Met de trein naar België? Tot 75% korting (met treinbinding)
25 nov 2022 9:36
Ook NS International komt met een Black Friday aanbieding: tot 75% korting op de trein naar België. Zo is een enkeltje Amsterdam – Antwerpen nu al verkrijgbaar vanaf € 9,90. Of een treinreis Groningen – Antwerpen is op sommige momenten nu tijdelijk beschikbaar voor € 13. Belangrijke voorwaarden: tickets zijn treingebonden voor Intercity Brussel.
Specifieke trein
Het is voor het eerst dat NS treinkaartjes aanbiedt met de intercity naar België die gebonden zijn aan een specifieke trein. Tot nu toe waren acties naar onze zuiderburen altijd ongelimiteerd beschikbaar en niet gebonden aan een specifieke trein. Alleen de Thalys (en Eurostar) vormden daarop een uitzondering.
De goedkoopste treinkaartjes zijn beschikbaar vanaf Breda. Een enkeltje Breda – Antwerpen is te koop vanaf € 3,90. Dat is handig voor reizigers die in Nederland al een afgekocht reisrecht hebben. Breda – Brussel is verkrijgbaar vanaf € 6,50.
Goedkoper dan binnenlandse treinen
Door de actie is een treinreis naar Antwerpen of Brussel soms fors goedkoper dan een binnenlandse treinreis. De goedkope treinkaartjes naar België zijn alleen te koop van 25 t/m 28 november en voor de reisperiode 2 december t/m 28 februari. De korting is niet beschikbaar voor alle treinen, en alleen in de 2e klas. De 75% korting is gebaseerd op het volle tarief. De tickets zijn niet te wijzigen of te annuleren.
Alleen online te koop
De verkoop gaat uitsluitend via NSinternational.com (en online via de Belgische spoorwegen). Het actietarief is met name rond de weekenden heel beperkt beschikbaar.
Perfect
28-11 -22.van brussel irport
Naar schiphol irport.
NS experimenteert met treinbinding.
Straks wordt treinbinding en ver vooraf boeken de norm.
Ik weet niet of ik nou zo blij wordt van dit bericht.
Zogenaamde Sparpreis waarbij je tussen de €10 en €20 enkele reis (tussen de €20 en €30 voor de Eerste Klas enkele reis) naar Groningen of Maastricht kan reizen waarbij er een treinbinding geldt (tenzij een aansluiting verloren gaat of de vertraging meer dan 30 minuten bedraagt), vind ik een best goed idee. NS kan lege treinen vullen en de Nederlander lan goedkoop naar de andere kant van het land reizen.
Alleen zal de normale prijs daarna langzaam (maar beduidend harder dan de inflatie) omhoog gaan, zoals ook met de Duitse Flexpreis is gebeurd.
Het gaat om internationale treinkaartjes. Naar België is al het early bird kaartje.
Je hebt er weinig aan voor een weekendje weg. Naar België reizen zou net zo simpel moeten zijn als van Amsterdam naar Utrecht. Gewoon altijd dezelfde prijs, al dan niet met een kirtingsabonnement of afgekocht reisrecht. Maak ov reizen nu toch eindelijk echt simpel en aantrekkelijk……
Gewoon altijd dezelfde prijs is iets uit de oude doos. Commercieel heel dom omdat je dan een groot deel van de tijd met grotendeels lege treinen rijdt.
Nee hoor. Niks oude doos. Van Amsterdam naar Maastricht kost ook altijd hetzelfde zonder kortingsabonnementen. Waarom dat dan van Amsterdam naar Brussel anders zou moeten zijn, daar snap ik helemaal geen fluit van. Alleen omdat er een grens ligt halverwege??
Met lokale grensoverschrijdende treinen is het tarief ook hetzelfde. Hoef je ook niet te boeken. Als je nu heel ver reist is boeken logischer, maar Antwerpen en Brussel is notabene gewoon om de hoek.
Dit is een samenwerking tussen NS en de Belgische NMBS. Leuke actie. In de wintermaanden is het nu eenmaal vaak rustiger in de Beneluxtreinen tussen Amsterdam en Brussel.
Waar kan ik een enkeltje Amsterdam-Maastricht voor €9.90 vinden?
Vaak is het inderdaad rustig in de kerstvakantie. Vorig jaar was het een absolute hel met de Nederlandse “lockdown”
Maar dat is juist het punt. Het ov zou niet om commercie moeten gaan. Het zou een staatbedrijf moeten zijn dat puur quitte zou moeten spelen. De kosten voor onderhoud en verbetering gedekt, geen winst.
Het zou openbaar vervoer moeten zijn. Het idee van openbaar is dat het voor iedereen toegankelijk is, het is tegenwoordig verre van ontoegankelijk met de prijzen die er gevraagd worden.
NS speelt al jaren nauwelijks quitte, de laatste jaren is er zelfs fors meer verlies geleden dan er winst is gemaakt ondanks bakken coronasteun. Nog meer verlies betekent de komende jaren een faillissement, de overheid kan niet alles oeverloos subsidiëren.
Hoezo winst? Het spoor draait al jaren amper quitte, het busvervoer wordt voor bijna 60% gesubsidieerd.
De oude staatsbedrijven waren hopeloos inefficiënt. Er zijn zeker in buitenland voorbeelden van stations met stationschefs waar amper meer treinen stopten. Ook in Nederland hoefde een conducteur of machinist maar enkele ritten te doen, en dan telkens ruime pauzes er tussen. Verliezen deden er niet toe. Moedertje staat betaalde toch wel. Dan hebben we het over voor 2000. Door de dreiging van marktwerking is men gaan beseffen dat men meer op de kosten moet gaan letten. En dat is gebeurd.
De luchtvaart werkt overal met variabele prijzen en trekt veel meer reizigers dan de internationale trein die zich commercieel nog in 1950 waant.
Een trein is ook heel iets anders dan een vliegtuig…. Waarom moet een trein gelijkgeschakeld worden aan een vliegtuig? Een vliegtuig neemt men vanwege de snelheid en direct gemak niet zozeer vanwege de variabele prijs.
In Europa moet het wel veel beter met de internationale trein en ook meer rechtstreekse verbindingen zoals met het vliegtuig.
Maar dat zal nooit gebeuren want dan moet er echt heel veel geïnvesteerd worden.
Maar buiten europe is het vliegtuig het enigste optie kwa Snelheid/ prijs/ comfort vs de trein/auto/bus/boot
Voor langeafstandstreinen zoals de IC Brussel gaat de vergelijking met vliegverkeer wel enigszins op.
De vergelijking met de luchtvaart gaat mank.
Spoor:
– korte reisafstanden
– vaak reizen
– korte termijn planning
– weinig bagage
Luchtvaart
– lange reisafstanden
– weinig reizen
– lange termijn planning
– veel bagage
Het zijn twee totaal verschillende markten. Alleen het internationale treinverkeer komt in de richting van het luchtverkeer.
Je zou variabele prijzen zoals in de luchtvaart ook absurd vinden in het stads- en streekverkeer.
Hoe gaat het met het experiment met lagere tarieven in gemerkte treinen (buiten de spits of tegen de spitsrichting in)?
Het gaat hier ook om internationaal vervoer
Flixbus, de grootste concurrent op de lijn Amsterdam-Brussel werkt ook met variabele tarieven. Flixbus vervoert dit jaar een record aantal reizigers, meer dan 2019. Wat doet het spoor fout???
Flixbus heeft vrijwel alleenrecht op de grote stedenverbindingen in handen. Alleen studentagency zie ik rijden tussen Praag en Amsterdam. Vroeger was het beter met Eurolines, op sommige routes had je nog een Nederlandse chauffeur, een hostess aan boord en soms teevee. En dat voor prijzen van écht 8-16 Euro. Gouden glorie. De record passagiers zijn natuurlijk behaald door Eurolines, Ecolines, Megabus, Polskibus en Orangeways allemaal uit het vaarwater te werken. Ik ben er ongetwijfeld wel een paar vergeten.
De goedkope en snelle (2:45) rit Amsterdam-Brussel van Flixbus wordt gewoon door een Nederlandse onderaannemer uitgevoerd hoor. Nederlandse chauffeur, weinig vertraging. Ben blij dat die Britse cowboys van Megabus die altijd over de vluchtstrook reden om de file te ontwijken weg zijn.
Ik vind het een prima aanbieding. Ga voor € 37,60 samen met mijn vrouw een dagje naar Antwerpen.
€ 9,40 per enkele reis. Wat wil ik als pensionado nog meer!
Een prima actie. En een ruime periode waarin je kunt reizen. Ik heb alweer 2 reisjes geboekt.
Is dit wel echt ?
Ja, natuurlijk. Waarom niet? Waarom de twijfel?
@Realisme graag: jij stelt dus dat ondanks de coronasteun er verliezen worden gemaakt? Voor 2020 klopt dat, voor 2021 niet. NS heeft de afgelopen tien jaar 2x verlies gemaakt. De vooruitzichten voor de toekomst zijn somber. Maar je moet niet doen alsof NS al jaren verliesgevend is.
De winst in 2021 was alleen dankzij een boekwinst op de afhandeling van de Britse concessies waar de verkoop van de treinen meer opleverde dan eerder was geraamd. Operationeel was er helemaal geen winst.
Afhankelijk van waar je woont is dit alleen een handig meepakkertje als je naar Antwerpen of Brussel wilt of naar Brugge met een uur extra reistijd. De plaatsen waar het wat interessanter voor me begint te worden liggen te ver buiten bereik of er gaan amper treinen door de Ardennen. Spa en Dinant zijn prachtige plaatsen, maar overschrijden net de vier-uur grens enkele reis, als u in de noordelijke provincies woont dan is die reis nog langer. Ook spijtig eigenlijk dat je zo ver vooruit moet boeken, hoe weet je tegen die tijd dat het geen hondenweer is of treinen uitvallen door stakingen, onderhoud of andere problemen?
Artikel klopt niet, Antwerpen-Groningen is 10,40 euro. Brussel-Groningen is 13 euro. Ongeveer de helft van de normale Early Bird prijzen.
Aarlen-Groningen heb ik gezien voor 17 €. LUX is gratis erbij.
Bij de NMBS stond ergens dat er per rustige trein 50, per middel-trein 25 en per drukke trein 0 zulke tijdgebonden ticketjes worden geboden. Het schijnt ook niet perse enkel pas na 9.00 te zijn.
Wat nergens staat is hoe er wordt omgesprongen met de onvermijdelijke al snel komende reizigers uit verlate aanslutingen-DB heeft daar mooie regeling voor, NS zal wel weer opnw het wiel moeten uitvinden. En hoe er gaat worden omgesprongen met de ook onvermijdelijk al op de 1e dag aangetroffen reizigers die toch niet in de door hun geboekte trein zitten-vanwege welke reden dan ook: afwachten maar. Klachtenberg is al te voorspellen met weer veel NL gesreuw en geroep.
Naast de ozo groene eco FLIX is er ook BlaBla-van wat ooit door de FR SNCF staak-spoorwegen was opgezet. Zeer uitnodigende naam……
Van Aarlen naar de grens met Luxemburg is nog € 2,50 extra.
Graag ook Essen en Vise Belgie in bereikbaarheid met oa Weekend Vrij naast reeds Aken, Emmerich, Gronau, Leer ook meen ik.
Belgie kent mooie tarieven in land zelf en minder autoverkeer hierdoor (veel NL parkeren te Essen).
65+ dagretour 7,20 euro, een giller. Al heb je altijd knorrepotten die zeggen vorige jaar was het 6 euro.