fbpx
Foto: (c) NS

Hele zomer hinder door werk aan station Amsterdam Zuid

20 jun 2025 11:52

Vanaf vrijdag 27 juni tot en met 17 augustus rijden er minder treinen via station Amsterdam Zuid. Ook het metroverkeer is gehinderd in de zomerperiode. ProRail, Rijkswaterstaat en de gemeente Amsterdam laten ingrijpende werkzaamheden uitvoeren aan het station en de A10.

Het meest ingrijpende werk aan station en A10 begint donderdag 26 juni en duurt tot 12 juli. Reizigers en weggebruikers moeten rekening houden met een extra reistijd die kan oplopen tot een uur, zowel over het spoor als de weg. ProRail gaat dan de ingang van Amsterdam Zuid aanpassen zodat groot bouwmaterieel aangevoerd kan worden. Ook worden delen van de A10 Zuid opengebroken om de verbouw van het station mogelijk te maken. Rijkswaterstaat gaat aan de slag met een nieuwe fly-over in knooppunt De Nieuwe Meer.

Dienstregeling metro aangepast

Na 12 juli gaat het werk op het station door. Daarvan gaat ook de metro last hebben. Tussen 12 juli en 25 augustus geldt er een aangepaste dienstregeling voor de metro.

Eurocity Direct vaak geschrapt tot Rotterdam

Een van de treinen die last gaat hebben van de werkzaamheden is de Eurocity Direct. Deze trein rijdt niet tussen Lelystad en Rotterdam Centraal op zaterdag 28 juni en zondag 29 juni. Van maandag 7 tot en met zondag 13 juli, op zaterdag 26 en zondag 27 juli, dinsdag 29 juli en woensdag 30 juli, van donderdag 7 augustus tot en met zondag 10 augustus en zaterdag 16 en zondag 17 augustus.

Nieuw perron voor internationale treinen

Op station Amsterdam Zuid komt een extra derde perron voor internationale treinen. Dit is om station Amsterdam Centraal te ontlasten. Onder het project Zuidasdok valt ook de ondertunneling van ringweg A10. Het hele ruim 5 miljard euro kostende project moet in 2036 klaar zijn.

5 1 stem
Artikel waardering
20 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Arjan krabbenbos
19 dagen geleden

Derde perron is ook duurder dan ze geraamd hebben en komt op een van de twee A10 tunnels die beide nog niet gebouwd zijn. het hele station krijgt nieuwe perronkappen met zonnecellen en een extra ingang: De Brittenpassage! Is het niet mogelijk dat bedrijven op de rijke , bedrijvige Zuidas meebetalen aan dit grote project, De tijd dat er gebouwd wordt aan station en snelwegtunnels kan nog tot zeker 2035 duren! Zo draagt iedereen een steentje mee aan een project waar vele reizigers , werknemers op de Zuidas straks makkelijker kunnen overstappen op trein, metro, bus en tram.

Daan
19 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

“Is het niet mogelijk dat bedrijven op de rijke , bedrijvige Zuidas meebetalen aan dit grote project”

Ja, in London moesten bedrijven die bij de elizabeth line in de buurt zaten meebetalen. Maaaaaaaaaaaaaaaaaaaar dat gaat politiek nooit door de tweede kamer komen.

Paul Lamote
19 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Die bedrijven hebben hier niet om gevraagd dus die gaan echt niet meebetalen.

Daan
17 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

En ik heb ook niet gevraagd om.een verhoging in de inkomensbelasting of die belachelijke 5 procent navo norm. Hoef ik daar dan ook niet aan mee te betalen?

Hanzeboog
19 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Die bedrijven participeren in de kosten van de Elizabeth Line. Maar waarschijnlijk ook in de baten.

Want ze zullen zakelijk als ze zijn niet zomaar betalen vanwege gulheid.

Eigenlijk zou het eens goed zijn dat bedrijven in Nederland ook gaan mee betalen aan infrastructuur projecten. Sommige bedrijven hebben een gigantische kapitaal die ze ook kunnen spenderen namens de Nederlandse samenleving. Dat doen ze eens wat terug.

Enigste enige concrete voorbeeld is het doortrekken van de Noord – Zuid metrolijn. Daar schijnt KLM en Schiphol wel aan mee te willen betalen. Maar echt concreet is het voorlopig nog niet.

visseling
17 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Dacht je soms dat bedrijven (en uiteraard komt er dan prompt allerlei rancune tegen wat het grootkapitaal dat ´tog gelt sat hep´boven) helegaar geen belasting betalen? Over hoeveel dat is en of het niet minder/meer kan gaat de polletiek-en de iets verder kijkenden zien dan ook uit naar wat buitenland in dezen vraagt.
Nog zo´n leuk vooroordeeltje: daar op die Zuidas hebben ze toch duurbetaalde advokaten&co zat die overal wel een sluipweg of protest tegen weten te bedenken?

Daan
17 dagen geleden
Antwoord aan  visseling

Nou ja, shell betaalde inderdaad helemaal geen winstbelasting in nederland rond 2019.
https://nos.nl/artikel/2285715-shell-betaalt-geen-winstbelasting-in-nederland

JanA
19 dagen geleden

Er is nog geen definitieve beslissing genomen over de aanleg van een derde perron op station Amsterdam Zuid. Uiterlijk in 2027 zal er een besluit vallen over de plaatsing van het derde perron en de integratie met de lopende werkzaamheden van Zuidasdok.

De in totaal (trein) 6 perrons zijn veel te weinig voor een internationaal treinstation.

Michiel
19 dagen geleden
Antwoord aan  JanA

Voor maximaal 4 internationale treinen naar België en verder die hier beginnen en eindigen is het nog wel te doen. Maar er zijn dus ook plannen om de IC Berlijn en ICE Frankfurt via Zuid naar Schiphol te sturen, die moeten dan het perron delen met binnenlandse treinen (met tot 12 treinen per uur per perronspoor) en dat lijkt mij inderdaad niet echt robuust. Als je ziet hoe lang het instappen in een ICE soms duurt wil je die niet op een perronspoor plannen waar je 12 treinen per uur hebt.

JanA
19 dagen geleden

In Berlijn hbf hebben ze nu als de problemen die we straks bij station Amsterdam-Zuid ook krijgen. Bij vertraging van vertrekkende treinen raken de perrons vol.

Er komt op Amsterdam-zuid een wachtruimte voor reizigers richting London. Groot 1.500 m2 voor 900 reizigers is veel te klein. Moet minimaal 5x zo groot,

Aantal (spoor)perrons moet minimaal 8 of 10 worden.
In was vorig jaar nog in Xian op het station met 34 sporen en een wachtruimte van 20.000 m2. Passen wel 15.000 passagiers in.

https://www.berliner-kurier.de/berlin/hauptbahnhof-keine-besserung-bei-gedraengel-auf-bahnsteigen-in-sicht-li.2283383

Mar
19 dagen geleden

Waarom geen treinspoor van Zuid naar Lelylaan? Daarmee kun je ook Amsterdam Centraal ontlasten?

Tttt
19 dagen geleden

Ik vind het wel jammer dat met de nieuwe passage de uitgang naar de Parnassusweg verdwijnt, die vond ik altijd wel fijn om te nemen. Maar verder zien de plannen er goed uit, als ze ooit af komen…

Hanzeboog
19 dagen geleden

In ieder geval beperken ze de overlast nu ze (deels) in de vakantieperiode de werkzaamheden uitvoeren. Afhankelijk waar je woont. Want de vakantieperiodes zijn verspreid.

Het moet gebeuren. Dan maar flink doorpakken. Alternatief is dan via Amsterdam Centraal die al ook verbouwd wordt. Amsterdam is een knelpunt aan het worden.

Blijkbaar moeten we door de zure appel heen bijten voordat we er plezier van hebben.

Hanzeboog
19 dagen geleden

Hopen dat de geraamde kosten van € 5 miljard niet ruim overschreden wordt.

Maar het is in ieder geval duidelijk dat station Amsterdam Zuid Amsterdam Centraal moet ontlasten. En ook Schiphol Airport. Doortrekken van Noord – Zuid metrolijn zal waarschijnlijk op lange termijn vanaf 2036 wel gaan gebeuren.

Station Amsterdam Centraal zal in ieder geval een station blijven voor internationale toeristen. Lijk me qua dienstregeling logisch dat de Eurostar en ICE via Amsterdam Centraal zullen beginnen/eindigen.

Hanzeboog
19 dagen geleden

De Eurocity Direct zal tussen Lelystad – Rotterdam vaak geschrapt wordt. En die rijdt dan op maandag – vrijdag. In het weekeinde vertrekt het van Amsterdam Zuid.

Best jammer. Want de Eurocity Direct slaat aan. Ben al een paar keer met EC Direct naar Antwerpen geweest. En heb gezien dat in zowel Eurocity Direct en Eurocity de bezettingsgraad hoog is. De vakantieperiode is aangebroken.

Vorig jaar was de Beneluxtrein op sommige uren overvol.

Dus best jammer dat tussen 27 juni – – 17 augustus de werkzaamheden bij Amsterdam Zuid zijn. Maar aan de andere kant een begrijpelijke afweging. Want station Amsterdam Zuid moet gemoderniseerde en uitgebreid worden. En aaneengesloten werkzaamheden kunnen beste in een zomerperiode gedaan worden.

En (inter) nationale) toeristen zijn een makkelijke doelgroep. Makkelijker dan forenzen. Toeristen vanuit België die naar Amsterdam Centraal of andere delen van Nederland willen komen hebben de tijd.

Laatst bewerkt op 19 dagen geleden door Hanzeboog
Arjan krabbenbos
18 dagen geleden

Berlin Hbf heeft net als Duivendrecht en Amsterdam Sloterdijk een kruisingsfunctie. He t prachtige station is geen keerpunt voor treinen hier ( kan wel eindbestemming zijn!) maar rijden leeg door naar emplacementen in de buurt.
Stuttgart Hbf nu nog een kopstation , maar eind 2026 een ondergronds doorgangsstation waar de Lichtaugen ( de glazen 27 glaskoepels) straks niet alleen het dak verlichten, maar bovengronds een onderdeel vormen van een nieuw stadspark. In de nieuwe situatie van dit gigantische, dure en ingewikkelde stationscomplex zullen allen treinen wel doorrijden. Het huidige kopstation heeft 18 sporen, waar dus gekeerd of geëindigd wordt voor vervolg of pauze, het nieuwe heeft vier perrons met 8 sporen. Het historische Bonatzbaugebouw blijft bestaan en wordt ook compleet gerenoveerd en er wordt een nieuw hotel in gebouwd. Voor meer info S21 BauTV op You Tube.
Station Amsterdam Zuid krijgt nieuwe perronkappen met zonnecellen, de huidige kappen gaan dus verdwijnen! De metro 52 wordt ooit doorgetrokken naar Schiphol en Hoofddorp. Dat zal wel even duren, maar maak hem iets langer en maak een eindpunt bij Hoofddorp Spaarne Ziekenhuis en geef Badhoevedorp ook een metrostation!
Maar ook tramlijn 25 welke Amstelveen Centrum, Westwijk en Uithoorn verbindt doet goede zaken met dit treinstation. Nu is dit nog het begin of eindpunt van de nieuwe lijn 25, maar vanaf december 2025 gaat hij verlengd worden naar station Amsterdam Muiderpoort.
Doorkoppelen IC Berlijn naar Schiphol Airport, Leiden Centraal en Den Haag Centraal is een mooie actie! De nu eindigende treinen van EuroCity Direct kunnen ook door rijden naar Lelystad Centrum, Zwolle en eventueel Leeuwarden en Groningen. Als de nieuwe Lelylijn er is, kan de route worden verlegd via deze geplande spoorlijn!

Mar
18 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Er komt waarschijnlijk een nieuwe metro station als deze nieuwe woonwijk af is: https://www.amsterdam.nl/projecten/schinkelkwartier/thema/bereikbaarheid/#h68fd617c-69eb-4833-8047-9e10c1c3bd3e

(Als de Noord/Zuidlijn in de toekomst wordt doorgetrokken naar Schiphol, is dat gunstig voor de bereikbaarheid van Schinkelkwartier.)

treingraag
18 dagen geleden

1 perron voor internationaal. Nou, dat schiet op.

visseling
17 dagen geleden
Antwoord aan  treingraag

Is nu 0-dus (valt wiskundig niet eens goed uit te rekenen…) ruim 1 miljard% meer als nu!
Nu ik dit lees krijg ik inderdaad iets van: was het niet ooit het plan in casus ontlasten AMS CS om bijna alle INTern. treintjes naar ZuidWTC te verplaatsen? Past heel goed bij die W van WTC………

Veen
15 dagen geleden

Ja hoor, weer vijf of tien of vijftien miljard kosten die de belasting ontwijkende Zuidasparasieten veroorzaken afwentelen op ons werkende mensen.
Doordat het daar te vol gebouwd is met kantoren voor de Zuidasparasieten kan uitbreiding van infrastruktuur alleen maar boven elkaar gestapeld worden en dat is peperduur.