“Met OV-chipkaart betaal je niet altijd het juiste bedrag”
13 feb 2019 15:35
Reizigers in het openbaar vervoer kunnen er niet blindelings vanuit gaan dat bij transacties met een OV-chipkaart het juiste bedrag in rekening wordt gebracht. Hierbij kunnen nog altijd fouten optreden, blijkt uit meldingen van reizigers. Dat meldt het OV loket, de onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer.
Actief informeren
In de nieuwste kwartaalrapportage vraagt het OV loket van vervoerders meer transparantie over fouten die gemaakt worden met de registratie van reisproducten, reisroutes en saldi. “Wordt een systeemfout gesignaleerd, dan mag van een vervoerder verwacht worden dat reizigers actief worden geïnformeerd en gecompenseerd”, aldus de ombudsman. “Van reizigers kan niet gevraagd worden dat ze online alle transacties zelf checken en aan de bel trekken als iets niet blijkt te kloppen.”
Fouten
Onder andere vanwege het gebruiksgemak scoort de OV-chipkaart hoog bij reizigers, zegt het OV loket. “Daarbij hoort een rotsvast vertrouwen in juiste ritregistratie.” Uit klachten die bij het OV loket worden ingediend, blijkt dat het om verschillende systeemfouten gaat. Zo wordt niet altijd het juiste reisproduct herkend, waardoor reizigers soms de korting of de mogelijkheid van vrij reizen die bij een abonnement horen mislopen. Ook maken reizigers melding van een verkeerde registratie van de reisroute (vertrekpunt, overstappunt, eindpunt), terwijl tijdstippen ook niet altijd blijken te kloppen. Hoe vaak dit allemaal gebeurt, is op grond van de ingediende klachten moeilijk te zeggen, aldus het OV loket.
Moeizame procedure
De klachten die bij de ombudsman worden ingediend, vormen vaak het topje van de ijsberg. Het aantal klanten dat online actief al zijn transacties in de gaten houdt, is betrekkelijk klein. En valt een reiziger op dat er iets blijkbaar niet klopt, dan krijgt hij meestal te horen dat via de website een verzoek tot terugbetaling kan worden ingediend. “Dat lijkt klantvriendelijk, maar dat is het niet”, aldus de OV-ombudsman. “De reiziger moet aantonen wat er mis is, moet een formulier invullen en dat om enkele tientallen centen terug te krijgen. Een individuele klacht wordt hiermee afgehandeld, maar het is zo niet zichtbaar of sprake is van een structureel probleem.”
wij reizen regelmatig met de trein en het valt ons op dat er geregeld andere ritprijzen gehanteerd worden
Als je reist met twee vervoerders, kost de heenreis en terugreis niet altijd even veel. Verder kan bij een abonnement de vertrektijd een rol spelen.
Klopt.Dit gebeurd mij dagelijks met bys en metro van de Ret.
Als je vraagt wat de reden is krijg je een vaag antwoord waar je niks mee kan.
Scheelt soms een euro per rit dus dat loopt aardig op.
Het is een ingewikkelde situatie om je geld terug te krijgen ,ze vragen je gegevens van je bankrekening en dan moet je nog een afschrift van je bankrekening toesturen wat je weer moet doorvragen bij je bank en als je in je gelijk wordt gesteld kun je 14 dagen op je geld wachten , conclusie het is een ramp !!!!!
Opvragen , sorry
Ik wil graag actieveren
Voorbeeld: op station Muiderpoort moet je soms om over te stappen uit- en daarna weer inchecken om je reis in een bepaalde richting te vervolgen. Idem kan het geval zijn op station Amsterdam Zuid (als je via de verkeerde trap het perron verlaat). Dan werd (laatste keer wel al een paar maanden geleden) de reis duurder. Geld terug gevraagd en gekregen, maar of die glitch eindelijk uit het systeem is gehaald,geen idee. Zou volgens NS niet moeten gebeuren als er minder dan een x aantal minuten zit tussen de in-en uitcheck, maar (is dus wel) gebeurd.
Dan weet NS niet precies hoe hun eigen product werkt. Als je binnen 35 minuten weer incheckt, blijf je weliswaar betalen voor dezelfde reis. Maar als je niet via de kortste route reist, kan de reis dan wel duurder worden. Omdat dan de kilometers worden berekend via Muiderpoort en anders via de kortste route.
Ik vind die ov kaart sws onzin vooral nu je dus 6 euro ipv 4 euro op kaart moet hebben voor je met de bus mee mag het is voor mensen die maar weekgeld hebben niet eens meer haalbaar want de meeste hebben dan bv bewint en die zeggen in veel gevallen geen geld voor laast ee kennis van me moest spevialist vu nou bewint vond het niey nodig terwijl ze daar juist de juiste behandeling hadden.is gwn een systeem dat 50% van inwoners niet echt tedoen is en dan willen ze autos mijde trein is bijna duurder dan auto bezine
Hermes (van Connexxion) heeft in zuidoost Brabant – voor zover ik weet als ENIGE busvervoerder – het onzalige “voorstel” om het instaptarief voor de bussen te verhogen naar 6 Euro. Reizigersoverleg Brabant – dat de belangen van ov – reizigers zou moeten behartigen – gaat daar nog eens overheen met het “advies” om het instaptarief te verhogen naar zelfs 8 Euro. Wat het provinciebestuur van Brabant als de verantwoordelijke
en “beslissingsbevoegde” ov – concessieverlener hiervan vindt is niet duidelijk.
Als geïnteresseerde, kritische ov – reiziger die ook nog eens na kan denken heb ik op mijn beurt ook een “voorstel” en een “advies” met de kanttekening dat ook ik vind, dat het openbaar vervoer nou niet bepaald uitblinkt door klantvriendelijkheid en gebruikersgemak.
En dan druk ik me nog voorzichtig uit!
Daar gaat ie!
– In plaats van een instaptarief een TEGOED op de (persoonlijke of anonieme) chipkaart, waardoor de ov – chipkaarthouder te allen tijde 100% eigenaar blijft van zijn/haar eigen geld.
Als u boodschappen gaat doen bij Albert Heyn of Aldi, betaalt u toch ook geen 25 Euro aan de ingang en krijgt u het verschil toch ook niet terug aan de uitgang.
Supermarktwerking versus marktwerking!
– De vervoerder schrijft het verschuldigde bedrag voor de ritprijs af na vervoer van A naar B.
– De ov – reiziger heeft de verplichting om te zorgen voor voldoende tegoed op de ov – chipkaart voor het begin van zijn/haar reis in relatie met de ritprijs.
– De ov – reiziger heeft deze verplichting ook als hij/zij gebruik maakt van de diensten van meer dan een vervoerder tijdens dezelfde reis, bijvoorbeeld Arriva en Hermes.
-De ov – reiziger is zelf wel in staat om te bepalen hoeveel geld er op zijn/haar ov – chipkaart moet staan om van A naar B te reizen met een vervoerder of van A via B naar C met twee vervoerders. (Een kwestie van ov9292 raadplegen, waar de ritprijs mét en zonder korting aangegeven wordt).
– Het is NIET aan vervoerders om dat te bepalen.
– Als er sprake is van een negatief saldo op de ov – chipkaart moet de ov – reiziger zijn/haar ov – chipkaart eerst opladen voordat er verder of opnieuw gereisd kan worden.
– Als er onverhoopt een negatief tegoed op de ov – chipkaart staat bij het in – c.q. uitchecken gaat er een geluidssignaal af, waardoor de ov – reiziger ten overstaan van de buschauffeur en alle mede – reizigers op zijn/haar fout gewezen wordt en met het schaamrood op de kaken zijn/haar ov chipkaart eerst moet gaan opladen.
– Bij een negatief saldo kan de ov – chipkaart – dat spreekt vanzelf – niet meer gebruikt worden.
– “Recidivisten” die er een potje van maken en meerdere malen met een negatief/te laag tegoed reizen, krijgen eerst een waarschuwing en daarna een boete.
– “Recidivisten” – en dan heb ik het over de vervoerders – die er een potje van maken en niks doen aan een “systeemfout” krijgen eerst een waarschuwing en daarna een boete.
– Ov – reizigers die hun ov – chipkaart vergeten zijn, kunnen betalen met hun pinpas of creditcard (met het risico dat ze dan geen gebruik kunnen maken van eventuele kortingsproducten die aan hun ov – chipkaart gekoppeld zijn). Bovendien kan bij sommige vervoerders met contant geld betaald worden.
– Ik ben geen techneut, maar volgens mij moet Trans Link Systems (TLS) als “exploitant” van de ov – chipkaart – en daarmee ook nog winst maakt – ongetwijfeld deze modaliteit zonder al te veel problemen kunnen introduceren.
Ik zie alleen maar voordelen en geen nadelen in dit systeem:
de individuele ov – reiziger met een ov – chipkaart (persoonlijk of anoniem) heeft structureel een tegoed dat aansluit bij zijn/haar reisgedrag;
de individuele ov – reiziger met een persoonlijke ov – chipkaart mag er met een gerust hart van uitgaan, dat rekening gehouden wordt met kortingsproducten – die gekoppeld zijn aan de ov – chipkaart – omdat dat nu ook al het geval is en bijvoorbeeld ook met het goedkopere overstaptarief binnen een tijdsbestek van 35 minuten omdat dat nu ook al het geval is;
– het lijkt er overigens op, dat het betalen met een ov – chipkaart voordeliger is dan het betalen via andere betaalmethodes – pinpas, creditcard, met contant geld – door het goedkopere overstaptarief en evt. aan de ov – chipkaart gekoppelde kortingsproducten;
– de vervoerder is verzekerd van de inkomsten die horen bij het afgelegde traject van A naar B door de individuele ov – reiziger, omdat het juiste bedrag van de ov – chipkaart afgeschreven wordt;
de vervoerder is ook verzekerd van de inkomsten die horen bij het afgelegde traject van A naar B als met een pinpas of met een creditcard of met contant geld betaald wordt. Ik ga er nogmaals van uit, dat “betalen” met een persoonlijke of anonieme ov – chipkaart per definitie goedkoper is, omdat voor een betaling via de pinpas of creditcard of met contant geld een EENHEIDSPRIJS geldt die hoger ligt dan de ov – chipkaart – betaling die trajectgebonden is;
– minder kans op fouten die leiden tot verzoeken om restitutie. Minder werk voor de ov – reiziger en minder werk voor de vervoerder;
– Trans Link Systems (TLS)kan volstaan met één (eenregelige) transactie, waarbij de ov – reiziger uiteraard wel in en uit moet blijven checken, zoals dat nu ook al het geval is. En dit maakt transactie – overzichten voor de ov – reiziger ook een stuk overzichtelijker;
– een notoire zwartrijder met een ov – chipkaart kan door Trans Link Systems (TLS) “gesignaleerd” worden, ook al stapt hij of zij de volgende dag met voldoende tegoed wéér in de bus, waarbij – wellicht – het niet – betaalde deel van de vorige reis “carrément” van de ov – chipkaart afgeschreven kan worden en/of de persoon in kwestie te maken krijgt met een waarschuwing of boete als sanctie;
– En ongeacht in welk ov – systeem dan ook zullen er altijd mensen in – en uitstappen zonder ov – chipkaart of zonder een geldig vervoerbewijs.
De reizigersconsumentenorganisaties kunnen aan de slag!
En het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) MOET aan de slag!
En de Vaste Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat van de Tweede Kamer kan c.q. moet ook aan de slag om te komen tot een centrale rol van de centrale overheid in het openbaar vervoer.
Ik wens alle ov – reizigers een goede reis!
Zit van lieshout zo’n verhaal nu ad hoc in te typen of komt dit uit een kladblok bestandje wat hij overal zit te troll-plaatsen.
@dries molenaar
Ook onder “Q&A over het nieuwe Helmondse busvervoer” op “de weblog van Helmond” kunt u een groot aantal reacties – waaronder die van mij – lezen over – u raadt het al – het Helmondse busvervoer van – u raadt het al – van Hermes van – maar dat wist u al – van Connexxion.
En wat is het verschil met de strippenkaart. Een kaart van 15 strippen terwijl je er maar 2 nodig hebt?
Structureel dezelfde rit , klein verschil in reistijden diverse ritkosten , prijsverschilt in centen 2 tot 3 centen per rit…stel je voor dit maanden lang…Reizen met Ret …ik dacht dat dat alleen bij de ns gewerkt met binnen bepaalde tijden inchecken een bepaalde prijs betalen…a
Sommige vervoerders rekenen op de heen- en terugreis niet hetzelfde, omdat de route net een fractie korter of langer is. Bijvoorbeeld de halte staat net iets verder.
Sorry, dit is toch zo dom. Van de vervoerders, TLS, etc.
Als ze zelfs de simpele basis van OV, dat een station/halte één op/uitstap/overstappunt is (voor zowel gebruikers, als de werknemers van de vervoerbedrijven) niet snappen !
Hoe blind kun je zijn????
En dat niemand in de organisatie, tot zelfs de directeur, de dienst werkuitvoering, de IT-ontwerpers, de consultants, of de financiele controlers aan toe, het blijkbaar niet corrigeert.
OV is een biotoop waar onkunde zich als vanzelf toe aangetrokken voelen. Erg veilig falen daar-o.
Een kind snapt dat dit soort domheden doorwerkt in alle systemen, denken en gedrag. Allerlei kronkels, ruis en gedoe veroorzaakt (nagenoeg elk artikel op treinreiziger.nl is er wel een illustratie van*)
Er komt niet voor niets al decennia geen innovatie van de grond, terwijl de potentie van OV zo groot is.
*) behalve de artikelen over de goedkope treinkaartjes. Dankzij Hildebrands, toewijding, engelengeduld en helderheid.
Niet enkel rit prijs verandert met de minuut, zoal het de NS uitkomt, maar zij weigeren je eerlijk te vertellen hoe dat komt en waar je automatisch opgeladen geld is gebleven. Zij schuiven de schuld naar de ovchipkaart daar zou het fout gaan en niet bij hen. Als je zegt ovchipkaart en NS is voor mij 1 dan lachen ze je uit en teageren nergens meer op. Je bent niks voor de NS maar helaas zijn we wel afhangkelijk van hen.
Het reizen met een OV-chipkaart is niet altijd goedkoper.
Had dat gemoeten? Vroeger waren sommigen ritten te geodkoop. Vooral de strippenkaart gaf veel mensen te veel reisafstand voor te weinig geld. Dat is geen recht geworden.
De reis Valkenburg – Maastricht en vice-versa, wisselt ook vaak van prijs !
Ik reis veel met ov en ik betaal voor dezelfde ritten normaal 1.08
Soms betaal ik 2.98 of 1.33.
Hoe krijg ik mijn teveel betaalde geld terug.
Ik neem aan – en u zegt dat zelf ook – dat het gaat over hetzelfde traject tussen halte A en halte B. Verschillen kunnen ontstaan door bijvoorbeeld met en zonder dalurenkorting, met en zonder leeftijdskorting en eventuele andere regelingen die gelden in uw stad/regio/provincie.
OV9292 geeft de exacte prijzen met/zonder korting.
Het lijkt me anders een goed idee dit na te vragen bij de klantenservice van de vervoerder.
Restitutie kan via een restitutie – formulier ook weer via de vervoerder. U moet wel de precieze datum, tijd, lijn aan kunnen geven (die u terug kunt vinden in uw transactie – overzicht dat “gelinkt” is aan uw ov – chipkaart). Veel succes!
Heel bedenkelijk die verschillend berekende tarieven op dezelfde routes v.v. Hier moet publicitaire actie ondernomen worden door consumentenorganisaties en reizigersbelangen clubs eendrachtig aan de bel getrokken worden. Zelf blijf ik beweren dat de vroegere lokettenverkoop veel betrouwbaarder en duidelijker waren. Kennelijk zijn O.V.chipkaarten of passen niet de gewenste oplossing. Jammer want in alle geval wel handiger, maar niet zonder misverstanden met alle techniek.
Reis vaak de ene dag heen, de vlgde terug. Dat zou €32 kosten..bij de heenreis staat er al €20 al €20 op (automatisch opladen..dan gaat er dus 2x €20 van mijn rekening af. Maar ook al vaak gehad dat er 3x €20 van mijn bankrekening af.
Ms toch hier €10 van maken..
Vorige jaar gebruik gemaakt van 1e klas (aanbieding laatste halfjaar 2018 voor €5 per keer..dan staat er ws net niet genoeg op de kaart en gaat er voor de 3e keer €20 af van mijn rekening
Dat geld blijft gewoon van u en staat op de kaart. Wat is het probleem?
Reis vaak de ene dag heen, de vlgde terug. Dat zou €32 kosten..bij de heenreis staat er al €20 al €20 op (automatisch opladen..dan gaat er dus 2x €20 van mijn rekening af. Maar ook al vaak gehad dat er 3x €20 van mijn bankrekening af.
Ms toch hier €10 van maken..
Vorige jaar gebruik gemaakt van 1e klas (aanbieding laatste halfjaar 2018 voor €5 per keer..dan staat er ws net niet genoeg op de kaart en gaat er voor de 3e keer €20 af van mijn rekening
3 x 20 – 32 = 28 extra op de OV-chip. Het is niet weg zoals u verklaart, tegen de feiten in.
Ik heb al te vaak dubbel betaald.
Zo ook onlangs in Utrecht. Ik moest terug naar huis op een keuze dag, maar dat pakte hij niet meer. Op de heenweg wel.
Een NS medewerker heeft het geprobeerd, maar hij gaf aan dat er weer 10 euro afgeboekt was. Ga dan niet naar het service kantoor, want daar wordt dan gezegd; “Ik kan U niet helpen. U moet bij de klantenservice zijn” Wat is een balie medewerker dan? Via de telefoon was ik per keer 2/3 euro belkosten Kwijt en dan wordt er nog keihard gezegd; “U kunt het beter via de site doen” Kortom ik heb de teveel betaalde ritten niet terug gehad.(85 j.)
Controle tips.
1) Controleer je reis middels een print reishistorie bij een eventueel aanwezige NS of OV loket, zowel voor persoonlijke- als anonieme kaarten en reclameer indien gewenst.
2) Of via OV reishistorie met wachtwoord en gebruikersnaam.
Vaak kan men hier eventuele fouten of onjuistheden ook van de vervoerder ontdekken en laten herstellen.Er worden in Nederland gemiddeld 40 miljoen OV chipkaart transacties per week verricht en zijn fouten en storingen niet uitgesloten. Reden waarom men in bijvoorbeeld Duitsland na onderzoek (voorlopig) geen landelijke OV chipkaart variant wilt introduceren.
Wie een enkele keer met het OV op reis gaat kan eventueel gebruik maken van de talrijke één of meerdaagse (dal) dagkaarten, de tarieven en condities verschillen ook alweer per vervoerder. Opvallend is dat minimale prijsverhogingen per rit vaak – structureel – ongemerkt worden doorgevoerd. Bij de strippenkaart was een prijsverhoging per kaart vaak duidelijker op de kaart zichtbaar. Men moet dus regelmatig controleren en alert zijn, zelfs reisplanners geven niet altijd de juiste informatie. Diversiteit is groot zelfs bij de incheckpalen in de bus en de af te lezen info, met of zonder hoorbare piepjes. Reizen met een OV chipkaart had tot vereenvoudiging met het OV moeten leiden, het tegendeel is waar en nu begint men zelfs alweer over de opvolger van de OV kaart, terwijl de problemen met de huidige nog niet zijn opgelost. Maar het vervelende is dat men niet eenmalig kan in- en uitchecken, ongeacht of men van vervoerder of vervoersmodaliteit wisselt, dat was de meest ondoordachte beslissing die men toen had gemaakt bij de introductie van de OV chipkaart!
Ik vind eigenlijk een overstap van 35 minuten te weinig omdat er nog steeds bus lijnen zijn die maar eenmaal per uur rijden, zodat je daardoor weer het hogere instap tarief moet betalen.
Bij de invoering van de verplichte ov-chipkaart in de regio Utrecht eind 2011 ontdekte ik iets merkwaardigs: om vanaf Utrecht Centraal op mijn werkadres te komen kon ik kiezen uit vier buslijnen en elke lijn had zijn eigen tarief. Tussen het hoogste en het laagste bedrag zat een onverklaarbaar verschil van 5 cent op een gemiddelde enkele-reisprijsvan 1 euro 10. Het waren lijnen van dezelfde maatschappij (toen nog Connexxion), route en uitstaphalte waren exact gelijk en de haltes op het oude streekbusstation (aan de centrumkant van het centraal station) lagen pal naast elkaar, dus de afgelegde afstand was even groot. Omdat het om een relatief gering bedrag ging (en mijn werkgever alle reiskosten betaalde) ben ik er nooit achteraan gegaan, maar vreemd is het wel.
> kiezen uit vier buslijnen en elke lijn had zijn eigen tarief.
Dat komt waarschijnlijk omdat bij bussen de lengte van de ROUTE van die bus wordt berekend en niet enkel de afstand van instap- tot uitstappunt. Dus een bus die langs een langere route naar dezelfde halte gaat is ook duurder dan een die de kortere route neemt.
Zou mij niet verbazen als die bodemwroeters bij de AIVD achter die OV-chipkaart zitten. Zo weten ze altijd wie waar geweest is en kunnen ze de burger intussen tientallen miljoenen per jaar afhandig maken door ons met moeilijk gedoe te ontmoedigen om teveel betaald geld terug te krijgen. Dat is waarschijnlijk ook waarom die kaarten iedere 5 jaar ongeldig worden verklaard. Ze heb ik zelf ook al 25 Euro gedoneerd aan die passief agressieve parasieten. Kunnen ze dat weer gebruiken voor hun ‘black budget’ projectjes. Stik er maar in pannekoeken 😉