Meer dan de helft van de reizigers NS terug in de trein
09 jul 2021 8:46
Meer dan de helft van de reizigers van de NS is terug in de trein. Door de coronapandemie nam het aantal mensen dat de trein nam in Nederland sterk af. Maar sinds de versoepeling van het reisadvies in mei is er weer een gestage stijging in het aantal reizigers waarneembaar.
Vooral meer dagjesmensen
Toch lag het aantal mensen dat de trein nam vorige week nog altijd op slechts 53 procent van het aantal NS-reizigers in dezelfde week twee jaar geleden. Vooral in het weekend komt het aantal reizigers het dichtst bij het oude niveau. Dan zit driekwart van het aantal NS-reizigers uit 2019 weer in de trein.
Door de versoepeling van de regels met betrekking tot thuiswerken neemt doordeweeks ook het aantal forenzen wel weer iets toe. Maar dan zijn het volgens de NS toch nog vooral scholieren, studenten en uitjesmensen die in de trein zitten. Dat komt ook doordat de vakantieperiode eraan komt. Onder andere met goedkope treinkaartjes probeert het spoorbedrijf de reizigers in de daluren weer terug te winnen. Zo kunnen reizigers in de zomervakantie voor € 17,50 een Dal Dagretour kopen.
Meer abonnementen
NS vertelde eerder al dat voor het eerst sinds de start van de coronacrisis het aantal abonnementen weer toeneemt. Al hebben veel mensen met NS Flex hun abonnement nog wel gepauzeerd. Maar ook dat aantal neemt langzaam iets af. Omdat de NS de komende tijd nog weer meer reizigers verwacht, is de dienstregeling de afgelopen weken bijna volledig teruggebracht tot het niveau van voor de coronacrisis. Alleen de extra forenzentreinen rijden nog niet overal.
Ook weer nachttreinen
Sinds maandag rijden ook alle nachttreinen weer. Het gaat daarbij om de uitgaanstreinen op de trajecten Amsterdam-Haarlem, Utrecht-Amersfoort, Nijmegen-Utrecht en Rotterdam-Eindhoven-Utrecht. De reguliere nachttreinen in de Randstad zijn de afgelopen periode gewoon door blijven rijden.
In absolute aantallen was het afgelopen vrijdag in de trein veruit de drukste dag van afgelopen week. De NS vervoerde toen 612.000 reizigers. Twee jaar geleden was dat op dezelfde vrijdag overigens nog ruim een miljoen.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
Het zijn dus vooral de pretreizigers die weer in de trein zitten. Verstandige reizigers en forenzen blijven grotendeels weg. Want die weten heel goed dat de trein een groot besmettingsbron is. Immers, de trein is de enige omgeving waar nog steeds de mondkapjesplicht is.
Niet zonder reden weten we nu sinds de discotheken weer open zijn geweest.
Trein een grote besmettingsbron? Er zijn daar geen feiten en cijfers van. Evenementen, uitgaansleven zijn superspreaders.
Van reizen met trein zijn weinig ziek geworden. Dus maar wat roepen met géén inhoud is simpel. Wél was NS te verwijten dat ze regelmatig te korte treinstellen hebben ingezet.
Wij weten toch allemaal, dat die mondkap niet werkt. Als je met de trein gaat of in een discotheek, dan kun je met van alle soorten virussen besmet raken. Daar helpt een mondkap echt niet tegen, maar een gezond immuunsysteem , wat de meeste mensen hebben, dat blijft door die confrontatie met virussen goed actief , waardoor je steeds meer weerstand opbouwt, zodat je zelfs die “levensgevaarlijke” Delta of welke andere dan ook ,aan kan!!
Jaap van Dissel gaf vorig jaar al aan dat gewone mondkapjes niet voor 100% beschermt. Daar heb je medische mondkapjes met keurmerk voor nodig.
Gewone mondkapjes helpen wél. Maar niet optimaal. Maar het kabinet heeft besloten de mondkapjes te verplichten in OV/trein zodat er in ieder geval bescherming is. En treinreizigers hebben zelf ook verantwoordelijkheid zoals afstand houden. Al is dat in een trein natuurlijk niet altijd mogelijk.
Dat is grote onzin. Al eens gekeken waarom een stad als Hong Kong nog geen 250 doden heeft tijdens de *HELE* corona crisis? Ik ga niet zeggen dat t door dragen van mondkapjes komt, maar de Nederlandse uit-de-klei-getrokken-ik-weet-toch-beter-eigenwijsheid helpt *ZEKER* niet mee aan de afname van COVID-19 in Nederland. Mondkapjes helpt. Maar het staat je vrij om te geloven wat je wilt — Nederland is een vrij land.
Dat is grote onzin. Al eens gekeken waarom een stad als Hong Kong nog geen 250 doden heeft tijdens de *HELE* corona crisis? Ik ga niet zeggen dat t door dragen van mondkapjes komt, maar de Nederlandse uit-de-klei-getrokken-ik-weet-toch-beter-eigenwijsheid helpt *ZEKER* niet mee aan de afname van COVID-19 in Nederland. Mondkapjes helpt. Maar het staat je vrij om te geloven wat je wilt — Nederland is een vrij land.
Een besmettingsbron? Of bedoelt u de vliegtuigen?
Zelf ben ik sinds enige weken ook weer treinforens en het voldoet me goed. En met mijn twee vaccins achter de rug en de mondkapjesplicht in het OV voel ik me veilig.
Volgens mij blijkt de besmettingsbron niet het OV te zijn, maar het massaal opeengepakt bijeenkomen van niet-gevaccineerden.
De Nederlandse Olympische sporters zetten mij aan het denken. Zij waren alleen gevaccineerd en wisten dat er veel op het spel stond. Vier jaar trainen en voorbereiden gooi je niet zo maar weg met een beetje onvoorzichtigheid.
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5243980/olympisch-teamnl-besmet-corona-vliegtuig-luchthaven-kleine-kans
Ondanks mondkapjes, Hepa filters, vaccinatie en veelvuldig testen zijn de sporters besmet geraakt op een KLM lijnvlucht. In het Nederlandse OV zijn de omstandigheden voor het virus veel gunstiger maar het OV is natuurlijk “volkomen veilig”
Er zit nog wel een adder onder het gras. Het zijn vooral de sprinters die vaak weer goed vol zitten en niet de intercity’s. Sprinter reizigers maken gemiddeld echter maar weinig kilometers.
NS geeft om die reden ook geen cijfers over het aantal reizigerskilometers.
goedkoop?
Vergelijk dat nog maar weer eens met oostliggend Niedersachsen in Duitsland: tageskarte=Landesticket geldt in hun sommerferien de hele dag, elke dag, kost 23 eur/1p. of 28 of 29 voor 2 en je mag er ook nog eens met alle regio+stadsbussen en trams mee, incl Bremen en hamburg. Gebied is vrijwel even groot als NL, al is toegegeven de dienst een heel stuk minder.
Of deelstaat NRW: niks avondspitsbeperking, wel alle OV en dat is daar bijna vergelijkbaar met NL- 31 eur/1p. of iets van 37/38 voor 2.
Als je je nog snel abonneert kan je nog van 1/8 tot 17/8 in de hele deelstaat met zelfs het allergoedkoopste ABO rondreizen-en in het VRR kan je dat met 20 eur straftoeslag desnoods na 1 mnd weer stopzetten-anders loopt het 1 jaar door.
In Duitsland wordt het regionale spoor zwaar gesubsidieerd.
Dat zou hier ook goed kunnen. Als het dáár kan en ze dat belangrijk vinden waarom hier dan niet?
In NL wordt het spoor ook zwaar gesubsidieerd, met name de infra. Dus wat is uw punt precies?
Nu dit is maar voor even want Hugo zit te wachten tot daar ook de besmettingen komen
Hugo (de Jong) zit te wachten totdat daar ook besmetting komt? Merkwaardige insinuatie.
Blijkbaar is dit gebaseerd op afkeer.
Losse tickets en zeker voor het Fernverkehr zijn, op Sparprein-tickets die ruim van tevoren geboekt zijn na, juist weer idioot duur.
Fernverkehr wordt ook niet gesubsidieerd.
Generaliseren is één als men het heeft over “pretreizigers”, vaak zijn het mensen die soms geen alternatief hebben en aangewezen zijn op het openbaar vervoer en dus ook de trein. Winkelen en communiceren wordt nu veel via het internet gedaan, maar niet alles is op het internet te vinden en te doen. Soms moet men gewoon fysiek erop uit om zaken te kunnen regelen of letterlijk ook in mentaal opzicht om dingen te ervaren. De beslotenheid van het huis heeft ook zo zijn beperkingen, de meeste mensen zijn sociale wezens en is persoonlijk contact – met inachtneming van de bijbehorende veiligheidsmaatregelen – net zo belangrijk als gezond eten en drinken. Ik ken een winkel waar ik al dik twintig jaar kom, maar niet alles op het net kan vinden totdat ik er zelf naar toe ga en pas het volledig assortiment tegenkom die mijn wensen kunnen vervullen al betekent dat dat ik menige honderd kilometer en uurtje in de trein en bus moet zitten. Opvallend is terecht opgemerkt door Otto dat het met de drukte in menige intercity relatief meevalt t.o.v. een sprinter. Door een goede planning hoeft men niet noodzakelijkerwijs steeds thuis te blijven zitten en in de rustiger uren kan men vaak nog acceptabel reizen zijn mijn recente reiservaringen. Mede dankzij Hildebrand’s dagretour tip kon ik het land ingaan en hernieuwd kennis maken met de vele mogelijkheden die Nederland te bieden heeft, want eigen auto en dergelijke heb ik niet. Als we rekening met elkaar houden, mondkapjes in het OV gebruiken en indien wenselijk geheel op vrijwillige basis ook in drukke (binnen)steden anticiperen, dan is het aannemelijk dat menigeen, niet massaal maar gespreid met bus, tram, metro en trein reizen en er een leuke, zinvolle dag beleven en ook hernieuwd de persoonlijke contacten aanhalen die men via de sociale media node gemist heeft, mits men de corona maatregelen niet negeert en daar ook rekening mee gaat houden… Reizen met het openbaar vervoer i.h.b. de trein kan, maar met beleid !
Goed te horen dat de reiziger terugkomt, nu de treinstellen nog…
In ieder geval zijn de huidige hoeveelheid treinstellen berekend op de oude niveau van 2019. En de SNG stroomt gefaseerd in. En de SGM en de DD-AR zijn niet geheel afgevoerd.
Nee, want DDZ is nog steeds niet inzetbaar.
In aanvulling op het bovenstaande geldt dat men flink geld kan besparen door gebruik te maken van Hildebrand’s retour treintip en zelfs op een zaterdag nog rustig in de trein kan reizen zonder dat het afbreuk hoeft te doen aan het reisplezier.Twee maal eerste klas en 1 keer tweede klas leverde mij – met de tip – recent een besparing op van Euro 169,90 1e en 2e klas VOL tarief en 1e en 2e klas Euro 76,16 indien ik met 40 % korting had gereisd.
Als men als dalvoordeelkaart houder dan ook nog gebruik maakt van de NS voordeelcoupons die bij het digitale SPOOR magazine te printen zijn, levert dat nog meer geld op en maakt reizen zelfs op een zaterdag nog extra plezierig !
Opvallend is dat Utrecht Centraal – en dat geldt ook voor enkele tussengelegen stations – op 10 juli ’21 nog relatief rustig is, ik en mijn broer die ook met keuzedagen reist op een bankje in Centraal van een speciaal frietmenu konden genieten en toezien hoe rustig het op de perrons en treinen was. Dankzij de frequente IC naar Heerlen/Maastricht hadden wij zelfs voor driekwart van de tijd overdag een benedenverdieping van de VIRM geheel voor ons zelf met zéér veeeeeeel beenruimte. Voordeelkaart houders genieten óók van goedkoop parkeren toen mijn broer zijn auto voor amper Euro 4,- een dag lang de auto kon parkeren op een NS parkeerplaats.
Moraal van deze persoonlijke reiservaringen zijn, dat men, mits men zich aan de regels houdt en de mondkapje ook tijdens een beursbezoek gebruikt en rekenschap met anderen geeft, een treinreis en aansluitend OV haalbaar is. Zorg voor een goede reisvoorbereiding en probeer spitstijden of drukke treinen te vermijden. Ik heb de afgelopen drie weken ervan genoten, nu even nagenieten en wie weet straks bij gezond en welzijn weer het OV in en genieten van een ontspannen treinreis, nu de reist van Nederland nog…
En nu dit. Touwtrekken om een geheim rapport in de UK. Is het OV toch niet zo onschuldig? Dat het rapport geheim blijft doet het ergste vermoeden.
https://www.theguardian.com/uk-news/2021/jul/17/train-operators-face-calls-to-publish-research-on-covid-risks
@Hanzeboog2012 Trein een grote besmettingsbron? Er zijn daar geen feiten en cijfers van.
Ja, die feiten blijken er dus wel te zijn, maar ze zijn geheim.
Er is hier een geluk. Als je de ziekte hebt gehad of als je de juiste aantal bezoekjes aan de prikstraat hebt gebracht ben je immuun. Je kunt wel drager zijn van Corona, maar zelf niet of nauwelijks ziek worden. Beide groepen immune personen groeien nu snel, dus de trein / OV kan je zo langzamerhand veilig noemen.
Verder staat het ook een ieder vrij om ipv de onvoldoende werkende eenvoudige mondkapjes FFP2/KN95 exemplaren te gebruiken, die in elk geval een stuk beter zijn.
Wel denk ik dat het goed is om net als in België overal CO2 meters neer te hangen en wat we dan hier beter kunnen doen is ook in het OV en de treindeuren van nieuwe treinen kunnen ook geprogrammeerd worden om op iedere station open te gaan waardoor er geventileerd wordt. Vorig jaar deed men dit bij de Flirts van Keolis opdat men de knoppen niet aan hoeft te raken.
Verder lijken me dat deze getallen er idd niet zijn, want bij Bron en Contact onderzoek (Jan 2021) vragen ze niet of je een aantal dagen voor je eerste ziektedag met het OV bent mee geweest en anders is het ook nog moeilijk te linken.