Na aanrijding bij Meteren geen treinen tussen Den Bosch en Geldermalsen
30 okt 2025 12:45
Er rijden donderdag tot in de avond geen treinen tussen Den Bosch en Geldermalsen na een aanrijding tussen een trein en een vrachtwagen bij Meteren. De trein is bij de aanrijding ontspoord. De 500 treinpassagiers worden geëvacueerd.
Bij de aanrijding raakten vier passagiers en de chauffeur van de vrachtwagen lichtgewond. Volgens NS bleef het eigen personeel ongedeerd.
De aanrijding gebeurde rond 11.30 uur op een spoorwegovergang in Meteren. De schade is groot. De overweg en de omgeving liggen vol peren. Het voorste stel van de betrokken intercity, een VIRM dubbeldekker, staat naast de rails.
Er rijden door de stremming ook minder intercity’s tussen Utrecht en Amsterdam en tussen Utrecht en Schiphol. Reizigers tussen Utrecht en Eindhoven kunnen omreizen via Rotterdam.
Het is deze week al de tweede aanrijding van een intercity op een overweg. Maandag botste een intercity bij Halfweg op een evenmentenambulance.
(c) Treinreiziger.nl
Dit zal wel een behoorlijke klap geweest zijn als het spoor er voor een dag uit ligt. Gelukkig geen ernstige slachtoffers.
Reizigers tussen Utrecht en Den Bosch, Eindhoven zullen moeten via Rotterdam of Nijmegen omrijden.
Wel vind ik het een slechte zaak dat er niets geregeld is voor de reizigers naar Zandbommel, die aangewezen zijn op een buurtbus vanuit Tiel. Slechte zaak dat de vorige regering de eis voor treinvervangend bus vervoer bij ongelukken / plots oponthoud voor de concessie 2025-2032 hebben laten vallen.
Hoe gemakkelijk kunnen prorail/ns de schade verhalen bij de bestuurder/zojn verzekering?
Deze geintjes kosten nogal wat geld zo.
Vrachtwagen: de wettelijke minimale dekking in Nederland bedraagt €6.070.000 voor letselschade en €1.220.000 voor materiële schade. Veel verzekeraars bieden echter dekkingen aan die hoger zijn dan dit minimum.
Het lijkt erop dat de materiële schade wel hoger is dan het minimum (1.220.000), maar wellicht is er een hogere dekking.
Als de verzekeringen onvoldoende zijn om de schade te dekken dan zijn het transportbedrijf, de eigenaren van de trekker en de oplegger en de chauffeur toch aansprakelijk voor het meerdere en moeten ook de verantwoordelijken van het transportbedrijf levenslang betalen voor de schade boven de verzekering uit. Dan hadden ze maar een hoge verzekering moeten afsluiten. De direkties van NS Reizigers en Prorail moeten eindelijk eens geen slapjanussen zijn en ALLE schade claimen.
Het traject Utrecht-Den Bosch-Eindhoven is natuurlijk volstrekt ongeschikt voor overwegen gezien de hoge frequentie aan treinen die vanwege de aanpassing op Meteren-Boxtel nog gaat toenemen met goederentreinen. Het gaat op dit traject ook regelmatig mis. Onlangs nog op de beruchte overweg in Boxtel. In Vught worden met de werkzaamheden een aantal overwegen afgeschaft, maar verder ingrijpen is noodzakelijk
Ja, we mopperen weleens over hoge kosten voor nieuwbouw omdat dit altijd volledig zonder overwegen moet worden aangelegd, maar het kan anno 2025 echt niet anders meer. Snelwegen hebben ook allemaal ongelijkvloerse kruisingen, dat moet bij spoorwegen ook gaan gebeuren. Te beginnen bij dd drukste.
Het geld in Den Haag is op. Iets met defensie en Oekraïne.
Het wordt tijd dat de pvv stemmers gaan werken.
nouuu er is nog een paar miljard voor het uitbreiden van de a27. We kunnen prima zeggen de snelheid gaat terug naar 80 daar ipv 100.
Dan is het namelijk niet meer nodig om de bruggen en tunnel te verbreden voor de extra rijstroken (rijstroken voor 80 km per uur mogen smaller zijn dan die voor 100 km/h)
en de bespaarde miljarden kunnen naar het spoor.
Lijkt me eerder een verkeerde besteding van klimaatgelden. Immers een goed en betaalbaar OV netwerk kan serieus bijdragen aan het terugdringen van de automobiliteit en een beter en gezonder klimaat en (leef)milieu.
En als die halve zool in Rusland niet gestopt wordt worden nog meer landen slachtoffer van zijn ziekelijke machtszucht. Denk o.a. de Baltische staten. En dan heb ik het nog niet over sabotage acties etc elders.
Bij deze overweg ligt aan beide kanten een T-splitsing, dat maakt het extra riskant maar gelijktijdig ook ingewikkelder om de overweg ongelijkvloers te maken. Je komt dan toch vaak uit op het moeten verleggen van de weg, en dan krijg je het hele circus met toe eigenen van de benodigde grond. En er hoeft maar één grondeigenaar of omwonende niet meewerkend te zijn (en dat heb je in Nederland vrij vaak helaas) en je zit in een jarenlang proces.
Als er noodzakelijkheid is, vooral de veiligheid van treinreizigers, dan kan het middels kort gedingen snel doorgedrukt worden.
Niet per sé. De T-splitsingen kunnen aan beide kanten verdiept worden aangelegd, waardoor ze op gelijke hoogte komen met de tunnelbak. Kost geen extra grond. En een andere mogelijkheid is gewoon de overweg opheffen, dan zijn omwonenden doorgaans vrij snel overstag.
Ja, van den Berghe, volledig mee eens, het traject is volstrekt ongeschikt voor gelijkvloerse overwegen. Het is absoluut niet meer van deze tijd en dodelijk gevaarlijk.
De Telegraaf heeft een video geplaatst van het ongeluk. Ik snap echt niet waar deze vrachtwagenbestuurder mee bezig was. Gelukkig dat er geen slachtoffers zijn gevallen want dan was de chauffeur zeker dood door schuld ten laste gelegd.
https://www.telegraaf.nl/video/treinongeluk-meteren-vastgelegd-trein-raast-op-vrachtwagen-af/101463143.html
Had die vrachtwagenchauffeur het bord niet gezien van WACHT tot het rode licht gedoofd is er kan nog een trein komen. Dat bord staat er niet voor niets natuutlijk
Het lijkt er op dat de chauffeur eerst opeens bezorgd is dat de onderkant van de oplegger te laag is en daarna maar toch van die overweg af wil. Het is respectloos dat de chauffeur met dit voertuig in zijn hoofd haalt deze spoorwegovergang te nemen. Deze respectloosheid MOET met STRAFVERVOLGINGSEIS en een eeeenorme schadeclaim voor eens en altijd zeer diep de grond in gestampt worden. De trein had kunnen ontsporen en er hadden tientallen doden en honderden ernstig gewonden kunnen zijn of meermalen erger. Stel dat de trein zodanig ontspoord was dat er een frontale botsing was met de tegemoet komende trein. De chauffeur heeft al die levens in gevaar gebracht en MOET gevangenisstraf krijgen zodat er algemeen meer respect voor spoorwegovergangen ontstaat. Ook moet gekeken worden in hoeverre er andere mensen bij het transportbedrijf invloed hadden op de route die de vrachtauto genomen heeft. Deze MOETEN dan ook gevangenisstraf krijgen.
NS Reizigers en Prorail MOETEN dan ook omvangrijke strafvervolging EISEN en een eeeenorme maximale SCHADECLAIM opleggen.
NS Reizigers en Prorail MOETEN eindelijk eens alle schade verhalen op de veroorzaker, daarbij ook de schade van de sabotage van hun dienstverlening. Dat is minstens twee honderden euro per reizigerrit die normaal geleverd wordt. De aantrekkelijkheid van het treinreizen wordt namelijk door zulke verstoringen zeer zwaar geschaad. Dat is ook slecht voor het milieu en veroorzaakt ook meer hinderlijke files op de weg. Een grove schatting is dat het dan op dit trajekt om minstens meer dan twintig miljoen Euro aan reizigersvergoedingen per week gaat.
Overigens zijn gelijkvloerse spoorwegovergangen op zulke drukke trajekten niet meer van deze tijd. Het mag de wegbeheerders niet meer toegelaten worden zulke spoorwegovergangen voort te laten bestaan. Misbruik door zulke idioten als deze vrachtautochauffeur is namelijk niet geheel uit te sluiten. Leg eens een stevige deksel op de put voordat een kalf verdronken is.
De directies van NS-Reizigers en Prorail moeten meteen ophouden in dit opzicht slapjanussen te zijn. Ze moeten meteen alle gelijkvloerse spoorwegovergangen over dubbelsporige trajekten af laten sluiten voor vrachtauto’s, bussen en landbouwvoertuigen. Dit kan met verbodsborden EN barrieres op twee meter hoogte. Dit kan middels kort gedingen van de wegbeheerders geeist worden. Een rechter die niet daarin mee gaat maakt zich verantwoordelijk voor DOODSGEVAAR met de mogelijkheid van honderden doden, zoals met dit ongeluk BEWEZEN is. Waarschijnlijk dus geen rechter zo idioot om niet mee te gaan met zulke eisen in kort geding.
Nou nou, Veen, dit lijkt populisme van de eerste orde.