Spoorvakbond VVMC kritisch over inzet kantoorpersoneel NS

Niet alle vakbonden vinden het inzetten van kantoorpersoneel van de Nederlandse Spoorwegen op treinen als assistent-conducteurs vanwege het personeelstekort een goed idee. Vakbond VVMC zegt vragen te hebben en deze ook bij de NS te hebben neergelegd.

Te gemakkelijk gedacht

“Want hoe gaan deze mensen bijvoorbeeld om met agressie op de trein, een zelfdoding (bijna dagelijkse kost), een evacuatie in een tunnel en wat er nog meer allemaal op zo’n dag in het leven van een conducteur of machinist komt kijken?” vraagt de Vereniging van Machinisten en Conducteurs (VVMC) zich af. Volgens de bond wordt er “te makkelijk gedacht over de functie van conducteur” en “dat iemand er wel met een paar uurtjes training is”, zegt een woordvoerster.

NS wil dat de kantoormedewerkers, die op vrijwillige basis op de trein zullen zitten, een paar uur per week als assistent-conducteur gaan werken. Zij krijgen een verkorte cursus en werken samen met ervaren conducteurs. Begin 2023 wil de NS hiermee starten. Uiteindelijk hoopt het spoorbedrijf een paar honderd assistent-conducteurs te kunnen inzetten.

Noodmaatregel

In de avonduren wil het bedrijf particuliere beveiligers inhuren om het werk van conducteurs te verlichten. Met deze maatregelen hoopt de NS meer treinuitval te voorkomen. FNV Spoor zegt “zeker niet tegen” de maatregel van de NS te zijn om kantoorpersoneel in te zetten in de treinen. “Maar veiligheid moet altijd bovenaan staan”, aldus een woordvoerder van de vakbond. “De opleiding en begeleiding moeten goed zijn.” Volgens de vakbond wordt het best een uitdaging. “Kantoorpersoneel heeft het ook druk.”

CNV noemt het “een van de oplossingen”, maar hoopt dat het probleem er niet mee verschuift. “Het moet niet zo zijn dat het werk op kantoor zich hierdoor opstapelt”, aldus een woordvoerder. Volgens haar is de noodmaatregel goed, “als het even lucht kan geven. Maar het moet heel kort zijn.”

Meer aanmeldingen

NS kampt met duizenden vacatures die openstaan. Sinds september rijden door het grote personeelstekort minder treinen. Per 7 november wordt de dienstregeling verder versoberd. De treinuitval leidt tot veel klachten van reizigers. Volgens de NS gaat het om tijdelijke noodmaatregelen, totdat er genoeg nieuwe medewerkers zijn. De aanmeldingen voor banen zoals conducteur en machinist zijn de afgelopen tijd verdrievoudigd, aldus een woordvoerder.

Vakbonden FNV, CNV en VVMC zeiden begrip te hebben voor de ingreep, maar herhaalden andermaal dat op langere termijn maatregelen nodig zijn die zorgen voor uitbreiding van de dienstregeling in plaats van inkrimping.

(c) ANP

This post was last modified on %s = human-readable time difference 22:39

Share

Recent Posts

Hongaar treinsurft op koppeling tussen twee ICE-stellen

Een 40-jarige Hongaar heeft donderdag ruim 30 kilometer aan de buitenkant van een ICE hogesnelheidstrein…

3 uur terug

Oplossing kabinet voor Maarheeze laat op zich wachten

De beloofde oplossing voor de overlast bij station Maarheeze laat langer op zich wachten. Dat…

20 uur terug

Tijdige start trein van Coevorden naar Duitsland hang af van toelating materieel

Een tijdige start van de nieuwe treinverbinding van de Bentheimer Eisenbahn tussen Coevorden en Bad…

1 dag terug

Ook problemen met busvervoer Qbuzz in Friesland

Vakbonden FNV en CNV hebben een brandbrief met vijf pagina's aan klachten over het busvervoer…

2 dagen terug

Tweede Kamer niet tevreden met staatssecretaris Jansen van openbaar vervoer – stagnatie spoorprojecten zet kwaad bloed

De Tweede Kamer is niet tevreden met staatssecretaris Chris Jansen (PVV) van openbaar vervoer. Kamerleden…

2 dagen terug

Gebieds- of reisverbod voor overlastgevers mogelijke oplossing Maarheeze

Staatssecretaris Chris Jansen (PVV) van openbaar vervoer ziet reis- of gebiedsverboden voor overlastgevers als een…

3 dagen terug