In Beeld: Werkzaamheden Utrecht verlopen volgens schema
11 aug 2014 15:59
De ingrijpende werkzaamheden rond Utrecht verlopen volgens schema. Gedurende negen dagen wordt twee kilometer spoor vernieuwd en wordt het aantal wissels rond de stad verminderd. Door de werkzaamheden moet Utrecht in de toekomst meer treinen kunnen verwerken. Tijdens de werkzaamheden rijden er juist minder treinen.
- Zie ook: Het spoor vanuit de lucht (of bekijk ze via Flickr)
"Utrecht verwerkt dagelijks 280.000 reizigers. Maar in de toekomst kunnen dat er 360.000 worden. Daarom krijgt Utrecht niet alleen een nieuwe OV-terminal, maar moeten ook de sporen aangepast worden zodat het station meer treinen kan verwerken", legt Cees de Vries, regiodirecteur bij ProRail uit.
Capaciteit vergroten
Het aantal wissels wordt rond Utrecht Centraal drastisch verminderd. "Nu kunnen treinen vanwege de vele wissels alleen met lage wissels het station binnenrijden. Als er straks minder wissels zijn kunnen treinen sneller Utrecht binnen rijden en kunnen we de afstand tussen de seinen verkorten. Daardoor ontstaat er meer capaciteit. Bovendien komt er een achtste perron op Utrecht. Als deze verbeteringen zijn uitgevoerd kunnen we in 2017 op de eerste corridor (Amsterdam – Eindhoven, red.) starten met meer treinen", vertelt de directeur.
60 weekenden
In het nieuwe spoorontwerp worden routes van elkaar geïsloeerd. Als er op één traject een probleem is, hebben andere trajecten daar geen last van, zo is de gedachte. De werkzaamheden worden in fases uitgevoerd in de periode 2013 – 2016. "In totaal zijn er 60 weekenden dat er aan het spoor wordt gewerkt. Maar niet altijd is er reizigershinder. In deze negen dagen worden de meest ingrijpende werkzaamheden van dit jaar rond Utrecht uitgevoerd. We voeren nu twaalf oude wissels af, vernieuwen twee kilometer spoor, passen de software voor de treinbeveiliging aan en en bouwen een nieuw kruiswisselcomplex."
15 werktreinen
De overlast voor omwoonenden wordt zo klein mogelijk gehouden door de materialen via het spoor aan te voeren. De Vries: "We hebben 15 werktreinen nodig. 99 procent van de materialen wordt via het spoor aangevoerd. Dat verkleint de overlast."
250 extra medewerkers
Tijdens de twee weekenden van deze werkperiode is er de meeste reizigersoverlast. Sprinters worden in veel richtingen vervangen door bussen. Op de vijf werkdagen, zoals vandaag, worden alleen de Sprinters naar Woerden vervangen door bussen. "We zetten tijdens deze periode 250 extra medewerkers in die reizigers informeren. We zien dat onze reizigers goed voorbereid zijn. Het is rustiger dan normaal, daar hadden we ook op gehoopt. In totaal zetten we 450 bussen ingehuurd", verklaart Heike Luiten, regiodirecteur bij NS.
Bijsturen
Volgens Luiten is het nu wel bij verstoringen extra spannend. Luiten: "We hebben tijdens de werkzaamheden minder sporen tot onze beschikking. Als er een storing optreedt, zoals dit weekend ook gebeurde, hebben we beperkte capaciteit om de treindienst bij te sturen. Dat is dan extra spannend."
Terugvalscenario´s
De werkzaamheden, die door BAM en VolkerRail worden uitgevoerd, verlopen volgens schema. Mocht het toch tegen zitten, dan is er een buffertijd ingebouwd, zo legt bouwmanager Ronald Hazeu van ProRail uit. "En we hebben ook nog terugvalscenario´s. Mocht het bijvoorbeeld tegenzitten, dan kunnen we sommige werkzaamheden uitstellen. Denk bijvoorbeeld aan het aan elkaar lassen van de nieuwe rails. Als we zoiets moeten uitstellen is de rails veilig, maar rijdt het alleen iets minder comfortabel."
Meer foto´s
Luchtfoto´s: Stefan Verkerk