fbpx

Minder treinen in deel Randstad door personeelsgebrek bij NS

04 jun 2022 10:00

Op diverse plaatsen in de Randstad rijden zaterdag weer minder treinen door personeelsgebrek bij de NS. Volgens de laatste stand van zaken is dat het geval op de trajecten Amsterdam-Alkmaar, Amsterdam-Utrecht en Utrecht-Den Haag. Als gemiddelde extra reistijd meldt de reisplanner van de NS een kwartier.

Treinsimulator

Bij de spoorwegen staan ongeveer 1100 vacatures open. Het spoorwegbedrijf komt niet alleen machinisten en conducteurs tekort, maar ook IT’ers, monteurs, medewerkers voor veiligheid en service en winkelpersoneel op de stations. Om mensen te enthousiasmeren voor werk bij de NS, staat de komende weken telkens op een ander station een treinsimulator. Daarin kunnen mensen onder meer ervaren hoe het is om de nieuwste intercitytreinen te besturen. De simulator stond vrijdag op Utrecht Centraal. Volgende week vrijdag is Arnhem aan de beurt, daarna Alkmaar, Deventer, Rotterdam en Eindhoven.

Foto: NS

Vanaf 13 juni structureel minder treinen

Onlangs maakte NS bekend vanaf 13 juni op het traject Arnhem – Schiphol – Rotterdam structureel treinen te zullen schrappen. De tienminutentrein wordt hier teruggedraaid.

Dit jaar zijn inmiddels 220 mensen begonnen aan de opleiding tot machinist of hoofdconducteur, maar er zijn meer dan 500 opleidingsplekken beschikbaar. NS betaalt de opleiding en meteen vanaf de start ontvangen deelnemers salaris. De opleiding tot machinist duurt één jaar en de opleiding tot conducteur vijf maanden. Beide worden onder andere aangeboden in het opleidingscentrum in Amersfoort.

Ook na de zomer

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) maakte onlangs aan de Tweede Kamer duidelijk dat de tekorten mogelijk langere tijd zullen aanhouden, ook na de zomer. Dat vond ze “uiteraard geen aantrekkelijk perspectief voor de reiziger, noch voor het personeel van de NS”. Ze wees er echter op dat veel sectoren moeite hebben om genoeg personeel te vinden.

(c) ANP / Treinreiziger.nl. (Dit artikel is zaterdag per abuis op een verkeerde plek gepubliceerd.)

0 0 stemmen
Artikel waardering
19 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardstaart
2 jaren geleden

Ik denk dat de problemen met het het spoor en OV wat groter zijn dan alleen het personeel tekort. Kijk ook naar het mislukken van de aanbesteding van de verbetering van de Maaslijn dat wegens staalschaarste en onzekere prijzen zijn mislukt. Ook de stevige inflatie en de na-ijlende effecten van de Corona (maatregelen) gaan het spoor/OV ook stevig parten spelen. Het werven van personeel gaat beter als de salarissen van het personeel hoger worden, maar aan de andere kant wil je het OV toegankelijk en zo betaalbaar mogelijk houden, ook ivm klimaat en daar zal een flinke spanning ontstaan. En ook de staaltekorten gaan flink parten spelen voor het onderhoud en de prijzen flink opdrijven. Ik denk dat de politiek alles aan zal moeten doen om te voorkomen dat het OV functioneert, betrouwbaar en betaalbaar blijft. Nee geen €9,- abo’s maar wellicht komend jaar het OV in het lage BTW tarief.

Arjan Krabbenbos
2 jaren geleden

Personeelsgebrek komt helaas niet alleen bij NS voor, dat zie je ook de laatste tijd bij Schiphol Airport. Vervelend voor iedereen, gelukkig staan er nog geen ellenlange wachtrijen met Efteling-bordjes op de NS of bij andere trein, metro en busstations. Wees blij dat we ondanks dit probleem nog frequent rijdende treinen hebben, zeker ten aanzien van onze buurlanden. We moeten roeien met de riemen die we hebben, voor iedereen even lastig helaas. Ga gewoon wat eerder weg of als je wat later bent hoeft dat vaak ook geen probleem te zijn. Neem je telefoon mee en bel even op als je onderweg onder welke omstandigheid later of anders wat vroeger dan normaal bent. Laten we hopen dat het tekort aan personeel en materieelinzet gauw zal oplossen, alleen dat kost wat tijd en wat onzekerheid! maar onthoud: Je bent nooit de enige en laatste die hier mee te maken krijgt! Als alles weer beter wordt is dat fijn voor iedereen, dus niet alleen voor klagende mensen die balen dat er minder treinen kunnen rijden dan ze gewend waren! Niemand wil ziek zijn of worden dus beterschap allen die met het OV willen reizen de komende periode!

lezer
2 jaren geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

@Arjan Krabbenbos: de frequenties zijn hoog maar het is toch wel jammer dat men kennelijk in de grote concurrentiestrijd met de auto de handdoek zo makkelijk in de ring werpt. Ook gezien de vele miljoenen (hopelijk geen miljarden) die (in tegenstelling tot België) geïnvesteerd zijn om 10-minuten treinen mogelijk te maken.

Wilhelm
2 jaren geleden

En behalve de NS hebben ook andere ov-maatschappijen zoals ARRIVA daar mee te maken. Bij ARRIVA heeft het voor een deel te maken met ziekte, maar ook met het feit dat hun personeel overstapt naar de NS, die een respectabelere CAO voor hun medewerkers hebben.

Ron Swart
2 jaren geleden

Op 24 mei is in de trein van Amsterdam Centraal naar Den Helder een 19-jarig meisje aangerand. De (hoofd)conducteur heeft zich 40 minuten niet laten zien en daardoor heeft dit – uiteraard – kunnen gebeuren. Hij/zij had het blijkbaar te druk met appen in een eersteklascoupé of niet-gebruikte machinistencabine.
Als NS enig respect heeft voor het slachtoffer wordt deze schertsfiguur met pek en veren op staande voet ontslagen.
Of valt dit onder de noemer personeelsgebrek?

Sander
2 jaren geleden
Antwoord aan  Ron Swart

40 minuten is toch niks. Ik reis regelmatig met de directe trein tussen Groningen en Rotterdam, en meestal zie je de conducteur maar één keer, maar vaak ook helemaal niet.

Werf_en_verderf
2 jaren geleden

Zolang je mensen niet fatsoenlijk kan behandelen en je geen personeel kan vasthouden, dan is werven van personeel, dweilen met de kraan open.
Elk jaar van baan wisselen is zo normaal…. je raakt er aan gewend. Nee: BV NL gaat geen mensen kunnen vinden: dan maar 1x per uur een trein en wel 20 baans snelwegen. Heel goed voor het klimaat ook.

Joost2
2 jaren geleden

Het zou zomaar kunnen dat personeelstekort één van de grootste problemen van de 21e eeuw wordt. In 2005 was 61% van de bevolking in de leeftijd tussen 21 en 65 jaar. Nu is dat al gezakt tot net onder de 59%. In 2040 is het minder dan 54%. Dat is dus een probleem waar ook NS mee te maken heeft.

Louis Bohte
2 jaren geleden
Antwoord aan  Joost2

En dan vooral geen (klimaat)vluchtelingen toelaten, want die pakken onze banen af.

Ron Swart
2 jaren geleden
Antwoord aan  Louis Bohte

De duistere krachten achter de schermen zijn sinds jaar en dag bezig met een omvolkingsoperatie in Europa on de noemer van het Van Coudenhove-Kalergiplan.
De naamgever graaf Richard Van Coudenhove-Kalergi (1894 – 1972) heeft dit in zijn in 1926 verschenen boek ‘Praktisch idealisme’ uit de doeken gedaan.
Na WOII werd emigratie sterk aangemoedigd anders zou Nederland in 2000 18 miljoen inwoners tellen en in 1954 werden in Amsterdam de eerste Turkse gastarbeiders begroet.

T.
2 jaren geleden
Antwoord aan  Ron Swart

@treinreiziger de reacties onder een nieuwsbericht lijkt me geen geschikte plaats voor alt-right samenzweringen. Kan dit verwijderd worden? Bij voorbaat dank.

lezer
2 jaren geleden
Antwoord aan  Ron Swart

@T: ik snap je punt maar Joost en Louis geven aan dat meer immigratie de oplossing is (al dan niet met een disclaimer dat immigratie hier en daar ook nadeeltjes kan hebben). De enige mensen die tegen meer immigratie zijn, zijn alt-right partijen. Dus Treinreizger heeft twee keuzen. Elke zweem van politiek verwijderen van haar platform of alleen maar standpunten toelaten die pro-globalisatie en pro-immigratie zijn.

Joost2
2 jaren geleden
Antwoord aan  Ron Swart

@lezer
Ik geef niet aan dat immigratie de oplossing is. Ik gaf uitsluitend een demografische trend weer.

lezer
2 jaren geleden
Antwoord aan  Ron Swart

@Joost2: er is inderdaad een verschil tussen een probleemanalyse en het presenteren van de oplossing. Verder: er wordt al sinds de jaren 80 gewaarschuwd voor de vergrijzing en we hebben in 25 jaar de bevolking laten groeien met 2 miljoen (relatief jonge) mensen die in de kracht van hun leven waren.

Als je demografische denkrichting correct is dan zou de conclusie moeten zijn dat de bevolking in de afgelopen 20 jaar te weinig gegroeid is. Ik heb onderaan dit artikel trouwens ook een andere analysekader geplaatst.

Simon
2 jaren geleden
Antwoord aan  Joost2

@ Joost2
Ik weet niet of leeftijdsopbouw een probleem is waar NS mee te maken heeft. NS is altijd een bedrijf geweest waar je, als je dat wilde, oud kon worden.
Als je een simulator inzet als wervingsinstrument vraag ik me af of je de belangstellende, en het beroep van treinmachinist, wel serieus neemt. Het resultaat kan zijn dat mensen, eenmaal in dienst, snel teleurgesteld zijn omdat het werk ondanks de prima vergoeding toch wel een aantal stevige nadelen kent.
Ik ben bang dat veel jonge mensen afknappen op de onregelmatigheid binnen de onregelmatige diensten en het vaak niet met verlof kunnen wanneer je dat wilt. Ooit was een baan als machinist of conducteur een mooie manier om aan zwaar of vuil werk in de private sector te ontkomen maar die bron is opgedroogd.
Weinig jonge mensen kiezen nog voor zwaar of vuil werk in de private sector waar je onder regime van een matig functionerende leidinggevende voordurend moet vechten voor je baantje. Het is gemakkelijker de nieuwe rijken op hun wenken te bedienen dan je uit te sloven voor de samenleving.
Er is al een aantal jaren een mbo-opleiding voor treinmachinisten maar die levert kennelijk ook te weinig op. Het ROC in Twente heeft deze inmiddels zodanig aangepast dat de leerling wel bijna verplicht is bij het stagebedrijf te gaan werken.
Het lijkt mij een paardenmiddel.

Simon
2 jaren geleden

Ik dacht dat ze 1000 man kantoorpersoneel gingen omscholen.
https://www.treinreiziger.nl/ns-verwacht-2300-minder-banen-top-levert-10-salaris-in/
Wat is daar dan van terecht gekomen?

Rudy
2 jaren geleden

Het verwonderd mij dat nog niemand een vraagteken gezet heeft achter het beroep conducteur. In de praktijk is tijdens de corona tijd de functie uitgehold tot een meerijdende extra passagier. Het terugdraaien van de tijd na corona blijkt niet zo makkelijk te gaan. Feitelijk is de conducteur overbodig geworden. Alleen controleploegen voor steeksproefgewijze kaartjes controle lijkt nog zinvol.

Ik verwacht daarom binnenkort het afschaffen van de conducteur en het omscholen van conducteurs naar andere functies waarvoor ook een tekort bestaat.

lezer
2 jaren geleden

Elke monopolist of elk kartel kan, of de prijzen verhogen, OF het serviceniveau verlagen. Als een monopolist (of kartel) onder druk zijn serviceniveau moet verhogen kan die dat, economisch gezien, volledig doorberekenen met 1 op 1 hogere prijzen richting de consument. Alleen met echte concurrentie is een ondernemer gedwongen om genoegen te nemen met een lagere marge.

Frans E.R. Eekhout
2 jaren geleden

Sexy…
1) Logistieke beperkingen, woorden die we vanaf nu vaker in de treinen en op treinaanwijsborden zullen tegenkomen. Als er zo weinig conducteurs/machinisten zijn en de aanwas te weinig om de leemte te vullen kan men de vraag stellen of dit werk soms niet “sexy” genoeg is bij het rijdend en ondersteunend personeel ?

2) Het werk van de machinist ook wel “meester” term stamt af van het stoomlocomotief tijdperk, genoemd begrijpen velen wel, maar met de vele negatieve reacties in dit forum over de conducteur/trice, die in feite ook gastheren/dames zijn, zou een goede werkomschrijving van deze baan misschien goed zijn om van dat eeuwige “eerste klas bankzitters” imago af te komen.
Beschrijf eens in het kort op Treinreiziger.nl een werkdag aan boord van een IC c.q. sprinter dienst, wat komt er zoal bij kijken of zijn het alleen maar zo als men het vroeger zeiden “kaartjesknippers” nu “OV – chipkaart controleurs”… ?