Nieuws

MerwedeLingelijn en regio Dordrecht definitief naar Qbuzz

De concessie Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden gaat definitief naar Qbuzz. Eerder al was bekend dat Qbuzz de winnaar was van de aanbesteding. Nu is de periode waarin andere vervoerders bezwaar konden maken voorbij. De MerwedeLingelijn (Dordrecht – Geldermalsen) is onderdeel van de concessie. 

Toen vorige maand bekend werd dat Qbuzz won, wilde het bedrijf nog niet bekend maken wat er de komende jaren gaat veranderen. Nu wil het bedrijf wel in grote lijnen de veranderingen schetsen. Zo belooft Qbuzz snellere bussen die vaker rijden tussen Rotterdam en de Drechtsteden. Dat worden zogenoemde R-NET lijnen, een merknaam in de Randstad voor snelle frequente streekbussen. “De nieuwe RNET bussen worden ongeveer een kwartier sneller dan de huidige streekbussen. Bovendien gaan ze vier keer per uur rijden, terwijl de meeste bussen nu elk half uur rijden” zegt Qbuzz woordvoerder Martin Kruis. Volgens de vervoerder zullen de nieuwe bussen veel beenruimte hebben, en comfortabele stoelen met snel wifi. In Dordrecht gaan uitsluitend elektrische stadsbussen rijden.

Semi-touringcarbussen

Volgens Qbuzz gaan ook de inwoners van Gorinchem en Alblasserwaard erop vooruit. “Door de inzet van semi-touringcarbussen op de verbindingen naar Utrecht neemt het comfort flink toe. Bovendien hebben de nieuwe bussen een hogere maximumsnelheid van 100 km/u (nu 80 km/u), wat leidt tot een snellere reis. Nieuw is ook een rechtstreekse hoogwaardige snelbusverbinding vanuit de Alblasserwaard naar Rotterdam,” zegt de nieuwe vervoerder.

Treinen

Ook de treinen op de Merwedelingelijn gaan onder de vlag van R-NET rijden. Eerder maakte de provincie Zuid-Holland al bekend dat Qbuzz zelf de treinen zal laten rijden. “Van onderaanneming door bijvoorbeeld NS is geen sprake,” vertelde woordvoerder Martijn den Dekker namens de provincie destijds. Qbuzz zal gebruik maken van de huidige Arriva-treinstellen. De treinen krijgen in 2019 wel een opknapbeurt. Niet alleen het uiterlijk van de treinen wordt anders, maar de treinen krijgen ook wifi en USB-aansluitingen bij de stoelen. Bovendien krijgen ze nieuwe stoelen. Qbuzz wordt overigens straks de tweede vervoerder die treinen laat rijden onder de naam R-NET. NS doet dat in opdracht van de provincie Zuid-Holland nu al tussen Gouda en Alphen a/d Rijn.

23 miljoen

De concessie gaat eind dit jaar in en heeft een looptijd van acht jaar, met twee keer een optie tot verlenging. De eerste keer kan de concessie met twee jaar verlengd worden, daarna is het mogelijk om de concessie met nog eens vijf jaar te verlengen. Voor de concessie DAV stelt de provincie jaarlijks een exploitatiebudget beschikbaar van ruim 23 miljoen euro.

Qbuzz

Tot vorig jaar was Qbuzz een dochteronderneming van NS. Dat bedrijf heeft Qbuzz vorig jaar echter verkocht aan Busitalia, dat onderdeel is van de Italiaanse spoorwegen. Het is voor het eerst sinds de overname dat Qbuzz een concessie heeft gewonnen. Qbuzz heeft tot nu toe alleen busvervoer verzorgd.

This post was last modified on 22 februari 2018 13:59

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug