GoVolta vraagt drie nieuwe internationale treinen aan
21 okt 2024 12:20
GoVolta heeft aanvragen gedaan door drie nieuwe internationale treindiensten vanaf januari 2027. De nieuwe spoorvervoerder heeft bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) aanvragen gedaan voor verbindingen naar het Belgische Brugge en de Duitse steden Hamburg en Frankfurt.
GoVolta, dat onder Flywise travel valt en een initiatief is van ondernemers Hessel Winkelman en Maarten Bastian, wil twee nieuwe treindiensten tussen Amsterdam Centraal en Frankfurt in beide richtingen. Ook naar Hamburg en naar Brugge moeten twee nieuwe treindiensten per dag komen van en naar Amsterdam Centraal.
Niet binnen Nederland
De trein naar Frankfurt zou moeten gaan rijden naast de al eerder aangemelde trein naar München (via Frankfurt) van GoVolta, die een keer per dag moet gaan. De trein naar Hamburg komt naast de eerder aangemelde trein naar Kopenhagen (via Hamburg), die ook een keer per dag gaat rijden en de trein naar Brugge komt naast de eerder aangemelde trein naar Parijs (via Brugge), die een keer per dag gaat rijden. Dat komt er dus op neer dat er tussen Amsterdam en Brugge, Amsterdam en Frankfurt en Amsterdam en Hamburg drie treinen per dag gaan rijden van GoVolta, volgens de aanvraag.
GoVolta schrijft dat reizigers niet binnen Nederland met de nieuwe treinen kunnen reizen. GoVolta ziet als startdatum januari 2027 maar dat dit ook eerder kan, maar niet eerder dan april 2026.
Regelmatig aanvragen
Hessel Winkelman meldt dat GoVolta de aanvragen ’nu alvast doet, om later te kunnen uitbreiden’. Nederland is een van de weinige landen waar een nieuwe treindienst vooraf openbaar moet worden aangemeld. GoVolta vraagt volgens Winkelman aan ’wat voor ons relevant is om te rijden’. ’’De daadwerkelijke uitvoering hangt samen met het verkrijgen van een passende dienstverlening en materieel’’, aldus Winkelman die aangeeft dat er regelmatig aanmeldingen zullen volgen van de nieuwe vervoerder.
Basel en Berlijn
GoVolta wil ook treinen naar Basel en Berlijn laten rijden. Onlangs meldde Winkelman dat de trein naar Berlijn vanaf september 2025 van start kan gaan. De kaartverkoop van deze trein begint volgens hem in het begin van het nieuwe jaar. De start van de treinen naar Kopenhagen en Basel verwacht hij spoedig na die van de trein naar Berlijn.
GoVolta, dat momenteel nog geen enkele trein heeft rijden, wil lowbudget treindiensten introduceren. Kaartjes voor de trein naar Berlijn zouden bijvoorbeeld al vanaf 10 euro beschikbaar moeten zijn.
© Treinreiziger.nl
Wil je helpen Treinreiziger.nl te verbeteren en te vernieuwen? Beantwoord hier 6 vragen.
Als ze dit allemaal voor elkaar krijgen ben ik zelf best wel blij hiermee. Hoewel het jammer is dat het zich met niets integreert qua tickets is meer treinen altijd meer beter :).
Meer treinen zorgen ook vaak voor meer vertragingen, doordat treinen elkaar in de weg rijden. Zeker dit soort schijttreinen zie ik liever dat ze vandaag nog verdwijnen.
Jaloers dat jij niet succesvol bent? Erno, Paul, Bert, Dries? Allemaal dezelfde personen die tegen alles zijn en hopen dat ze allemaal failliet gaan???
Ik ben vooral voorstander van een hoge punctualiteit en soepele aansluitingen. Die Schijttreinen van Flix, Go Volta, etc. Rijden vaak andere treinen bijvoorbeeld die van NS of Deutsche Bahn in de weg, waardoor een NS- of DB-trein vertraagd raakt en zo diverse aansluitingen verloren gaan. Vaak worden elkaars vervoersbewijzen ook niet geaccepteerd. Flix is meer een last dan een aanwinst voor het Duitse spoor. Concurrentie is daarom enkel mogelijk door middel van aanbestedingen waarbij de winnende vervoerder het alleenrecht krijgt om op een bepaalde verbinding te mogen rijden.
Dan moet je nodig een woordenboek pakken en concurrentie opzoeken
Concurrentie op het spoor werkt niet, enkel concurrentie OM het spoor werkt door middel van aanbestedingen. Flixtrain is een drama qua vertragingen en rijdt Deutsche Bahn enkel in de weg. In Zwitserland is de punctualiteit hoog, aangezien concurrentie op het spoor niet mogelijk is. Die Zwitserse filosofie moeten wij volgen.
Flix rijdt niet veel slechter dan DB op de lange afstand..
Flixtrain zorgt ervoor dat de treinen van Deutsche Bahn vertraagd raken, dus het is een enorme stoorzender.
Vreemd dat de grootse vertragingen bij DB op trajecten in het westen en zuiden zitten waar Flix niet of nauwelijks komt.
Het Westen telt de grootste knelpunten van Duitsland, namelijk Köln en het Ruhrgebiet. Dat werkt door richting het Zuiden.
> Flixtrain zorgt ervoor dat de treinen van Deutsche Bahn vertraagd raken, dus het is een enorme stoorzender.
Deutsche Bahn zorgt ervoor dat de treinen van Flixtrain vertraagd raken, dus het is een enorme stoorzender.
Je zou zelfs kunnen zeggen: een ergere stoorzender, want DB heeft meer treinen. Bovendien heeft DB niets van Flixtrain te vrezen op hogesnelheidslijnen zoals Keulen-Frankfurt. Terwijl Flixtrain geen lijnen heeft waar DB niet rijdt.
Aan de andere kant: omdat Flixtrain minder treinen heeft, is de kans dat zij door DB-vertragingen worden geraakt veel kleiner.
Deutsche Bahn is een netwerkvervoerder: frequente en klokvaste dienstregeling tussen de grootste steden in Duitsland met daarbij goede aansluitingen op knooppunten als Hannover en Frankfurt Flughafen. Flixtrain is daarbij de stoorzender. Ze rijden een paar keer per dag, bieden nergens aansluiting op andere treinen (zowel van Flixtrain als van andere vervoerders), hebben geen landelijk dekkend net, accepteren geen netkaarten als de BahnCard en Interrail, rijden met oude rommel die continu defect raken en daardoor is juist FlixTrain de stoorzender en niet Deutsche Bahn.
Het enige wat jij wil is een monopolie voor inefficiënte staatsbedrijven.
Overheden kunnen langeafstandsverbindingen als ICE’s en TGV’s ook gaan aanbesteden. Daar is niets mis mee. Probleem met Open Access is juist de inefficiëntie op een vol spoornet waarbij de tickets voor trein A niet geldig zijn op trein B en omgekeerd.
Even voor de vorm: GoVolta heeft geen aanvragen gedaan maar meldingen. De aanvragen zal men te zijner tijd bij ProRail moeten indienen.
Ik ben benieuwd wat de concrete stand is van de Winkelman&Bastian trein naar Berlijn vanaf 10 euro. Bijvoorbeeld wat voor rijtuigen gaan er rijden/
Om het vervolgens belachelijk te maken, omdat er geen logo van een staatsspoorwegbedrijf op zit?
Het laatste bericht was “september”. Dan mogen de initiatiefnemers toch langzamerhand wel wat concreter worden. Ondertussen gaan er al weer nieuwe proefballonnetjes de lucht in.
Overigens juich ik nieuwe initiatieven van harte, maar het moet wel leiden tot iets goeds.
Graag benader ik dit soort berichten met de nodig scepsis.
Gezien ze feen treinen hebben is het antwoord vrij simpel, je kunt hun meldingen niet als plannen zien,
Als het losse rijtuigen betreft kunnen ze in Duitsland goed terecht. Bijvoorbeeld nabij de Warschauer Straße in Berlijn zit een onderhoudsbedrijf alwaar veel rijtuigen een 2e leven krijgen. Daar heb ik bijv. veel Flixtrain rijtuigen gespot in de afgelopen tien jaar.
Berlijn en Bazel of Berlin en Basel. En trein naar Parijs via Brugge? Natuurlijk.
Nog maar 3 jaar wachten, rustig aan.
Parijs via Brugge lijkt me niet voor de Nederlandse markt bedoeld. Immers er zijn veel efficientere manieren om van Amsterdam naar Parijs te rijden.
Prijs via Brugge is zoiets als Groningen naar Breda over Eindhoven of Venlo
Ja die route snap ik niet helemaal. Via gent en dan naar lille zou ik nog snappen. Ook omdat de noord-zuidtunnes in brussel zo vol zitten.
Dat gezegd, opzich is een rechtsteekse trein amsterdam-gent-brugge ook niet verkeerd.
Er zijn geen locomotieven die in Frankrijk België en Nederland mogen
Is altijd België Frankrijk of België Nederland.
In Brugge zijn ze verplicht te keren dus een goede plaats om een loc wissel te doen.
Is een foutje in het artikel volgens mij. Op basis van hun dienstregeling die ik gezien heb rijdt hij ofwel via Kortrijk naar Parijs, ofwel buigt hij af naar Brugge. De beide treinen staan weliswaar in dezelfde tabel, maar gaan na Gent een andere kant op.
2x per dag van/naar Brugge, 2x per dag van/naar Parijs.
Ik snap dat ze via Brugge willen rijden via daar zijn ze verplicht om Kop te maken en dan kunnen ze ook makkelijk een loc wissel uitvoeren zonder het ander treinverkeer in de weg te lopen,
Trein komt aan – de nieuwe loc komt er tegen aan de achterkant en vertrekt en daarna kan de loc die er mee binnen gekomen is terug naar de bundel en wachten op de volgende trein
En ze kunnen de dienstregeling zodanig aanpassen dat de loc uit Parijs direct terug keert met de trein naar Parijs.
De loc uit Amsterdam kan dan op de terug rit van de amsterdam Brugge meerijden
Goed initiatief.
Succes!
Echter waarom heeft NS geen 10 Euro-ticket internationale treinen?
Heb je de binnenlandse prijzen gezien??
Dat brengt mij op de vraag: waarom geen NL-ticket?
Is toch financierbaar.
Als er dan toch geld beschikbaar moet komen, zie ik liever betere railinfrastructuur.
Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de ns concessie
Het studentenreisprodukt ” “kost” 114,92 E per maand (2024).
Indien je binnen 10 jaar afstudeert wordt het een gift.
114,92 E voor 4 werkweken = 5,70 E per studeer/ werkdag.
Het wordt betaald door alle belastingbetalers.
85% van de treinreizigers zijn studenten!
waarvan 99 % van de afgestudeerden geen terugbetaling voor het reisprodukt moeten betalen.
Dit terzijde.
Dus de treinverkeer en het overige OV wordt grotendeels gefinancierd door alle belastingbetalers.
Dus het OV in Nederland wordt gefinancierd door alle inwoners in Nederland.
Treinkaartjes van 10 E maken het mogelijk dat het spoor treinen kan laten rijden.
In Duitsland 49 E (2025: 58E); in Nederland met Dalvrij een kleine 4E per dag gelijk Weekendvrij.
In Luxembourg: 0 E per dag.
In Nederland 48 miljard Euro CO2 subsidies.
Tja, echte, rechtvaardige keuzes maken, toch!
Ns vraagt al 3.5 euro voor koffie…
In de koffietent bij mij op de hoek betaal ik meer.
Maar die koffie is te drinken.
In die koffietent bij mij op de hoek?
Is natuurlijk een belachelijk lage prijs. Voor niets gaat de zon op. Goed vervoer kost nu eenmaal geld. Bij die aangekondigde stunttreinen wordt overigens gemeld “vanaf 10 euro”. Aardige lokkertje, maar hoeveel procent van de kaartjes gaan er voor dat tientje de deur uit? .
Is natuurlijk een belachelijk lage prijs. Voor niets gaat de zon op. Goed vervoer kost nu eenmaal geld. Bij die aangekondigde stunttreinen wordt overigens gemeld “vanaf 10 euro”. Aardige lokkertje, maar hoeveel procent van die kaartjes gaan er voor dat tientje de deur uit? .
Is dit een 1 aprilgrap? Ik zie dit bericht toch als luchtfietserij en een hoog wensdenkgahalte.