fbpx
Foto: Stefan Verkerk

NS somber over toekomst: ook minder reizigers na coronacrisis


Na de coronacrisis verwacht één op de zes reizigers minder met de trein te reizen. Dat blijkt uit een onderzoek van NS in samenwerking met de TU Delft onder ruim 23.000 reizigers. Reizigers verwachten meer thuis te gaan werken of hebben inmiddels een alternatief vervoermiddel zoals een auto aangeschaft.

10% omzetdaling verwacht

Forensen denken na de coronacrisis gemiddeld drie dagen per week naar het werk te gaan, in plaats van gemiddeld 4,5 voor de coronacrisis. Acht procent van de ondervraagde forensen denkt helemaal niet meer naar het werk te reizen.

“Mensen die voor hun werk met de trein reizen, vormen de helft van onze totale inkomsten”, aldus Tjalling Smit, Raad van Bestuur van NS. “Als deze groep al één dag per week gaat thuiswerken, dan betekent dat meteen tien procent minder omzet voor NS. Onze marges zijn beperkt, dus zo’n klap is voor ons moeilijk op te vangen.”

Minder banen, maar geen ontslagen

President-directeur van NS Marjan Rintel vindt de uitkomsten van het onderzoek somber stemmend, zegt ze tegen Nieuwsuur. Ze vertelt tegen het actualiteitenprogramma dat er wordt nagedacht over een kleinere organisatie. “Dat betekent een kleiner hoofdkantoor. En we hebben voor de pandemie veel geïnvesteerd in nieuwe treinen, waardoor er de komende jaren minder onderhoud nodig is” aldus Rintel.

Rintel vervolgt: “We willen zorgen dat iedereen binnen de NS een baan houdt. Misschien op een andere plek binnen het bedrijf. Daarnaast verlaten 2600 werknemers het bedrijf ook vanwege hun pensioen en gaan we minder nieuwe mensen aannemen, waardoor we kunnen krimpen”, aldus de topvrouw. Verder zegt ze dat er kosten worden bespaard door geen bonussen uit te keren en minder te investeren.

Dinsdag en donderdag

NS denkt dat dinsdag en donderdag straks de populaire reisdagen worden. De maandag eindigt op de derde plek. “Hier ligt echt een uitdaging. We moeten na de crisis niet meer in de oude gewoonte terugvallen om allemaal op hetzelfde moment in de trein te stappen”, stellen Rintel en Smit gezamenlijk. Overigens: ook al voor de coronacrisis waren dinsdag en donderdag de drukste reisdagen, gevolgd door maandag.

Smit: “Het is belangrijk om met bedrijven, scholen en andere organisaties afspraken te maken over dagen waarop men naar school en kantoor reist om te voorkomen dat er drukke spitsdagen ontstaan”. NS zegt al in gesprek te zijn met onderwijsinstellingen. Binnenkort volgen ook gesprekken met werkgevers.

Recreatieve reizigers

Bij de recreatieve reizigers is een ander beeld te zien. Zo’n 75 procent van de ondervraagde recreatieve reizigers verwacht na de crisis het oude reisgedrag weer op te pakken. Ongeveer dertig procent van hen verwacht ook na de crisis tijdelijk meer met de trein te reizen om uitgestelde dagtrips in te halen. 

Twee derde van de ondervraagde reizigers geeft in het NS-onderzoek aan zich op dit moment veilig te voelen in de trein en op het station. Het draagvlak voor het dragen van een mondkapje blijft groot: 82 procent van de reizigers vindt het prima om een mondkapje te dragen in de trein en 79 procent van de reizigers vindt het prima om dat ook op het station te doen.

20 procent reizigers

Sinds de tweede lockdown reizen er gemiddeld twintig procent van het gebruikelijke aantal mensen op werkdagen met de trein. Tijdens de eerste lockdown daalde het aantal reizigers zelfs naar iets minder dan tien procent van normaal.

De meeste reizigers volgen het advies op om alleen noodzakelijke reizen met de trein te maken, maar niet iedereen. Meer dan de helft van de ondervraagde reizigers geeft aan op dit moment de trein links te laten liggen omdat ze geen noodzakelijke reis hoeven te maken en ze drukte willen vermijden.

(c) ANP / Treinreiziger

Meer nieuws

62 gedachten over “NS somber over toekomst: ook minder reizigers na coronacrisis”

  1. Jean schreef:

    Zodra er weer actiekaartjes zijn komen de reizigers vanzelf terug, nu is het gewoon veel en veel te duur om met de trein te gaan.

    Herstel de oude Kruidvat en Blokker NS dagkaarten (dus géén dagretourkaarten) van zo rond de € 15,00 weer in ere, de reizigers zullen massaal toestromen.

    NS heeft de reizigers zelf uit de trein gejaagd!!

    1. hanzeboog2012 schreef:

      Het heeft niet alleen te maken dat de tarieven van treinkaartjes te duur is. Dat is deels zo omdat de actiekaartjes vooral de dagjesmensen aantrekt.

      Je hebt gelijk dat NS in de beginfase de treinreizigers uit de trein gejaagd heeft omdat ze in opdracht van de overheid aangaf dat alleen reizigers met essentiële beroepen mochten reizen.

      Maar nog belangrijker is dat er een angstsfeer heerst om de trein te nemen. Dat is vooral aangepraat. Immers in een trein heb je eigenlijk veel meer ruimte dan in een auto waar je niet eens afstand van elkaar kunt houden. Dus rationeel is het niet.

      1. erno-berk schreef:

        In maart en april was het belangrijk dat er goed gecommuniceerd werd dat de trein en bus enkel voor noodzakelijke reizen bedoeld waren, maar de fout die gemaakt is, was dat het maken van niet-noodzakelijke reizen met de trein en bus pas vanaf 1 juli vrijgegeven werd, terwijl in het buitenland al vanaf eind mei niet-noodzakelijke reizen met de trein en bus mogelijk waren. Sterker nog, eind juni voor je voor de plezier wel in een Duitse of Belgische trein zitten, aangezien de reisadviezen vanaf 15 juni versoepeld werden, maar je mocht niet in een Nederlandse trein of bus zitten. Ik hoop dat men nu het OV voor niet-noodzakelijke reizen eerder vrijgeeft, mits het mogelijk is. Mogelijk samen met de opening van niet-essentiële winkels, contactberoepen, sportscholen, vrijetijdssector (bioscopen, dierentuinen, etc.) en mogelijk ook restaurants. Niet dat er straks verschillende zaken weer open gaan en het OV gesloten blijft voor niet-noodzakelijke reizen.

        1. Annemiek schreef:

          Er is in Nederland geen moment geweest waarop mensen niet mochten reizen. De keuze voor het wel of niet reizen, heeft altijd bij de reiziger zelf gelegen. De bedoeling van de overheid is onveranderd geweest om reizen zoveel mogelijk te beperken, met daarbij strengere of minder strengere adviezen. Reizigers mochten steeds zelf bepalen of hun reis nodig was. Voor sommigen was dat een zwaarwegende keuze, de tot de kwetsbaarste groepen behorenden zagen in het opmaken van keuzedagen een noodzaak. Verstandig is het echter nooit geweest om niet noodzakelijke reizen te maken. Dat sommigen dat zien als ‘uit de trein gejaagd worden’ vind ik onnozel. Het niet NS dat mensen de trein uit wilde hebben, maar het is het coronavirus dat reizen beperkt.

          Mijn werk is aangewezen als vitaal belangrijk en ik heb dus het hele jaar door zonder moreel opgelegde beperkingen de trein mogen gebruiken voor het woon-werkverkeer. In alle dingen die ik dagelijks/wekelijks gedaan heb, was de trein steeds verreweg de zwakste schakel in de kans op besmetting. En er is niemand bij NS die daar iets om geeft. Er is geen controle en bij treinvervangend vervoer gaat het steeds fout. Gisteravond nog werden bussen tussen Zwolle en Meppel helemaal volgestouwd (met staande passagiers in het gangpad), omdat er niet genoeg materieel was ingezet. Echt totaal geschift dat NS dat voor zoveelste keer laat gebeuren en volstrekt asociaal gezien de mogelijke consequenties voor de zorg.

          Zelf heb ik mijn abonnementen enige tijd geleden opgezegd. Ik reis nu met de auto. Ik heb er nog absoluut geen spijt van.

        2. erno-berk schreef:

          “Verstandig is het echter nooit geweest om niet noodzakelijke reizen te maken.”

          Je mocht vanaf 1 juli tot begin oktober gewoon niet-noodzakelijke reizen met het OV maken. Het was alleen verstandig om druktes en de spitsen te mijden. Als jij in de zomer met de trein naar Maastricht wou en je had de hele rit een vierzits voor je alleen, was daar niets mis mee.

          Verder was het ook zo dat vanaf half mei tot 1 juli het vervoer van fietsen in de trein (en sommige bussen) verboden waren. Je mocht dan wel de fietsen op een fietsendrager zetten en ze met de auto naar de andere kant van het land vervoeren, maar je mocht niet met de fiets in de trein. In een lockdown is dat fietsverbod in de trein noodzakelijk, maar zo gauw de niet-essentiële winkels, contactberoepen, vrijetijdssector en eventueel restaurants open mogen, vind ik ook dat je gewoon weer recreatieve reizen met het OV mag maken, inclusief het recht om fietsen mee te nemen in de trein/bus.

        3. Annemiek schreef:

          De beschikbaarheid van een vierzitter voor je alleen, is gebaseerd op het feit dat anderen zo verstandig waren om niet te reizen.

          Het verbod op het vervoer van fietsen, was gebaseerd op de grote groepen fietsers die tijdens de sterk uitgedunde dienstregeling plots van de trein gebruik gingen maken en daardoor voor ongewenste drukte zorgden. NS heeft gelijk dat er even werd nagedacht over het terugdraaien van de maatregel. Je vergelijking met de auto, slaat verder nergens op.

        4. erno-berk schreef:

          @Annemiek

          Vanaf half mei mocht je met de auto al door heel Nederland rondreizen, vanaf half juni mocht je zelfs de grens over. Dan is het raar dat je dan enkel de trein en bus mocht gebruiken voor noodzakelijke reizen. Mensen zonder rijbewijs/auto zijn dan onnodig beperkt in hun bewegingsvrijheid en dat vind ik onrechtvaardig.

        5. Annemiek schreef:

          Er heeft nooit een verbod bestaan op reizen. Iedereen heeft het hele jaar door mogen reizen, zowel met de trein als met de auto. De (dringende en minder dringende) adviezen om dat niet te doen, zijn steeds voor alle modaliteiten hetzelfde gebleven.

          We hebben te maken met een virus dat overslaat van mens op mens. Het zoveel mogelijk voorkomen van contacten met vreemden is dus erg verstandig als je niet besmet wenst te worden of anderen ongewild wilt besmetten. De kans op contact met vreemden (die als het tegen zit een loopje nemen met de coronavoorschriften) is echt groter in het OV dan in de eigen auto. Dat was zeker zo geweest als iedereen gewoon was blijven doorreizen. Dat mensen zelf een groter voorbehoud nemen ten opzichte van het reizen met de trein tegenover de auto, is volslagen logisch.

          Het is echt kinderachtig om te verwachten dat er dwingende beperkingen aan het wegverkeer worden opgelegd met als onderbouwing ‘want anders is het niet eerlijk ten opzichte van de treinreizigers’.

  2. hanzeboog2012 schreef:

    Heb NS directeur Marjan van Rintel gisteren in Nieuwsuur gezien.

    Uit haar verhaal en commentaar blijkt twee redenen te zijn waarom de meesten de treinen niet willen nemen: Angst voor besmetting. En vertrouwen dat ze geen besmetting meer krijgen in de trein.

    In de auto zitten met vertrouwde personen is minder laagdrempeliger dan in een trein te stappen. En als dan op Social Media de verhalen verspreid worden dat ze in “een overvolle trein” zaten haken weer mensen af. Wat niet voor alle treinen geldt. Maar het leed is dan al geschied.

    Marjan van Rintel gaf al aan dat de vaccinatie de eerste stap zal zijn om de drempel te overwinnen om de trein weer te nemen. Verder was haar prognose dat de treinen vanaf 2025 weer echt gebruikt gaat worden. Maar ze voegde er aan toe dat ze geen glazen bol heeft.

  3. Johan schreef:

    “Na de coronacrisis verwacht één op de zes reizigers minder met de trein te reizen. (…)
    Forensen denken na de coronacrisis gemiddeld drie dagen per week naar het werk te gaan, in plaats van gemiddeld 4.5 voor de coronacrisis. ”

    Die cijfers zijn niet consistent: Vóór corona reden 6 reizigers samen 6×4.5=27 dagen per week. Eén van die 6 reizigers verwacht minder te gaan reizen. (De rest blijft dus evenveel, of gaat zelfs vaker reizen.) In het meest extreme geval gaat die ene reiziger van 5 dagen reizen naar 0 dagen reizen. Dan reizen die 6 reizigers na corona samen nog 27-5=22 dagen. Gemiddeld per reiziger is dat 22/6=3.67 dagen per week!
    Zelfs in het meest extreme geval kan het gemiddelde aantal reisdagen per week dus niet van 4.5 naar 3 dalen als slechts één op de zes reizigers minder gaat reizen.

    1. Simon schreef:

      Haha, als er staat: “Het blijkt uit een onderzoek van NS” gaan volgens mij bij u alle alarmbellen af. Geweldig!

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        De TU Delft is er ook bij betrokken. Ik zal het erin zetten.

      2. Johan schreef:

        Niet meteen alle alarmbellen, maar het gaat wel automatisch op de stapel voor handmatige controle. 🧐

    2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ik heb nagevraagd, 1 op de 6 verwacht minder te reizen, die groep verwacht straks 3 dagen per week naar kantoor te gaan. Nog eens 8 procent verwacht niet meer met de trein te gaan.

      1. Baardstaart schreef:

        Hoe de NS met de reiziger is omgegaan kan ik me levendig voorstellen dat de reiziger met keus zich niet meer over zich heen laat lopen en voor de auto etc kiest. Ik zou als ik de NS de reizigers koesteren ipv de af te stoten, zeker omdat de vervoersbehoefte verandert. Helaas heb ik zelf nog geen keus, ander zou ik ook zeggen “houdoe, los het zelf wel op.”

      2. Johan schreef:

        Mijn dank en complimenten voor het navragen!

        Met die getallen en een schoon bierviltje kom ik op zo’n 7% omzetverlies. Dat zou een stapje van tussen de anderhalf en drie jaar groei terug zijn. Daar komt nog bij dat enquetes notoir onbetrouwbaar zijn als mensen hun toekomstig gedrag moeten voorspellen. (De meeste mensen vervallen ondanks voornemens toch in oude gewoontes als de oude omstandigheden zich herstellen.) Dan hou je in praktijk nog een stapje terug ter grootte van één a twee jaar reizigersgroei. Jammer, maar echt niet het eind van de geschiedenis van de spoorwegen in Nederland: In 2017-18 reden er ook volop treinen.

    3. RH&DR-fan schreef:

      De ene zin gaat over reizigers, de andere zin gaat over forensen. Je redenatie klopt niet want niet alle reizigers zijn forens.

      1. Simon schreef:

        De reizigers in het onderzoek zijn forensen want ze verwachten meer thuis te gaan werken. De recreatieve reizigers komen verderop in de tekst aan de beurt maar daar gaat de reactie van Johan niet over.

  4. Rudy schreef:

    Ik denk dat mensen structureel anders zijn gaan reizen.Dat is nier meer volledig terug te draaien.
    – Het aantal reizen vermindert door thuiswerken
    – Mensen zijn de rust thuis en de natuur gaan waarderen; het jachtige leven met veel reizen komt maar deels terug.
    – Er zijn vooral veel tweede hands auto’s en elektrische fietsen gekocht
    – Als de spitspiek op de weg vermindert, dan concurreert de auto weer
    – Abonnementhouders die minder dagen gaan reizen worden benadeeld en kunnen daarom het OV geheel de rug toe keren
    – De digitale wereld met digitaal reizen vervangt steeds meer de reële wereld: digitaal betalen, tele winkelen, Netflixen enzovoort.

    Straks na de corona crisis is er een nieuwe werkelijkheid. Je kan het vergelijken met de oliecrisis van de jaren 70. Het gedrag gaat over langere tijd structureel wijzigen. Het is heel moeilijk om die nieuwe werkelijkheid te voorspellen. Een structurele omzetdaling voor het gehele OV is zeer waarschijnlijk.

  5. Eric schreef:

    NS zal zich nog meer op de recreatieve reiziger moeten gaan richten, b.v. door kortingskaarthouders ook weer korting te geven in de middagspits.

    1. wieger Scholten schreef:

      ben het met Eric eens;de komende jaren is er ruimte voor korting in de middagspits. wieger

    2. Annemiek schreef:

      En dan nog een keer jarenlang gezeik incasseren als de avondspits weer te druk wordt zeker?

      1. Baardstaart schreef:

        De NS kan nu rustig de middag spits weer vrijgeven voor de kortingsreizigers met de vermelding als de spits weer te vol wordt draaien we het na de volgende tariefwijziging of ander moment weer terug. Klantgericht en oplossingsgericht denken is de NS vreemd.

        1. Annemiek schreef:

          NS kan NU beter niets doen wat reizen mogelijk stimuleert.

        2. Baardstaart schreef:

          @Annemiek. Daar heb je gelijk in. Ik bedoelde eigenlijk na de lockdowns en als er weer normaal gereisd kan worden.

        3. Annemiek schreef:

          Niet vergeten moet worden dat treinen in de spits vaak veel te druk waren. Als slechts een beperkt deel van de forenzen afhaakt (zoals in het scenario van NS), heeft dat als voordeel dat de drukte terugkeert naar fatsoenlijke proporties, waarbij mensen wel op normale wijze worden vervoerd. Het is dan zinloos om de ontstane ruimte aan te vullen met mensen die in de spits willen reizen, maar daarvoor niet het geldende tarief willen betalen. Een forens die nu voor de auto kiest, krijg je echt niet terug de trein in als dat betekent dat hij/zij weer opgehokt op het balkon moet staan. Het relatieve comfort dat ontstaat doordat er minder mensen reizen, moet NS gebruiken om de forens terug te laten keren.

        4. Wouter schreef:

          Laat de NS maar met regio’s werken.

          Moest bijvoorbeeld vorig jaar met de trein van Rotterdam naar Leeuwarden waar ik ‘s avonds een afspraak had. De treinen in de randstad zijn vaak druk terwijl de treinen in het oosten en noorden vaak rustiger zijn.

          Kan me in zo’n situatie voorstellen dat ik voor de avondspits de randstad uit moet zijn maar dat ik mijn reis tijdens de avondspits mag afmaken als Amersfoort of Zwolle voorbij ben.

        5. Annemiek schreef:

          Laat NS dat maar even niet doen. Ten eerste omdat er geen noodzaak toe bestaat. Ten tweede omdat het simpelweg niet kan, omdat onder de huidige voorwaarden (en de wijze waarop de OV-chipkaart werkt) het moment van inchecken het tarief bepaalt. En ten derde omdat het veel te veel discussie gaat opleveren. Mensen vinden het huidige (simpele en logische) tariefsysteem al ingewikkeld. Laat staan als je het ingewikkelder gaat maken met allerlei regio’s.

        6. Annemiek schreef:

          Iemand die incheckt met korting met een OV-chipkaart mag overigens gewoon met korting doorreizen als voor de avondspits (uiterlijk 16:04.59) wordt ingecheckt.

        7. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          @Annemiek en Wouter:
          Ik ben het met Annemiek eens, als je gaat werken met regio’s wordt het te ingewikkeld. Wat NS wel deed, is soms met actiekaartjes werken met specifieke bestemmingen, waardoor er dus enige sturing mogelijk is. Vandaar dat bestemmingen vaak buiten de Randstad lagen, omdat het ‘s ochtends drukker is richting de randstad, dan andersom.

    3. Brabo schreef:

      De recreatieve reiziger reist vooral tegen afbraaktarieven en levert per km veel en veel minder op dan een forens. Minder forensen is financieel bijna niet te compenseren voor NS. Het enige dat NS rest is om juist onder forensen nieuwe reizigers te werven.

      1. Juriaan schreef:

        Klopt, NS zal daarom de tariefstructuur moeten wijzigen zodat de trein goedkoper wordt voor forensen en duurder voor de recreatieve reiziger.

      2. Ger Nijman schreef:

        Spitsreizigers zijn niet zonder meer winstgevend. Een deel van het materieel hoeft alleen te worden ingezet in de spits, zodat de investering in dat materieel maar vier, vijf uur per dag loont. Hetzelfde geldt voor een deel van de infrastructuur (sporen, spanningsversterkingsleidingen). Ook noopt de spits tot zgn. gebroken diensten (06-10 en 14:30-18:30 u.), lastig in de personeelsomloop. Kortom: spitsen zijn niet zonder meer rendabel; gelijkmatige spreiding over de dag is nodig. Maar daarvoor moet ook het denken over de tijd (temporele ordening) worden aangepast. Weliswaar zitten we vast aan acht uur slaap per dag (23-07 u. voor de meesten) maar dat wil niet zeggen dat alle werk en alle scholing tussen 08:00 en 17:30 u. moeten. Werk en scholing zullen sowieso moeten worden geherstructureerd wanneer kunstmatige intelligentie (AI) veel taken of delen daarvan gaat overnemen.

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Precies. In de daluren is er juist capaciteit over, en kun je indien nodig makkelijker opschalen, omdat je het materieel al hebt vanwege de piekbelasting in de avondspits (er rijdt dan iets meer materieel). Omdat er in de daluren capaciteit over is, en in de spits capaciteit tekort, verklaart dat de prijsverschillen. Door de lagere prijs (via specifieke verkooppunten) weet NS weer extra reizigers te trekken in de daluren. En dat is dus alleen maar winst.

      3. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Zoals Ger aangeeft, is het niet voor niets waarom er in de daluren soms gestunt wordt met actiekaartjes. Er is dan capaciteit over. Als je dan door lagere tarieven meer reizigers weet te trekken, is dat winst. In de spits is capaciteit meer een probleem, dus is het logisch dat daar andere tarieven gelden. Stukje vraag en aanbod.

        1. Baardstaart schreef:

          De reisgewoontes kunnen na de Corona wijzigen en dan zou spits en dal een nieuwe invulling krijgen. Je zou hele dagen kunnen hebben dat het rustig en hele dagen druk. Dus we weten nu nog niet wat over een a twee jaar dal is of spits is. Als iedereen op dinsdag en donderdag gaat reizen en de rest van de dagen minder zou een kortingskaart bijv. dinsdagen en donderdagen kunnen uitsluiten, maar de rest van de week kan je dus treinen zonder middagspits etc. En dan zou de NS ook betere kortingsregelingen kunnen maken voor recreatief trein gebruik. Om maar een voorbeeld te noemen.

  6. Eric schreef:

    Waarom zou je de forens terug willen winnen? Laat hem, haar zoveel mogelijk thuis werken, dan wordt het lekker rustig op de weg, in de trein en heb je alle ruimte voor de recreatieve reiziger.

    1. erno-berk schreef:

      Forenzen levert de NS geld op. Studenten en recreatieve reizigers niet. Studenten en recreatieve reizigers zijn louter lucratief om de zogenaamde restcapaciteit te vullen, niet als primaire doelgroep. Daarom is het ook ronduit onverstandig om (recreatieve) reizigers met korting in de avondspits te laten reizen. Met korting reizen kan prima, maar enkel in de daluren en het weekend.

      1. Bert Sitters schreef:

        Als stoelen leeg blijven, levert het de NS helemaal niets op. Een abonnement van een forens is per reiskilometer goedkoper dan een gewone rit.
        NS zal toch wat moeten doen. De korting in de middag is afgeschaft, omdat plaatsen vrij moesten komen voor forensen. Als die er minder zijn, zal NS toch wat moeten zoeken om de stoelen bezet te te krijgen.
        In Hotels en bij de luchtvaart geldt de regel dat de prijzen gaan zakken als er veel capaciteit vrij is en gaan stijgen als steeds meer capaciteit gevuld is.

        1. erno-berk schreef:

          Als er structureel in de spitsen overcapaciteit is dan zou de NS het oudste materieel (SGM, eventueel zelfs ICM of DDZ) terzijde gaan stellen en daarvoor geen vervanging regeling. Inkrimping is dan bedrijfseconomisch het beste. Het is gewoon echt niet de bedoeling om met korting in de avondspits te reizen. Dat de goedkopere kaartjes niet (meer) in de avondspits gelden is gewoon een terechte beslissing geweest van de NS.

        2. Tim H schreef:

          Zonder forensen gaat NS gewoon failliet, dat zijn de enigen die flink geld in het laadje brengen. Van alleen slecht betalende dalreizigers kun je personeelen materieel nooit betalen enwordt fors inkrimpen onvermijdelijk.

        3. Bert Sitters schreef:

          NS verdient het meest aan “losse kaartjes zonder korting”
          Als het gaat om het enorme reizigersvolume, dan is de forens natuurlijk van levensbelang voor de NS. Als het gaat om betaalde prijs der kilometer, dan betaalt de forens met een abonnement in de spits per kilometer ongeveer even als een reiziger met een kortingkaart voor buiten de spits. Moet een forens dagelijks lange afstanden maken, dan is de forens zelfs voordeliger uit met een “altijd vrij” abonnement. De forens kan daarmee ook op de vrije dag gratis recreatief reizen zonder beperkingen in de spits. De forens mag ook in de daluren 3 medereizigers meenemen tegen een korting van 40%.
          De spitsbeperkingen zijn voornamelijk om de reizigersstromen te reguleren en te verdelen.

        4. Annemiek schreef:

          Op reizigers die reizen ‘losse kaartjes zonder korting’ kun je geen dienstregeling bouwen. Op forenzen met abonnement wel, zeker als dit wordt aangevuld met de vaste inkomsten uit het studentenreisproduct. Ik denk zelf dat het aantal kaartjes dat tegen vol tarief wordt verkocht voor de middellange afstand (rond de 100 km) gering zal zijn, want vrijwel iedere die weleens met de trein reist heeft een of ander abonnement en reist binnen de periode waarin dat abonnement het meeste voordeel biedt. Juist het reizen tegen vol tarief voor mensen die eenmalig van de trein gebruik maken, houdt hen buiten de trein, want ‘jezus, wat duur’. Terwijl ze de coupe delen met anderen die met een keuzedag voor een habbekrats op reis zijn.

        5. Bert Sitters schreef:

          @Annemiek. Zie mijn uitspraak: “Als het gaat om het enorme reizigersvolume, dan is de forens natuurlijk van levensbelang voor de NS”. Maar wat als minder stoelen met forensen gevuld zullen worden, omdat reizigers nog maar twee dagen per week nar kantoor gaan.
          Is een traject-abonnement dan nog op maat? Wat heeft NS deze reizigers te bieden? Hoe kun je de lege stoelen vullen met andere reizigers? Welke doelgroepen komen daarvoor in aanmerking? Voor Corona zag je op Utrecht Centraal ‘s morgens twee golven. Voor negen uur de forensen en tegen tien uur kwam de groep bezoekers aan een evenement in de Jaarbeurs en het Beatrixgebouw met een kortingkaart op gang.

  7. Nico Kwant schreef:

    Op dit moment is er ondanks de lockdown geen beoerking voor recreatieve reizen. In de laatste persconferentie heeft Rutte niets over het ov gezegd dus het ov blijft tot nu toe voor alle reizigers. Alleen een reisdoel heb je niet want alle pretparken, bioscopen, restaurants en de meeste winkels zijn dicht. En de grens over mag ook niet want de trein is alleen binnen Nederland voor alle reizigers. Internationaal is alleen voor noodzakelijke reizen. Ook kun je in het buitenland niet overnachten. Een fietsvakantie in Nederland is wel mogelijk.

    1. erno-berk schreef:

      “Het dringende advies is om het OV alleen te gebruiken voor noodzakelijke reizen. Reis daarom zo weinig mogelijk. Dan verspreidt het virus zich minder snel. Breng het dus niet naar andere plekken. Dit geldt voor alle vormen van vervoer. Voor korte afstanden geldt: ga lopen of pak de fiets. Als we noodzakelijk reizen, dan is het uitgangspunt dat we anderhalve meter afstand houden van elkaar.”

      Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/algemene-coronaregels/regels-voor-binnen-en-buiten

      Het OV is toch enkel bedoeld voor noodzakelijke reizen.

      1. Bert Sitters schreef:

        Het gaat hier over de toekomst, dus na de beperkingen door Corona.

    2. Baardstaart schreef:

      Er geldt weldegelijk een restrictie alleen voor noodzakelijke reizen, alleen bepaald de reiziger zelf wanneer een reis noodzakelijk is. Reisdoelen zijn er idd nauwelijks of je zou bijv. een mega super in een andere plaats willen bezoeken, in andere plaatsen met een fototoestel op pad, in flinke wandeling in een mooi landelijk gebied met NS wandelen etc. Maar is wel duidelijk dat dit niet onder noodzakelijke reizen valt.

  8. Hanzeboog2012 schreef:

    Het aantal treinreizigers zal ongetwijfeld weer gaan stijgen. 2021 zal een overgangsjaar worden.

    Maar nieuwe ontwikkelingen zoals thuiswerken beïnvloedt ook het reizen met de trein. Hoeveel zal moeilijk in te schatten zijn.

    Wat voor de coronacrises met de trein reisde zal grotendeels weer terugkomen. Niet iedereen kan over een auto beschikken. En de files zullen weer terug komen. Of nog erger worden. Er is steeds meer vergrijzing. En aan carpoolen wordt niet massaal gedaan. Dagjesmensen en toeristen zullen op termijn terugkeren.

    Marjan van Rintel schatte in dat het aantal treinreizigers vanaf 2025 ongeveer weer op het oude niveau is. En dan zijn vele SNG en ICNG ingestroomd. Als NS teveel treinmaterieel heeft kan het eventueel DDZ als reserve materiaal opstellen.

    1. Otto schreef:

      De schattingen van Marjan Rintel zijn nergens op gebaseerd. Eerder schatte NS ook dat we op dit moment op 80% van het oude aantal reizigers zouden en dat is maar 20%.

      1. hanzeboog2012 schreef:

        Die verkeerde inschatting was vanwege onervarendheid met Covid – 19. En was toen die uitspraak gedaan werd Marjan van Rintel al de baas? Of Roger van Boxtel die al op het punt stond weg te gaan?

        Hoe het ook zij. Niemand kan in de glazen bol kijken zoals Marjan van Rintel dat in Nieuwsuur al aangaf.

      2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Volgensmij heeft NS dat niet zo gezegd. Wel weet ik dat Pedro Peters heeft gezegd dat ze hoopten dat het ov eind 2020 op ongeveer 70 procent van normaal zou zitten, en dat dit het meest gunstigste scenario was.

        NS heeft in elk geval eerder gezegd dat het tot 2025 zal duren voordat we weer op 100% zitten. Het lijkt me nogal wiedes dat men in maart moeilijk precies kon voorspellen of er een tweede golf zou komen, en hoe ie zou verlopen. Net zo goed het nu onzeker is of en hoe een eventuele 3e en 4e golf eruit gaat zien. (En eigenlijk is mijn inziens de de nu in de media besproken derde golf gewoon de piek van de tweede golf, immers we zijn niet echt naar een laag niveau gedaald, zoals na de eerste golf.)

      3. Rudy schreef:

        De Corona crisis zal net zo ingrijpend zijn als de oliecrisis. De oliecrisis was een keerpunt voor het OV. Het einde van de afbraak en het begin van het huidige tijdperk dat nu met Corona is geëindigd.

        Het gaat niet alleen over het OV maar over onze gehele wereldbeeld en onze voorkeuren.

        Kijk naar de huizenmarkt. Leven op het land is populairder dan ooit. Dit zorgt voor diffuse verkeersstromen die slecht door het OV verwerkt kunnen worden. Het OV op het land is totaal gesloopt. Digitaal leven op het platte land is heel aangenaam.

        Winkels in de middelgrote steden hebben het moeilijk. Winkels in de kleine plaatsen en in de grote koopcentra doen het goed. Middelgrote steden verliezen daarom hun aantrekkelijkheid en hun vervoersstromen.

        De klassieke kantoren gaan verdwijnen. Daar voor in de plaats komen een soort conferentiecentra. Dat zijn centrale HUBs in een aangename omgeving waar de werknemers zo nu en dan collega’s ontmoeten.

        Deze veranderingen gaan plaats vinden en het is maar de vraag of het OV daar aansluiting bij vindt. Vervoersstromen gaan daardoor enorm wijzigen. Diffusere stromen, meer naar het platte land, meer lange afstandsvervoer en minder vaak.

        Als het OV zich kan aanpassen, dan kan een terugkeer naar 100% gerealiseerd worden. Het OV is erg slecht in diffuse stromen en kan ook gemakkelijk 30% marktaandeel verliezen.

        1. Anoniem schreef:

          Omdat de overheden op dit moment eindeloos subsidie geven is er voor het OV geen enkele urgentie om zich aan te passen.

        2. Bert Sitters schreef:

          De overheid moet zorgen voor een juist beleid van Ruimtelijke Ordening. Een combinatie conferentiecentra, hoogwaardige bedrijvigheid en wonen. plannen rond stations. Zie de plannen rondom Amsterdam-Sloterdijk.
          De Lelylijn biedt volop kansen voor deze ontwikkelingen op diverse plaatsen naar het noorden van het land. De e-bike en de speed pedalec zijn geen concurrent voor het spoor maar kunnen een dreamteam vormen met de trein. Met elektrische trapondersteuning vanuit het huisadres naar het station en van daaruit met de trein naar het werk. Lekker als je de hele dag binnen zit, ook even buiten in beweging. Zo kun je ook in alle rust op het platteland wonen zonder geplaagd te worden door files.

  9. Robert schreef:

    Ik denk dat die forenzen vanzelf terugkomen wanneer er weer een uur file staat richting de randstad. Een deel van die automobilisten zullen dan toch weer terug de trein ingaan.

    1. Simon schreef:

      Het zou mooi zijn als na deze crisis het aantal nodeloze verplaatsingen daalt, dan hebben we er iets van opgestoken. De opengevallen ruimte in het OV kan dan worden gebruikt door mensen die geen auto kunnen of willen gebruiken.

  10. Arjan Krabbenbos schreef:

    Reizen met de trein doe ik gewoon om naar bekenden te gaan, alle andere zaken voor toeristische of culturele uitstapjes kan nog even niet. Als de lockdown straks weer over is kunnen we weer bioscopen, pretparken, musea en bibliothekenbezoeken. Ook naar evenementen of club bijeenkomsten kunnen dan zoetjes aan weer bereikt worden met het Openbaar vervoer. Internationaal op stap voor een stedentrip of vakantie zal pas van latere aard zijn. Maar reizen doe ik toch meestal in het weekend, dan is het minder druk en bovendien werk ik doordeweeks kort bij huis. Dan kan ik met de fiets of eventueel lopend nog heen!
    Actiekaartjes moeten dan als alles weer wat versoepeld wordt een mooi nieuw begin zijn om (nieuwe) reizigers in het OV te gaan lokken. Extra materieel aan de kant houden is een pre, zeker als er straks weer meer mogelijk is om er op uit te gaan!

  11. Frans EEKHOUT schreef:

    RESETTEN…
    “Bezint eer ge begint” zegt het spreekwoord en dat geldt voor veel dingen in het leven en reizen met de trein in het bijzonder. Ik ben met Rudy’s punten van 18 januari eens, ook ik doe veel meer aan tele winkelen als goed alternatief. De kosten van verzending van een pakket zijn soms lager dan de reiskosten en je hoeft er je deur niet voor uit. Ook de vraag tussen of iets NUT heeft of NOODZAKELIJK is om te reizen is aanleiding om niet te gaan reizen en is een bezoek aan een supermarkt op 5 minuten lopen de verste “reis”.
    De wereld is zich gaan “resetten” en niet alleen wat het reizen betreft.
    We zijn ons gaan realiseren dat het jachtige leven, het streven naar meer (welvaart), uitbuiting van de aardse hulpbronnen, het minachten van onze medemens door sociaal onvriendelijker te worden omdat men materialistischer is gaan denken en doen, de natuur verpest heeft en geld verdienen belangrijker is gaan worden dan een evenwichtige samenleving te maken waarin we met respect voor onze leefomgeving en onze medemens hogere prioriteit moet hebben ! Door het niet of minder reizen komen we mogelijk tot inkeer en realiseren velen dat er andere waarden zijn die belangrijker zijn om te koesteren. Niemand ontkomt aan de gevolgen van deze pandemie, er zijn geen winnaars maar vele verliezers. Doordat we in het algemeen minder zijn gaan reizen is de natuur ook gaan “opschonen”, minder luchtvervuiling door vliegtuigen en (cruise) schepen die nu aan de kant staan en waarvoor ook veel treinreizigers naar de plaatsen gaan om in te stappen. We leven nu in tijd van herbezinning en misschien is dat in sommige gevallen maar goed ook om te leren dat we op een planeet wonen die we “misbruikt” hebben. (Trein)reizen mag, maar dan met beleid en als het niet kan, laten we dan op en gezonde wijze van genieten van wat we al hebben en vooral onze naasten niet meer uit het oog te verliezen en onze planeet Aarde nog meer op zijn waarde schatten en behandelen. En als we dan weer volop kunnen gaan trein-, vlieg-, of boot-, auto reizen en uit het raampje kijken we niet alleen mogen genieten, maar bedenken dat we toch op een uniek plekje leven in het universum en we meer oog moeten hebben wat leeft en bloeit en groeit… We hebben maar één Moederschip en die hebben we stiefmoederlijk bejegend, iets om over na te denken bij onze volgende (trein)reis…

    1. Jur schreef:

      Ik denk dat je corona moet scheiden van allerlei GroenLinkse dagdromerij.

    2. Annemiek schreef:

      Ik zie helemaal niets wat je stelling dat we de natuur zijn gaan ‘opschonen’ onderbouwt. Her en der misschien tijdelijk wat lokale verbetering, maar het heeft totaal geen invloed op milieukwesties die sommige enorm belangrijk vinden, zoals de klimaatverandering.

  12. vissers schreef:

    Hier in NL is het % forens dat werkt toch al een stuk lager als in vele buitenlanden. Vooral in de regio-en dus m.n. ook bij niet-NS treintjes is het aandeel studenten dat ook amper wat inbrengt wel erg hoog. Daar wordt door bijna niemand hier over gerept. Dat is ook te zien in de dienstregeling, die maar heel beperkt typische spitsdiensten biedt. Dat alles situatie van inmiddels ruim een jaar terug pre covid.
    Als je met meer in een auto zit, zal dat vrijwel altijd nauwe familie zijn. In de trein zit je met onbekenden samen. Zoals recent bij vertrek Schiphol: 5 uit 6 in een halve 2e klas wagon had geen of niet goed mondkapje op. Ja, die 6e was ik zelf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.