Nieuws

GVB verwacht geen vertraging door wisselproblematiek

Twee kruiswissels op de Noord/Zuidlijn kunnen op dit moment nog niet op normale snelheid bereden worden. Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV vreest dat daardoor de geplande indienststelling volgend jaar niet door kan gaan. De Amsterdamse stadsvervoerder GVB deelt die zorg niet.

Tijdens testritten op de Noord/Zuidlijn is gebleken dat de kruiswissels bij Europaplein en Vijzelsgracht voor problemen zorgen. De nieuwe metrostellen kunnen probleemloos op de wissels rechtdoor rijden, maar niet afbuigend. Althans niet op normale snelheid.  “Dit levert een beperking in de mogelijke rijwegen op, dus deze routes moeten we later nog testen” legt Jan Swanepoel uit op de projectwebsite van de nieuwe metrolijn.

Als het wissel afbuigend ligt, wordt het kruiswissel geschampt, in plaats dat de metro’s vloeiend over het wissel rijden. “We zitten nu met de beste specialisten van zowel GVB, de wisselbouwer als onafhankelijke specialisten op dit gebied om tafel. Zij hebben de opdracht om gezamenlijk een oplossing te vinden om de kruisen veilig op snelheid berijdbaar te maken” verklaarde Christiaan Verhoeven van Alstom eerder.

Een woordvoerder van het GVB benadrukt dat het te vroeg is om te concluderen dat het niet werk. “We gaan er vanuit dat dit tijdig wordt opgelost. We hebben nog een jaar de tijd. Dit soort dingen zijn normaal. We hebben het eerder meegemaakt op het bestaande netwerk, en ook daar hebben we het op weten te lossen. Er is geen reden om aan te nemen dat dit voor vertraging zal zorgen” aldus het GVB.

Ze reageert daarmee op de woorden van voorman Rikus Spithorst van de reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV. Die had signalen opgevangen dat er problemen zijn met de wissels. De organisatie vroeg gisteren opheldering bij het GVB, maar kreeg die niet. Daarom vreest de vereniging dat de wisselproblemen voor nieuwe vertraging zullen zorgen. Voor Beter OV zit vandaag met de stadsvervoerder om tafel en hoopt dan meer duidelijkheid te krijgen.

Vorige week werd al duidelijk dat er ook problemen zijn met de beveiliging van de lijn. De nieuwe beveiliging is niet op tijd af, daarom moet er terug gevallen worden op het huidige beveiligingssysteem. Dat geeft beperkingen omtrent de capaciteit van de metrolijn.

This post was last modified on 4 augustus 2017 13:07

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug