fbpx

Focus moet TGV winstgevender maken

Het aloude succesverhaal van de Franse spoorwegen, de TGV, is grondig aan herziening nodig. Minder haltes, minder verbindingen en inzetten op de groter vervoersstromen moeten de TGV weer winstgevender maken. Dat meldt OV-Magazine op basis van een rapport van de Franse Rekenkamer. 

De winst van de TGV staat onder druk. Tussen 2008 en 2012 zakte de winst van de hogesnelheidstrein in van 29% naar 12%.  Volgens de Franse Rekenkamer wordt er te veel van de TGV verwacht. Het netwerk is enorm uitgebreid en doordat veel plaatsen en regio’s een snelle verbinding met de rest van het land (Parijs voorop) als een noodzakelijke stap zien om mee te gaan in de vaart der volkeren, rijdt de hogesnelheidstrein inmiddels voor 40% op conventionele lijnen. De winst van nieuwe hogesnelheidslijnen valt tegen en de lijnen die recent gebouwd werden zijn niet de meest economisch verantwoorde.

Op dit moment biedt het TGV-netwerk in totaal 230 bestemmingen aan. In Japan is dat heel anders, zeggen de schrijvers van het rapport. Zo telt het Tokadio Shinkansen-netwerk slechts 17 haltes. Tegelijkertijd maakt dat netwerk 50% meer winst.

De Rekenkamer beveelt daarom aan (.pdf, Frans) om het TGV-netwerk geleidelijk maar zeker in te perken. De TGV moet vooral doen waar ze goed in is: op grote vervoersassen mensen een snelle verbinding tussen de 1,5 en 3 uur aanbieden. Daarbij moet er worden ingezet op een betere aansluiting met onderliggende lijnen en andere modaliteiten.

(c) OV-Magazine

3 gedachten aan “Focus moet TGV winstgevender maken”

  1. Dominic Schijf schreef:

    Beetje oneerlijk om het gehele Franse HSL netwerk te vergelijken met slechts 1 lijn (de Tokaido-lijn) in Japan. Wanneer je het gehele Japanse HSL netwerk pakt kom je ook aan veel meer stations. Wel is het zo dat het daar veel beter geregeld is dan in Frankrijk; zeer hoge frequentie, betrouwbaar (nooit defect), veilig (nog nooit een dode gevallen) en punctueel (99% precies op tijd en de overgebleven 1% heeft minder dan een minuut vertraging) waardoor de hogere winst niet al te moeilijk te verklaren is.

  2. lezer schreef:

    De bevolking is daar ook (voor spoorwegen althans) veel gunstiger verdeeld. Heel veel zit netjes op één corridor, de oostkust, en de rest van het land is bijna niet bewoonbaar.

  3. lezer schreef:

    Uiteraard ben ik voor de nuance: ik ben niet zo enthousiast over Thalys en Eurostar die alleen maar op enkele stations hun diensten aanbieden en het achterland overlaten aan andere maatschappijen. De kracht van de TGV in de jaren ’80 zat hem er juist ook in dat ze voorbij Lyon, voorbij Tour en Le Mans reden. Maar ik kan me voortellen dat (net zoals in Duitsland) de lobby van de provinciesteden en provinciedorpen is doorgeschoten. Ik ga voor een hogesnelheidsnetwerk dat tussen Eurostar&Thalys en het huidige extended TGV/ICE-netwerk inzet. Net zoals het rapport en de Franse Rekenkamer waarschijnlijk willen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.