fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Kabinet wil advies ‘alleen noodzakelijke reizen’ schrappen per 19 mei

13 mei 2021 16:00

Het kabinet is voornemens vanaf 19 mei de coronamaatregelen te versoepelen, mits de daling van het aantal ziekenhuisopnames doorzet. Eén van die versoepelingen is het reisadvies voor het openbaar vervoer.

Aanpassing reisadvies binnen Nederland

Sinds 15 december worden reizigers opgeroepen alleen noodzakelijke reizen te maken met het openbaar vervoer. De Telegraaf schreef eerder al dat dit advies 28 april zou verdwijnen maar dat is niet gebeurd. Inmiddels heeft het kabinet zelf kenbaar gemaakt dat men voornemens is per 19 mei de reisadviezen binnen Nederland te versoepelen.

“Momenteel is het advies om thuis te blijven en alleen te reizen binnen Nederland als dat noodzakelijk is. Vanaf 19 mei verandert dit in het advies om drukte onderweg te vermijden en buiten de spits te reizen. Reis bij voorkeur niet tussen 06:30-09:00 en 16:00-18:30 uur” schrijft de Rijksoverheid op haar website. “Ook voor het openbaar vervoer geldt dat iedereen weer kan reizen.”

Normale dienstregeling

Door de oproep om alleen essentiële reizen te maken met bus, trein, tram en metro nam het aantal reizigers aanvankelijk fors af. Naarmate het advies langer gold, bleken steeds meer mensen het niet altijd meer op te volgen. Daardoor werden de bussen, trams en metro’s geleidelijk voller.

NS heeft eerder al laten weten dat de dienstregeling stapsgewijs wordt opgeschaald naar (bijna) de normale dienstregeling. Vanaf 14 juni rijden vrijwel alle treinen weer, met uitzondering van enkele specifieke spitstreinen en treinen gericht op uitgaanspubliek. Lange tijd was de dienstregeling aangepast.

Kritiek OMT

Openbaar Vervoerbedrijven kregen de afgelopen periode kritiek van onder andere het OMT. In met name treinen zou de 1,5 meter afstand onvoldoende gerealiseerd worden. De vervoerders stellen echter dat vanaf begin af aan duidelijk is geweest dat 1,5 meter afstand in het openbaar vervoer niet altijd haalbaar is.

Gerelateerde berichten

41 gedachten over “Kabinet wil advies ‘alleen noodzakelijke reizen’ schrappen per 19 mei”

  1. Tom schreef:

    Dit is op 28 april toch al gebeurd bij NS?

    1. Joost2 schreef:

      Nee, het geldt nog steeds. Op 22 april is op deze site een artikel verschenen waarin stond dat het advies vermoedelijk op 28 april zou worden geschrapt, maar dat schrappen is niet gebeurd. Er kwam vervolgens geen artikel waarin dat werd gemeld, dus het misverstand is te begrijpen.

      1. Tom schreef:

        Ah. Dus het is puur symbolisch? Niemand is ooit verboden om binnen Nederland met de trein te reizen als ze dat zelf nodig vonden.

        1. Tom schreef:

          Ah, nog een Tom! Dat kan verwarring veroorzaken …

      2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Klopt, het was destijds gebaseerd op een bericht van de Telegraaf, dat was vrij stellig. Wij hebben het toen al wat afgezwakt en waarschijnlijk eraan toegevoegd.

  2. Wouter G. schreef:

    Helaas verwacht ik de komende tijd nog geen KilometerKampioen in Nederland (of elders in Europa). Misschien komt volgend jaar weer een versie in Nederland of bijvoorbeeld Nordrhein-Westfalen; anders Zwitserland.

  3. Robert schreef:

    Mooie ontwikkeling! Nu nog (heel) graag de mondkapjesplicht afschaffen, zodat het reizen nog comfortabeler wordt, onder andere voor brildragers!

    1. Erno-Berk schreef:

      Afschaffing van de mondkapjesplicht gaat voorlopig nog niet gebeuren. Dat kan alleen als iedereen die dat wil is gevaccineerd en een opleving van het coronavirus is uitgesloten. De mondkapjes blijven daarmee sowieso tot half augustus verplicht vermoed ik. Of er moet in het buitenland succesvolle proeven gehouden worden met mondkapjesloos reizen in het OV.

      1. Bep schreef:

        De mondkapjes gaat er nooit van af dat willen ze altijd en dat word de nieuwe normaal en duurt tm 23 dec 2023 ga maar eens kijken bij World ECONOMIC Forum daar vind je wat er in deze wereld gaande is

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          In Roemenië is de mondkapjesplicht nu afgeschaft.

    2. Baardstaart schreef:

      Mondkapjes afschaffen willen we allemaal, maar aan de andere kant kunnen goede mondkapjes ook serieus wat bescherming geven, zeker in volle treinen. Ik heb zelf al corona gehad, maar ik vind het wel een goede zaak dat de afschaffing van de mondkapjesplicht voor iedereen gelijk is. Dus mensen die immuun zijn geraakt door de ziekte gehad te hebben of mensen die geprikt zijn, zullen deze dingen nog moeten blijven gebruiken tot de generale afschaffing. Ik ben zelf zwaar tegen de immorele immuniteitspaspoorten.

      Ik dacht ook dat noodzakelijk reizen eraf was. Echt dagjes uit kan je nu overigens ook niet maken, gezien veel nog dicht is.

      1. Le Harry De Hague schreef:

        Mondkapjes niet meer verplichten? Een redelijk individualistisch standpunt. Het gaat hier om de gezondheid van de gemeenschap. Je bent nooit *verplicht* om de trein te nemen. Je hebt altijd een *keuze*. En met de keuze van t OV is een mondkapje verplicht in t belang van, zoals gezegd, de gezondheid van de gemeenschap. Het is, op z’n ouderwets gezegd, kiezen of delen.

  4. A. Damhuis schreef:

    Mondkapjes op vrijwillige basis!

    1. Erno-Berk schreef:

      Dat gaat voor half augustus zeker niet gebeuren. De vaccinatiegraad moet echt hoog genoeg zijn om de mondkapjesplicht te kunnen afschaffen.

    2. Anoniem schreef:

      Vergeet het maar. U krijgt niet het recht om anderen te besmetten.

    3. Baardstaart schreef:

      Dat concept werkt alleen als diegene die zich wil beschermen een echt mondkapje zoals KN95/FFP2 draagt. Met de goedkope maskertjes uit de supermarkt is het ik bescherm jou en jij beschermt mij. Deze maskertjes vangen voornamelijk de grote druppels af.

    4. Peter schreef:

      Ik hoop dat de mondkapjes ook weg gaat dan ben ik dubbel blij

      1. Juriaan schreef:

        Dat zal een van de laatste maatregelen zijn die wordt afgeschaft

  5. K. van Sambeek schreef:

    De hele vorige week, inclusief vorig weekend, werd de IC Heerlen – Hoorn (ipv Enkhuizen ivm werkzaamheden) over de hele route gereden, en ook de IC’s Utrecht-Den Haag C reden elk kwartier. Prettig, al is het maar vanwege de betere aansluitingen en een regelmatig tijdsinterval op de A2-corridor. Daarna, en ook binnenkort, zijn deze zegeningen weer verdwenen, terwijl de vraag naar vervoer duidelijk toeneemt!

  6. Eduard schreef:

    Toch blijft WAAKZAAMHEID geboden en kan men NIET VOORZICHTIG genoeg zijn wanneer men met het OV reist, door drukke winkelstraten loopt of winkels bezoekt. Door de verwachte toename aan reizigers, winkelpubliek, steden bezoekers kan er nog altijd een terugval plaatsvinden en zijn we weer terug bij af. Ik hou niet alleen in het OV maar ook in drukke binnensteden mijn mondkapje op, probeer alternatieve looproutes te vinden of tel tot tien alvorens mijn boodschappen te doen. Voorkomen is beter dan genezen is niet voor niet niets een bekend gezegde. De wegwerp mondkapjes kun je aan de strakke kant aan de bovenzijde bij je neus een beetje inknijpen en zo voorkom en verminder je beslaan van je bril merk ik.

    1. Baardstaart schreef:

      Er is gelukkig ook goed nieuws. Ik heb via Maurice De Hond die de Coronacrisis als statisticus bekijkt dat de trein gelukkig redelijk weinig besmettingskans is omdat de ventilatie systemen goed zijn ingesteld en door het gebruik van mondkapjes de besmettingskansen nog kleiner wordt.

      Maar als je zegt. Better safe than sorry kan ik je ook groot gelijk geven. Zeker risicogroepen of mensen, die om welke reden dan ook echt geen Corona kunnen veroorloven doen er overigens goed aan om sowieso echte KN95/FFP2 mondkapjes te gebruiken.

      1. Johan schreef:

        Voor zover je als reiziger kunt waarnemen, is de klimaatbeheersing in NS-treinen helemaal niet zo geweldig afgesteld: Als je bij NS meldt dat het te koud is in een coupé, krijg je steevast het antwoord dat ze daar niets aan kunnen veranderen omdat het een automatisch systeem is, en dat het in de volgende coupé misschien warmer is. NS weet dus dat de afstelling varieert en ontkent dat die te verbeteren valt.

        Maurice de Hond is overigens geen statisticus, maar een sociaal geograaf.

  7. Wouter schreef:

    Mooie ontwikkeling! Tijd voor een kilometer kampioen 😉

    1. Johan schreef:

      Dat zal dan een internationale kilometerkampioen worden, denk ik, ter promotie van Hildebrands nieuwe project. 😁

  8. Arjan Krabbenbos schreef:

    De groene raamstickers bij de treinen is al een poosje verdwenen. Ik dacht dat dit pas zal verdwijnen als de mondkapjes plicht verlaten dan wel vrijwillig in het OV zal kunnen plaatshebben. Je kan alleen noodzakelijk reizen voor bezoek onderling, voor werk of bij een uitvaart dan wel bruiloftsfeest. De winkels zijn zoetjes aan oook weer open gegaan, net als de terrassen op de middagen. Voor bezoek aan bibliotheken, bioscopen, pret -een dierenparken moet nog even op gewacht worden. Ook evenementen, zoals beurzen, concerten en festivals en clubbijeenkomsten zullen wel weer vanaf augustus of september dit jaar weer vermoedelijk weer gaan openen. Naar België mag je zonder testbewijs voor 48 uur gaan bezoeken, dit geldt al vanaf 26 april 3031.

  9. Arjan Krabbenbos schreef:

    25 april 2021 moet dat zijn voor België.

    1. Tom schreef:

      Anders worden we een beetje ongeduldig 😉

  10. hanzeboog2012 schreef:

    Quote:

    Vanaf 19 mei verandert dit in het advies om drukte onderweg te vermijden en buiten de spits te reizen. Reis bij voorkeur niet tussen 06:30-09:00 en 16:00-18:30 uur” schrijft de Rijksoverheid op haar website. “Ook voor het openbaar vervoer geldt dat iedereen weer kan reizen.”

    Laten ze dan het goed afstemmen met RIVM en Outbreak Management Team (OMT). Het moet natuurlijk parallel samen gaan met afnemende aantal besmettingen en toenemende aantal gevaccineerde Nederlanders.

    Want anders is het OV straks toch een superspreader van coronavirus. Wel het goede moment kiezen.

  11. Frans Eekhout schreef:

    “Naar België mag je zonder testbewijs voor 48 uur gaan bezoeken, dit geldt al vanaf 26 april 3031./2021”. Begrijp nu waarom zoveel Nederlandse grensbewoners even de grens overwippen, niet persé om te w.., maar om goedkoop benzine te tanken en dat scheelt toch menige Eurootje. Als reizen met de trein naar onze zuiderbuur nu ook maar zo makkelijk en goedkoop was, levert dat meer zoden aan de dijk op.

    1. Wouter G. schreef:

      Officieel moet je dan bij terugkomst in Nederland in quarantaine. Zolang zij voor ons nog code oranje zijn.

  12. joop Luijckx schreef:

    Omdat ik niet te ver rijden van de Belgische grens afwoon reed ik altijd naar Turnhout , parkeerde mijn auto in een nabij het treinstation gelegen parkeergarage voor ZES euro per dag en kocht een 65+ retour voor de trein voor 6,50 Euro naar IEDER station in Belgie, vanaf 09.00 uur mocht ik dan mee. terugreis vrij. Op terugreis naar huis ook nog even goedkoop tanken:even uitmikken dat je minstens 40 liter kunt tanken en voor het benzineprijsvoordeel had ik mijn parkeer-en reiskosten er weer uit. Vive La Belgique !!

    1. Bert Sitters schreef:

      Dat seniorenkaartje voor een retour naar een bestemming in heel België is inmiddels 7,20 euro. Op zaterdagen, zondagen en erkende feestdagen mag je ook voor 9:00 uur reizen. In België zijn er op deze dagen veel minder reizigers. Er gaan dan ook minder treinen en de dienstregeling kan totaal anders zijn. Zie de gele borden op de stations met vertrekstaten door de week en in de weekeinden apart. Handig is dat ook de aankomsttijden op deze borden staan.
      Als je toch op koopjesjacht bent kun je ook naar Turnhout fietsen. Leuk ritje over het fietspad Bels lijntje. Je hoeft dan niet te tanken en geen parkeerkosten te betalen.
      Niet-senioren kunnen in België een Standard-Multi aanschaffen voor 86,00 euro of 83,00 euro via de app. Dit is een 10-ritten kaart voor 10 keer een enkele reis. Niet persoonsgebonden en een jaar geldig.

      1. joop Luijckx schreef:

        goed idee Bert, ik zal maar eens een weekje te voet naar Turnhout gaan backpacken ,kan mijn fiets ook niet gejat worden….

  13. Brabo schreef:

    Het lijkt me verstandiger het reisadvies niet te versoepelen zolang NS niet in staat is meer treinen te laten rijden. Dus zeker niet voor 14 juni.

    1. Erno-Berk schreef:

      Het lijkt mij niet onverstandig wat jij zegt, al zou ik wel het advies om alleen voor noodzakelijke redenen te reizen met de bus/trein wel schrappen bij stap 3 van het openingsplan (openstelling publieke binnenruimtes). Valt mij op dat Arriva wel de zaken op orde heeft. Arriva rijdt bijna de volledige dienstregeling en de treinen zijn goed op lengte.

    2. Johan schreef:

      Of beter, dat NS gewoon de normale dienstregeling hervat op het moment dat dat reisadvies vervalt.

      1. Karel Geerts schreef:

        Dat kan sowieso niet door het uitzichtloze drama met DDZ. Als je alle treinen wil laten rijden worden het veelal mini’s. NS heeft met DDZ aardig zitten slapen

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          NS herstart min of meer de reguliere dienstregeling, op een enkele spitstreinserie en de speciale uitgaanstreinen na. Maar op dat moment zijn er toch treinen genoeg beschikbaar.

        2. hanzeboog2012 schreef:

          Heb de DDZ al verschillende keren zien testrijden. Het lijkt erop dat DDZ nu nog als warme reserve wordt gehouden. Heb het vermoeden dat de DDZ weer wordt ingezet als de reizigersaantallen aantrekt.

          Nu hoeft de DDZ nog niet in te zetten. Ruimte zat in de overige treinen.

        3. Annemiek schreef:

          @hanzeboog2012. Tussen Groningen en Zwolle zie ik de DDZ, op het oog, soms op topsnelheid passeren. Ik heb de indruk dat er flink getest wordt, maar op de websites waar de treinposities worden bijgehouden, kan ik de waargenomen ritten niet terugvinden. Dat ze in elk geval nog af en toe rollen, betekent in elk geval dat ze nog niet helemaal zijn afgeschreven.

      2. Robertasd schreef:

        NS benadrukt voortdurend dat vrijwel alle treinen weer zullen rijden, maar vertelt er niet bij dat dat niet betekent dat treinen ook weer op lengte worden ingezet. Omdat ik erg veel korte treinen zie, zou ik wel eens percentages willen zien van de inzet in [zit]plaatsen over de dag

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.