Fiets-Mee.nl: Nieuwe aanbieder van internationale treintickets voor fietsers
15 sep 2020 9:00
Met de fiets in de trein naar het buitenland? Het boeken van een treinkaartje kan dan een behoorlijke uitdaging zijn. Online is het vaak onmogelijk. Jan Wagtendonk biedt met zijn nieuwe platform fiets-mee.nl uitkomst.
Fiets & Trein
In het verleden kon de combinatie van fiets en trein ook geboekt worden via de Treinreiswinkel, maar sinds de coronacrisis is dat niet meer mogelijk. Wagtendonk, die zelf ook bij de Treinreiswinkel heeft gewerkt, is zelf groot liefhebber van zowel treinreizen als fietsen.
Wagtendonk legt zijn initiatief toe: “Het aanschaffen van internationale treinkaartjes met fiets is in veel gevallen onmogelijk om zelf online te doen. Met mijn initiatief wil ik het voor fietsers mogelijk maken om met de trein naar het buitenland te gaan.” En dat is hard nodig, want zonder zijn initiatief dreigde de combinatie fiets en trein praktisch onmogelijk te worden.
Offerte
De enthousiaste trein- en fietsliefhebber geeft op zijn site praktische tips. Niet alleen bij welke treinen fietsen mee kunnen, maar bijvoorbeeld ook specifiek rondom tandems. Wie op pad wil kan via fiets-mee.nl een vrijblijvende offerte aanvragen.
Een offerte aanvragen voor een treinticket? 😅
Voor 80% a 90% procent van de treintickets is een offerte aanvragen inderdaad niet (meer) nodig. Reizen die niet bij deze groep vallen, zoals reizen met fiets of, kunnen niet online geboekt worden. Het grote aantal positieve reacties wat ik heb mogen ontvangen toont wel aan dat deze offertedienst nodig en gewenst is.
Joost2. Je kunt je wel laatdunkend uitlaten, maar het meenemen van een fiets in treinen naar buitenland kan zeer gecompliceerd zijn. In een groot aantal treinen kan géén fiets mee. In andere treinen zijn slechts een paar fietsplaatsen, die gereserveerd moeten worden. Er moet dus echt een reisroute worden gezocht, waarbij ook nog fietsplaatsen beschikbaar moeten zijn. Vaak zijn dit combinaties die niet uit één treinplanner komen. Vaak via reisroutes waar je vooraf niet aan denkt. Het reserveren voor deze treinen moet via verschillende systemen. Is echt passen en meten. Het kan zijn de je ook nog de combinatie hebt met treinen en boten, zoals naar Scandinavie. Het is echt een gecompliceerde puzzel die in elkaar moet passen. Zijn mogelijke reisroutes opgezocht, dan zit je ook nog met de tarieven van dat moment. Deze kunnen sterk uiteenlopen. Het is dan heel handig als je een offerte op maat krijgt van vakmensen, waar je ja of nee tegen kunt zeggen.
En dat terwijl jij mij verwijt dat ik oneliners breng
Het probleem is juist dat het anno 2020 niet geregeld is door de grote partijen en een kleine partij dit op moet vullen.
@Joost2
Dat klopt helemaal. Internationaal samenwerken en afstemmen zijn te vaak nog moeilijke woorden. Geldt voor meer treinproducten. Zo heeft SNCF leuke aanbiedingen, die niet via buitenlandse partners worden aangeboden
Internationaal reizen is al een kleine markt en wordt stiefmoederlijk behandeld door de grote partijen. Internationale fietsreizen is echt een mini-markt, dat is voor een DB of SNCF de moeite niet waard. Helaas.
Het is dan wel opvallend dat als ik een ticket met de fiets wil boeken van een Nederlandse bestemming naar een Duitse bestemming dat ik dan via DB verder kom dan via NSInternational.
De markt voor internationale treinreizen is klein, maar je zou denken dat het niet super complex is om gewoon een e-ticket aan te bieden.
Dat een organisatie als Fiets-mee daar als tussenpersoon moet fungeren zal de prijs voor de consument doen opdrijven.
DB biedt overigens beste een aardige service voor fiets mee in de trein naar o.a. Denemarken
,Polen Tsechie, Oostenrijk, Zwitserland,Italië en de intercity van Berlijn naar Amsterdam.
In het Reisestation in de grotere stations word je doorgaans goed geholpen.
Bij SNCF houdt voor fietsen alles bij de grens van Frankrijk op.
Ook autoslaaptrein van EETC ooit met fiets geen probleem, werd veel benut. Maar treinpaden SNCF, Trenitalia, OBB en SBB werden te duur. Ach ja, volwassenen. Inderdaad, DB kent vele treinen met fietsenrekken, ook DB Nachtzug had ze. ASD Bazel groot succes bijv. Ook weg dus.
Nieuwe ICE4 heeft acht fietsplaatsen.