fbpx

Nedersaksen vervangt dieseltrein door waterstoftrein

De Duitse deelstaat Nedersaksen gaat als eerste ter wereld dieseltreinen vervangen door waterstoftreinen. De regio heeft vandaag officieel een contract getekend voor de aankoop van 14 waterstoftreinen. Die zullen worden geleverd door het Franse Alstom.

De nieuwe treinen moeten vanaf december 2021 worden ingezet. Ze zullen dan reizigers gaan vervoeren tussen Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude. De treinen vervangen de dieseltreinen van de vervoersautoriteit Elbe-Weser-Verkehrsbetriebe (evb). De waterstofvoorziening van de treinen vindt plaats bij een eigen vulstation. De Coradia iLint, zoals Alstom de waterstoftrein noemt, kan met de inhoud van één tank een afstand tot 1000 kilometer afleggen en heeft een topsnelheid van 140 km/u.

Alstom gaat de treinen niet alleen bouwen, maar ook de komende 30 jaar onderhouden. Alstom presenteerde vorig jaar tijdens Innotrans al de eerste waterstoftrein. Het gaat om een prototype. Dit prototype zal samen met een tweede voertuig bij wijze van pilot in het voorjaar van 2018 in gebruik worden genomen op het evb-spoorwegnet.

De order komt tot stand met subsidie van de Duitse verkeersminister Olaf Lies. Volgens hem is er vanaf nu echt een alternatief beschikbaar voor de dieseltrein. “Wij subsidiëren innovatieve technologieën en leveren een aanzienlijke bijdrage aan de energierevolutie in de vervoerssector. Het doet mij genoegen dat Alstom de treinen in Nedersaksen gaat produceren en zo de productielocatie in Salzgitter versterkt” aldus de Duitse verkeersminister.

 

0 0 stemmen
Artikel waardering
8 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
dries molenaar
6 jaren geleden

Aardig nieuws, wel vreemd zo op het platteland waar nauwelijks nog mensen wonen. Het nut lijkt mij in bijvoorbeeld het Ruhrgebiet een stuk hoger, hoewel de treinen daar wellicht voleldig electrisch zijn.
Ook goed voor Groningen. Dan hoeven ze daar hun waterstofbussen niet meer naar Eindhoven te brengen om te tanken 🙂

Puck
6 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

De keuze voor het platteland lijkt me niet heel onlogisch bij de inzet van prototypen. Ze zullen waarschijnlijk nog veel kinderziektes vertonen en de kans bestaat dan ook dat ze nog wel een paar keer uit gaan vallen. Dat heb je liever op het platteland dan op drukke lijnen.

Gert
6 jaren geleden

Ik ben faliekant tegen 10-minutentreinen, omdat de spoorbomen voor het overwegverkeer gewoon te lang dicht zitten voor dit commerciële “speeltje van NS”. Op het traject Naarden/Bussum-Hilversum rijden nu in elke richting 4 intercities en en 4 stoptreinen (dus 16 treinen). Overwegen daar 38 minuten per uur dicht. Veel te lang. Tussen Utrecht en Eindhoven dus nog erger. De huidige stedelijke infrastructuur kan zoveel treinen niet aan en er moet gewoon een verbod komen op 10-minutenintercities.

Jos
6 jaren geleden
Antwoord aan  Gert

Los van het feit dat dit niets met Nedersaksen te maken heeft zijn getallen die U noemt over gesloten overwegen totale onzin. In Vught gaan 24 treinen per uur rijden en bij proeven bleek dat de overwegen dat ongeveer 25 minuten per uur dicht zijn. Dat is minder dan dat het gemiddelde stoplicht op rood staat.

Anoniem
6 jaren geleden

Je zal maar langs een spoorweg wonen!Om de tien minuten een denderende trein langs je woning.

dries molenaar
6 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Een mislukt grapje? Op veel lijnen rijden wel meer treinen dan dat. En bovendien in twee richtingen. Vandaar dat je op zulke trajecten geen spoorwegovergangen kan hebben. De overgang zal nauwelijks open zijn.

Jos
6 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Rond Tokyo rijden er op veel lijnen in de spits 20 treinen per richting, dus 40 in totaal, met gewoon gelijkvloerse kruisingen.