NS kampt met overvolle treinen
10 feb 2021 15:08
In veel NS-treinen is het erg druk, doordat er vanwege het winterweer slechts mondjesmaat treinen rijden. De vervoerder herhaalt daarom de oproep om alleen de trein te pakken als het noodzakelijk is.
Treinuitval
Sinds zondag kampt het spoor met grote problemen. Zondag konden er helemaal geen treinen rijden. Maandag werd 75% van de treinen opgeheven, dinsdag reed ongeveer 60% van de treinen niet. Vandaag rijdt op belangrijke trajecten naast sprinters ook 1x per uur een intercity. Dat kan echter niet voorkomen dat het in sommige treinen erg druk is.
Kleine treinen
“Alle treinstellen die kunnen rijden, gebruiken wij ook”, zegt een woordvoerder van de NS. Door de sneeuwval en strenge vorst van de afgelopen dagen zijn niet alle treinstellen inzetbaar. De treinen die rijden zijn nu soms erg klein. Tussen Rotterdam en Den Haag rijdt er nu bijvoorbeeld alleen 2x per uur een Sprinter, vaak bestaande uit slechts drie rijtuigen. Terwijl er normaal gesproken ook zes intercity’s per uur rijden, veelal bestaande uit dubbeldekkers of getrokken treinen met tot wel negen rijtuigen.
“Sommige treinstellen kunnen we niet gebruiken omdat er wisselstoringen zijn bij de opstelplaatsen en niet alle onderhoudsbedrijven zijn goed bereikbaar door het weer.” Bij de opstelsporen liggen veel wissels nog in een vaste stand. In eerste instantie konden mede daardoor ook de Intercity Direct-treinen niet rijden.
Noodzakelijke reizen
NS benadrukt dat treinreizen momenteel alleen bedoeld zijn voor mensen die echt de trein moeten gebruiken, strikt noodzakelijke reizen. “Wij roepen iedereen op die niet per se met de trein moet, om dat ook niet te doen. Dan kunnen we het reizen met de trein mogelijk maken voor mensen die dat wel echt moeten”, aldus de woordvoerder. “In het ov wordt ook niet gehandhaafd op 1,5 meter afstand houden, omdat dit soms niet mogelijk is.”
Maatschappij Voor Beter OV ergert zich aan die oproep. “Niemand gaat nu voor de lol met de trein. Op social media zeikt NS-personeel soms reizigers af. Die houding vind ik niet oké. Ik roep de NS-directie op om haar medewerkers daarop aan te spreken” reageert Rikus Spithorst.
NS maakte eerder bekend dat het aantal reizigers tijdens de lockdown met circa 80% is gedaald, in vergelijking met vorig jaar. Die cijfers maken duidelijk dat reizigers zich in het algemeen houden aan de oproep voor strikt noodzakelijke reizen.
Alles-uit-de-kast
Ook belangenorganisatie van OV-reizigers Rover zegt tegenover de NOS dat het aantal klachten over met name de NS toeneemt. Directeur Freek Bos heeft gisteren een reeks vragen gesteld aan het spoorbedrijf. “Je kunt er begrip voor hebben als je weet waardoor het komt. Dat het moeilijk is kan iedereen buiten zien, maar dat ontslaat je niet van de verplichting om het maximale te doen, om een alles-uit-de-kast-scenario uit te voeren.”
Rover doet een oproep aan de NS om de treinen zo lang mogelijk te maken. Ook moet er meer duidelijkheid komen over de reisinformatie, vindt de organisatie. Rover stelt dat het te lang duurt voor bekend is wanneer de treinen weer normaal gaan rijden.
Weer
NS en ProRail beroepen zich op extreem winterweer. Dat is echter slechts ten dele waar. De hoeveelheid sneeuw is niet uitzonderlijk. “De hoeveelheid sneeuw van Darcy kunnen we in het huidige klimaat gemiddeld eens per vier jaar verwachten. Dit is dus niet erg zeldzaam, zelfs niet in ons huidige, warmere klimaat” stelt het KNMI. Wel zegt het weerinstituut dat de combinatie van wind en sneeuw zeldzamer is. ProRail geeft aan dat juist die combinatie zondag voor veel wisselstoringen zorgde.
Overig openbaar vervoer
NS is niet de enige die last heeft van het winterweer. Zo is ook de dienstregeling bij de Rotterdamse vervoerder RET nog altijd sterk ontregeld. Metro’s rijden op ingekorte trajecten en veel trams rijden niet. Ook in Amsterdam bij het GVB is er veel hinder: er rijden zeven tramlijnen niet, en ook metrolijn 51 is opgeheven. Bij de HTM in Den Haag rijden de meeste trams wel via de reguliere routes.
Volle treinen
Lekker bezig NS: overvolle sprinters. 1.5 m afstand zo goed als niet mogelijk. Als makke schapen in een hok, mijzelf incluis. Geen intercity’s dus i.p.v. 40 minuten nu een uur in deze volle trein én geen korting in de spits. Maar retail moet dicht blijven, wat een gekte. pic.twitter.com/q8NYXc2VC5
— Buddy22 (@Buddy2220) February 10, 2021
Lekker bezig NS: overvolle sprinters. 1.5 m afstand zo goed als niet mogelijk. Als makke schapen in een hok, mijzelf incluis. Geen intercity’s dus i.p.v. 40 minuten nu een uur in deze volle trein én geen korting in de spits. Maar retail moet dicht blijven, wat een gekte. pic.twitter.com/q8NYXc2VC5
— Buddy22 (@Buddy2220) February 10, 2021
Best wel druk onderweg in het OV…zou nu verdeling belangrijker moeten zijn dan eerste en tweede klas? pic.twitter.com/BeyoyS6NRT
— puur (@puur) February 10, 2021
Winter & Sneeuw 2021:
Bron: ANP / Treinreiziger.nl
“Alle treinstellen die kunnen rijden gebruiken we ook” ?
Wat is er dan met die andere treinstellen aan de hand?
Kunnen ze nu ook al niet tegen stilstaan?
Treinen kunnen inderdaad niet tegen stilstaan. Treinen horen te rijden.
Als een opstelterrein een paar parkeersporen heeft waarvan de wissels nog niet vrijgemaakt zijn, dan kunnen de trein daar niet weg (staat in het artikel).
Klopt. Maar als ik een schatting maak wordt zeker de helft van de treinen niet ingezet. Dat is wel enorm veel.
Treinen, die niet kunnen rijden omdat ze “vast staan” op het opstelterrein? Ik zou denken dat daar dan de eerste prioriteit zit om die dingen daar weg te krijgen. Anders hoef je de rest van het spoor ook niet berijdbaar te maken.
Paul:
Treinen, die niet kunnen rijden omdat ze “vast staan” op het opstelterrein? Ik zou denken dat daar dan de eerste prioriteit zit om die dingen daar weg te krijgen. Anders hoef je de rest van het spoor ook niet berijdbaar te maken.
Maar wat daarna? Noem bijvoorbeeld opstelterrein Hoofddorp. Zorg je dat het daar te berijden. Maar daarna kunnen de treinen naar Schiphol.
Maar wat als de wissel naar Utrechtboog niet werkt? Kunnen ze weer niet naar Amsterdam Bijlmer. Zomaar een voorbeeld.
NS zet niet voor niets vooral Sprinters in. Maar die Sprinters stonden zeker maandag nog op vele verschillende plekken opgesteld. En hoe zit het met de treinmachinisten die de Sprinters weghalen op de opstelterreinen of andere plekken? Komen ze met de auto er naar toe? Hoe regelen ze dat logistiek?
Hoe ze dat logistiek regelen? Ze hebben zeker 10 jaar gehad om daar over na te denken. Even terugkijkend naar de vrijdag. Toen zond NS een e-mail naar de klanten over de winterdienstregeling die het in het weekend wilde uitvoeren. NS en Prorail waren er helemaal klaar voor, totdat het eerste sneeuwvlokje viel. Toen werd de hele dienstregeling gestaakt. Inmiddels heeft het drie dagen niet gesneeuwd en is het nog steeds een chaos.
Laatste winter met veel sneeuw was in januari 2010. Ook toen waren er problemen.
Is dat specifiek de schuld van ProRail & NS? Als het na een onderzoek blijkt dat het door incompetentie komt zal er maatregelen moeten komen.
Maar het kan ook zijn dat met name ProRail de middelen niet krijgt van de overheid. In de media en ook hier wordt Zwitserland als voorbeeld genoemd. Logisch omdat Zwitserland het beste Europese spoorland is. Komt omdat de overheid in Zwitserland veel investeert in spoorlijnen en enorme spoortunnels.
Hier wil de overheid investeren om het spoor optimaal te benutten. En blijkbaar wil de overheid niet zoveel investeren in het spoor dat het winters weer als zondag aan kan. Dat is blijkbaar de afweging van de overheid.
ProRail was succesvol met de aanleg van de Hanzelijn. Maar ook die spoorlijn had veel problemen met het winters weer.
Ik moet nu denken aan een liedje dat in onze eindmusical gebruikt werd. Pas op, het was 1995 toen! En vrijelijk bewerkt:
“Bezuinigen, bezuinigen,
trek de broekriem maar weer aan
Kapotte sporen, volle treinen
Met minder zal het beter gaan”
En NS blijft maar schaamteloos suggereren dat veel van hun klanten reizen maken die niet noodzakelijk zijn. Zou NS dan ook kunnen definiëren wat voor reizigers op dit moment voor hun lol in de trein zitten? Is het bij NS al opgevallen dat er nergens iets te doen is en dat het overal stervenskoud is? Welke mensen maken dan onnodige reizen waardoor de treinen zo vol raken? Dringt het bij NS wel door dat als ze treinen schrappen de reizigers niet in het niets verdwijnen?
En waarom is NS hard voor haar klanten, maar niet voor ProRail. NS durft haar klanten wel publiekelijk af te vallen, maar durft niet met de vinger te wijzen naar Prorail. Dat is de partij die de zooi niet voor elkaar heeft. Pak die dan aan, stel een ultimatum. Stelletje ongelooflijke prutsers!
Ach Annemiek, het valt me nog mee dat NS geen Coronatoeslag á 3,95 heeft ingevoerd. En dat het nog niet heeft gezegd: ‘Je betaalt niet om van A naar B te komen, maar voor de naam en de KANS om van A naar B te komen.
Het levert politiek gedoe op als Prorail en NS publiekelijk laten blijken niet soepel samen te werken. Daar is geen van de betrokkenen bij gebaat, dus dat doen ze niet.
Maar dan nog is het hoogst asociaal om publiekelijk verwijten te maken aan vaste klanten die vaak reizen met dure abonnementen, terwijl NS en Prorail samen kansloos aan het falen zijn, waardoor de hele ellende uberhaupt bestaat. Niet NS en Prorail zijn slachtoffer van de situatie. Dat zijn de reizigers, die NS nu blijkbaar als last ziet.
Annemiek, wees maar blij dat je een auto hebt aangeschaft en je je niet meer hoeft te ergeren aan het reizen per trein. Ben het met je eens dat overvolle treinen en vervangende bussen in deze tijd eigenlijk niet zouden moeten voorkomen.
Ik had al een auto, maar die gebruik ik sinds kort in het woon-/werkverkeer. Dankzij de auto kon ik zondag werken, kon ik dinsdag nog thuiskomen en het scheelde vandaag een vertraging van minimaal 60 minuten.
Helemaal mee eens Annemiek! Wie gaat er nu voor z’n lol met een mondkapje op in een trein zitten?
Daar moest ik ook al aan denken, veel mensen die nu de trein pakken reizen nu noodzakelijk, deal with it NS.
Daarbij ik vind het wel leuk om te zien dat Die SNG’s gewoon door de sneeuw hij rijden. Wat me ook opvalt is dat ook gewoon prima een paar virm’s van het opstel terrein had kunnen bevrijden inplaats van SNG’s
Quote:
Maatschappij Voor Beter OV ergert zich aan die oproep. “Niemand gaat nu voor de lol met de trein. Op social media zeikt NS-personeel soms reizigers af. Die houding vind ik niet oké. Ik roep de NS-directie op om haar medewerkers daarop aan te spreken” reageert Rikus Spithorst.
Dat het vervelend is voor treinreizigers dat ze in een (over) volle trein is vervelend. Maar dat Rikus Spithorst suggereert dat NS reizigers soms afzeikt is enigszins olie op het vuur gooien. Het is bekend dat Rikus Spithorst een notoire NS klager is. Het zou passen als hij wat genuanceerder is met zijn kritiek.
Rikus heeft wel degelijk gelijk als hij stelt dat NS-personeel mensen afzeikt op sociale media. Maar het gebeurt ook op serviceforum van NS zelf. De op zijn eigen site geciteerde tekst waarover Rikus zich het meest opwindt, komt van gebruiker Jeroen van het serviceforum. Die is machinist bij NS en gaat op het forum voortdurend de confrontatie aan met klanten die zich daar melden met klachten over de situatie. Het lijkt er bij hem niet in te gaan dat het belachelijk is dat bij een sneeuwbui op zondag het de woensdag erna nog een chaos is.
Als op het serviceforum van NS iemand zich meldt die stelt dat de treinen die hij voorbij ziet rijden zo vol zitten dat mensen ongeveer met de benen buitenboord hangen en vraagt of dat de volgende dag beter is, krijgt deze als reactie van Jeroen (machinist): “Nee dat zou in corona tijd niet moeten gebeuren, in Corona tijd wordt er opgeroepen om vooral thuis te blijven, diep triest dat er dan zoveel mensen denken dat ze met de trein kunnen reizen. Onverantwoord van deze mensen.” Als Rikus het als zijn taak ziet om dergelijk idiote reacties aan te kaarten bij NS, dan is dat natuurlijk meer dan goed.
Treinmachinist Jeroen ken ik niet. Maar zou wel beide kanten van het verhaal willen kennen.
Maar Rikus Spithorst is zo kritisch over NS dat hij niet meer als volwaardige gesprekspartner gezien wordt. Bij ROVER had hij een bepaalde reputatie.
Nu heb ik ook niet de indruk dat ik als volwaardig gesprekspartner gezien wordt. Er wordt nog wel de moeite om je te woord te staan, maar daar houdt het ook wel op, is mijn indruk inmiddels.
Als onderneming is het soms erg moeilijk om het eigen presteren voortdurend kritisch in de gaten te houden. Het is altijd handig om anderen die dat (onbetaald) wel doen serieus te nemen. Al zal slechts 1 op de 10 kritische betogen hout snijden, dan heb je alsnog een gratis verbeterpunt cadeau gekregen. Als onderneming kritische signalen negeren en met de vingers in de oren je eigen plan trekken, is het begin van de ondergang.
@Annemiek
Je gaat eraan voorbij dat er voor NS helemaal geen reden is om het eigen presteren kritisch in de gaten te houden, laat staan voortdurend. Het hele handelen van NS is erop gericht om met minimale inspanning, via onderhandso gunning de hoofdrailnetconcessie te behouden. Daarvoor blijkt struisvogelgedrag prima te werken. De rest interesseert ze niet.
Annemiek:
Een onderneming moet zeker open staan voor bepaalde kritiek. Je hebt ook zoiets als NS Community waar ook bepaalde trein machinisten soms aan de discussie meedoen. Heb je leuke interactie. En wordt ook hun kant van het verhaal belicht. Waardoor er meer nuance komt.
Kritiek is prima. Maar je hebt opbouwende kritiek. En kritiek om anderen af te kraken. Daar zit een verschil in.
Het is wel zaak dat NS & ProRail wat meedoet. Zo is het comfort van de nieuwste NS treinen aangepast aan de huidige tijd met USB aansluiting, stopcontacten, displays en gelijkvloerse instap. Locov had een aandeel in de gelijkvloerse instap waardoor minder valide treinreizigers. Wel kan NS dan ook bezuinigen op service personeel.
Johan:
Dat NS onderhands de nieuwe concessie heeft gekregen kwam ook omdat vele spoor experts al aangeven dat NS de nieuwe concessie zou krijgen. Daar kwam bij dat de pandemie voor véél onzekerheid zorgde. En daarom wilde de staatssecretaris geen risico nemen.
Ik werkte als treinsteward op Heerlen-Zandvoort. Ook in de eindeloze winter van ’78-’79. Met enorme massa’s sneeuw, met strenge vorst en dagen lang ijzel. Ik heb al mijn diensten op deze lijn kunnen draaien, inclusief de aanreis Eindhoven-Heerlen om in Limburg in alle vroegte mijn trein op te kunnen pikken. Er was een enkele keer vertraging. De treinen waren extra druk. Nog nooit zoveel koffie verkocht als toen. Ook aan klanten die niet wisten dat een bakkie f 1,20 kostte. Jawel, klanten die normaal per auto onderweg waren, maar nu even niet, de trein dié was betrouwbaar en veilig! Destijds dus. De wissels deden het gewoon, ook in Utrecht met de gecompliceerde treinbewegingen op weinig sporen, en b.v. ook bij de enkelsporige Maasbrug Hedel.
M.i. is het dringend nodig dat spoor, treinen, wissels en bovenleiding winterbestendig gemaakt worden. Onaanvaardbaar dat een publieke nutsvoorziening zich belachelijk maakt door keer op keer het af te laten weten qua service, informatie en betrouwbaarheid als het weer tegenzit. En dat dagen lang terwijl al het andere vervoer wel redelijk (en coronaveilig!) functioneert. Het zal veel inspanning vragen om de weggelopen (weggejaagde?) klanten, na hun investering in bureaustoelen, koffiezetapparaten, auto’s en E-bikes, terug te winnen!
Kan ProRail dat zelf regelen alles winterbestendig gemaakt wordt? Of moeten ze extra geld van de overheid krijgen? Ze moeten ook de middelen hebben.
En je geeft al aan dat het toen wel werkte. Dat zal een combinatie van factoren zijn waardoor het nu niet meer lukt.
@ K. van Sambeek.
Een mooi verhaal over de tijd dat het allemaal wel lukte en de vraag van Hanzeboog wat de combinatie van factoren zijn waardoor het nu niet meer lukt.
Het antwoord hierop is mijns inziens niet zo moeilijk te geven.
Naast de factoren die de heer Nijman hieronder zo treffend beschrijft speelt ook de grote weerstand tegen veranderingen binnen het bedrijf een rol.
De meeste NS-ers weten ook wel waar de problemen zitten maar de oplossingen zijn onbespreekbaar door groepsdruk.
De laatste echte ondernemer die brood zag in NS en er iets moois van wilde maken was Hans Huizinga. Hij zag waar de problemen zaten, wilde daar iets aan doen maar was helaas niet diplomatiek genoeg om zijn punt te maken, namelijk dat het proces van NS te ingewikkeld is om bij te sturen bij verstoringen en calamiteiten.
Daarna heeft een hele rij zachte heelmeesters, zowel in de politiek als binnen het bedrijf, gezorgd voor de ‘stinkende wonden’ waarmee we als reizigers worden geconfronteerd.
Procesvereenvoudiging is het ‘P’-woord dat binnen NS niet mag worden genoemd, maar de kleine vervoerders laten zien dat met een toegewijd team binnen een eenvoudig beheersbaar proces mooie dingen kunnen worden bereikt.
Wie is dit weekeind in Noord-Holland-Noord geweest? Dan had eenieder kunnen zien hoe bizar de weersomstandigheden waren. Zondag en maandag waren absoluut dagen met grote problemen waar NS niets aan kon doen. Dit had in bijv. Zweden ook tijdelijk flinke problemen gebracht.
Wil eenieder eens ophouden met mensen te betuttelen die maar in de trein zitten alsof het niet noodzakelijke reizen betreft. Ik denk dat er niemand is die voor zijn/haar lol reist op dit ogenblik.
Schandalig vind ik het feit dat alle wachtruimten afgesloten zijn. Een totaal zinloze maatregel die erg gevaarlijk was en is. Heb maandag(om noodzakelijk in de klas te zijn)anderhalf uur op Uitgeest gestaan bij -6 graden. Van ellende maar teruggegaan. Het kan niet bestaan! Overmacht in eerste instantie, later een deplorabele aanpak van NS. Enne, ik zou die wissels nu eens elektrisch gaan verwarmen…volgens mij speelde dit in 1978-79 al..
Ik ben in Overijssel geweest, daar is minstens 2 maal zo veel gevallen als in Noord Holland. Blauwnet had maandag vrijwel de gehele reizigersdienst hersteld aan het eind van de dag. Bij Blauwnet weten ze van wanten en aanpakken, NS lijkt een opvanghuis voor overbodige, uitgerangeerde en pennenlikkende semi-ambtenaren.
Titel van dit artikel kun je beter wijzigen in: Noodzakelijke treinreizigers kampen bij NS met te weinig en te korte korte treinen.
Ach, treinreiziger.nl heeft gelukkig niet de narratief van NS overgenomen: “NS kampt met een overschot aan treinreizigers.”
Langzamerhand daagt het inzicht dat preventie (Latijn voor: eerder komen) economisch verantwoord is. Dat zeggen nu ook de zorgverzekeraars. Ook als de temperaturen weer aangenaam zijn moeten we een debat aangaan over:
* Waarom laat het OV zich steeds weer verrassen door incidenten, en waarom duurt de reactie daarop zo lang?
* Waarom worden infra en materieel niet winterbestendiger gemaakt? Wat moet dat kosten en hebben we dat ervoor over? Dij het Deltaplan werd ooit uitgerekend wat de relatie is tussen dijkhoogte, kosten en overstromingskans. In de zorg rekent men met kosten per qaly (quality adjusted life years). Zo zou je ook rustig en transparant kunnen werken aan een afweging tussen kosten en railvervoerbetrouwbaarheid. Democratisch vast te stellen. En áls er dan een stremmende storing is, kun je geloofwaardig uitleggen dat deze voorbij het evenwichtspunt tussen kosten en vermeden risico lag.
* Wordt er voldoende logistiek geanalyseerd wat het proces is van spoorboekje maken tot en met de dienst uitvoeren? Welke stappen zijn er, hoe communiceren de stappen met elkaar en met het management, hoe zijn de geldstromen (Activity Based Costing ABC, maar liever Activity Based Contribution Disclosure ABCD, ofwel: wat voegt elke stap aan waarde toe voor de reiziger en bv Nederland?
* Sommigen pleiten voor een parlementaire enquête mbt de toeslagenaffaire. Mooi, maar het probleem zit dieper: ook hier wordt weer niet gekeken naar de structuren van informatievoorziening, geldstromen en communicatie. Er gaat in Nederland van alles mis: niet alleen bevroren wissels, maar ook de woningnood, de Jeugdzorg, het testen en vaccineren bij een pandemie, het stijgend aantal verkeersslachtoffers, ons achterblijven qua duurzaamheid, de slechte leesvaardigheid, burnout (en intimidatie) in zorg en onderwijs,
belastingontwijking, datalekken en ander ICT-falen bij de overheid enz.
Kennelijk is de organisatie van dit land aan onderzoek en reorganisatie toe. Een leuke opdracht voor de volgende parlementssamenstelling en het volgend kabinet.
Nadruk moet daarbij niet liggen op aanwijzen van schuldigen, maar op driemaal “op”:
* het opsporen van zwakke plekken in de bestuurlijke logistiek,
* opbouwen van meer systeemveerkracht (lees “Antifragiel” van Taleb),
* optimisme dat het ons gaat lukken. Het soort optimisme dat in de jaren eind ’40 / ’50 de Wederopbouw bracht en in de jaren eind ’60 / ’70 de vrijheidsrevolutie. Vriendelijk, vrolijk en vastberaden.
Volle treinen tijdens een pandemie, waar restricities zijn bij samenkomsten van te veel personen bij elkaar en de 1.50 m. maatregel met voeten getreden wordt ja ook in de trein en spitstreinen. Kom je met teveel mensen op straat
of zaal bijeen, krijg je een pittig verbaal en reprimandes. In trein en bus wordt dit gedoogd? Geen bonnenschrijvende dienders. Maar pas op, op de openbare weg of straat. Waarom horen en lezen we nooit dat delegaties van ‘slands openbaar vervoer als trein vooral nu, maar ook tram bus metro eens te rade hoe dit in de echte sneeuwvallanden wordt opgelost kennelijk weinig of geen problemen daar, waar met gemak een halve tot 1 meter sneeuw ineens kan vallen,. Denk aan Scandinavische landen, of landen als Rusland en andere Europese landen waar flinke sneeuwval niet ongewoon is. En de U.S.A. en Canada vooral. Waarom heeft Nederland tientallen jaren ervaring nodig, om uit te vinden waarom ons land bij een paar c.m. sneeuw tot 10/20 tal c.m. al in de problemen te geraken?
Om te beginnen geld de 1,5 meter regel niet in de trein en ander openbaar vervoer en alle zitplaatsen mogen weer gebruikt worden. En het OV is weer voor alle reizigers. Dat ze nu adviseren alleen te reizen als het noodzakelijk is heeft meer te maken door het winterweer omdat de capiciteit heel veel lager is, omdat door de sneeuw heel veel treinen niet rijden. Maar met een geldig vervoerbewijs heeft iedereen gewoon toegang tot de treinen die nog wel rijden, alleen is de kans dat je moet staan groot.
“Om te beginnen geld de 1,5 meter regel niet in de trein en ander openbaar vervoer”
Het virus heeft daar geen enkele boodschap aan.
Zelden zoveel onzin in 1 reactie gelezen! Triest!
En dan doel ik op de tekst van Nico Kwant.
Nico @: Leg mij eens uit waarom te veel mensen in een trein, bus enz, wél verantwoord is, zodat de 1.50 m. afstand er niet toe zou doen, en dus toegestaan moet/mag worden terwijl men op openbare plaatsen, zallen en zelfs in eigen huis, wel een proces verbaal riskeert ?? Is er in een trein geen virus gevaar?
Verreweg de meeste van die mensen die klagen horen überhaupt niet in de trein thuis. We zitten nu in een nog strengere lockdown dan tijdens de 1e golf, en toch zitten de treinen vol terwijl in de sneeuwperiode er netto ongeveer net zoveel treinen reden als tijdens de 1e golf (de basisdienstregeling).
Je gaat mij niet wijs maken dat al die mensen een ‘noodzakelijke’ reis maken.