fbpx

Naam Fyra verdwijnt

12 okt 2013 20:54

De treinen die over de hogesnelheidslijn rijden krijgen een andere naam. Dat blijkt uit een e-mail van NS International. Op dit moment rijden de treinen Amsterdam – Breda nog onder de naam Fyra. Onduidelijk is of er een nieuwe naam komt.

“Onlangs heeft NS International een onderzoek gedaan naar de dienstregeling van het hogesnelheidslijn-traject. In dit onderzoek waren we benieuwd wat reizigers vonden van het type treinen dat gaat rijden op dit traject. Helaas kunnen we op dit moment, nog niet veel delen over de uitkomsten van dit onderzoek. Wel kunnen we u vertellen dat, mede op basis van het onderzoek, de naam Fyra veranderd gaat worden”, meldt NS International in de e-mail.

NS International
Een woordvoerder van NS bevestigt dat de naam Fyra gaat verdwijnen. "NS International is straks ook geen apart bedrijf meer, het wordt bij de NS geïntegreerd. Daar zijn we nu druk mee bezig. Het traject wordt dus gewoon een van onze trajecten en het is de vraag of dat een aparte naam moet hebben", zegt de woordvoerder.

Advertentie
Eerder al was de naam Fyra uit een advertentie van NS International geschrapt. "Het gebruik van de naam Fyra zorgt voor verwarring", legde een woordvoerder van NS toen uit. "Mensen lazen overal dat we zijn gestopt met de Fyra en vervolgens zagen ze in onze advertentie dat die toch nog rijdt in Nederland." Het spoorbedrijf gaf toen echter ook aan dat de merknaam Fyra vooralsnog niet ging verdwijnen.

Toeslag
Ook in de nieuwe plannen voor de hogesnelheidslijn wordt niet gesproken over de Fyra, maar over intercity’s. De naam Fyra mag dan verdwijnen, de toeslag verdwijnt niet. Althans, voor het deel Schiphol – Rotterdam. Het deel Rotterdam – Breda wordt in de toekomst wel toeslagvrij. Tussen Amsterdam en Schiphol is de trein al toeslagvrij.

Naam Fyra
De naam Fyra is rond 2009 bedacht door Globrands. Eerder bedacht dit bureau al de naam Thalys. Fyra is zweeds voor vier. Dat verwijst naar de vier grote steden op de lijn Amsterdam – Brussel, waar de trein ook zou gaan rijden. “Vergeleken met de Thalys rijdt de Fyra kortere afstanden met een hogere frequentie; vandaar de kortere, lichtere naam. De naam maakte het mogelijk om de nieuwe trein in de markt te zetten als het fonkelende, vurige kleine zusje van de Thalys” schrijft het merkenbureau op zijn website.

ICE-treinen
De e-mail van NS International gaat overigens niet alleen over de Fyra. Uit de e-mail blijkt ook dat de ICE-treinen naar Duitsland vanaf 2018 een ander ontwerp krijgen. NS International heeft in juli aan panelleden gevraagd hoe de treinstellen verbeterd kunnen worden. “NS International is over het ontwerp van de nieuwe ICE International treinstellen in gesprek geweest met andere partners. Met de resultaten van het onderzoek was het mogelijk om ook de mening van NS International panelleden mee te nemen in het gesprek.”

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.