fbpx
Foto: (c) Maarten Zeehandelaar / Shutterstock.com

Kabinet schuift ruim 200 miljoen van onderwijs naar ov-bedrijven

20 dec 2023 20:22

Het kabinet schuift zo’n 207,5 miljoen euro van de onderwijsbegroting door naar openbaar vervoer. Het geld wordt gebruikt om ov-bedrijven te compenseren voor een lagere vergoeding voor studenten die gratis mogen reizen met het studentenreisproduct.

Dat blijkt uit antwoorden op Kamervragen die demissionair onderwijsminister Robbert Dijkgraaf heeft gepubliceerd. Vervoersbedrijven krijgen jaarlijks een vergoeding omdat studenten van hogescholen, universiteiten en mbo-instellingen doordeweeks of in het weekend gratis mogen reizen. Elke drie jaar wordt op basis van hun reisgedrag vastgesteld hoe hoog die compensatie moet zijn. Ov-bedrijven zouden volgend jaar circa 260 miljoen euro worden gekort. Oneerlijk, vonden vervoerders, omdat dit besluit is gebaseerd op cijfers die volgens hen zijn vertekend omdat studenten door de coronapandemie tijdelijk minder reisden. Ook in de Tweede Kamer klonk de roep om ov-bedrijven tegemoet te komen.

Minder financiële tegenvallers opvangen

Het kabinet liet vorige maand weten hierin mee te willen gaan. Het bedrag dat wordt opgehaald met de lagere vergoeding voor studentenvervoer zou in 2024 grotendeels worden terugbetaald aan de openbaarvervoerbedrijven. Nu is ook het bedrag bekend dat de bedrijven krijgen, en waar het vandaan komt.

Deze tijdelijke maatregel heeft ook nadelen, merkt Dijkgraaf op. Hij kan minder financiële tegenvallers opvangen als de begrotingen van het onderwijsministerie komend voorjaar worden doorgelicht.

(c) ANP, Treinreiziger.nl

39 gedachten aan “Kabinet schuift ruim 200 miljoen van onderwijs naar ov-bedrijven”

  1. Brabo schreef:

    Ik woon zelf vlak bij het station met grote HBO en MBO opleidingen om de hoek. En mijn observatie is dat het studentenvervoer na corona significant minder is gebleven dan dat het voor corona was. De bewering van de vervoerders dat het vervoer de laatste anderhalf jaar weer bijgetrokken zou zijn klopt voor geen meter. Er is sprake van een permanente daling.

    1. Annemiek schreef:

      Tja, de overheid moet toch iets om de financiële tekorten van met name NS enigszins draaglijk te houden tot 2033?

      Ik heb zelf de indruk dat het merendeel van de reizigers in de spits met een studentenreisproduct op pad is en dat het juist de andere reizigers zijn die zijn afgehaakt.

      1. Anoniem schreef:

        Tja laat de onderwijsinstellingen later beginnen 10.30 uur.
        Mag niet/kan niet omdat de displinering van de werkdag, dat je vroeg moet opstaan om aanwezig te zijn, dan niet meer werkt voor het toekomstig werkpotentieel.

    2. Diederik schreef:

      Ja Misschien bij jou station, maar niet voor de rest van Nederland

    3. Anoniem schreef:

      Ik ben zelf student en reis regelmatig met het OV en mijn idee kan zijn waarom er minder reizigers zijn is:
      [-] Veel mensen hebben hun rijbewijs gehaald en zeggen het OV vaarwel omdat het OV te duur is en omdat auto flexibeler is
      [-] Veel mensen gaan tegenwoordig thuiswerken waardoor ze minder vaak met het OV reizen
      [-] Er hangt van de opleiding af wanneer en hoevaak je naar school moet. Ik hoef bijvoorbeeld vaak op vrijdagen niet naar school. En op HBO heb e vaak dat niet alle lessen verplicht zijn dus blijven studenten langer thuis.
      [-] Mensen reizen minder met het OV doordat erop bezuinigd wordt: Bijvoorbeeld minder bussen, uurdiensten in het weekend en avonduren, etc.

      Ik denk dat deze de voornaamste redenen zijn waarom men niet met het OV (meer) wilt.

      Aan de andere kant:
      [-] Er zijn mensen afhankelijk van het ov doordat ze bijvoorbeeld gehandicapt zijn;
      [-] Mensen die het leuk vinden om met het OV te reizen en die een abonnement hebben (o.a. studentenov)
      [-] Mensen zijn bv meer voor het milieu en reizen daardoor minder met de auto.

      1. Brabo schreef:

        Het lijkt er toch ook op dat studenten lessen veel vaker dan voor corona online volgen. En dat ze minder vaak voor een of twee uurtjes op school nog gaan reizen.

      2. Ruud schreef:

        Beste student,

        Waarschijnlijk heb je nog geen auto.
        Pt 1, roeptoetert iedereen die met het OV reist. Ik neem even aan dat je de trein niet vergelijkt met je fiets. Ik zou zeggen, joh koop een auto!! Het zal je tegenvallen. De benzinekosten per km van een auto zijn ongeveer gelijk aan de km kosten van de trein. Dan moet je nog betalen: Afschrijving, verzekering, belasting, onderhoud, parkeergeld\vergunning, boetes (snelheid, parkeren beetje afhankelijk van je gedrag) en eventueel kosten rijbewijs. En ik vergeet vast nog wel wat, bijv risico op aanrijding oid.
        Volgens mij hoef je niet eens te beginnen het na te rekenen voordat duidelijk is dat OV goedkoop is.
        Flexibel: Heb je gelijk in, al zie ik wel een uitzondering. Moet je in het centrum van grote steden zijn, dan is OV makkelijker dan de auto.
        Pt 2. Klopt
        Pt 3. Klopt. Toevoeging: Door de wooncrisis kunnen studenten steeds vaker niet meer uitwonen. Daardoor moeten ze meer reizen.
        Pt 4. Klopt deels, namelijk vooral buiten de grote steden. In en rond de grote steden is juist een enorm aanbod van OV tov de rest van nederland.

        Aan de andere kant:
        Pt 1. Die hebben in veel gemeenten goedkope “belbussen” ook voor de lange afstand
        Pt 2. Helemaal waar en richting randstad is het OV vaak veel makkelijker dan de auto.
        Pt 3. Zal zeker voorkomen, maar de meeste mensen kijken vooral in de portomonnee of op het horloge. Als met de auto veel reistijd kan worden bespaard (bijv tussen zeg 1900 en 0700) dan bepaald dat de keuze.
        Pt 4. Ondanks al het geklaag over de prijs is het OV tov de auto heel goedkoop. Al die klagers denken er niet over om een auto te kopen anders hadden ze het allang gedaan. Ze willen alleen goedkoper reizen en een betere service. Nou de wet is: Hoe goedkoper hoe slechter de service, die geldt ook voor OV.

        1. Tim H schreef:

          Tja, waarom reist dan 90% van de mensen met auto als het OV zo geweldig en zo goedkoop is. Zijn al die mensen zo dom of zijn ze masochist?

        2. Realisme graag schreef:

          De Brainport regio rond Eindhoven zou ik met 500.000 toch onder de grotere steden willen rekenen. Desondanks heeft NS juist daar een enorme kaalslag in de treindiensten doorgevoerd waardoor veel treinen buiten de kantooruren daar nog maar om het uur rijden. In het weekend is er in Eindhoven ook vrijwel geen stadsvervoer meer. Dat er alleen op het platteland is geschrapt is domweg niet waar.

        3. Paul Lamote schreef:

          Ik mis mischien is maar waar rijden al die goedkope belbussen die jij onder Pt1 noemt???

        4. Annemiek schreef:

          Als je eenmaal een auto voor de deur hebt staan, dan kun je dat ding maar beter gebruiken ook. Bijvoorbeeld als je die auto nodig hebt, omdat je op een industrieterrein werkt of met enige regelmaat ergens anders moet zijn waar het openbaar vervoer geen realistische optie is. Er is niets duurder dan alle vaste lasten voor de auto af te dragen om deze daarna te laten staan om daarnaast een evenredige afstand met de trein te reizen. Zeker als het om reizen in de spits gaat.

        5. Ruud schreef:

          @Tim
          Volgens het CBS is ongeveer 70% van de afgelegde afstand per auto en 7% per trein, zie tabel in link. (2021)
          https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/verkeer-en-vervoer/personen/hoeveel-reisden-inwoners-van-nederland-en-hoe-
          De trein is vooral handig bij verplaatsing over grotere afstand. De auto en de fiets zijn dat om naar de supermarkt ed. te gaan. Mensen zijn geen masochisten, ze zijn vooral praktisch.

          @Paul Dat verschilt per gemeente, dus informeer daar bij het WMO loket. Is wel vreemd dat je ondanks je beperking hier niet van op de hoogte bent.

          @Annemiek klopt deels, maar is afhankelijk van welke reis je maakt en met hoeveel personen je bent. Ja, ik heb een auto voor de deur en een station vlakbij en kan kiezen. Als ik alleen een grote afstand reis ga ik bijna altijd met de trein, zeker ook omdat ik veel in de randstad moet zijn. Niet alleen reis ik dan voor minder dan de parkeerkosten, ik vind het ook heerlijk dat ik in de trein mijn tijd nuttig kan besteden ipv naar de achterlichten van mijn voorganger zit te turen.
          En ja, de trein is geen must. Als de extra reistijd hoog is, dan is de auto een goed alternatief.

        6. Anoniem schreef:

          @Ruud
          99% van de bevolking heeft geen recht op WMO en heeft dus niets aan WMO-regelingen.

          Verder wordt het OV vooral op korte afstanden gebruikt. Ook bij NS zit de groei al sinds 2010 volledig in het sprintervervoer.

        7. Ruud schreef:

          @Anoniem
          Het betreffende punt gaat over mensen met een beperking en en voor hem biedt de WMO mogelijheden. Dat dit niet voor de mensen zonder beperking geldt is niet meer dan logisch.

          Korte afstand
          Het is maar wat je als korte afstand definieert. Voor mij is korte afstand alles binnen mijn woonplaats (30000 inwoners, max ca 7km). Daar geef ik de voorkeur aan de fiets en is de trein niet eens optie.

        8. Annemiek schreef:

          @Ruud. Ik reis zelf deels met de trein en deels met de auto. Ik schat zo in dat ik voor de binnenlandse zakelijke kilometers ongeveer voor 60% de auto gebruik. Ik woon in Groningen, dus dan profiteer ik bij langere afstanden gauw van het degressieve tariefstelsel van NS. Als ik bijvoorbeeld naar Maastricht moet, is de trein veel goedkoper. En eigenlijk is dat al zo als ik verder moet dan Amersfoort. Een grote opdrachtgever van mij zit in Zwolle. Als ik met de auto ga, bespaar ik enkele reis ongeveer een uur ten opzichte van de trein. Dat is voor mij over het algemeen doorslaggevend om voor de auto te kiezen. Eigenlijk kies ik op die route alleen nog voor de trein op dagen dat er een borrel of etentje is, of als het gewoon ongemakkelijk is om de auto te nemen. Voor zakelijke ritten naar Duitsland heb ik, vanwege de enorme onbetrouwbaarheid, besloten geen gebruik meer te maken van de trein. Voor ritten naar België pak ik ook de auto. En eigenlijk voor alles wat verder is, pak ik het vliegtuig.

        9. Ruud schreef:

          @Annemiek
          Dat zijn logische keuzes. De reistijdwinst van de auto afwegen tegen de extra kosten, iets wat ik ook doe. Ik hebhet voordeel dat mijn bestemmingen meestal een station op korte afstand hebben.

          En aangezien ik veel buiten de spits reis, weeg ik ook de tijdwinst door in de trein met een laptop eenvoudige zaken af te handelen. Zakelijk bellen in de trein ben ik dan weer minder voor. Ben wel verbaast hoe makkelijk sommige medereizigers bedrijfsinfo door een coupe schreeuwen.

      3. Baardstaart schreef:

        1, 2, 3 & 4) Wanneer betrouwbaarheid van een dienst slecht is gaan mensen alternatieven zoeken of reizen niet maken. Voor telestuderen hoef je idd niet te reizen. Vraag me ook af wat de populariteit van Open Universiteit de laatste tijd is. Dit zijn studies, die je voor 98% a 99% thuis kunt doen en ook een bachelor en master kunt halen.

        Aan de andere kant.

        Ik zie behoorlijk veel lege bussen van binnen. Een van de lijnen hebben ze al met 8 persoonsbusjes en een flex-oplossing voor gemaakt wat denk ik wel volledig terecht is. Als ik van het station vertrek hoef ik ook niet te reserveren. Heb nog geen gebruik gemaakt van de telefooncentrale, dus over de kwaliteit van deze kan ik niet oordelen. Het is wel belangrijk dat alle aspecten van een flex-oplossing goed werken. Tarieven zijn hetzelfde als met de gewone bus.

        Desondanks vind ik dat rijbewijsloosheid om medische redenen veel te weinig in het zicht is bij de overheid. Aan veel rijbewijslozen kan je niet zien dat ze een handicap hebben, waardoor ze niet kunnen autorijden en kunnen wel lopen en fietsen.

        Zeker omdat personeelskrapte tot ver na 2040 een issue zal zijn. Overheden en belanghebbenden zullen echt moeten gaan kijken wat de toekomst van het OV is en hoe we in deze tijd toch iedereen (ook mensen zonder rijbewijs) vervoer kunnen bieden. In de randstad zal serieus gekeken moeten worden naar zelfstandig rijdende treinen en metro’s naar de snit van de metro in Rijssel. Daarom pleit ik voor de verviersporing tussen Delft en Schiedam ipv zaken als nieuwe spoorlijnen als Lelystad – Groningen.

        2) Gelukkig begint de NS weer een beetje uit de dal te klimmen, maar trein reizen was een hele tijd niet echt leuk. Afgelopen zondag 3 NS treinen van binnen gezien. Nog steeds zijn de treinen behoorlijk vol, met af en toe enkele staanplaatsen (geen haringen in een ton), maar de treinen zijn wel al een stuk properder geworden. WC en 3baks ICM (koploper) blijft een ding, maar dat is ook een probleem voor de Coronatijd. Met deze lijn naar boven zal je mij ook vaker zien. Ook heb ik op een traject nog kaartcontrole gehad, maar dat is tussen Hengelo en Appeldoorn, waar idd. vaker gecontroleerd wordt. Kennelijk heeft dit stuk lijn weinig sociale veiligheidsproblemen voor de conducteurs.

        3) In hoeverre is milieu en klimaat tegenwoordig nog echt een afweging? Krijg sterk de indruk dat mensen stevig de hik krijgen van het door marketinglui verkochte greenwash praatjes. Er zijn nog een kleine groep, die er nog volledig in meegaan, maar steeds grotere groep mensen balen ervan.

      4. Anoniem schreef:

        Al diegenen die te dom zijn om de juiste berekening te maken wat is financieel aantrekkelijker het hebben en rijden van een CO2 -uitstotende auto of gebruik te maken van lopen, fiets, bus en trein het volgende.
        Het hebben van en rijden van een auto is veel duurder.
        Je moet meer dan 1 maand per maand werken voor het hebben van auto. Dan betaal je nog CO2 schadelijke brandstoffen en parkeerkosten en verkeersboetes.
        Kijk eens op ns.nl/reisvergelijker.
        En haal eens bij berekening de maatschappelijke kosten erbij zoals er o.a. zijn: schade aan mens, natuur en klimaat en de kosten van oorlogsvoering inzake CO2-brandstoffen.
        En begrijp waarom huidige studenten tot hun 70ste moeten werken!
        Ik koos als student voor de fiets en OV, ben met 52 jaar met ‘pensioen’, geniet, reis met OV in geheel europa, doe wat ik wil zonder mijn medemens, natuur, klimaat schade tot te brengen.

        1. Paul Lamote schreef:

          Je verwart bijstand met pensioen.

    4. Anoniem schreef:

      In Amsterdam zit het helemaal vol elke dag en ook net buiten Amsterdam dus weet niet wat jij zegt

      1. Ruud schreef:

        De bewering van de OV bedrijven is de juiste.

        Het reisgedrag wordt niet ingeschat door de OV bedrijven is maar gebaseerd op het aantal in- en uitcheckmomenten met de (studenten) OV kaart.
        Daar is weinig discussie over mogelijk, alles wordt geregistreerd bij de OV chipkaart, die cijfers zijn betrouwbaar.

  2. Anoniem schreef:

    90% van de reizigers van het trein product zijn doordeweeks buiten de spits ook jongeren die naar een onderwijsinstellingen gaan of recreatief reizen dankzij OV-studentencard.
    In het weekend is 85 % van de reizigers: leeftijdscategorie 18 – 26 jaar.

    1. Opa Ties schreef:

      Dat blijkt niet uit de cijfers. Bij het spoor is het aandeel van de studentenkaart iets van 35%, bij de bus gemiddeld zo’n 70%. Nog steeds schrikbarend hoge getallen die vooral aangeven hoe weinig andere mensen in Nederland nog maar van heet OV gebruikmaken.

      Overigens zie je in het weekend tegenwoordig juist vooral veel ouderen in de trein.

      1. Baardstaart schreef:

        Ben het er wel mee eens. Ik zie veel lege bussen van binnen en dat is niet bepaald een teken dat het OV goed gebruikt wordt. Veel landelijke lijnen kunnen buiten de spitstijden prima af met 8 persoons bussen al dan niet in flex/reserveer dienstverband. Je kunt dan bij flex/reserveer de te kiezen vertrektijden ook verhogen. – Het is van belang dat er een app (ook zonder Google services) en PWA/webpagina komt voor alle reserveer/flex lijnen en je zelfs vanuit een reisplanner meteen een reservering aan kunt klikken. Uiteraard moet de telefooncentrale tegen normale beltarieven moeten blijven bestaan. Het stroomlijnen van flexverbindingen zal de gebruikersvriendelijkheid alleen kunnen verbeteren en de OV beschikbaar houden als je het wilt gebruiken of nodig hebt. Waar het gebruik nog verder terugvalt zou je moeten kiezen voor regiotaxi integratie. Alleen op deze wijze kan goed en betrouwbaar OV in landelijke nog geleverd worden.

        1. Anoniem schreef:

          Juist een regiotaxi systeem is op grotere schaal onbetaalbaar omdat je dan hoge personeelskosten maakt voor een handjevol reizigers. Achtpersoons belbussen zijn dan een beter betaalbaar alternatief.

        2. Paul Lamote schreef:

          Het idee dat taxivervoer een goedkoop alternatief is voor een belbuslijn die bijv. om de twee uur met een klein busje rijdt lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.

        3. Anoniem schreef:

          Klimaatticket, 1,11 E per dag!
          En zie hoe de bus zich vult.

        4. Joris schreef:

          @anoniem
          Sinterklaas bestaat helaas niet.

      2. Anoniem schreef:

        @Opa. Ik zit bijna dagelijks in de bus van het aantal reizigers buiten de spits is 90% student/jongere 16 – 25 jaar.
        Wanneer zit jij in de trein over langere afstanden et vele stations op het traject?

        1. Anoniem schreef:

          Niet in Amsterdam daar zie je alle leeftijden

      3. treingraag schreef:

        Met NS Flex Weekend Vrij voor de slimme senior prachtig produkt. Ook op feestdagen, met gebruik OV fiets of ander OV met korting automatisch en zonder saldo op de persoonlijke chipkaart. Voor nog geen 25 euro per maand. Houden zo.

        1. Anoniem schreef:

          Een meer realistische prijs lijkt me beter.

      4. Anoniem schreef:

        Gelijk defensie- uitgaven 2% van het BNP naar OV.
        1. uitbouw infrastruktuur;
        2. Klimaatticket 29 E tegenfinanciering CO2 heffing 0,50 E per 1 liter CO2 brandstof;
        3.gee investeringen in uitbouw autoverkeer; infrastruktuur
        4 en … ( door jullie bijdragen)

  3. Arjan Krabbenbos schreef:

    Delft Campus Schiedam Centrum moet rond 2030 viersporig zijn opgeleverd. Dan kan pas station Schiedam Kethel open, maar ook de nieuwe stopplaatsen Rijswijk Buiten, Rotterdam Van Nelle en het nieuwe en dan reguliere station Rotterdam Stadionpark, het huidige Stadionstatoon van voetbalclub Feyenoord. De Lelylijn zal er wel komen, het valt al binnen de Eiuropese Unie en die hopen dat deze lijn uiterlijk in 2050 gereed is! Ook de grensspoorlijnen Weert Antwerpen ,Roermond, Mönchengladbach moeten weer verbonden zijn per spoor. Per bus kan een eerste zet zijn, nu zijn die er niet! Raar in een Verenigd Europa dat er soms obscure of nog geen enkele verbinding is tussen twee landen
    Nijmegen Kleve Düsseldorf kan een mooi succes worden net als Enschede Gronau Dortmund/ Münster.Laat Breda / Roosendaal van en naar Antwerpen Centraal en verder een halfuurdienst krijgen. Als straks uindelijk de Drielandentrein een feit is kun je een mooi rondje maken! In 2025 krijgt Luik ook zijn tram welke bij de stations Bressoux, Guillemins en Saint Lambert zal stoppen. Zo wordt ook deze Waalse stad aan de Maasrivier steeds meer toeristisch! Hasselt naar Maastricht met de oudere spoorverbinding naar Maastricht benutten voor reizigers. Je kan van knooppunt tot knooppunt reizen en ben niet afhankelijk van zwakke verkeersbruggen in de binnenstad. De huidige spoorbrug opknappen en hergebruiken, de rivier wat uitbaggeren voor de scheepvaart daar! Zo wordt iedereen geholpen en gaan kunstwerken niet naar de sloop!

    1. Anoniem schreef:

      Bedankt voor de info.
      Een duidelijke toekomstig gerichte visie.
      Wij, treinreizigers, natuur, klimaat gaan erop vooruit.

  4. Zebje schreef:

    In Venlo en omgeving zitten de bussen ook vol met MBO/ HBOers en studenten etc. En de Arriva treinen van de maaslijn ook.

  5. Yvonne schreef:

    En dan weer opnieuw tekorten in het onderwijs. Nog meer personeelsgebrek. Het ene potje leeghalen, om het andere te vullen. Dit is geen oplossing, maar symboolpolitiek.

  6. Anoniem schreef:

    Belastingen omhoog.
    Zo veel achterstanden onderwijs, OV, defensie, inkomens laagstverdienenden.

    Resultaat 40 neo-liberale beleid.
    De rijken zijn miljarden rijker geworden zonder dat zij meer belastingen betalen.
    De arbeidsinkomensquote gaat maar achteruit.
    De arbeid/produktie van velen komt slechts een kleine groep te goende.
    De rest moet tot 70 jaar werken.
    De slavenhouders rechts gedachtegoed brengen allleen schade aan mensen, natuur en klimaat.
    Ikke ikke dikke ikke, de rest mag/moet stikken.

  7. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Dit noemen ze het Waterbed syndroom en beleid,het ene potje vullen met het andere…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *