fbpx

Hitteschouw moet treinstoring voorkomen

22 jul 2013 10:50

Inspecteurs van spoorbeheerder ProRail voeren in deze warme dagen extra vaak een zogenoemde hitteschouw uit. Zij controleren de kwetsbare plekken langs de 7000 kilometer spoor in Nederland dagelijks. Vanuit het Operationele Controle Centrum Rail (OCCR) in Utrecht worden zo nodig maatregelen genomen.

Door de hitte kunnen de stalen spoorstaven tientallen centimeters langer worden. Daardoor komen onder andere beweegbare delen van het spoor vast te zitten. Om die reden worden tijdens een hittegolf spoorbruggen minder vaak of helemaal niet meer geopend, zodat de treinen kunnen blijven rijden.

De aanpak lijkt succesvol. Afgelopen dagen veroorzaakte het warme weer nergens grote verstoringen. Wel zorgde enkele bermbrandjes hier en daar kort voor vertragingen. Bijvoorbeeld tussen Apeldoorn en Amersfoort en bij Deurne. Nergens heeft het treinverkeer langer dan een uur hinder gehad, meestal zelfs veel korter.

Om bermbranden te voorkomen heeft ProRail in het weekeinde besloten om goederentreinen zoveel mogelijk door te laten rijden. Als die treinen afremmen ontstaan namelijk veel vonken en die kunnen de kurkdroge bermen in brand zetten. Personentreinen lopen door de maatregel vertraging op, aangezien ze achter de goederentrein moeten blijven rijden. Ook moeten de reizigerstreinen zelf langzamer rijden op sommige trajecten om bermbrand te voorkomen.

De spoorbeheerder heeft een wegsleeplok klaarstaan om treinen met stroomstoring zo snel mogelijk weg te slepen. Door stroomstoring valt ook de airco in een trein uit, wat voor de passagiers bij grote hitte erg vervelend is. "Dat moet niet te lang duren´´, aldus ProRail.

De inspecteurs houden de spoordijken extra goed in de gaten. Door hitte en droogte ontstaan scheurtjes, waardoor de dijk kan verzakken. Zonodig wordt de sproeier aangezet om de dijk te verzadigen.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *