Hernieuwde Riviera Express uitgebreid – nu tussen Rome en Marseille
29 mei 2025 10:31
De Riviera Express van Trenitalia’s Treni Turistici Italiani gaat deze zomer weer rijden op een gewijzigde langere route. De luxe retro nachttrein van Trenitalia rijdt vanaf 4 juli elk weekend tussen Rome en Marseille. Tussen Genua en Marseille rijdt de trein als dagtrein langs de Rivièra.
Het in 2023 opgerichte Treni Turistici Italiana (her-)introduceerde in 2024 de Riviera Express tussen Milaan en Nice. Dit jaar rijdt de toeristische trein vanaf 4 juli van Rome naar Marseille. Vanaf Genua rijdt de trein als dagtrein langs de Italiaanse en Franse Rivièra naar Marseille.
Prijzen zijn schappelijk
De ticketprijzen zijn schappelijk voor een luxe toeristische verbinding. Een enkeltje Rome – Marseille kost 94 euro in een vierpersooncouchette en 214,90 euro in een eenpersoonsslaapcoupé. Het gehele dagtraject Genua – Marseille (7,5 uur) kost 33,70 euro in de tweede klas. Vijf uur lang treinen van Genua tot Cannes in de eerste klas kost 26,20 euro.
In achttien uur van Rome naar Marseille
De Riviera Express vertrekt elke vrijdagavond van 4 juli tot en met 29 augustus om 19.57 uur uit Rome (alleen op 4 juli is het vertrek om 21.45 uur). De trein arriveert om 6.39 uur in Genua, zonder stops onderweg, en vertrekt daar twee minuten later. Net voor negen uur is de trein in San Remo. Het eerste Franse station is Menton dat om half elf wordt bereikt. De trein arriveert om twee uur in de middag in Marseille na stops in onder meer Monaco, Nice en Cannes.
De trein rijdt weer terug op zaterdag. Het vertrek in Marseille is om 14.46 uur, de aankomst in Rome is 06.48 uur.
Trein heeft bar en restaurant
Op weg van Rome naar Genua kunnen de nachtreizigers kiezen uit een- of tweepersoons slaapcoupés of vierzitscouchettes. Vanaf Genua kunnen reizigers kiezen uit eerste en tweede klas zitcoupés en een exclusieve privécoupé. De trein heeft ook een bar en restaurant. Fietsen kunnen ook mee.
Riviera Express boemelt langs de kust
Langs de Rivièra stopt de trein tussen Genua en Marseille in Savona, Alassio, Imperia, San Remo, Ventimiglia, Menton, Monaco, Nice, Cannes, Sint Raphael en Toulon. Snel is de trein niet, hij boemelt in ongeveer 2 uur en 20 minuten van Savona naar San Remo. In de wielerklassieker Milaan – San Remo rijden de renners dezelfde route tien minuten, en soms meer, sneller. De intercity Milaan – Ventimiglia rijdt met zes stops in 1 uur en 9 minuten van Savona naar San Remo.
Treni Turistici Italiani werd in 2023 door Trenitalia opgericht om de toeristische treinen van de maatschappij te rijden. Voor de verbindingen wordt opgeknapt oud materieel gebruikt dat luxer wordt gemaakt dan het standaard materieel. Treni Turustici Italiani heeft meerdere toeristische diensten in Italië.
Riviera Express heeft lange geschiedenis
De Riviera Express is een dienst met een lange geschiedenis. Al in 1897 reed er een trein van Wagon Lits onder die naam tussen Marseille en Menton. Later werd het een verbinding tussen Noord-Europa en de Rivièra. Er was tussen de twee wereldoorlogen een Riviera Express Berlijn – San Remo en vanaf 1957 reed de Riviera Express Amsterdam – Keulen – Ventimiglia. Deze verbinding werd in 1990 verkort tot Frankfurt – Ventimiglia en is inmiddels ook alweer verdwenen.
Vanaf 2010 hebben de Franse en Russische Spoorwegen een Riviera Express gereden tussen Moskou en Nice. In 2020 werd de trein geschrapt wegens corona. Door de oorlog in Oekraïne is de dienst nooit meer hervat.


(c) Treinreiziger.nl
Mooi dat het weer kan.
Neemt de trein tussen Rome en Genova de rechtstreekse route via Pisa?
Dan doet-ie ook wel erg lang over dát traject zonder te stoppen.
Maar voor een toeristische trein zal dat niet zo’n probleem zijn.
Het lijkt me overigens een prachtige route vanaf Pisa langs de kust tot Fréjus!
Ik dacht dat er geen rechtstreekse route was van Pisa tot la Spezia. Omrijden via Bologna?
Er is wel een rechtstreekse route Pisa-La Spezia, via Viareggio-Massa-Carrara/Avenza-Sarzana.
Sorry hoor, maar vroeger reed ik vanaf Groningen (5.10 vertrek alleen op maandag) via Brussel en Parijs naar Nice. Vertrek uit Nice was om 20.30 en aankomst in Rome was om 6.55. Deze nieuwe trein heeft snelheid niet in zijn business model staan.
klopt, snelheid is niet het business model.
Het is meer een luxe voorziening, leuk zitten, eten en bijzonder landschap.
Bijzonder dat je vanuit Groningen naar Nice kon. Nu is het al heel wat dat je van Lelystad naar Brussel kan. Zwolle is al te lastig vanwege gebrek aan opstelcapaciteit. Laat staan dat ze nog wat Noordelijker zouden gaan.
Wellicht als de Lelylijn er komt?
Dan zullen de ICng wel versleten zijn. Dwz 2050.
Het gaat ook meer om de opstelruimte dan om de afstand of rijtijd.
Dus wie weet, als Groningen klaar is dat er dan wel Groningen Brussel mogelijk zal worden. Ook leuk voor Duitsers in de buurt die kunnen met den Wunderline een opstap maken naar Brussel.
De Rivièra Express in 1985.
15:49 Vertrek Amsterdam
07:40 Aankomst Milaan
09:42 Aankomst Genua
Boemelen langs badplaatsen aan de kust.
12:33 Aankomst Ventimiglia.
De couchettes reden vanaf Amsterdam. Het slaaprijtuig werd pas in Duisburg aangekoppeld. Dus moest je tot Duisburg plaats nemen in het zitrijtuig.
Via Zwitserland? Dat het allemaal kon.