Maanden geen treinen in deel Flevoland en Friesland vanwege nieuwe spoorbeveiliging
01 nov 2022 18:28
Treinreizigers tussen Leeuwarden – Harlingen en Zwolle – Almere Oostvaarders krijgen te maken met forse hinder vanwege de introductie van het spoorbeveiligingssysteem ERTMS. Maandenlang zullen er geen treinen maar bussen rijden. Dat heeft verantwoordelijk staatssecretaris Vivianne Heijnen bekendgemaakt.
Drie à vier maanden geen reizigerstreinen
De eerste testen zullen plaatsvinden tussen Leeuwarden en Harlingen Haven. ¨Dit relatief eenvoudige baanvak zal ongeveer twee maanden buiten dienst gesteld worden terwijl ProRail en Arriva testen en oefenen¨ aldus de staatssecretaris.
Daarna start NS op het baanvak Zwolle – Lelystad een proefbedrijf. Niet alleen op de Hanzelijn, maar ook op het station van Lelystad en het emplacement. ¨ProRail en NS zullen hier gedurende drie tot vier maanden dag en nacht de operatie met ERTMS beproeven (zonder reizigers in de trein)¨ maakt de bewindsvrouw bekend.
Gedurende die periode zijn 29.000 treinreizigers aangewezen op bussen, dan wel alternatieve reisroutes. Omdat de testen ook rond station Lelystad plaatsvinden, zullen er eveneens geen treinen rijden tussen Lelystad en Almere Oostvaarders. Wanneer de testen zullen plaatsvinden is nog onduidelijk.
Omvangrijker dan gedacht
De Hanzelijn is ooit aangelegd met ERTMS. Er wordt nu gekozen voor de uitrol onder level 2. Langdurig testen is volgens de staatssecretaris nodig omdat ook de NS-treinen uitgebreid getest moeten worden. De treinen worden namelijk uitgerust met het European Train Control System, ETCS. 170 dubbeldekkers van het type VIRM moeten voor 2027 zijn omgebouwd.
De uitrol van het nieuwe beveiligingssysteem is omvangrijker dan gedacht, schrijft de staatssecretaris. Daardoor zijn er zorgen over de benodigde capaciteit en kennis. Dat komt vooral door het personeelstekort. Heijnen: ¨Zo kampt de spoorsector onder andere met tekorten aan monteurs. Voor NS is bijvoorbeeld het opleiden van personeel uit de operatie (zoals machinisten) een lastige puzzel. De winkel blijft namelijk wel open: de treinen moeten blijven rijden.¨
De bewindsvrouw meldt dat er in de spoorsector een breed gedragen inzicht is dat het niet haalbaar is om alle plannen voor de uitrol van ERTMS bijtijds uit te voeren. Ook dreigt de invoer mogelijk duurder te worden. De bedoeling was dat er nu een nieuwe planning zou komen, maar dat is niet gelukt. De staatssecretaris meldt nu zich in te spannen in het voorjaar van 2023 meer duidelijkheid te geven.
Hanzelijn
Testen met ERTMS op de Hanzelijn zijn niet nieuw. Voor de opening werd de lijn ook al getest. Toen reed er een ICE op de spoorlijn. Ook een snelle Intercity (Intercity Direct) heeft in 2019 met hogere snelheid over de lijn gereden, 160 in plaats van 140 kilometer per uur.
Complexe operatie. Zowel testbaan en treinen worden tegelijkertijd getest met ETCS. Hadden we in Nederland maar een testcentrum zoals de befaamde Velim. Of Wildenrath. Waar gescheiden van overig verkeer getest kan worden.
In Nederland zijn er steeds meer ETCS treinen. Maar voorlopig nog te weinig om al op een aantal trajecten ETCS only te rijden.
Bij NS en ProRail kunnen ze al meekijken hoe het werkt. Vooral Denemarken en België zijn interessant voor ons omdat bestaand spoor wordt aangepast met ETCS.
Waarom word er 160 op de Hanzelijn? De lijn is geschikt voor 200
Daar is verwarring over. Het wordt afgestemd op een dienstsnelheid van 160 km p/u. Maar op het grootste gedeelte kan er met 200 km p/u gereden worden. Behalve tusse station Zwolle tot kruising A 28 bij knooppunt Hattemerbroek, rondom station Kampen Zuid met verkanting en opstelterrein Lelystad – Lelystad Centrum.
200 km p/u kan gewoon. Maar energieverbruik is voor NS dan relatief aanzienlijk hoger. Terwijl de tijdswinst gering is. Hooguit 1 minuut minder. ICE deed er 22 minuten over. De huidige IC 25 minuten inclusief stop bij Lelystad Centrum.
200 km p/u kan wel gebruikt worden om vertragingen weg te werken.
https://youtu.be/1h-rERgNcjw
Hier zie je versneld hoe ICE in 22 minuten rijdt tussen Lelystad – Zwolle.
De Hanzelijn loopt niet over het opstelterrein en heeft zijn eigen baan vanaf Lelystad Centrum. Hoe snel men daar door de bocht zou kunnen is maar de vraag. Op het station zal het toch ook minder moeten. Er is geen doorgaand spoor zonder perron en met 160 of 200 langs het perron lijkt mij wel erg hoog spel. Het wordt tijd voor hekken langs de spoorkant van het perron. In Japan heb je dat ook. Somes met schuifpoorten en soms met openingen. De trein moet dan wel voor de openingen stoppen…
En optrekken van 160 naar 200 km/h gaat heel langzaam onder 1,5kV dat in Nederland gebruikt wordt (200 is ook de maximale veilige snelheid voor deze bovenleidingspanning). Met als gevolg dat de tijdwinst best gering is omdat je alleen maar tot kampen 200 kan rijden (de bocht is te scherp om sneller dan 160 door de bocht te gaan), en het gaat ten koste van betrouwbaarheid, omdat je nu vertraging kan opvangen door wat harder te rijden.
Het trace voor de Flevolijn is ook geschikt voor 200km/h Alleen de ECTS moet nog geinstalleerd worden. En wellicht moet het aangesloten electrisch vermogen nog wat opgepiept worden.
Oostvaarders-Kampen kan dan met 200km/h gereden worden. Eigen zouden ze Weesp-Oostvaarders ook moeten doen maar door de vele stations en tweesporigheid is daar niet veel te winnen. Jammer dat men (toen NS) bij de droogvalling van de polder aanleg van een viersporig talud heeft afgezien. Daar hadden we nu al 20 jaar plezier van kunnen hebben gehad.
In 1980 is een begin gemaakt met de aanleg van de Flevolijn. Het was oorspronkelijk de bedoeling het traject in Almere viersporig aan te leggen, maar de drastische bezuinigingen tijdens het kabinet-Lubbers I (1982 – 1986) betekende een forse streep door de rekening.
Vier sporen was indertijd ook wel vrij oversized voor een spoorlijn die alleen naar Lelystad zou leiden. Hooguit dat ze het talud wat breder hadden kunnen maken in Almere.
Men had het talud kunnen aanleggen. Het spoor had dan later wel van 2 naar 4 gebracht kunnen worden. Vooral omdat het bij de drooglegging bijna gratis was ten opzichte van twee sporen talud. Ook was daarmee de reservingszone veilig gesteld. Helaas hebben de sukkels van de gemeente in Buiten veel te dicht op het spoor gebouwd waardoor het daar nu niet meer kan. Ook in de rest zal er wel veel ge-OH komen zou men het talud over grote lengte naar de geplande breedte brengen. Het aardige is dat de fietsviaducen in het spoorbaanpad geschikt zijn voor een spoor en dat alleen het vierde spoorviaduct zou moeten worden gebouwd.
NIettemin zou het alsnog flink helpen wanneer er voor Muziekwijk (of vanaf Poort) viersporig zou worden aangelegd en dat dit dat tot Centrum of voorbij Parkwijk. Dan is er een mooi passeerstuk op een druk deel. Bij Oostvaarders is er dan een tweede stuk.
Ik snap dat testen nodig is en trajecten gestremd zijn. Als Lelystedeling is het wel zuur dat we 4 maanden geen treinverbinding richting Zwolle hebben en de afgelopen maanden door werkzaamheden ook de andere richting (Almere en verder) veel weekenden behelpen was.
Dat gezegd hoop ik dat NS er tijdens de periode in gaat slagen een bus aanbod van voldoende niveau op te tuigen voor forenzen die geen optie tot thuiswerken hebben.
Het grote verschil is wel dat NS zich erop kan voorbereiden. En je mag er wel vanuit gaan dat in 2027 het personeelstekort opgelost zal zijn.
Het personeelstekort zal in 2027 helemaal niet zijn opgelost als NS zo arbeidsintensief blijft werken als nu.
En wie zijn de dupe? Idd treinreizigers, nu al overvolle treinen straks bussen die overladen zijn,ns is op dit moment een onbetrouwbare vervoerder,eerst staken, krijgen ze hun zin,dan personeel te kort, en nu dit weer,en straks 5.5 % duurder reizen, en samenreizende korting veranderd ook weer
Wellicht wordt het korter of verzinnen ze toch iets om een shuttle met een moderne trein er tussendoor te laten rijden. Dat is ook een goede test.
Wil je niet bang maken maar google maar eens op Metro Amsterdam.
Die hebben de overstap naar een nieuw beveiligings systeem inmiddels gemaakt na vooraf flink getest te hebben maar om te zeggen dat het perfect verlopen is…
het kenmerk hier is Amsterdam
Ook van het omzetten van een eenvoudige bouwschade van enkele miljoenen naar een schade van 1,5 miljard en vijf jaar vertraging.
Hanzelijn heeft Alstom smartlock beveiligingssysteem waardoor zowel ATB en ERTMS gebruikt kan worden:
https://www.infrasite.nl/rail/2011/10/03/alstom-smartlock-signaleringssysteem-nu-in-dienst-op-hanzelijn/
Het is over vijf jaar, vreemd dat iedereen doet alsof het volgend kwartaal zal zijn. Wellicht kan de periode nog beperkt worden, daar zal iedereen zijn best voor doen.
Overigens eergisteren voor het eerst ICng over de HSL zie rijden bij de Wildersekade. Twee keer zelfs. Die zal toch werkend ECTS hebben. Het is wel een slank treintje.
ERTMS project is héél complex. Hierboven lees je dat er goede monteurs voor nodig zijn. Maar ze zullen gefaseerd gaan omschakelen naar ERTMS.
Ze zijn treinmachinisten aan het opleiden. Maar vermoed dat pas in 2023 de ICNG echt ingezet gaat worden.
Het is gewoon electrotechnisch installatiewerk. Apparaten langs de baan monteren, aansluiten en klaar. Ergens nog wat administratie en de boel kan aan de gang. Ze hoeven geen programma’s of dergelijk ter plekke te ontwikkelen. Voorts moet er GSM-R dekking zijn, die is er al.
Machinisten moeten een schermpje leren lezen en bedienen. Voor zulke skilled people zal dat geen probleem zijn.
Voor mij is onduidelijk of de testen in 2027 plaatsvinden, of daarvoor. Er is nu ook nog geen planning.
Eerder berichtte ze nog dat het 2025 zou worden. Maar bij de planning van ERTMS zijn er al zoveel verschillende data genoemd door de betrokken partijen. Eerst zien dan geloven.
In de pers staat gewoon 2027 genoemd. Alles op het spoor kost jaren of decennia. Jammer genoeg.
Men hoopt in 2030 dan te gaan rijden. Wat meer ambitie zou zijn om in ’23 te testen en ’25 te gaan rijden. NS zal dan toch voldoende materieel hebben om de Hanzelijn te benutten en zo bijvoorbeeld Groningen-Breda of zoiets te rijden en zo ook de HSL te betrekken. Amsterdam-Utrecht ligt ook al klaar. Tot ’25 kun je genoeg spoor opwaarderen met ETCS. Gesteld dat er personeel is en materiaal.
Ze willen volgens mij over vijf jaar invoeren.
Het testen komt daarvoor.
Onacceptabel nu deze lijn al maanden onbruikbaar is.
Forenzen Zwolle Almere is nachtmerrie
En wat zou de hersteltijd duren als ze gewoon ATB met max. 160km/u aanleggen en in later tijd ERTMS? Het reizigersbelang is toch uiteindelijk groter dan ideologisch geneuzel.
ATB met 160 km/h kan niet/wil men niet/is niet toegestaan. Het ideologische geneuzel daarover heeft een paar jaar geduurd in de voorbereiding van de aanleg van de Hanzelijn en van de viersporigheid Amsterdam – Utrecht. Het “kan niet” komt omdat er geen code is voor 160 en het bezwaar om de hudige code voor 140 km/h (groen) 160 km/h te maken, is dat er dan op alle 140 km/h-baanvakken 160 gereden zou kunnen worden, wat de ATB betreft.
Er is wel een code gedefinieerd om met 160 km/h te kunnen rijden (ATB-code 147), maar deze is nooit geïmplementeerd en mag als gevolg van Europese regelgeving ook niet meer geïmplementeerd worden – ik meen sinds 2005 – omdat zulks de invoering van ERTMS en ETCS zou kunnen vragen.
vragen = vertragen – ik kreeg bij het plaatsen van mijn reactie error code 505.
Komt allemaal door de letter E van European. Alles moet en zal Europees worden!
lekker reizen zonder wisselen, import export zonder sores, uniforme regelgeving, enz. super!
Het grootste economische blok in de wereld.
Zorg eerst maar eens dat er een einde komt aan de afbraak van het sprintervervoer in plaats van dit soort Europese luchtkastelen.
Het zijn geen luchtkastelen. Het is er allemaal , feitelijk.
Wordt tijd dat we helemaal stoppen met treinen, dan hebben ze tenminste genoeg tijd om aan het spoor te knutselen.
…Wat een onzin is dit weer.
Misschien nog tijd genoeg om Lelystad Zuid te prepareren voor tijdelijk gebruik gedurende die maanden? Dat bespaart wie vanuit Amsterdam naar Lelystad wil het grootste deel van de narigheid… Maar: een traject kiezen waar überhaupt geen (reizigers)vervoer meer plaatsvindt was natuurlijk nóg handiger, zeker in plaats van Harlingen. Knap dan het stukje Veendam-Stadskanaal (vast) op…
De stremming begint na Almere Oostvaarders.
Niettemin zou men beter Lelystad-Zuid subiet in gebruik nemen. Wanneer het volgens berichten niet in een bocht zou mogen liggen kan het op geen enkele bruikbare plek in de buurt komen.
De Hanzelijn ligt er al een poos uit tussen Lelystad Centrum en Dronten. Dit vanwege de grote schade na confrontatie hoogspanningsleiding en bovenleiding. Als alles meezit komt dit gestremde traject per 15 december weer in dienst.Vanwege dit feit is de Veluwelijn tussen Amersfoort Centraal en Zwolle overbelast en zodoende zie je eigenlijk dat je niet zonder Lelylijn en Nedersakenlijn kunt! Als deze lijnen er komen zal ERTMS gelijk geïnstalleerd worden , de overige lijnen kennen nog het ouderwetse ATB systeem. Nu er ook personeelstekort is en voordat dat grotendeels voorbij is, duurt wel even. Hopelijk komend jaar of dat jaar er op in 2024 is het personeelstekort eindelijk voorbij. Dan komt dat jaar ook de viersporen tussen Delft Campus en Rijswijk in gebruik inclusief vergroot station Delft. Hopelijk wordt het laatste deel ook vier sporig voor 2030 tussen Schiedam Centrum en Delft Campus, waarmee de flessenhals op een van de oudste spoortrajecten voltooid is! Ro
Delft Rotterdam wordt viersporig tot Centraal. Het viaduct over de A20 is al klaar sinds 1960 of zoiets. Beter zou men dan ETCS vanaf Rijswijk of Moerwijk aanleggen.
Was het ook niet de bedoeling om de hoofdlijnen in de Randstad ETCS te maken? Het zit erin dat Denemarken en België veel eerder compleet zijn dan wij.
Dan zal er eerst iets moeten veranderen aan de ondergrond. Want de veenbodem kan nu de extra treinen al niet aan.
https://www.treinreiziger.nl/spoorbodem-zorgt-voor-problemen-snelheidsbeperkingen-voor-nieuwe-treinen-dreigen/
Ach, dat ERTMS wordt nog wel uitgesteld als de kosten duidelijk worden. En zeker als er steeds minder treinen en steeds minder reizigers komen.
ERTMS wordt niet uitgesteld. Maar het zal wel langer duren met vervangen van ATB door ERTMS op véél spoortrajecten tot 2050. Bovendien zal ook de nieuwste dubbeldeksintercity nog geleverd moeten worden. Want de ICM-M (grotendeels vervangen door ICNG) en DDZ/overige ICM-M worden vervangen door DD-NG van CAF.
Die nieuwe IC-dubbeldekkers zijn met steeds minder reizigers en steeds minder treinen niet meer nodig
Wat is de zin nog van ERTMS nu het spoorwegvervoer steeds verder wordt ingekrompen? De overheid kan beter inzetten op meer autowegen.
Tot 2019 nam het aantal treinreizigers alleen maar toe. Daarna kwam de coronacrisis. En nu is er weer personeelstekort.
Maar dat is over een hele lange periode toch tijdelijk. Als alles weer normaal gaat zal gefaseerd weer drukker worden. Voeg daar de vergrijzing bij. Niet iedereen kan een auto betalen. Of niet iedereen kan auto rijden vanwege handicap of beperking.
Op termijn zal het aantal treinreizigers hoger zijn dan in 2019. En de dichtslibbende autowegen is vooral in de Randstad tijdrovend.
Op welke termijn? In 2500 of zo? Voorlopig is het alleen maar massale krimp en afbraak, met zo meteen nog maar 1 trein per uur op veel stations kan het spoor het schudden.
Juist ouderen maken heel weinig gebruik van het OV, mede omdat ze niet meer naar hun werk gaan. Vergrijzing doet het OV-gebruik juist afnemen
ze reizen veel korting en oude mensen dagen
Met minder treinen en de stikstof uitspraak loopt alles vast.
hahaha, altijd leuk die troll-berichten. Asfalteer de spoorwegen, lekker van centrum naar centrum.
Dat is het stomste wat de overheid nu kan doen. Mgaat dan alleen verder weg van hun werk leven, waardoor we alleen maar meer files krijgen. Geïnduceerde vraag. Met spoor heb je dit ook tot op zekere hoogte, maar wel een flink stuk minder. Nee, de overheid kan wat mij betreft beter inzetten om een systeem op te tuigen waarin in het geval van nood mensen gewoon ouderwets kunnen gaan vlaggen om in ieder geval de trein te laten rijden. Want die sabotages die nu in Oekraïne plaatsvinden aan de infrastructuur kunnen ook hier plaatsvinden. En dan is het toch compleet van de pot gerukt dat je met iedere uitval je weer een half jaar het spoor niet kunt gebruiken?!
ERTMS is een gedrocht. Leuk dat er met meer treinen over de vrije baan gereden kan worden, maar de ontwerpeisen met veel langere doorschietlengtes zorgen voor fors kortere wacht- en perronsporen. Dus wat schiet je hier nu mee op?
Sowieso kunnen er niet meer treinen rijden vanwege de 3-minuten eis van ProRail.
De 3 minuten is vanwege ATB. Met de flexibelere ERTMS met meer variatie in snelheidstrappen kunnen meer treinen achter mekaar rijden.
Wij (vve willemsstate harlingen)zouden voor het einde van dit jaar een gesprek hebben met arriva. Vorig jaar is er door arriva besloten (zonder inspraak van de aanwonenden) dat er voor ons appartementengebouw een treinhalte veranderd is in een station. Dit houdt voor de bewoners in,dat er 19 uur per dag een trein voor ons gebouw staat geparkeerd, terwijl voor die tijd hier een trein 4 minuten stond te wachten en dan vertrok en een uur later er weer een trein aankwam. Staat nu de godganse dag een trein te lawaai maken, swinters ook nog extra het lawaai van de verwarming en zomers extra lawaai van de
airco. Bovendien wordt ons uitzicht over de waddenzee(waarvoor wij dit appartement hebben gekocht weggenomen door de trein, die de hele dag het uitzicht belemmerd. Door dit a sociale gedrag van de directie van arriva is de waarde van de appartementen gedaald. Ik geef u in overweging om de trein 55 meter eerder te parkeren, want daar staat geen appartementgebouw,zodat niemand er last van heeft. Omdat jullie toch aan de rails sleutelen
Zal het niet kosten verhogend zijn om het “station Harlingen haven” iets op te schuiven.
Hopend, dat jullie volgens afspraak contact opnemen met het bestuur van vve willemsstate willemskade 3f harlingen
Verreweg het beste advies dat hier gegeven kan worden, is dat u een andere dagbesteding zoekt. Uw gezeur slaat immers nergens op en dat begrijpt u zelf ook wel.
Het station ligt er al anderhalve eeuw. Veel langer dus dan de Willemsstaete (zo heet het pand waarin u woont) en het kan u niet ontgaan zijn dat er een station er lag voordat u uw appartement betrok. Het station is belangrijk voor de reizigers richting de Waddeneilanden. Zij hebben er belang bij dat de loopafstand naar de terminal van Doeksen zo minimaal mogelijk is. De trein eerder laten stoppen, omdat u niet wilt dat het station gebruikt wordt zoals bedoeld, levert voor anderen een minder prettige ervaring op. Bovendien stelt u dat de trein wel bij anderen voor de deur kan staan: lekker asociaal!
In opdracht van de provincie is ongeveer een jaar geleden wel de dienstregeling wat gewijzigd, waardoor steden als Franeker en Harlingen met een regelmatige en meer bestendige halfuursdienst met Leeuwarden zijn verbonden. Daar profiteren alle reizigers op het traject van.
Uw uitzicht op het Wad wordt helemaal niet verpest door de trein. De trein is, zoals u natuurlijk gewoon weet, immers niet hoger dan de leuning die op de waterkering staat.
Anyway, het spoor is aangelegd in opdracht van Prorail, het spoor wordt ook door hen beheerd. Dit alles met instemming van de provincie. Diezelfde provincie geeft Arriva opdracht het station te gebruiken zoals het dat doet. Arriva kan dus niet beticht worden van een asociale houding. U zeurt tegen de verkeerde partij.
Zoek een hobby, ga wat nuttigs doen. Met uw kansloze gezeur gaat u helemaal niets bereiken.
u dacht, laat ik eens ergens wat op een treinreizigers platform plaatsen.
Wellicht kan straks met ETCS de trein ergens anders parkeren? Tussen Zwolle en Lelystad, daar is een groot stuk viersporig.
NB verder terug staan ook gewoon huizen met zicht op het station en wellicht de zee. U heeft het idee dat u met meer bent of meer rechten heeft dan mensen in eerder gebouwde woningen?
Wellicht kan prorail de borstwering aan de straatkant met een zicht en geluidscherm. Uit het oog uit het hart. Dan hoeven de reizigers zich ook niet zo bekeken te weten. Win-win.
Geloof me, dat heeft geen zin. Al spenderen ze er een paar miljoen belastinggeld aan, zolang die trein daar stopt zal Simon Kramer niet stoppen met zeiken. De enige zinnige oplossing voor meneer Kramer is dat hij bij zichzelf te rade gaat en dat hij inziet dat het werkelijke probleem niet zo groot is. Gewoon z’n verlies nemen: accepteren of verhuizen. De situatie verandert toch niet. Dan had je maar niet aan een station moeten gaan wonen. Hij zal niet de eerste zijn die zich onnodig opwindt over iets wat niet de moeite waard is en die het uiteindelijk moet bekopen met hartproblemen.
wellicht een verdieping hoger gaan wanneer de gelegenheid zich voor doet 🙂
NB een half transparent windscherm tot bovenkant trein zou wel degelijk helpen om de reizigers wat te beschermen en de bron van ‘ergernis’ uit het oog te houden van de bewoners op de lagere verdiepingen.
Annemiek. Heb je mening gelezen en ik moet zeggen, dat je een vrouw of man bent (man in je taalgebruik) die totaal niet van de situatie, zoals die was en zo die nu is op de hoogte bent.
Je commentaar raakt kant noch wal en door te suggeren dat je mij persoonlijk kent en geeft mij het idee, dat jij een medewerker van arriva of prorail bent waar niet een normaal gesprek mee kan gevoerd kan worden.dit moest ik even kwijt en hoop dat jij je kinderen een betere opvoeding geeft, dan jij hebt genoten.
Weet iemand waarom alleen in Nederland een deel van het hoofdspoornet er maanden uit moet?
Hoever zijn ze in België ondertussen? Over de helft?
Testen zijn begrijpelijk, maar dit systeem wordt in heel Europa ingevoerd, niet alleen in dit nep-eiland waar ProRail de boel beheert. Alsof al het spoor in Nederland een soort speelgoed is. Er ligt toevallig een schandalig weinig gebruikte spoorlijn die al volledig beschikt over ERTMS: de Betuwelijn.
Misschien moeten we af van al die 27 spoorbeheerders. Als iedereen zijn eigen traject – of in ProRail’s geval, het nalaten daarvan – gaat afleggen om ERTMS op ‘zijn’ stukje spoor te testen wordt nooit ingevoerd. Soms denk ik dat een fusie van de Europese of Benelux spoorbeheerders dit soort fratsen zou voorkomen.
Is het al in gebruik in België? Je kan de spullen installeren maar je kan het pas gebruiken als er materieel is en hele trajecten gedaan zijn.
NMBS-treinen zijn al ruim over de helft met het uitrusten met ECTS, NS en ProRail tonen weer aan dat ze logge staatsbedrijven van de slechtste soort zijn.
hahaha, NMBS is een staatsbedrijf pur sang en hangt decennia aan het geldinfuus. Makkelijk investeren. Vreemd toch dat ze dan die ongelukken gehad hebben met TGVs enz.
NB overigens zal men elders zoals in Denemarken ook wel proeftracé’s gehad hebben. Zo te lezen lijkt het hier in tweede instantie ook een trainingszone, een goed moment om dan ook weer met passagiers te gaan rijden.
Waarom niet tijdelijk een (snelle) boot of ferry dienst inzetten tussen Lelystad en Almere en eventueel Amsterdam, vooral nu er ook een tekort aan buschauffeurs zijn met aan boord de mogelijkheid om een bakkie koffie te drinken ? Alle kleine beetjes helpen om het gemis van de trein op te lossen.
Dus je idee is dat er bussen gaan rijden van Lelystad naar de haven, dat er dan een boot gaat varen naar ergens in Almere, waar daarvoor eigenlijk geen voorzieningen zijn en dat er dan weer een bus gaat naar Almere centrum. Een ommelandse reis die zeker een uur gaat duren (naar Amsterdam wordt het helemaal onaantrekkelijk). Ik heb geen idee hoe dit beter is dan gewoon pendelbussen inzetten tussen Lelystad en Oostvaarders; een ritje van 20/25 minuten. Misschien leuk die boot voor de spoortoeristen, maar voor de forens een ramp.
Snelboten zijn niet zo snel als ze lijken. De reistijd blijft lang. Leuk voor toeristen maar niet voor forenzen.
Daarbij kom je plots aan op een havenkade zonder verdere verbindingen. In Amsterdam ergens op Zeeburg of IJburg? In Almere ergens bij de Blocq van Kuffeler? Vertrek van Lelystad Bataviastad. Wellicht kun je zo ook naar Kampen. Wel handig met een treinstation aan de IJssel.
De eventuele snelle boot Lelystad – Almere – Amsterdam loopt volledig vast bij de Amsterdamse Oranjesluizen.
Vroeger zijn er ook snelboten geweest, vanuit Almere. Hopeloos omdat men voor ieder bootje dat in de hekgolf kan komen in de remmen moet. In Amsterdam moest men buiten de sluizen blijven. Schutten zou veel te lang duren. Toen hadden ze wel een bus geregeld bij de aanlegsteiger.
Je kunt dan letterlijk beter gaan fietsen. Dan ben je sneller in Amsterdam dan met de snelboot.
Op dit tempo zal ATB de honderd jaar gaan halen
ja, het is van de lange adem bij het spoor. Je moet al vrezen zaken niet meer mee te maken terwijl je nog geen 60 ben.
Leuk die reacties over die alternatieve bootverbinding in waterrijk
Nederland als aanvulling op een busje komt zo ritje. Of waarom niet een watertaxi a la Rotterdam die ooit ontstond naar Hotel New York toen er nog geen Erasmusbrug bestond. Qua ferry verbindingen is ons land relatief arm te noemen ach ja dan hobbelen ze straks maar met gelede bussen waarvan de langste overigens in Utrecht rijden als dubbelgelede varianten.
Ik vraag mij ook af waarom wij ons ook in het bovenstaande druk maken over de maximum treinsnelheden. Maakt het echt wat uit of we 160 of “maar” 140 km per rijden, het gros van de reizigers zit toch 99 % van de tijd op z’n mobieltje te turen, spelen of (ondeugende) filmpjes te kijken en is men al vaak op zijn bestemming voor men het weet. Naar buiten en “genieten” van het Nederlandse landschap dat genoeg variatie te bieden heeft, doet bijna geen kip sorry mens. Ik neem juist de omgeving goed in mij op en appen of spelen met het mobieltje waar velen aan verslaafd zijn geworden, laat ik rusten want buiten de spits kan een treinreis vaak ontspannend zijn en dat beseffen maar weinigen. Je kunt ook van de nood een deugd maken als je eens noodgedwongen een trein vervangende busrit moet maken, kom en ga je langs plaatsen waar men anders nooit komt al duurt dat wat langer en soms ook nog met comfortabele touringcars ! Mij maakt dat niet en kiest er weleens voor om “zo’n sluip-door-kruip-door” busrit te maken. Bekijk het positief want het doel is toch om een beter en modernere beveiliging voor de trein te instaleren waar we allemaal jarenlang profijt van hebben !
Prettig weekend treinreiziger sympathisanten !
Het is onbegrijpelijk dat die Maasveertjes met zulke snelheden blijven varen. Gezien de energieverspilling die dit met zich meebrengt zou het wel flink wat minder mogen. Electrisch is ook energieverslindend.
Of er nu gewoon mee stoppen. Het avontuur is er wel vanaf en met een wielvoertuig ben je sneller op loaktie.
NB het was ook nwel ontluisterend dat men voor de waddenzee-snelboten brandstofsubsidie wil hebben. Ga gewoon langzamer varen. Vliegtuigen vliegen ook zo langzaam mogelijk.
Je kunt wel minachtend doen jegens mensen die met hun telefoon de tijd verdrijven in plaats van van het landschap te genieten, maar misschien moet je eens je best doen je in die mensen te verplaatsen. Als je voor de vierhonderdste keer hetzelfde traject aflegt, heb je het allemaal wel een keertje gezien. Die mensen vinden het waarschijnlijk doodvervelend om in die trein te zitten. Het is toch niet zo moeilijk voor te stellen dat zij het anders beleven dan Frans Eekhout voor wie het allemaal een groot avontuur is?
Ik zie overigens ook niet zo’n overdreven groot verschil met de mensen die op zaterdag in de trein zitten en allerlei onhandige katernen van de volkskrant uitwisselen. Die zien ook geen hol van de omgeving, maar dat zal dan plotseling wel als een hogere vorm van vermaak gelden.
Hoe gaat de NS het doen met het Schiphol personeel die om 6.00 moeten beginnen zoals ik ???
Hoe gaan ze dit oplossen
Laten ze de 1e bussen van statio Lelystad om 4.30 al rijden
De NS moet begrijpen dat werkgevers hier niet blij van worden dat hun personeel 4 maanden te laat gaan komen
Dus NS hoe gaan jullie dit oplossen
Er wordt vast een mouw aan gepast. Ht is nog vijf jaar.
Hadden ze niet kunnen kiezen voor Sneek-Stavoren ipv Leeuwarden-Harlingen? Ivm de waddenboten vind ik het echt een slechte keuze voor een traject. Tussen Sneek en Stavoren wordt er toch veelal lucht vervoerd, dat had beter gepast!
Ik zou zeggen: deel je wijsheid met Prorail.
Volgens geruchten lezen Prorail en NS hier alles en nauwgezet mee.
Hoe heeft men dit in België gedaan? Daar is ongemerkt bijna het hele net van ERTMS voorzien.
Hoe exact weet ik niet maar het ging in ieder geval niet gepaard met maandenlange sluitingen van bepaalde lijnen.
Er wordt een rookgordijn opgetrokken. ERTMS in dienst brengen (nadat de voorbereidingen in gewone buitendienststellingen in nachten en een enkel weekend zijn getroffen) is voor de techniek een kwestie van een weekend, moisschien een dag meer. Er wordt nu gedaan alsof ERTMS een Nieuw Technisch Wonder is waar maanden poefgereden moet worden om het in orde te krijgen. Onzin, zoals indienststellingen van ERTMS in Europa wel bewijzen. Het gaat hier om NS en Arriva die ongestoorad door zoiets lastigs als een dienstregeling en reizigers overdag op de betreffende lijnen willen spelen. Bij een afdoende voorbereiding van het personeel volkomen overbodig. Zeker omdat de Hanzelijn ook nu al op EERTMS bereden kan worden… En mocht men werkelijk in doodsangst verkeren of het allemaal wel goed gaat na de technische indienststelling, dan zou men altijd nog een alternatieve dienstregeling achter de hand kunnen houden. Maar een kwartaal een lijn niet-berijden voor zoiets: het grenst aan schandalig.