Foto: (c) Mr.Frecciarossa HD

Verkoop Fyra stap dichterbij

klok 06 dec 2018 9:21

Ondanks dat op internet al geruime tijd foto’s opduiken van de Fyra V250 in de huisstijl van de Italiaanse spoorwegen, zijn de treinstellen nog altijd niet verkocht. Al is de verkoop wel een stap dichterbij gekomen, zo vertelt Bert Groenewegen, de Financiële topman bij NS.

Registratie

Groenewegen vertelde eerder dit jaar al aan Treinreiziger.nl dat de verkoop nog niet rond was en hij er zelfs rekening mee hield dat de treinstellen mogelijk nooit verkocht zullen worden. Inmiddels is de financieel  topman positiever. De registratie van de trein is overgegaan van Nederland naar Italië, daardoor is een deel van de eerdere toelatingstesten overgezet. Groenewegen legde destijds uit dat als dat niet zou lukken, de verkoop waarschijnlijk ook niet zou slagen.

Eerste helft 2019

Nu de registratie is overgegaan naar Italië, is de verkoop van de Fyra V250 een stap dichterbij. “Maar het is meer dan een formaliteit”, zegt Groenewegen. De toelating in Italië is nog niet rond. Toch lijkt het nu wel aannemelijk dat de verkoop zal slagen. Waarschijnlijk niet meer in 2018, maar mogelijk wel in de eerste helft in 2019.

Meevaller van 21 miljoen

Mochten de treinstellen verkocht worden, dan is dat een mooie meevaller voor NS. De treinstellen zijn nu eigendom van Hitachi Rail, de nieuwe eigenaar van AnsaldoBreda. Als Hitachi Rail de treinen verkoopt, dan krijgt NS tot 21 miljoen euro provisie. De kans dat de verkoop slaagt lijkt zeer reëel.

Fyra in de nieuwe huisstijl

21 gedachten over “Verkoop Fyra stap dichterbij”

  1. Bert sitters schreef:

    Kan de Fyra tijdelijk worden ingezet op Luik
    – Maastricht- Aken?
    Of is de ruimte in de trein ook te krap voor deze vrij korte verbinding?

    1. Wouter schreef:

      Dat zal weinig succes hebben, als de treinen steeds uitvallen en gevaarlijke acties veroorzaken.

    2. Henk schreef:

      Ze kunnen niet rijden op de Duitse bovenleidingsspanning van 15 kV 15,7 Hz wisselspanning.

    3. dries molenaar schreef:

      Zou kunnen, de trein was speciaal voor de korte snelle afstand. Grote deuren en laag eigen gewicht. Snel laden/lossen en accelereren.
      Certificeren zal alleen te lang duren.

  2. Dominic schreef:

    Let op; die zoeven straks met 250km/u elders over het spoor terwijl wij hier met 160km/u door blijven boemelen op de HSL en om de haverklap stilstaan.

    1. dries molenaar schreef:

      Dat zit er dik in. Ook door dikke sneeuw en kou. Het ding is hier gewoon kapot gemaakt door het NS personeel en de media die vooral moesten suggereren dat er uit Italië niets komen. Alsof wij nog kunnen wat ze in Italië wel kunnen in de maak-industrie.

      Ze zijn in het antraciet en rood prachtig om te zien. Het donkere deel helpt ook de koppelingsopening te camoufleren. Dit was hier in NL betrekkelijk lelijk om te zien tegen het wit.

      1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

        De nieuwe huisstijl is inderdaad beter. Het beeld dat de Fyra levensgevaarlijk zou zijn, wat soms werd opgeroepen is overdreven. Maar dat het hele degelijke treinen zouden zijn is eveneens overdreven. DSB heeft ook lang aangerommeld met AnsaldoBreda en echt succesvol was dat niet. Ik begreep dat twee treinstellen nu zijn opgeofferd om de overige treinstellen te verbeteren. Wellicht is met de nieuwe eigenaar ook het nodige verbeterd. Een deal waarbij de nieuwe eigenaar verantwoordelijk is voor het onderhoud en een bepaalde rijvaardigheid lijkt mij een slimme. De waarheid is vaak genuanceerder dan er was niets aan de hand of het is levensgevaarlijk.

        1. dries molenaar schreef:

          Wat zou men dan uit die treinen moeten demonteren? Alles is vrijwel nieuw. De bestuurderscabine en elctronica zal daar wel bij alle vervangen zijn. Aandrijving is courante techniek waar alles nog nieuw voor is te krijgen. Het zit ook in de ETR500 die 300 km/h rijdt.

        2. dries molenaar schreef:

          NB Is het reizigersdeel-interieur ook vervangen? Of nieuw bekleed?

        3. hanzeboog2012 schreef:

          Het is wel bloed zweet en tranen. Ansaldobreda was er vanaf 2007 mee bezig. De IC 4 waar jij over hebt werd al vanaf 2003 ontwikkeld! Inmiddels zijn er al weer 5 IC gesloopt om te dienen als reservematerieel.

          Net als de Fyra zal de IC 4 over een aantal jaren vervangen worden door nieuw treinmaterieel.

        4. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          @Dries, details ken ik niet wat ze vervangen. Ik heb wat betreft de twee pluktreinstellen gehoord tijdens mijn bezoek vorige week bij Alstom in Katowice. Ik dacht uit monde van de hier aangehaalde Groenewegen, maar dat weet ik niet 100% zeker meer.

        5. dries molenaar schreef:

          @ hanzeboog2012 welke Ic4? Het gaat over de V250. De treinen zijn ongebruikt als het ware en zullen zeker 15 jaar gaan rijden. Dan krijgen ze een midlife update zoala andere treinen en dan kunnen ze nog 15 jaar. Net als andere treinen. Treinen afschrijven omdat het niet zou passen wordt zelden gedaan.
          Bij AnsaldoBreda heeft men tussendoor wel andere dingen gedaan. Nu maken ze wellicht Hitachi treinen en trams?

        6. Heimen Stoffels schreef:

          Hitachi heeft een behoorlijke reputatie, dus dat komt wel goed. Overigens had Breda ook een goede reputatie voor de AnsaldoBreda-tijd, zoals bijv. de Breda-trams in San Francisco nog steeds bewijzen en de Breda-trolleybussen in Seattle ook meer dan 20 jaar bewezen hebben.

      2. Heimen Stoffels schreef:

        Helemaal mee eens! En het allerstomste is nog wel dat de media deden overkomen alsof Italianen niks van hogesnelheidstreinen afwisten, terwijl Italië het eerste Europese land met hogesnelheidstreinen was, dus zij hebben zelfs langer ervaring dan landen als Frankrijk.

  3. Ariën schreef:

    Ik heb wel gehoord dat er een bar in de nieuwe V250 verwerkt is.

    1. dries molenaar schreef:

      Die hadden ze hier ook moeten hebben. Met een ontbijt of lunch restauratie. Alleen was Schiphol-Rotterdam daarvoor wel wat te kort.
      Wellicht een ideetje voor de treinen naar het Noorden? Bij Almere een restauratie VIRM of koploper aanhaken.

  4. Johan Deiman schreef:

    ik vind de fyra maar 1 lelijke trein

    1. dries molenaar schreef:

      Dan heeft u weinig gevoel voor esthetiek. U schrijft alleen om even wat boers te kunnen laten blijken. De V250 werd ontworpen door het bekende ontwerpbureau Pinafarina en is gewoon prachtig

      1. Henny schreef:

        Wat we mooi of lelijk vinden is toch gewoon een kwestie van persoonlijke smaak en dat mag toch gewoon uitgesproken worden. We hoeven toch niet alles wetenschappelijk te onderbouwen en net zo min negatief te bekritiseren.

  5. Ad Vijge schreef:

    De Ex Fyra stellen zijn bij mijn weten buiten de verkoop van Ansaldo -Breda aan Hitachi gehouden en nog steeds eigendom van het Finmeccanica concern. Wat ik op Italiaanse fora heb gelezen is dat de nu zowat door de FS in gebruik genomen stel(len) deze zowat compleet opnieuw zijn opgebouwd ( o.a. alles zit dan bij alle stellen op dezelfde plek) iets wat ook door NS al als optie was uitgedacht

    NB. de ETR 500 die hierboven wordt genoemd is een heel ander soort treinstel( en al veel ouder) misschien bedoeld schrijver de ETR1000 ?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.