Frequentieverhoging tussen Gouda en Alphen uitgesteld
08 mrt 2016 19:59
Vanaf december gaan de treinen tussen Gouda en Alphen a/d Rijn nog niet ieder kwartier rijden. ProRail heeft meer tijd nodig om het spoor aan te passen. Daardoor blijft de frequentie voorlopig ongewijzigd. Mogelijk kan Abellio vanaf de zomer van 2017 alsnog de gewenste frequentieverhoging uitvoeren.
Abellio kan pas vaker gaan rijden als ProRail het spoor heeft aangepast. Ook het nieuwe station Boskoop Snijdelwijk kan door de inschattingsfout van ProRail nog niet in december geopend worden. Eind 2017 moet het nieuwe station Waddinxveen-Zuid worden geopend, maar ook dat zal naar verwachting niet lukken.
"ProRail heeft nu geconcludeerd dat de maatregelen die nodig zijn voor detectie van het materieel en seinbeveiliging op het spoor complexer zijn dan eerder voorzien en zij verwachten dat hierdoor een vertraging van de frequentieverhoging en de realisatie van stations kan ontstaan van minimaal een half jaar", schrijft de provincie in een brief aan de Provinciale Staten.
Bij Treinreiziger.nl kwamen al eind vorig jaar signalen binnen dat de frequentieverhoging per december dit jaar niet kan plaatsvinden. De provincie wilde toen nog niet inhoudelijk reageren. Nu zegt de provincie dat zij in gesprek gaat met ProRail en NS-dochter Abellio om de problemen en mogelijke oplossingsrichtingen scherper in beeld te krijgen. "We sturen erop dat de vertraging en de gevolgen daarvan voor de reiziger zo klein mogelijk worden gehouden. Hierbij dient wel in acht te worden genomen dat de veiligheid van reiziger op geen enkele wijze in het geding mag zijn", aldus de provincie.
De levering van de nieuwe Abellio-treinen is al begonnen. De NS-dochter heeft in december voldoende treinen om de frequentie te verhogen zodra ProRail klaar is.
Het is niet voor het eerst dat ProRail toch meer tijd nodig heeft dan aanvankelijk gedacht. Zo hadden er vanaf september ook extra spitstreinen moeten gaan rijden tussen Groningen en Assen, maar ook die frequentieverhoging is uitgesteld omdat ProRail het spoor nog niet heeft aangepast.
Foto: Koen Brouwer