fbpx
Foto: ProRail / Stefan Verkerk

Meer werkzaamheden maar minder hinder voor treinreizigers

30 jun 2017 9:50

De komende jaren wordt de hinder die treinreizigers ondervinden van werkzaamheden aan het spoor minder. Dat schrijft staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) vandaag aan de Tweede Kamer. Eerder maakte NS-topman Rogier van Boxtel wel bekend dat er volgend jaar op meer plekken gewerkt gaat worden aan het spoor.

Inmiddels hebben NS, ProRail en andere vervoerders met de staatssecretaris gepraat en zijn er nieuwe afspraken gemaakt waardoor de hinder voor treinreizigers bij werkzaamheden af zal nemen. Nog niet per direct, maar per 2019. Dat komt door innovaties en aanpassingen aan de veiligheidsregels. Reizigersorganisaties klaagden al langer dat de veiligheidsregels te ver waren doorgeschoten. Ze vonden daar ProRail-topman Pier Eringa aan hun zijde. Door de aangepaste regels is het niet altijd nodig om beide sporen bij werkzaamheden uit dienst te nemen.

Ook zullen de werkzaamheden voortaan langer vooruit gepland worden: vijf tot tien jaar. Nu is dat nog drie jaar. Dat blijkt uit afspraken die staatssecretaris Dijksma met alle betrokken partijen heeft gemaakt. Op beheer en onderhoud van het spoor dreigt ProRail de komende jaren een tekort van 475 miljoen euro te krijgen. Hoe groot de besparingen door de nieuwe manier van werken worden, is nog niet bekend. Wel levert een andere manier van spoorstaven slijpen vanaf 2019 al een besparing van 35 miljoen op. “Als we het echt heel goed doen denk ik dat we een heel eind komen om dat hele tekort te kunnen oplossen”, zei Dijksma vrijdag.

“Minder hinder, lagere kosten, maar nog altijd een goed en betrouwbaar spoor. Samen met alle betrokken partijen zijn we het nu eens over een nieuwe manier van werken aan het spoor,” aldus Dijksma. Reizigersorganisatie Rover is tevreden met het rapport. Wel vraagt de organisatie nog naar “een norm die grenzen stelt aan de hoeveelheid hinder die reizigers mogen ondervinden.”

(c) ANP / Treinreiziger.nl

5 gedachten aan “Meer werkzaamheden maar minder hinder voor treinreizigers”

  1. Wijnand schreef:

    Ze heeft zelf zeker nog nooit naast een spoor gewerkt waar treinen voorbij denderen.
    Hoop voor Dijksma dat ze geen ” naasten” heeft werken aan het spoor.

    1. Rian van der Borgt schreef:

      Er zijn manieren om ook dan veilig te werken maar in Nederland werd dat gewoon niet gedaan met als resultaat minder treinreizigers door werkzaamheden en meer autoverkeer. Dat levert meer verkeersongevallen op.

    2. Camille schreef:

      Langs een wegwerkzaamheid op de snelweg mag wel met 80km/u gepasseerd worden op een nabij gelegen rijstrook. Op het spoor mag dit niet, terwijl een trein niet spontaan uitwijkt van rijstrook. In dat opzichte kan ik me indenken dat men dit te ver doorgeschoten vindt. Ik denk dat een eventuele trajectversloming voor dat stukje beter werkt.

      Daarmee pak je in ieder geval minder reizigers door een compleet traject te laten uitvallen. Het wordt in ieder geval een stuk goedkoper voor vervoerders als er een baan minder open blijft. Het kan wel een stuk minder frequent zijn dat een trein rijdt.

  2. Johan schreef:

    “Ook zullen de werkzaamheden voortaan langer vooruit gepland worden: vijf tot tien jaar. Nu is dat nog drie jaar.”

    Zolang NS geen zin heeft om reizigers ruim op tijd te informeren over werkzaamheden, waardoor wellicht meer reizigers afspraken op een ander moment kunnen plannen dan tijdens werkzaamheden, schieten we daar ook niets mee op. Die weten nu dus 3 jaar van tevoren waar er gewerkt gaan worden en dan komen ze vaak pas in de laatste 10 dagen daarvan bij de reiziger aankakken. En dan presteren ze het soms ook nog om onvolledig te berichten en/of langs verschillende kanalen tegenstrijdige informatie te geven.

    1. dries molenaar schreef:

      Alle werkzaamheden aan het spoor worden ruim van te voren bekend gemaakt. Ook kort vooraf is er nog extra publiciteit. Dat je zoiets mist ligt gewoon aan jezelf.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.