kan je ook nog in Duitsland lekker stoptreintjes rijden. Alleen dat klimaatticket dat tot overvolle treinen leidt zie ik wel als een spelbreker; zeker omdat de QDL ticket helemaal niet zo duur is voor wat het biedt. Dus veel treinplezier voor weinig geld.

      1. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

        Easyjet vliegt al geruime tijd op Basel. 😉 En GoVolta wil er heen gaan rijden.

    7. Draaistel schreef:

      De rechtreekse ICE naar Basel komt na afronden werkzaamheden in Duitsland niet meer terug vanwege herschikking ICE-lijnen. Belangen NL-CH onderschikt aan Duitse binnenlandse belangen.

      1. Hanzeboog schreef:

        En de (vele) werkzaamheden tussen Emmerich – Oberhausen maakt de punctualiteit ook niet makkelijker op. En dat is verder dan Amsterdam – Berlijn. En laat NS promotie hebben gemaakt omdat er 30 minuten tijdswinst is.

        Althans dat was de opzet. Maar voorlopig gaat het nog niet soepel.

      2. Erno-Berk schreef:

        De BR408 die straks naar Nederland (en België) gaan rijden, mogen volgens mij niet ingezet worden op de treindiensten naar Basel. De ICE Amsterdam-Basel wordt verlegd naar Hamburg-Basel en de treindiensten worden gereden door de dertiendelige ICE’s (BR412). Waarschijnlijk gaan wel een aantal ritten van lijn 47, de snelle lijn tussen München en Düsseldorf via Stuttgart doorrijden naar Amsterdam vanaf 2025. Ingezet wordt de BR408 (ICE3Neo).

        1. Hanzeboog schreef:

          ICE 4 wordt vooral richting Basel/Zwitserland ingezet. Blijkbaar zijn vele ICE 4 aangepast voor het rijden in Zwitserland.

        2. TtC schreef:

          De ICE 3Neo (BR 408) zou prima tot Basel SBB kunnen worden ingezet; echter met het herstructureren van het ICE netwerk en het vervallen van de Eurocity-treinen naar Zwitserland is het de bedoeling dat de treinen van ICE lijn 43 Hamburg/Amsterdam-NRW-Basel naar bestemmingen verder in Zwitserland zullen gaan rijden. De ICE 4 (BR 412) is de enige ICE serie met toelating ten zuiden van Basel SBB; de treinen zijn alleen uitgerust met een 15 kV installatie en daarmee niet geschikt voor inzet in Nederland (1500 V en 25 kV).

          Of er voldoende markt is voor dagtreinen tussen Amsterdam en München is zeer de vraag, derhalve is het niet waarschijnlijk dat er rechtstreekse treinen op dat traject zullen gaan rijden.

      3. Juriaan schreef:

        @draaistel
        Zo’n trein die maar eens per dag rijdt past natuurlijk ook niet handig in een regelmatige dienstregeling.

    8. Rudy schreef:

      Het is beleid van de SBB. Men is het in Zwitsserland zat dat de Duitse vertragingen doorwerken op de Zwitserse dienstregeling. Daarom zal het aantal doorrijdende treinen Duitsland – Zwitserland tot een minimum beperkt worden. Uitzondering zijn locale treinen die bewezen over het algemeen weinig vertraging opleveren.

      Reizen naar Zwitserland, reken op een ruime overstap in Basel.

      Ik ben benieuwd hoe ProRail met de Duitse vertragingen omgaat. Je kan geen vertraagde ICE Arnhem – Amsterdam hebben tussen de 10 min. Intercity’s. Dat ontwricht de dienstregeling.

      1. Hanzeboog schreef:

        Dit jaar ervaring gehad met vertragingen van Duitse treinen in Zwitserland. Het begon al bij Basel Bad Bf met vertraging door locomotief die gekoppeld moest worden. Had bij Köln Hbf 41 minuten overstaptijd op ICE naar Amsterdam. Net gehaald.

        Dan kun je bij Basel (SBB) beter de ICE/EC van/naar Duitsland laten keren. En een forse marge inbouwen om tijdig te keren.

    9. Jo schreef:

      De Nightjet naar Zurich rijdt ook nog geloof ik. Tenzij ik me niet vergis is dat nog altijd Zwitserland. En nog eens een mooier stukje van Zwitserland ook nog

  5. Diederik schreef:

    Veranderen er alleen dingen in Duitsland?

    1. TtC schreef:

      Nee ook in andere landen zijn er wijzigingen.

    2. Anoniem schreef:

      In België is nieuw dat er nu ieder uur een rechtstreekse regionale trein van Luik naar Aachen rijdt. Concurrentie voor de drielandentrein dus.

      Verder rijdt nu ieder uur een tweede trein tussen Vise en Luik. Ook dat is concurrentie voor de drielandentrein.

      1. Anoniem schreef:

        Neen, dat is geen concurrentie.
        Het zijn Wezetten die naar huis gaan.
        Het zijn walen, belgen, EU burgers die het OV nemen. Goedkoop woon-werkverkeer. En nog CO2 minimaal.

      2. Anoniem schreef:

        Ja een mooie trein van Liege Saint Lambert naar Aachen Hbf over Verviers – Welkenraedt.
        Een mooie route.
        Iets voor 1 dag van het het weekend voor 2 volwassenen en 3 kinderen tot 12 jaar met het Euregioticket, trein en bus voor 19,50 E voor het gebied: Roermond -Maastricht – Hasselt – Liege – Verviers -Spa- Dueren – Heimbach – Heerlen – Sittard – Roermond.

        Spa-

        1. Erno-Berk schreef:

          Het Euregioticket kost tegenwoordig al € 20.

        2. Anoniem schreef:

          @ ERNO oohhh het euregioticket kost nu een halve E meer, dat is 1 eurocent meer dan 49 eurocent, een 50-tal eurocent oftewel 50 eurocentjes of 10 x . Eurocent of 5 x . Eurocent.
          Nou je hebt toch inflatiecorrectie ontvangen.
          Anders ga je toch gewoon voor Aachen – verviers Liege st. Lambert toch voor een enkel 13,65 E neertellen excl. de reis van Roermond naar Aachen een 20-tal Euros en de terugreis van Liege St. Lambert naar Roermond. In totaal een kleine 60 E.
          Jazeker Erno let jij maar op de kleintjes!

      3. Anoniem schreef:

        @Anoniem too.
        Het is een lijn die de verbindingen tussen luik – welkenraedt (s) en welkenraedt – aken (s) vervangt en met een IC treinstel een RE verbinding is met stops op alle tussenliggende stations. Tijdsduur 1.02 uur.
        Welkenraedt blijft een belangrijk station voor al diegenen die vanuit Brussel naar Duitsland gaan.
        Bij uitval ICE met IC Brusel – Welkenraedt/Eupen naar Welkenraedt en dan met RE29 naar Aken en dan met RE naar Keulen of Dusseldorf.

  6. Jaap schreef:

    Ik heb uit interne bron vernomen dat de Talgo stammen er voorlopig niet gaan komen. Het bistro van deze treinen is te zwaar wat toelating in Nederland al onmogelijk maakt en dat zelfde lijkt te gaan gelden voor Duitsland. De aslast van deze rijtuigen zijn veel zwaarder dan is overeengekomen en ook wat wettelijk niet mag of op grenswaarden zit voor het spoor in Duitsland waardoor het in Nederland niet mogelijk is.

    1. Realisme graag schreef:

      Dat wordt nog interessant.

      1. Anoniem schreef:

        Mits dat gerucht klopt.

        1. Stefan schreef:

          het klinkt op z’n minst plausibel. Hier in Nederland waren we natuurlijk ook heel positief over de Fyra een aantal jaar terug. Dat liep uiteindelijk ook niet volgens plannen. De voorloper van de huidige Talgo sets was ook niet bepaald een succes.

    2. Juriaan schreef:

      Een beetje vreemd verhaal. DB heeft de eerste ICE-L al bijna een halfjaar geleden in ontvangst genomen. En dan zouden er nu pas achter komen dat de aslast veel hoger is dan gespecificeerd. Dat klinkt erg ongeloofwaardig tenzij men bij DB een halfjaar lang heeft zitten snurken.

      1. Stefan schreef:

        Dat is apart, aangezien de 2 sets in (de buurt van) Duitsland nog niet zijn overgedragen aan DB. Het setje in Wenen gaat nog kort naar Duitsland, maar wordt naarna weer teruggestuurd en de set in Duitsland gaat nog een hele excursie naar Polen, nogmaals Duitsland en Denemarken doen voordat die wordt overgedragen aan DB.

    3. Jo schreef:

      Van wat ik begreep maken ze hier zich in Nederland ook zorgen bij enkele instanties. Niet alleen vanwege de aslast op papier. De huidige planning voor de inzet van de stammen is erg krap kijkend naar de periode die nodig is om de homologatie rond te krijgen. De kans dat alles vertraging gaat krijgen in Nederland is dus wel behoorlijk groot. Maar Duitsland zal eerder regels vernieuwen dan de toelating niet door te laten gaan, ondanks dat Duitsland al niet zo’n beste ervaringen heeft met Talgo. Het zou nog best de Fyra van Duitsland kunnen worden. En eerlijk gezegd zou ik het ook niet eens zo erg vinden als alles goed lang vertraagd wordt. Talgo treinen zijn niet bepaald bekend om hun comfort. Tenzij ze ineens iets revolutionairs hebben uitgevonden zou ik de toekomstige intercity Berlin-Amsterdam links laten liggen vanwege mijn eerdere ervaringen met Talgo treinen. Ik zou nog liever een SNG hebben voor die hele afstand.

  7. Arjan Krabbenbos schreef:

    Roosendaal Essen Antwerpen en Breda Noorderkempen Antwerpen en verder vice versa zal ook een verbetering zijn. Zolang Weert Hamont nog geen trein heeft moet er een vervangers op dit traject komen. De Start trein naar Eindhoven Centraal kan ook verder rijden straks naar Best waar een keerspoor ligt. Maar dat zal vanaf 2026 pas zijn. Ook het spoor Roermond Dalheim en verder is nog niet open, nu rijdt hier ook geen bus heen. Zal weer wat tijd schelen en extra overstappen in Venlo!

    1. Joris schreef:

      Tussen Antwerpen en Noorderkempen v.v. rijdt nu ieder uur een tweede trein naast de Benelux.

      Tussen Antwerpen en Essen is de helft van de stoptreinen echter juist opgeheven. Er rijdt daar nu eens per uur een stoptrein (die uit Roosendaal) en eens per uur een IC.

      1. Hanzeboog schreef:

        Een opmaat naar dienstregeling 2025. Als dat wordt uitgevoerd zoals was gepland. Dus onder voorbehoud.

        De P (Piektrein) Noorderkempen – Antwerpen rijdt nu 1 keer per uur. Waarmee NMBS de afspraken uitvoert zoals was beloofd toen ze de concessie kregen. De station Noorderkempen moet twee keer per uur bediend worden. Dat is dan nu het geval.

        Ben dan vooral benieuwd hoe het in dienstregeling 2025 gaat. Als alles volgens planning gaat zal de ICNG België en NMBS Traxx + I – 11 gaan rijden. Die gaat dan het stoppatroon van de huidige Beneluxtrein tussen Brussel – Breda/Rotterdam overnemen. Zien of de pendeltrein Noorderkempen – Antwerpen blijft rijden. Of dat het wordt geïntegreerd in Intercity Charleroi – Noorderkempen.

        ICNG België heeft zoals bekend een stoppatroon die meer vergelijkbaar is met Eurostar Parijs.

        1. Chris schreef:

          Zeg Hanze, zit jij nou toevallig op dit moment ook gezellig mee te doen bij de buren van NU? Sorry, je hebt zo’n karakteristieke schrijfstijl die herkende ik meteen.

        2. Hanzeboog schreef:

          Chris:

          Ja 😉. Alleen onder een andere naam. Maar blijkbaar kan ik allerlei (schuil) namen bedenken. Ik word toch wel herkend.😉

        3. Chris schreef:

          Leuk! Ik kon ‘t dan ook niet laten om even onder je post te reageren in het artikel over die wisselstoring bij Rotterdam. Chrismdb83 ben ik aldaar 🙂

    2. bert sitters schreef:

      Daar komen de Krabbenbosboemeltjes weer. Geen alternatief voor het opdoeken van Amsterdam- Bazel.

  8. Hans vink schreef:

    ammer dat de rechtstreekse trein naar Berlijn vanuit amersfoort van even over half acht smorgens uur is vervroegd
    Wordt moeilijk om de trein van even over half zeven smorgens te halen vanuit Utrecht met die 4 minuten overstaptijd,veel te kort ,kan maar zo misgaan,internationale trein wacht niet

    1. Realisme graag schreef:

      Verhaal klopt niet. Eerste trein uit Utrecht gaat doordeweeks om 5.50 uur en dan heeft u 25 minuten overstaptijd in Amersfoort. U kunt ook om 5.56 de trein naar Hilversum gaan en dan heeft u daar 10 minuten overstaptijd op de IC Berlijn.

      Op zaterdag blijft de verbinding via Hilversum maar vervalt die via Amersfoort.

      Alleen op zondag is het onhandig. Dan moet u om 5.24 naar Hilversum en daar 40 minuten wachten op de Berlijnse trein.

  9. Mario Fiddelaers schreef:

    Hoe zit het met autotreinen komend jaar?

  10. Wouter G. schreef:

    Voor mij is de nieuwe IC Berlijn een achteruitgang. Zelf woon ik in Twente. Normaal kon ik de trein van 07:54 uur van Hengelo naar Berlijn nemen en was ik 11:10 uur in centrum Berlijn, met een makkelijke overstap in Hannover. Nu vertrekt de eerste trein een uur later en is deze 11:51 uur in Berlijn. Zo’n veertig minuten later. Het klinkt als uitslapen, maar maakt de trein ook drukker. In veel gevallen kan ik beter met de Eurobahn RB61 naar Duitsland gaan, ondanks de hoge uitvalkans.

    1. Ivo schreef:

      Uw verhaal klopt van geen kanten.

    2. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

      Uit Amsterdsm vertrok in de zomer de eerste trein om 5.00 uur, ik denk dat ie die nam. Maar na de zomer, vanaf september, vertrok de eerste trein om 7.00 uur. Nu heel het jaar daar om 6.00 (of 5:59 om precies te zijn). Groot deel van het jaar dus eerder. De laatste trein uit Berlijn naar Nederland vertrekt helaas ook eerder.

      1. Otto schreef:

        Die trein van 5.00 uur reed de laatste twee jaar nog maar een hele korte periode omdat DB de overnachtingskosten in Amsterdam van het personeel voor deze trein te hoog vond. De nieuwe regeling met zeven dagen per week is een duidelijke verbetering.

  11. Hanzeboog schreef:

    Goed dat er in de zomer 2024 verplicht gereserveerd moet worden voor internationale ICE. Er was dit jaar sprake van te volle ICE. Stel dat je als internationale treinreizigers met zware koffers geen zitplaats hebt.

    Was in de veronderstelling dat de meesten wel reserveren voor de ICE. Ook al geeft DB aan dat reserveren niet verplicht is. Maar wel aanbevolen.

    1. TtC schreef:

      Die reserveringsplicht gold ook al in de zomervakantie van dit jaar op verbindingen tussen Amsterdam en Oberhausen, maar wordt nu uitgebreid tot alle internationale verbindingen vanuit Duitsland met uitzondering van de treinen naar Zwitserland (in verband met het EK voetbal). Dus ook voor de IC Berlijn zal reserveren verplicht worden (voor reizen naar Duitsland).

  12. Hanzeboog schreef:

    1 keer per 2 uur een Eurocity Hamburg – Kopenhagen. Dat is voor Deense begrippen een hoge frequentie. En dan via Padborg, Kolding, Odense en Ringsted met DSB Vectron + gehuurde DB rijtuigen:

    https://youtu.be/yFxPo5AC4Wk?si=UzEtOj5ByAXq8Rtk

    De DSB Vectron zullen worden blijven ingezet. De DB rijtuigen worden gehuurd totdat de Talgo rijtuigen in combinatie met DSB Vectron worden ingezet tussen Hamburg – Kopenhagen.

    Vanaf dienstregeling 2029/2030 zal de Eurocity Hamburg – Kopenhagen via Fehmarnbelttunnel rijden.

  13. Anoniem schreef:

    De IC Berlijn mag dan gepland wel een half uur sneller zijn, gemiddeld is het ding ook een half uur vertraagd is mijn ervaring…

    1. Anoniem schreef:

      Vooralsnog hangt het inderdaad van uitval en vertragingen aan elkaar. Iemand enig idee wat het probleem is?

    2. Brabo schreef:

      De uitval van ritten is schrikbarend hoog, veelal zonder opgaaf van redenen. Verder vertrekken veel treinen al met grote vertraging uit Berlijn, wat kan duiden op het doorgeven van vertragingen van de voorgaande rit richting Berlijn. Vooralsnog dreigt de versnelling op een drama uit te lopen.

      1. Karel Geerts schreef:

        De keertijd in Berlijn Ost in bijna twee uur, daarbij moeten ze nog wel een stukje doorrijden naar/van Rummelsburg maar dit is een slechts een paar minuten. Zelfs bij 30 minuten vertraging ing zou die kering toch moeten kunnen. Onduidelijk dus.

    3. Realisme graag schreef:

      Ook vandaag vallen in beide richtingen weer twee van de zes treinen uit. De treinen die wel rijden hebben bijna allemaal weer vertraging.

      1. Opa Ties schreef:

        Tja, als je de rijtijden steeds krapper maakt neemt de kans op vertraging en uitval natuurlijk toe.

  14. treingraag schreef:

    Nou, nou, autodelen dan maar?
    Hopelijk nachttrein Venetie van Govolta volgend jaar groen licht. En ICE Basel eruit? Goed nieuws voor Govolta. Wel vreemd gekozen die naam want er is nog een Govolta in de elektro wereld.

  15. Stefan schreef:

    Vanaf 27 december zal ook de eerste nieuwe trein tussen Vilnius en Riga gaan rijden

  16. Dimi schreef:

    Waar kan ik meer informatie vinden over een directe trein tussen Frankfurt en Milaan? De kortste route die ik vind is er een met overstap op Basel.

  17. Simon schreef:

    Zelf goederenmachinist op bazel geweest, bij uitval terugreis altijd op easy jet vertrouwd,ice duitsland is loterij en schofterig duur.

  18. Don schreef:

    Even over de Wunderline tussen Groningen en Bremer via Leer.
    Van af Februari rijden de treinen van af Groningen tot Weener niet verder dan Bad Nieuweschans.
    Alles word tussen Bad Nieuweschans en Leer gereden met bussen De werkzaam heden duren alleen al in het Duitse deel van Februari tot December 2024, van af dan rijd de trein weer door tot Leer.
    Zie hier.
    https://www.wunderline.nl/wat-we-doen/bad-nieuweschans-grens-duitsland

  19. Karin schreef:

    Weet jij wat er aan de hand is met de ice naar Berlijn hauptbahnhof?
    Volgens de ns zijn er zeker tot april werkzaamheden waardoor er geen trein rijdt van Deventer, berg batheim naar Berlijn hauptbahnhof. Wat zijn de alternatieven? Volgens de ns zijn die er niet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *