fbpx

Locov wil intercity Den Haag – Eindhoven via HSL

Consumentenorganisaties verenigd in het Locov hebben gepleit voor een intercity Den Haag – Eindhoven via de HSL. Dat blijkt uit een brief die het Locov recent aan de Nederlandse Spoorwegen zond.

Traxx
In de brief gaan de consumentenorganisaties in op de voorgenomen wijzigingen van de Nederlandse Spoorwegen voor de dienstregeling 2011. Het Locov adviseert NS om de dienstregeling op de Oude Lijn (Amsterdam – Rotterdam) te veranderen per 2012. Vanaf dat moment is verlegging van de Intercity Den Haag Centraal – Eindhoven naar de HSL tussen Rotterdam en Breda volgens de consumentenorganisaties een reëele mogelijkheid. De huidige Traxx locomotieven en Beneluxrijtuigen zouden daarvoor gebruikt kunnen worden. Die moeten op dat moment vervangen zijn door de Fyra treinstellen.

Concessies
In het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) van de spoorsector (NS, ProRail en BRG) wordt het verleggen van de intercity Den Haag – Eindhoven naar de HSL ook als een optie gezien. Daar kwam de Nederlandse Spoorwegen later echter op terug. Volgens het bedrijf was dit per abuis in PHS gekomen en is dit vanwege verschillende concessies (HSA en Hoofdrailnet) niet uitvoerbaar. Tweede Kamerleden gaven tegenover treinreiziger.nl echter aan dat dit niet het struikelblok mag zijn.

Advies
Of de Nederlandse Spoorwegen het advies van het Locov in deze overneemt, is zeer de vraag. Behalve voor de intercity Den Haag – Eindhoven te verleggen naar de HSL, adviseert het Locov verder om de intercity´s Amsterdam – Dordrecht bij de herroutering van de Oude Lijn te verlengen naar Breda, eventueel ten koste van de stoptrein Dordrecht – Breda.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.