Kaartverkoop Duitsland van start – tijdig boeken voor kersttrip
14 okt 2024 12:09
De kaartverkoop voor de nieuwe dienstregeling in Duitsland, die 15 december ingaat, start komende woensdag. Wie tot en met 14 december boekt, krijgt het kaartje nog voor de oude prijs. Wie met de trein een kerstmarkt wil bezoeken, doet er daarom goed aan op tijd te boeken.
‘Internationaal verkeer booming’
Ondanks dat Deutsche Bahn nog altijd veel problemen heeft met vertragingen en uitval blijft de spoorwegmaatschappij uitbreiden, blijkt uit de nieuwe dienstregeling. ’’Het internationale langeafstandsverkeer is booming’’, zegt topman Michael Peterson van Deutsche Bahn. ’’Mensen willen meer spoor in Europa.’’ Het aantal verbindingen met Tsjechië en Polen verdubbelt straks en er komen vijf keer zoveel directe treinen van Berlijn naar Wenen.
Er komen in Duitsland ook meer ICE Sprinters bij die met minder tussenstops tussen de grotere steden rijden.
ICE München hoogtepunt
Vanaf de nieuwe dienstregeling gaat er vanuit Nederland een ICE direct naar München. Deutsche Bahn noemt de directe trein naar de Beierse hoofdstad een van de hoogtepunten in de nieuwe dienstregeling. De ICE gaat vanaf 15 december elke ochtend via Stuttgart naar München. De rit duurt vanaf Amsterdam Centraal 7 uur.
De verbinding naar München neemt de plek in van de opgeheven ICE naar Basel. Volgens NS International groeit het aantal reizigers naar München. De Zuid-Duitse stad is een toegangspoort voor bestemmingen verder in het zuiden in Oostenrijk, Italië en verder. Maar daarnaast is de stad zelf ook steeds populairder. De bekende oktoberfeesten trekken steeds meer bezoekers en dat geldt ook voor de kerstmarkten in de stad. Verspreid door München zijn er vanaf eind november twintig kerstmarkten.
Snel boeken voor kerstmarkt
Deutsche Bahn raadt aan zo snel mogelijk te boeken voor de beste prijzen. Wie tot en met 14 december boekt, krijgt kaartjes voor de prijzen van dit jaar. Vooral als je naar een kerstmarkt wilt, boek je het beste zo snel mogelijk. Zo krijg je de beste prijs en plek want naar verwachting wordt het ook druk in de trein. De trein is al steeds populairder voor reizen naar buitenlandse steden en voor bezoeken aan kerstmarkten over de grens geldt dat zeker. Treintrips naar de kerstmarkten zijn ook te boeken bij NS International die er al een pagina aan heeft gewijd.
Keulen vanaf 18 november
Eind november openen de eerste kerstmarkten bij onze oosterburen. Kerstmarkten vind je in alle Duitse steden, waarvan vele op korte tijd treinen van Nederland liggen. De kerstmarkt in Keulen, twee uur en tien minuten met de ICE vanaf Utrecht, is op 18 november een van de eerste die open gaat en de markt die de meeste bezoekers trekt: vier miljoen.
Dortmund
Een van de grootste kerstmarkten van Duitsland is Dortmund, met ruim 300 stalletjes en 3,5 miljoen bezoekers. De kerstmarkt bestaat eigenlijk uit drie verschillende markten en de 46 meter hoge kerstboom in het centrum wordt ook wel de grootste ter wereld genoemd. Dortmund ligt op nog geen 2,5 uur rijden met de ICE van Utrecht.
Dresden

De oudste kerstmarkt ter wereld is de Striezelmarkt in Dresden. De kerstmarkt is zowel overdag als per nachttrein te bereiken. De nachttrein van European Sleeper arriveert om half negen ’s ochtends in de stad. Overdag bereik je de stad met de IC Berlijn of ICE en een overstap in 8,5 of ruim 9,5 uur. Een flink stuk treinen dus. De kerstmarkt in deze stad wordt al sinds 1434 gehouden.
Nürnberg
De kerstmarkt in Nürnberg, oftewel de Christkindlesmarkt, wordt ook geregeld de grootste kerstmarkt van Duitsland genoemd, net als Dortmund. Het is zeker een van de bekendste. Nürnberg is met de ICE met een overstap binnen 6,5 uur te bereiken.
Berlijn en dichterbij
Andere populaire kerstmarkten als Berlijn met 70 verschillende markten binnen de stad, Frankfurt en Stuttgart zijn allemaal met een directe trein te bereiken. Dat geldt ook voor dichter bij de grens gelegen steden als Münster, Oberhausen, Düsseldorf en Aken.
Wenen
De bekendste kerstmarkt ter wereld is wellicht die op het Raadhuisplein (Rathausplatz) van Wenen. Overdag bereik je de stad met een overstap in 11,5 uur. Maar je kunt ook direct met de nachttrein.
© Treinreiziger.nl
Wil je helpen Treinreiziger.nl te verbeteren en te vernieuwen? Beantwoord hier 6 vragen.
Het aantal buitenlandse bezoekers aan het Oktoberfest is dit jaar overigens wat gedaald, wel waren er meer lokale bezoekers. Veel mensen vinden het volgens Duitse media te duur geworden.
Verder is München natuurlijk een prima nieuwe bestemming, die denk ik meer zakelijke reizigers zal trekken dan de bestemming Bazel die voornamelijk toeristen trok.
De Koninklijke stad München is natuurlijk veel groter dan Bazel. München is veel meer dan het Oktoberfest, dat overigens twee weken duurt. De stad heeft het hele jaar door veel te bieden: voor de zakelijke bezoeker, de beurs- of congresganger of een stedentrip. De stad is zo uitgestrekt en staat vol imposante gebouwen, zoals de Residenz of op de Königplatz:
Het bier uit München kun je niet alleen testen in de omgeving van de Marienplatz of de Virtualmarkt, maar ook noordelijker in een Biergarten in Altstadt-Lehel. Trendy uitgaan kun je in Schwabing.
De tram en de Metro brengen je overal. Je kunt natuurlijk ook een fiets huren. Bij het Hauptbahnhof zijn fietsen te huur.
Maak een fietstochtje op het fietspad langs de Isar of door de lange Englischer Garten met een terras onder de Chinese toren. De Beierse Alpen zijn niet ver.
Zeven uur reistijd in een comfortabele trein is prima te doen. Neem onderweg plaats in het restaurant en drink een wijntje uit een echt glas. Daarna koffie uit een kopje,
Je klapt je laptop open en je gaat aan het werk of bekijkt je berichten. Aankomen midden in de stad. Overnachten in een hotel niet ver van het station en de Marienplatz.
Ik denk dat DB voor München heeft gekozen omdat dat veel meer zakelijke reizigers trekt dan Bazel.
In Nederland heeft men de neiging om internationale treinen alleen maar als vakantietreinen te zien terwijl juist dat vervoer commercieel wat minder interessant is.
> Ik denk dat DB voor München heeft gekozen omdat dat veel meer zakelijke reizigers trekt dan Bazel.
Ik denk dat DB niet veel gekozen heeft. De SBB heeft hun langeafstandsverkeer gereorganiseerd en zet treinen in naar Keulen, Hamburg en Berlijn. Die treinen kunnen niet naar NL, dus vervalt de trein Basel-Amsterdam.
Als NS zo veel waarde had gehecht aan Amsterdam-Basel, dan had het bedrijf die treinen zelf gereden. Dat doet NS niet. Wel ziet de NS potentie in een verbinding verder dan Frankfurt, en Amsterdam-München is op en neer ook met één slag te rijden. DB heeft met de serie 408 wel treinen die naar NL kunnen.
> In Nederland heeft men de neiging om internationale treinen alleen maar als vakantietreinen te zien terwijl juist dat vervoer commercieel wat minder interessant is.
Weet ik niet. Ik moet nog altijd de eerste zakenpersoon tegenkomen die 7 uur in een trein wil gaan zitten als die die afstand ook in een dik uur kan vliegen. Tijd is geld in de zakenwereld.
Voor een toerist speelt het tijdaspect minder een rol. Ik ben soms onderweg op dit traject en zie daar voornamelijk toeristen in de ICE zitten.
Besef ook dat je van Enschede prima met de stoptrein naar Dortmund kunt. En van Venlo kan je ook met een overstap naar Koeln. Dus wie in het oosten van het land woont kan prima ook de stoptreintjes gebruiken om naar een kerstmarkt te gaan. Geen gedoe met reserveringen etc. Gewoon de trein in en er naar toe.
Voor een kerstmarkt zou ik gewoon de RE van Arnhem naar Düsseldorf nemen. Zeker als je met meer personen gaat en een NRW Tagesticket kunt nemen.
Als ze personeel hebben om die trein te rijden is het een prima idee of als er geen storingen of werkzaamheden zijn. Alleen is er altijd wel iets daar.
En voor 49 euro kunt u met het Deutschland Ticket de hele maand met alle regionale RB en RE en S treinen en stads en streek bussen trams en metro reizen
Kan iemand mij vertellen hoe ik als nederlander zonder duits adres of rekening nummer aan een papieren/plastic versie van dat 49-euro abo kan komen? Mijn dumb phone lust geen apps en om speciaal hiervoor een dure telefoon te gaan kopen lijkt me wat overdreven. Alvast grote dank!
Bij een reisezentrum op grote stations in Duitsland.
Het is waar je woont. De as Amsterdam – Arnhem – Köln zal waarschijnlijk de drukste verbinding zijn richting Köln/Roergebied.
Maar hoe zal iemand uit Zeeland naar Köln/Dortmund/Berlijn/München reizen?
Voor die mensen wordt het sowieso een meerdaagse trip, ongeacht welke route en kerstmarkt je ook kiest.
Ieder voordeel heeft een nadeel. Het is mooi wonen in Zeeland, maar wonen in een afgelegen gebied zonder grotere steden betekent meer reistijd en overstappen. Wellicht betekent de nieuwe Intercity van Eindhoven naar Dusseldorp een betere schakel van de Zeeuwen.
@Hanzeboog
Er was ooit het Duits lijntje. Via Gennep en Boxtel reisden Pruisische vorsten en Russische Tsaren met de trein naar Vlissingen om vandaar uit de trein op de boot te stappen naar Engeland, maar die boot vertrekt al 85 jaar niet meer uit Vlissingen.
Die boot vanuit Vlissingen heeft nog tot 1996 gevaren.
https://www.nritmedia.nl/kennisbank/4190/Eurolink_stopt_met_Vlissingen-Sheerness/?topicsid=#:~:text=Eurolink%20stopt%20met%20de%20veerdienst,de%20route%20jaarlijks%20300.000%20passagiers.
Ik heb het over die boot van Maatschappij Zeeland. Die veerdienst is in 1939 uit Vlissingen vertrokken naar Hoek van Holland. Einde van de vorige eeuw is Olau Line begonnen. Liep aanvankelijk goed, want ze waren aanzienlijk goedkoper dan de boten vanaf Hoek van Holland. Olau stopte echter. Een ander heeft het nog geprobeerd, maar kreeg het niet echt van de grond.
Online reserveren is toch zo gebeurd. Je heb je zitplaats in een comfortabele trein in plaats van een boemeltje dat herhaaldelijk afremt voor het zoveelste stationnetje waar je totaal niet moet zijn.
Voor de meeste mensen is de kerstmarkt een dagje uit waar ze niet de hoofdprijs van een ICE voor gaan betalen.
Als je er tijdig bij bent valt dat wel mee. Lang niet iedereen hoeft op een houtje te bijten.
Zeker, maar met de ICE van Amsterdam een dagje naar de kerstmarkt in Düsseldorf of Keulen blijft toch meer iets voor de grachtengordel en Oud Zuid.
Doe eens onderzoek onder de passagiers van de ICE hoeveel grachtengordelaars en Oud-Zuiders daar tussen zitten.
Inderdaad. Voordelig in het weekend met een aantal familieleden of vrienden met een Niedersachsen of NRW ticket kerstmarkten bezoeken in Münster is ook al voldoende. Je hoeft echt niet verder Duitsland in met een dure ICE trein. Overal vind je dezelfde kramen met decoraties en lekkernijen.
Vandaag voor Düsseldorf met 3 personen à 29,95 de ICE 125 geboekt. Helemaal dik in orde, over 2 dagen is de nieuwe dienstregeling vanaf 15-12 er en dan boeken we de terugreis.
De Kerstmarkt in Aken, Luik, Maastricht, Valkenburg.
Met Drielandentrein.
Met Euregioticket Aachen – Luik – Hasselt – Maastricht – Roermond.
In weekend is EuregioticketL: 22 E voor 2 Volwassenen en 3 kinderen tot 13 jaar op de zaterdag of zondag te gebruiken.
Dan moet die Drielandentreinen van Arriva naar Aken wel rijden. Afgelopen weekend was het weer baren boos. Omroepberichten op de stations: “Wegens gebrek aan personeel zal………”
De trein naar Aken gaat een keer per uur, maar als er een uitvalt is dat een keer in de twee uur. En dat wil gaan concurreren op trajecten waar NS al rijdt. Waar halen ze het personeel vandaan? Laat Arriva eerst zorgen dat ze de treinen op hun huidige trajecten goed op de rails hebben.
Overigens gaat het tussen Maastricht en LuIk wel goed, maar daar zorgt de Belgische NMBS/SNCB dat de Drielandentrein wel rijdt.
De trein naar Aachen rijdt overdag in principe om het halfuur.
Als er personeel is tenminste. Zelfs eenmaal per uur is een grote uitdaging.
De Drielandentrein rijdt volgens dienstregeling een keer per uur. Daar tussendoor gaat ook een trein alleen maar tussen Heerlen en Aken V.V.
De Drielandentrein die zo om 11:18 uur uit Aken zou vertrekken valt al weer uit.
Rijdt de trein van Groningen naar Oldenburg/Bremen in december weer? Of is het nog langer wachten?
Snelbus naar Leer en vervolgens de RE naar Bremen. Ook in 2025.
Officieel vanaf midden 2025, maar als je kijkt naar de vorderingen bij de bouw wordt dat nog wel een jaartje laten
En dan mopperen over de Franse slag.
Dat heeft meer met kwaliteit dan met tempo te maken.
Heb liever dat de Duitsers wat meer haast maken met de spoorlijnen in de Eifel. Nieuweschans-Leer kan nog wel even wachten. De Snelbus is sneller dan de toenmalige stoptreinen.
Duitsers en haast maken. Alle spoorinfra projecten duren daar sowieso een eeuwigheid en lopen vervolgens ook nog eens jaren uit.
Ik ben er laatst nog langs gefietst. Volgens mij zijn nu alle delen van het brugdek gearriveerd. Ook als de brug klaar zou zijn, kunnen de treinen nog niet rijden. Het spoor is nog in onderhoud.
Inmiddels niet meer. De snelbus doet er tegenwoordig 20 minuten langer over (volgens dienstregeling) dan een aantal weken geleden. Dit vanwege de controles aan de grens.
Welke spoorlijnen door de Eifel zou jij willen? De lijn via de Roer naar het zuiden is al al bijna 90 jaar geleden afgekneld door de grote stuwdam van de Rursee.
Ik denk dat Erno doelt op de Eifelstrecke tussen Euskirchen en Trier. Op dit trajectdeel is sinds de overstromingen in het Ahrdal in juni 2021 de treindienst vervangen door Schienenersatzverkehr, dat i.v.m. met werkzaamheden t.b.v. de elektrificatie van deze lijn nog tot ver in 2025 zal voortduren.