Leeuwarden voorziet ‘grote problemen’ door onderhoud ProRail, maar gesprekken zijn ‘constructief’
02 sep 2023 8:22
De aankondiging van ProRail om volgend jaar lange tijd groot onderhoud te plegen in Leeuwarden en andere plekken in Friesland, heeft in de Friese hoofdstad voor kopzorgen gezorgd. De gemeente voorziet ‘grote problemen’ als de werkzaamheden in de geplande vorm doorgaan, maar de spoorbeheerder verzekert de gedeputeerde voor openbaar vervoer dat station Leeuwarden niet constant afgesloten zal zijn.
Deze week kondigde ProRail aan om in de toekomst vaker overdag en doordeweeks grote onderhoudswerkzaamheden te plegen, terwijl dit nu vooral op rustige momenten in het weekend en schoolvakanties gebeurt. Vooral Leeuwarden is in 2024 de pineut, want daar staan in juni en juli ruim vijf weken aan werkzaamheden gepland. Tussen 17 juni en 9 juli vertrekt vanaf station Leeuwarden enkel de trein naar Groningen.
‘Constructief overleg’
Die aankondiging is niet goed gevallen in de provincie en de Friese hoofdstad, want de gedeputeerde zei in gesprek te willen met ProRail over de werkzaamheden. Dat gesprek is er geweest en aldus gedeputeerde Matthijs de Vries (CU) van openbaar vervoer was dat een ‘constructief’ overleg. “Zoals ze het donderdag deden voorkomen leek het alsof station Leeuwarden de hele periode afgesloten zou zijn, maar ze hebben ons verzekerd dat dit niet zo is”, aldus De Vries.
Niet ten faveure van de Randstad
De Vries wilde van ProRail onder meer weten waarom ervoor is gekozen in Friesland buiten de vakantieperiode aan het spoor te werken. In het gesprek werd de gedeputeerde duidelijk gemaakt dat station Leeuwarden niet gedurende de hele periode van het onderhoudswerk dicht hoeft. Ook meldde ProRail dat Friesland niet ten faveure van randstedelijke projecten buiten de vakantie om wordt aangepakt. “Het wordt nu zo breed in Friesland gedaan, zodat meerdere problemen tegelijk kunnen worden aangepakt”, zegt De Vries.
Online college
Omdat er hoe dan ook hinder gaat zijn voor de gemiddeld 10.000 reizigers die dagelijks van station Leeuwarden gebruik maken, onderzoekt hogeschool NHL Stenden verschillende maatregelen. Studenten krijgen de mogelijkheid tot online colleges als ze de hogeschool niet kunnen bereiken. Als ze een toets niet kunnen maken, kunnen ze die misschien later alsnog afleggen. Dat zijn opties waar de instelling over nadenkt, laat een woordvoerster weten aan ANP.
NHL Stenden, dat ruim 24.000 studenten telt, is blij dat de werkzaamheden vroeg zijn aangekondigd. “Dan kunnen we anticiperen en studenten en medewerkers goed op de hoogte brengen van de gevolgen voor vervoer”, aldus de woordvoerster. De instelling verwacht geen grote problemen, omdat de meeste medewerkers in de buurt wonen. “Ze komen met de fiets of lopend. Mensen die verder weg wonen, komen met de auto, of ze rijden met iemand mee, zoals we bij vervoersstakingen zagen. Als studenten wel problemen krijgen, vragen we ze om dat te melden bij de opleiding, en die geven we dan de opdracht om een oplossing te bieden. We laten studenten hier niet mee zitten.”
‘Zorgelijke ontwikkeling’
ROC Firda, met 23.000 studenten een van de grootste onderwijsinstellingen in Friesland, is minder te spreken over de aankondiging. Bestuursvoorzitter Remco Meijerink spreekt tegenover ANP van een zorgelijke en onwenselijke ontwikkeling. “Zo’n 40 tot 50 procent van onze studenten komt met het openbaar vervoer. Soms moeten ze onderweg overstappen. En laten we de mbo’ers die stage lopen niet vergeten.” Hoe groot de gevolgen zijn, hangt volgens de schoolbestuurder af van het alternatief. “Je kunt wel bussen laten rijden, maar als die niet aansluiten of als ze niet voldoende capaciteit hebben, ontregelt dat in potentie een groot deel van het onderwijs.”
‘Studenten bovengemiddeld slachtoffer’
Tijdens de vervoersstakingen van begin dit jaar verzorgde Firda (toen nog ROC Friese Poort) op eigen kosten bussen om studenten naar school en terug te brengen. Uiteindelijk moest het ROC daarmee stoppen. De staking duurde te lang en de kosten werden te hoog. Daarom zal de school nu waarschijnlijk geen vervangend vervoer regelen. Meijerink hoopt op hulp van ProRail en de betrokken vervoerders tijdens de spoorwerkzaamheden. “Onderwijs is ongelofelijk belangrijk voor jongeren. Ik vraag me af of er voldoende wordt nagedacht over de gevolgen voor schoolgaande jeugd. Dit is niet de groep die gemakkelijk alternatieven heeft, zij zijn hier bovengemiddeld slachtoffer van. We herkennen de personeelskrapte, maar het is zorgelijk dat niet de keuze is gemaakt om dit in de zomervakantie te doen.”
Dit is idd knap waardeloos, maar ik denk dat er niet parallel gewerkt kan worden, door weinig personeel bij de spoorwerk bedrijven, maar ook de bussen. De bussen komen tegenwoordig uit landen als Kroatie, waar ze kennelijk minder moeite hebben om aan voldoende bussen en chauffeurs te komen. Heb al afgelopen zomer gezien dat er veel bussen uit Kroatie worden gehaald, waardoor deze bussen gedurende heel het werk aan het spoor seizoen worden ingezet. Maar dit bekent wel dat mensen die naar school en werk moeten met extreem lange reistijden te maken krijgen. Schoolgaande leerlingen en studenten krijgen nog de mogelijkheid om te teleleren, maar autoloos en rijbewijspersoneel kan gewoon niet meer op het OV vertrouwen om naar hun werk te gaan en zal door dit gedoe ook steeds moeilijker een fatsoenlijke baan kunnen vinden.
Als je geen auto hebt moet je gewoon dicht bij je werk gaan wonen zodat je altijd lopend of met de fiets kunt gaan.
Als de woningmarkt dit toelaat…
Sommige mensen stellen ook onredelijke eisen.
Op plekken waar voldoende werkgelegenheid worden ook niet voldoende woningen gebouwd vanwege dezelfde klimaatrestricties.
Wat kort door de bocht. Familie, vrienden, sociale contacten etc. Ook van je huisgenoten. Zo simpel is dat allemaal niet.
Tuurlijk. Regelen we effe…… Onder welke steen leeft u?
“Schoolgaande leerlingen en studenten krijgen nog de mogelijkheid om te teleleren (…) ”
Voor praktijkvakken gaat die vlieger net zo min op als voor werknemers die met hun handen werken. En wat toetsen betreft (waarvan er precies in die periode voor de zomervakantie onvermijdelijk veel zijn) kunnen de scholen wel een inhaalmogelijkheid bieden, maar als je in of net na de zomervakantie een toets moet inhalen kun je een vakantiegevoel wel vergeten.
En natuurlijk kunnen onderwijsinstellingen net zoals met de Corona crisis een soepel nakijk beleid hanteren.
Het is niet de bedoeling dat het niveau in het onderwijs nu nog verder omlaag gaat.
Waarom moet studenten twee volle maanden vakantie genieten?
@Je kunt altijd zeggen dat studenten luie donders zijn die maar eens flink aan de hertentamens moeten vanwege ProRail-werkzaamheden, maar er zijn ook docenten die die hertentamens moeten nakijken.
Wie heeft het over twee volle maanden?
Een maandje vakantie in juli en dan in augustus studeren voor je tentamens? Wat is het probleem?
Voor werkstudenten die hun studieschuld beheersbaar willen houden wordt het een korte vakantie, korter dan veel werkende mensen hebben.
@lezer
Dat is dan jammer maar je kunt niet verwachten dat heel Nederland zich moet aanpassen aan bijklussende studenten.
@irreel: blijkbaar heb je het bericht van @lezer onvoldoende begrepen.
Ik zal het nog een keer proberen uit te leggen: er wordt niet zomaar “bijgeklust”.
Het gebeurt om te proberen het hoofd boven water te houden.
& dat is van alle tijden.
Woon in Sneek ga studeren in Groningen. Ben net 17 jaar, ga dus nog niet op kamers. Leuk begin voor mijn nieuwe opleiding.
En die studie kan niet in Friesland?
Goede vraag, als belastingbetaler ben ik kritisch op mensen die zo maar vinden dat ze onnodig een studie aan de andere kant van het land moeten doen.
Maar als het om een universitaire studie gaat, zoals Geneeskunde: dan zou HM Maxima over je vraag zeggen: “een beetje dom” 😉
Net 17 geeft aan dat het om een MBO of HBO opleiding zal gaan. Dus is de vraag niet zo vreemd.
In heel Friesland zijn maar twee HBO-instellingen, allebei in Leeuwarden. Als je studierichting daar niet wordt aangeboden, is Groningen of Zwolle daarna de dichtstbijzijnde plaats met HBO-instellingen.
het lijkt erop dat sommigen hier vinden dat de jeugd de keuze voor een voortgezette opleiding dient te laten afhangen van de grillen van antirail, nou dan kun je beter gewoon thuis blijven & er het beste van hopen 😡
20 jaar VVD en marktwerking heeft veel meer kapot gemaakt dan een beschaafd land kan dragen. Inmiddels is er een generatie egocentristen opgegroeid voor wie samenwerken en bijdragen aan een soepel functionerende samenleving vieze begrippen zijn. En dat is minister geworden, of kamerlid, of ambtenaar of reaguurder op treinreiziger.nl
Ik kan me wel voorstellen dat je vanwege zijn leeftijd denkt aan een HBO-studie, maar zie:
https://www.reddit.com/r/thenetherlands/comments/kvz2ef/hoe_oud_zijn_eerstejaars_aan_de_universiteit/?rdt=37932
Er is in het noorden van het land een slechter netwerk van het OV dan in het westen van het land. Om in het noorden te komen, moet men altijd via Zwolle en vanuit daar zijn er alleen een lijn, die naar Friesland gaat en een naar Groningen. Daarnaast is er een lijn die van Groningen naar Friesland gaat. Daar tussenin zijn er verschillende busdiensten, maar die worden ook steeds verder uitgekleed, omdat deze niet of minder rendabel zijn. Niet in iedere plaats zijn er MBO’s of HBO’s, en niet iedere MBO & HBO heeft hetzelfde aanbod. Bovendien kan het daarnaast ook zijn, dat de studentenkamers prijzig zijn en dat de studenten moeten besluiten, om thuis te blijven wonen. Nu gaat ProRail groot onderhoud doen, buiten de schoolvakanties rondom Leeuwarden. Dat heeft een gigantische impact op de studenten, die daar wonen.