HSL tussen Brussel en Frankrijk ruim twee weken buiten gebruik
12 aug 2024 7:39
De spoorlijn voor hogesnelheidstreinen tussen Brussel en de Franse grens is van 12 tot en met 29 augustus buiten gebruik. De hogesnelheidstreinen rijden in die periode over het klassieke spoor, waardoor ze langer onderweg zijn.
Spoornetbeheerder Infrabel kondigde de renovatiewerken aan de oudste hogesnelheidslijn van België, die in 1997 in dienst werd genomen, eerder dit jaar al aan. Die werkzaamheden, waarin 310 miljoen euro wordt geïnvesteerd, zullen in totaal tien jaar duren en zullen meestal ‘s nachts gebeuren. Maar elke zomer zal de lijn ook ongeveer twee weken volledig onderbroken zijn.
Halfuur
De eerste onderbreking is dus van 12 tot en met 29 augustus. “Tijdens deze werken worden Eurostar en TGV INOUI via een alternatieve route omgeleid, met langere reistijden tot gevolg”, zo staat op de website van spoorwegmaatschappij NMBS. Eurostar bijvoorbeeld verwacht dat de reistijd met een halfuur zal toenemen, zowel tussen Brussel en Parijs als tussen Brussel en Londen. Dat geldt dus ook voor Eurostar-treinen die vanuit Nederland beginnen, zoals die naar Parijs.
Veroudering
De hogesnelheidslijn van Brussel naar Frankrijk (HSL1) is 74 kilometer lang. Elke dag rijdt er een honderdtal treinen over met een snelheid van 300 kilometer per uur. Maar de spoorlijn vertoont tekenen van veroudering en als dat niet wordt aangepakt, moet de snelheid van de treinen vanaf volgend jaar beperkt worden, zei Infrabel-topman Benoît Gilson.
© Treinreiziger.nl/ANP
Flinke ingreep. Vervelend voor Eurostar. Want zal me niet verbazen dat een aantal reizigers alsnog voor de vliegtuig kiezen. Nu is het tussen Amsterdam – Parijs nog héél concurrerend met de vliegtuig.
(Ruim) een half uur erbij zal betekenen dat de vliegtuig met voor – en natransport net iets aantrekkelijker is omdat het goedkoper en iets sneller is.
Tussen Brussel – Parijs is Eurostar superieur qua reistijd.
niemand haakt af, het gaat om 5 minuten.
Waarom schrijf je deze onzin Dries? Ik de tekst staat letterlijk dat het om een half uur gaat.
het vliegtuig hoor!
Maar de spoorlijn vertoont tekenen van veroudering en als dat niet wordt aangepakt, moet de snelheid van de treinen vanaf volgend jaar beperkt worden, zei Infrabel-topman Benoît Gilson.
Ze laten in ieder geval niet zover komen als in Nederland tussen Hoofddorp – Groene Hart tunnel bij de Rijpwetering. Dat was allang bekend. En niets aan gedaan.
De HSL Brussel – Franse grens is op klassieke ballast spoor aangelegd. De HSL Zuid is grotendeels op een betonnen spoor aangelegd tot vlakbij de Belgische grens. Dat zou minder onderhoud nodig hebben. Maar Infraspeed heeft de HSL ook een aantal keren de HSL buiten dienst gesteld voor onderhoudswerkzaamheden.
Als het moet dan moet het. Beter 18 dagen tijdens vakantietijd (met minder zakelijke reizigers) een half uur langer onderweg, dan langdurige ellende. Gekozen is voor een periode tussen de Olympische Spelen en de Paralympics.
Waarom zou je zakelijke gebruikers ontzien. Zij zijn belangrijker? Zij zijn de profijthebbers, laat ze dan ook de lasten dragen. Waarom zou de incidentele vakantiereiziger gepaald moeten worden met applaus van Sitters erbij.
Omdat de ene reiziger veel meer betaald dan de andere?
er zijn veel meer andere reizigers, die ook flink betalen.
de ene reiziger betaalt…………… met een t op die plaats…
@meneer Molenaar.
Eurostar richt zich nu eenmaal sterk op de zakelijke reiziger. Dankzij de inkomsten van deze reizigers kunnen voordelige early bird tickets de deur uit.
Het is een groot voordeel als je je HSL kan aanleggen op redelijk stevige grond, in plaats van de ingedikte blubber die wij hier in het westen van Nederland hebben.
Dat gezegd hebbende, met name de situatie rondom de viaducten is natuurlijk ontoelaatbaar.
De HSL tussen Rotterdam en Nieuw-Vennerp rust over de hele lengte op heipalen. De viaducten ook.
En die heipalen zijn nodig vanwege de blubber.
Het hele probleem is dat een hsl meer gedreun veroorzaakt dan gedacht en dat ze meer heipalen hadden moeten slaan, maar success met die nu alsnog erbij te leggen.
En natuurlijk dat de a4 die er naast ligt is gaan schuiven en tegen de hsl is gaan drukken.
dat is helemaal niet zo en is ook nergens vastgesteld. Verander niet van baan. Een carriere in de weg en waterbouw is niets voor u en ook beter voor ons dat u daar niet aan het werk komt.
Wat is helemaal niet zo? Dat de ondergrond waarop wij de HSL hebben gebouwd voor zulke problemen zorgt?
Die heipalen zijn wel geslagen vanwege de blubber die wij hier hebben. Sterker nog, toen de HSL werd gebouwd was er nog geen echte ervaring met het bouwen van een HSL over deze lengte door en in zulke blubber (vandaar ook de problemen met de Groene Hart tunnel bij de bouw).
Het zou prima kunnen dat de trillingen en het gedrag van de ondergrond van de HSL in de praktijk anders zijn dan de dat men bij het ontwerp gedacht had – wat nu voor problemen zorgt. Zoals de blubber in het westen wel vaker voor problemen zorgt bij bouwprojecten (tramtunnel, tunnel Delft, Noord-Zuid lijn, etc. etc.)
Is inmiddels al duidelijk – anders dan het generieke ‘ontwerpfout’ wat het precieze probleem met de viaducten is? Zou me niet verbazen als men het effect van de trillingen heeft onderschat op de constructie en/of op de fundering en ondergrond. (de meest logische verklaring – de massa van de treinen zelf zou niet het probleem mogen zijn).
En dat de A4 is gaan schuiven / verzakken en daarmee ook van invloed is op de fundering van de HSL is prima mogelijk – aangezien de snelwegen op veel plaatsen met dezelfde soort blubber verzakken (hetgeen duidelijk te merken is bij de A12 en A20 tussen Rotterdam / Den Haag en Utrecht.
Het is helemaal geen blubber. U heeft duidelijk geen enkel zicht op de feitelijkheden. U weet niet wat blubber is?
Er staat veel nonsens in uw plaatsing.
Elders ligt het spoor gewoon op deze ondergrond. Vanwege de hogere snelheid vreesde men het ontstaan van een golf in de bodem die het spoor voor de trein zou optillen. Vandaar is er gekozen voor een onderheide baan over de hele lengte.
Er waren helemaal geen problemen met de Groen Harttunnel, behalve de financiën. Hetgeen normaal is wanneer je een contract breekt en iets duurders wil. Zoals de 2e kamer onder leiding van Groenlinks dat wilde
. Het was beter geweest gewoon een talud aan te leggen. Ook elders zoals in Berkel en ROdenrijs was dat veel beter.
De bouwgrond in het westen van Nederland bestaat uit veen en slappe klei. Vergeleken met de bouwgrond op de meeste plaatsen is het niet veel beter dan blubber.
Als de grond iets steviger zou zijn dan dat risico op golven niet eens bestaan.
Elders ligt het spoor op deze ondergrond omdat snelheden en belasting veel lager zijn, EN omdat het al bestaande spoor op die plaatsen al op deze ondergrond is aangelegd – 100 jaar geleden – en dan moeten eventuele uitbreidingen ook op dezelfde wijze worden aangelegd.
Er is een reden waarom de grond bij veel infrastructurele projecten voorbelast moet worden – de wallen grond die lange tijd van tevoren worden neergelegd om nog enige stevigheid te bieden.
Voorbelasten is om tijd te winnen en zetting in de gebruiksfase te voorkomen.
Ik denk dat het gewoon gebruiksslijtage is en een grotere onderhoudsronde hoort er dan bij. Vervelend dat het een paar weken buiten gebruik moet, maar dit is gewoon niet te voorkomen en dan kiest men liever de vakantieetijd buiten de Olympische Spelen. Dit is dan vanuit de positie van Brussel Zuid bekeken. Aan de andere kant is het wel weer vervelend gepland met de half jaar sluiting van Amsterdam CS voor de verbouwing van de douane gebouw. Als er anders volgend jaar trager gereden moet worden is dit hoogst waarschijnlijk wel de beste tijd om het te doen.
Leuker kunnen we het niet maken, maar men pakt wel de minst beroerde data.
Ze moeten diverse belangen afwegen. Een Eurostar kun je ook in Brussel Zuid nemen. Want de Eurostar Amsterdam – Londen staat ook lang stil in Brussel Zuid. Qua tijdswinst maakt het weinig uit.
Gezien al het geweld dat los gaat op de spoorstaven is het eigenlijk superieure materiaalkunde dat de staven zo lang mee gaan.
👍
raar om hier een minnetje te krijgen.
nog gekker om dat hier te zien. Duidelijk dat een deel van de lezers volkomen krankjourm is. Het is wel een indicatie van veel gelzen worden en met veel waardering ook.
Als je afvraagt waarom je een minnetje krijgt moet je eens te rade gaan bij jezelf. Gezien je reactie.
Ik vraag het mij niet af. Het is een teken van veel gelezen worden en een groep vaste haters die liever hun forum-wijsheden van elders geplaatst zijn worden. Het zou wel leuk zijn de ip-nummers van de klikkers bij te houden. Het zijn dezelfde personen.
Valt mee, het is gewoon het voordeel van een stevige ondergrond.
Zelfde reden dat de hsl rotterdam-antwerpen het prima doet (op de moerdijkbrug na).
het slijten van de mangaanstraal staven door de dito wielen is niet erg gerelateerd aan de funderingstechniek.
De stabiliteit van de fundering is wel degelijk van invloed op de wijze waarop de belasting van de staven kan worden / wordt afgevoerd, en daarmee de slijtage (denk aan breuken en scheuren in de staven als gevolg van verschil in de manier waarop de trillingen worden opgevangen als gevolg van de verschillende ondergrond / funderingen).
En het ontstaan van scheurtjes en breuken in de staven kan ook worden gezien als een vorm van slijtage.
Zijn in de longrails scheurtjes en breuken in de staven? De Rheda spoor is in beton gegoten.
Zie foto’s van Peter Honig die talloze foto’s heeft gemaakt van de aanleg van de HSL tussen HSL brug – Belgische grens – Antwerpen Centraal.
https://www.bndestem.nl/breda/peter-honig-is-al-tien-jaar-de-hsl-op-het-spoor~a2e03331/
De spoorstaven is op de betonnen platen bijzonder stevig. Het is Rheda spoor:
https://www.infrasite.nl/glossary/rheda-spoor/
Op de ballast spoor tussen Hoofddorp – opstelterrein Hoofddorp, Rotterdam Centraal – Barendrecht worden lagere snelheid gereden.
Leuke documentatie. Centraal en Hoofddorp zijn ook te bochtig om snel te rijden. Het is ook oud spoor. Het zou wel mooi zijn om een ERTMS gebied te maken waarbij HSL stations gedekt zijn en van HSL grens tot Zwolle via Amsterdam Zuid alles ERTMS zou zijn. Maar goed, de 1e 20 jaar geen verwachting met de VVD en andere OV-haters in het kabinet Karbonade 1