fbpx

Franse spoorwegen wijzigt opnieuw internetadres (gebruikers weinig enthousiast)

25 jan 2022 14:41

De Franse Spoorwegen lijken er inmiddels een traditie van te maken: om de paar jaar een nieuw internetadres. Ook nu hebben de Fransen weer een nieuwe website: sncf-connect.com. Heel enthousiast zijn de eerste reacties niet.

Website nog niet optimaal

Zo is de website voorlopig niet in het Nederlands beschikbaar en op de Engelstalige website kunnen nog Franse teksten tevoorschijn komen. Waar er in het verleden met iDEAL betaald kon worden, is die optie in elk geval bij de lancering niet beschikbaar. Sowieso is de boekingsmodule even wennen: er wordt in eerste instantie alleen gevraagd naar de eindbestemming, niet naar de vertrekdatum of het vertrekstation.

De diensten die SNCF op haar website aanbiedt, willen sowieso nogal eens fluctueren. Zo is het in het verleden mogelijk geweest om een Interrail-reservering online te regelen. Dat kan momenteel in elk geval niet. Wel kan er een fietsplekje geboekt worden. De autotreinen lijken op de site niet boekbaar te zijn.

Kritiek

Op social media is de nieuwe website met het nodige gemopper ontvangen. “De nieuwe site getest #SNCFConnect . Het is duidelijk dat de SNCF er nog steeds op staat dat we bahn.de gebruiken om meer te weten te komen over treinreizen in Frankrijk. Waarom?” reageert één van de gebruikers. Hij toont een reis van Aix-en-Provence naar Bedous waar de SNCF geen reisadvies voor kan geven, maar de Duitsers wel. Ook een andere gebruiker zegt dat de Fransen beter de applicaties kunnen gebruiken van de Zwitsers of Duitsers.

Eerdere domeinen

Het meest bekende product van de Franse spoorwegen is de TGV. De TGV is misschien nog wel bekender dan de SNCF zelf. Niet vreemd dat de Franse spoorwegen in het verleden kozen om in het buitenland kaartjes te verkopen via TGV.com.

In 2008 vonden de Fransen TGV.com toch niet goed genoeg meer en werd de naam gewijzigd naar TGV-europe.nl. Maar ook dat was voor verbetering vatbaar, in 2013 werd er daarom overgestapt naar nl.voyages-sncf.com. Vier jaar later werd de naam alweer verbannen, OUI.SNCF werd de nieuwe domeinnaam. Maar ook Oui.sncf is kennelijk in 2022 alweer passé. De merkspecialisten mogen er nu alles aandoen om SNCF-connect.com kenbaar te gaan maken bij het publiek.

14 gedachten aan “Franse spoorwegen wijzigt opnieuw internetadres (gebruikers weinig enthousiast)”

  1. Karel Geerts schreef:

    De befaamde Franse slag.

  2. Rudy schreef:

    Als er één ding is dat geld waard is, dan is dat een oud webadres. Ze worden zelfs voor hoge sommen verkocht. Waarom is dat? het is vrijwel onmogelijk alle referenties naar het oude webadres te wijzigen.

    Dus, als het even kan, nimmer een webadres wijzigen. Als het toch moet, maak dan een alias aan zodat het oude adres bruikbaar blijft.

    Ik moest het toch even testen:
    sncf.com en sncf.fr werken gewoon.
    Dus waar gaat dit om?

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Goede vraag. Waarschijnlijk nieuwe (marketing)directeur die elke keer iets nieuws mag bedenken. En zeker tgv.com is een fijne, korte, duidelijke naam. Als ze er vanaf moeten, mogen ze hem gerust aan mij cadeau doen 😉

      Op zich kon ik oui.sncf nog wel begrijpen (al vond ik het een slechte keus), maar ze wilde kennelijk graag alles met Oui doen (Ouigo, Ouibus, InOui) dus tja dan past een domeinnaam daar misschien bij. Maar internationaal gezien zou veel slimmer zijn om in te zetten op TGV-bekendheid.

      1. Rudy schreef:

        Nog even verder testen

        tgv.com verwijst naar sncf.com
        en
        tgv.fr crashes op een security risk

    2. dries molenaar schreef:

      Je kan oude webadressen gewoon naar de nieuwe site laten verwijzen. Eventueel met een eigen ontvangstpagina.
      Veel geld zijn ze niet waard. Behalve de eerste maanden, voor een concurrent.

  3. Erno-Berk schreef:

    Is het niet raar dat de SNCF een jongeman zonder mondneusmasker in de trein op de website heeft afgebeeld?

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Hmm. Tja, kennelijk een wat oudere foto.

    2. Baardstaart schreef:

      Laten we eerlijk wezen… Staat dat als iemand keurig een type IIR of een FFP2 snavel op zijn mond heeft staan… Voor de afdeling marketing zijn mondkapje ondingen en zeker de wat betere exemplaren.

      Bij de NS staat ook niet iedereen met een mondkapje en waar ze gedragen worden de uitgefaseerde stoffen varianten.

    3. Eduard de Jong schreef:

      Nee, dat is niet gek. Het gefröbel met mondkapjes loopt gelukkig op zijn eind. In het VK (met ingang van heden) en Denemarken (met ingang van 1 februari a.s.) wordt de mondkapjesplicht afgeschaft. Overige landen (ook Frankrijk) zullen snel volgen. Nederland sluit over enkele weken gewoontegetrouw als laatste de rij.

    4. Gijs Bollee schreef:

      Hou toch eens op met dat stomme mondkapjesgezeik. Is het fijn om de hele tijd anderen te vertellen dat ze verkeerd bezig zijn? Prettig leven verder…

  4. gewoon lekker makkelijk schreef:

    Wat is er mis met SNCF.fr?

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Prima voor de Franse markt, maar dat een bedrijf voor verschillende landen een aparte website heeft die aansluiten bij de buitenlandse behoeften, is niet direct verkeerd.

  5. Chris schreef:

    Jaa geweldig. Het kostte me maar een half uur om mijn treinticket op de nieuwe app te krijgen.

  6. FyraFlop34 schreef:

    Tja, de SNCF blijft de SNCF. De nieuwe site ziet er in ieder geval drie keer zo goed uit als dat oui.sncf wrak. Ook lijken de Franse spoorwegen hiermee in te zetten op multimodaliteit. Als ze voorlopig deze huisstijl vasthouden, kan ik me er best in vinden. Hopelijk wordt later het volledige aanbod beschikbaar via deze weg, maar voor nu kan je zelfs de nachttreinen boeken, iets wat de SNCF niet altijd makkelijk maakte in het verleden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.