Nieuwe president VS is Amtrak fan
09 nov 2020 9:50
De aankomende nieuwe president van Amerika, Joe Biden, is een fervent treinreiziger. Sinds 1972 heeft Biden naar eigen schatting meer dan 2 miljoen mijl (ofwel: 3,2 miljoen kilometer) afgelegd aan boord van 16.000 Amtrak-treinen.
Trieste aanleiding
De aanleiding dat de aankomende president voor de trein koos is triest. In december 1972 verloor Biden zijn vrouw en dochter bij een auto ongeluk. Amper een maand later treedt hij aan als senator voor de Amerikaanse staat Delaware. Hij kiest er dan voor om per Metroliner naar Washington te pendelen – ongeveer 90 minuten per enkele reis – zodat hij zijn overlevende zonen in Delaware kan opvoeden. Treinreizen is hij tijdens zijn hele carrière blijven doen.
In 1988 stelde hij zich al kandidaat voor het presidentschap. En dat deed hij vanaf de achterzijde van de trein. Onder Barack Obama beloofde Biden de “meest treinvriendelijke regering ooit” zou worden. In die periode werd er 2 miljard euro geleend om treinen en stations te kunnen renoveren.
Amtrak Joe
Tijdens de verkiezingscampagne ging de Democratische kandidaat ook per trein op pad. Een speciale campagnetrein, “The Build Back Better Express”, reed bijvoorbeeld tussen Cleveland en Johnstown.
In Amerika wordt Biden ook wel “Amtrak Joe” genoemd, één van zijn vele bijnamen. In 2011 werd het Wilmington Amtrak-station naar hem vernoemd. Biden reist volgens Amerikaanse media tot op de dag van vandaag nog steeds met Amtrak.
Bron / geraadpleegd: Washington Post.
Inbox: Amtrak is excited to work with President-elect Biden. Lest we forget, “Amtrak Joe” loves Amtrak. pic.twitter.com/S26FI1Pdeu
— Pete Muntean (@petemuntean) November 7, 2020
Can't take Amtrak without running into its most frequent traveler, @JoeBiden pic.twitter.com/N1H1XXPCe8
— Kirsten Allen (@knicole_a) February 7, 2019
🚊 Rail passenger in chief 🚊
— Stephanie Beechem (@s_beechem) November 7, 2020
(Vice President Joe Biden and Secretary of Transportation Ray LaHood talk about high speed rail expansion while traveling from Washington, D.C. to Philadelphia, PA on an Amtrak Acela train, February 7, 2011) pic.twitter.com/iNfmlxozrk
Mooi, zo’n politiek boegbeeld voor het reizen per trein.
Voormalig partijleider van de PSP Fred van de Spek reisde ook veel per trein. Ik weet niet of er nu veel ‘vaste klanten’ zijn onder de politici.
In de 2e kamer heeft men een OV-jaarkaart maar ik mij voorstellen dat het niet veel gebruikt wordt. De mensen kunnen nauwelijks over straat zonder lastig gevallen te worden.
Veel tweedekamerleden reizen (buiten coronatijd in elk geval) gewoon met de trein hoor. Vooral die van de linkse partijen. Her een der ook fractievoorzitters van oppositiepartijen. Maar ook mensen als Martin Bosma pakken gewoon de trein. Van de huidige kabinetsleden weet ik het zo niet. Het gros van de tweedekamerleden is dermate onbekend, dat ze zich echt geen zorgen hoeven te maken over het publiek.
Ja Annemiek. En mogelijk heb je samen met veel ambtenaren als medereizigers ook gebruik gemaakt van de speciale Ambtenarentrein; ICM-treinstel 4444 met extra ruimte voor de 1e klas.
Eindelijk eens een man die de trein, door helaas een persoonlijk drama, een warm hart toedraagt en hopelijk als toekomstig president Amtrak en het personen railvervoer op een hoger plan stelt en trouw blijft nu vliegen ook in de VS “not done” is. Nog betere en meer hogesnelheidslijnen en het OV stimuleren kan bijdragen aan een beter milieu. Als nu ook zijn mooie en charmante vice-president Kamala Devi Harris, Kamala betekent overigens Lotus, vaker voor de trein kiest, wordt dit misschien wel de meest treinvriendelijke Witte Huis team van de U.S.A. Ik wens hem en teampartner veel succes in de toekomst toe en dat zijn manier van campagne voeren, en reizen navolging krijgt en misschien mag Mark Rutte en leden van ons kabinet ook wel vaker met de trein gaan reizen, want die gaan door hun drukke agenda schijnt het liever met een dienstauto door het land dan de trein ! Goed voorbeeld doet goed volgen…!
de mooie en charmante minister-president Mark Rutte
de mooie en charmante minister-president Boris Johnson
de mooie en charmante politicus Fred van der Spek
de mooie en charmante publicist Frans Eekhout
Kom op Johan II.
Niet alle appels in de mand zijn rot.
“zijn mooie en charmante vice-president Kamala Devi Harris, Kamala betekent overigens Lotus”
Kamala betekent tot mijn verrassing ook Verschrikkelijk (uit Fins)
Devi betekent Godin
voor elck wat wils !
Google Translate laat alleen de “Verschrikkelijk” vertaling zien zien. Sanskriet behoort niet tot de talen in Translate zie ik, terwijl het basis is van o.a. de naamgeving 1+ miljard Hindoes, en ook Boedhisten, bijv. de Boeddha zelve.
Dat Kamala en Amtrak Joe voordat ze iedereen de trein in lokken met allerhande charmante blabla eerst het Fabeltjesfuik (Google, Facebook, etc) maar eens aanpakken.
Oorzaak van zoveel separatie en misvatting.
Quote:
Nog betere en meer hogesnelheidslijnen en het OV stimuleren kan bijdragen aan een beter milieu.
Dat klopt. Ze moeten in Amerika gewoon hun best om goede spoorinfrastructuur aan te leggen. Goed voorbeeld was de grondige modernisering van de Northeast Corridor Washington – New York – Boston. Waardoor de eerste generatie Acela Express (zie foto) met 200 – 240 km p/u rijdt. En een snelle Acela Regional (200 km p/u) de HST aanvult. De Acela treinen zijn populair en concurreren succesvol. Daar heeft Amtrak zelf voor gezorgd. Want veel steun van de overheid hebben ze niet gekregen.
Amtrak en Alstom testten inmiddels ook de tweede generatie Acela Express treinen. Het is een Alstom Avelia Liberty:
https://en.wikipedia.org/wiki/Avelia_Liberty
Hoezo is vliegen in de VS op dit moment ‘not done’? Als er een continent ter wereld is waar in coronatijd nog wordt doorgevlogen, is het Noord-Amerika. Ook qua milieu-aspecten is vliegen gewoon ‘done’. Tijdens de verzonnen klimaatcrisis, steeg de vraag naar vliegreizen in zowel Europa als in Noord-Amerika zodanig dat luchthavens en luchtvaartmaatschappijen de vraag eigenlijk niet aankonden.
Ik denk dat de trein binnen de VS niet de concurrentie met het vliegtuig moet zoeken, maar dat er veel meer te winnen valt in het vervoer van forenzen. Maar dan nog zie ik het voor het voor de trein niet heel zonnig in. In veel grote steden bestaat immers geen noemenswaardig openbaar vervoer. Zolang dat er niet is, heeft het geen zin om dergelijke steden te verbinden via het spoor.
Klopt. De mobiliteitsketen tussen treinen, bussen en taxi’s moeten goed in orde zijn. Anders is de aansluiting nog niet goed en verliezen ze teveel tijd.
De trein kan in Amerika op de meeste delen niet goed concurreren met de vliegtuig. Dat ligt deels aan de geografie. Tussen sommige steden is het soms heel dunbevolkt. En zeker hogesnelheidstreinen moeten het hebben van grote massa’s reizigers zoals bijvoorbeeld Oost China waar vele miljoenen inwoners wonen tussen Beijng – Hongkong.
In Amerika waren er wel plannen gemaakt voor snellere treinverbindingen rondom Chicago, Dallas – Houston, Miami – Orlando – Tampa bij de Obama regering. Met Biden als vice – president.
Maar nog belangrijker is dat Amerikanen vooral houden van auto’s en vliegtuigen. Treinen is in Amerika meer voor toeristen. Alleen de super lange goederentreinen doen het goed.
Dit artikel klinkt mij iets te veel als luchtfietserij.
In Amerika heb ik mooie treinreizen met Amtrak gemaakt die (zeker in de Superliner) heel comfortabel zijn. Echter is dat alleen interessant voor toeristen door de lange afstanden.
Echter zijn niet alle sporen in een goede staat. Een trein lijkt dan meer op een hobbelend schip op een ruige zee. Ze kunnen nog heel wat leren van de Russische of Chinese of zelfs Indiase spoorwegen.
Waar Vooral groeikansen zijn, in de semi-forenzen vervoer op de relatief korte afstanden in de steden, zoals projecten als de Northeast Corridor, de intercity in Florida of de hoge snelheidstrein in Californië. Daar is de bevolkingsdichtheid groot genoeg om dat soort projecten te veroorloven.
Juiste analyse, de VS loopt op spoorweggebied lichtjaren achter op China en Rusland.
Amerika loopt enorm achter op China. Maar Rusland? Alleen het deel tussen Moskou – St. Petersburg is van redelijk niveau. Ken de situatie in Rusland niet. Maar vermoed dat het spoor in Rusland ook belabberd is.
Het HSL-project in Californie is financieel volledig ontspoord. De voornaamste reden is de eis dat alles in de VS moet worden ontwikkeld en geproduceerd waardoor het drie keer zo duur is als wanneer de Chinezen de lijn zouden bouwen. Het project wordt nu maar voor een klein stukje gebouwd.
In China heeft men geen ontwikkelingskosten gehad. Men bouwt gewoon ICE en Shinkansen modellen. Hier en daar laat men wat onbegrepen elektronica weg. Snel klaar. Af en toe een ongelukje, niet zeuren.
Niettemin is in de VS alles veel te duur door de hoge lonen en lage productiviteit. De simpelste arbeider verwacht al $4000. Een marinefregat kost is er ook twee keer zo duur en vele defensiespullen idem dito. Men rollend materieel zal het niet beter zijn. Gesteld dat men dit zou kunnen ontwerpen. De TGV voor Amtrak moest ook nogal aangepast worden.
De intercity in Florida
Best een innovatieve trein:
https://en.wikipedia.org/wiki/Brightline
Al doet me het sterk aan de snelle diesel IC in Engeland. Maar dit is natuurlijk moderner
Brightline is dan ook een volledig particulier initiatief, daar is geen overheidsgeld aan te pas gekomen. De infrastructuur die ze gebruiken is van een goederenvervoerder.
Daarom komt een echte nieuwe/gemoderniseerde spoornet in Amerika niet van de grond omdat de overheid het niet wil financieren. Zet dat af tegen China waar de overheid vele miljarden in de HSL net geïnvesteerd hebben.
Maar de politiek in Amerika is ook nog behoorlijk gepolariseerd. Ze vechten elkaar de tent uit.
Op zich deel ik uw analyse, maar het artikel is toch geen luchtfietserij? Nergens wordt beweerd dat de trein fantastisch is in Amerika? Volgensmij worden alleen de feiten benoemd.
Het Amerikaanse spoorwegnet is alleen nog ingericht op zware goederentreinen die hooguit 60-80 kmh rijden. Reizigersvervoer is meer een toeristische attractie en blinkt uit in totale inefficiëntie.
Wat voorkomt dat de treinen harder kunnen rijden. Is het traject te bochtig, dan kan er gebruik gemaakt worden van kantelbak treinen. Is het traject te vol met goederen treinen dan is bijbouwen de enige oplossing. Ook zou er evt soulaas gezocht kunnen worden in inhaalsporen, die op makkelijke plekken aangelegd kunnen worden. Je hebt dan nog geen HSL, maar als de treinen als 120 a 130 km/h kunnen rijden is dat al stevige winst. Zeker als het niet te veel moeite kost.
Dat er zo langzaam gereden mag worden komt omdat veel trajecten geen vaste beveiliging meer hebben, dat gaat via overleg over de radio met een dispatcher. Verder is de toestand van de baan vaak zo belabberd dat zelfs 60 kmh niet mogelijk is. En dan zijn er nog de enorme aantallen onbeveiligde overwegen.
IK sprak eens met een Canadees over Montreal-Québec (Ottawa/Totonto) wat mij wel erg geschikt lijkt. Het is er nog niet. Ik ben wel op het station geweest maar dat leek meer een museum. Er was al nauwelijks lokaal verkeer. De gewone trein ging toen ook maar twee keer per dag en ik ben zelf ook met de bus moeten gaan.
Volgens hem moest er een HSL New York-Montreal komen, die is er ook nog niet. Al die VS HSL plannen raken getorpedeerd door politiek en extreme budgetten.
De burgers zijn al zo aan auto en vliegen gewend dat het ook moeilijk zal zijn de trein weer interessant te maken. Het belangrijkste zou dan zijn om naast het stadsstation ook het vliegveld aan te doen. Handig voor de parkeerders en overstappers.
De meeste politici in de VS zien die railplannen vooral als gesubsidieerde werkgelegenheid. Het gaat ze niet om het bouwen van een spoorlijn maar om subsidies voor de lokale aannemers en fabrieken. Goed als je over twee jaar weer herkozen wil worden.
Eigenlijk zijn het een soort Phileas projecten waar de regio Eindhoven destijds ook 100 miljoen in heeft gestoken met als enige doel om VDL te subsidiëren. Het nut voor het OV was nul.
Baardstaart:
Vermoed dat de Amerikanen niet veel gaan investeren in de HST. Maar dat ze direct gaan richten op Maglev en Hyperloop. Heel toevallig werd vandaag de Hyperloop voor het eerst getest met mensen in Nevada. Virgin liet 2 personen 500 meter vervoeren met een magneetzweefbaan. Is natuurlijk nog niks.
Maar het is een begin. Vergelijkbaar met de eerste vliegvlucht van de gebroeders Wilbur Wright & Orville Wright.
https://www.spoorpro.nl/specials/2020/11/09/virgin-heeft-primeur-met-eerste-hyperlooptest-met-passagiers/
@hanzeboog2012
Een traject van 500 meter..
Anoniem:
Het gaat om het principe.
Bidens eis “Made in America” voor overheids bestedingen maakt ieder railprohect in de VS bij voorbaat financieel kansloos.
hmmm. Met dit soort loopholes gebeurt er uiteindelijk nog geen zak. Alhoewel ik het zeker eens ben met het idee dat je zaken zelf in je land maakt. We moeten niet alles klakkeloos uitbesteden aan China. Ik denk dat wat minder geld aan defensie en minder oorlogen prima een oplossing is voor het fixen van de binnenlandse infrastructuur.
Beter een door Chinezen gebouwde spoorlijn dan geen spoorlijn. Die HSL in Californië eindigt zo meteen door geldgebrek aan de noordelijke rand van de Californische worstijn, echt nuttig.
Alles in eigen land willen produceren is leuk maar dat kan met de huidige Europese en Amerikaanse loonkosten niet. Een auto zou bijv. als je die van A-Z in Europa zou produceren twee keer zo duur worden als nu en daarmee voor de meeste mensen onbetaalbaar worden.
Dit is ook een manier om klimaatverandering tegen te gaan.
Quote:
Onder Barack Obama beloofde Biden de “meest treinvriendelijke regering ooit” zou worden.
Ze hadden in ieder geval als eerste plannen voor een hogesnelheidsnet in Amerika:
http://www.thetruthaboutcars.com/wp-content/uploads/2016/02/railmap.jpg
Typerend voor Amerika. Ze maken veel plannen. Maar uiteindelijk een HSL aanleggen gebeurt bijna nooit tot nu toe. Uitgezonderd de HSL in Californië. Dat is al in aanleg. Het is nog niet bekend wanneer de hele HSL is aangelegd.
In Amerika is het moeilijk om nieuwe spoorlijnen aan te leggen. Luchtvaartmaatschappijen en boeren gaan dan naar de rechters om aanleg van een nieuwe spoorlijn te blokkeren. Luchtvaartmaatschappijen zien in spoorbedrijven die een HSL willen aanleggen een concurrent.
En boeren willen niet dat een spoorlijn hun grondgebied doorsnijdt. Allemaal eigenbelang.
En dat in een land waar de spoorinfrastructuur belabberd aan toe is. In Amerika gebeuren regelmatig treinongelukken. En redelijk vaak ook met slachtoffers in de trein zelf. Het spoor is slecht onderhouden.
Maar er wordt weinig aan gedaan. Heb Biden nog niet over infrastructuur horen hebben. Want Trump beloofde dat hij de belabberde infrastructuur in Amerika zou gaan verbeteren. Maar wie Trump inmiddels kent weet hoe hij is. Veel praatjes met weinig inhoud.
In Amerika zal Biden het moeten opnemen tegen de Republikeinen in de Senaat. Verwacht weinig van dat de spoorinfrastructuur opgeknapt gaat worden. Afgezien van de Northeast Corridor Washington – New York – Boston en in de toekomst de California HSL is de spoorinfrastructuur (zwaar) verouderd, traag en onveilig.
Van de Californisch HSL wordt alleen het meest noordelijke deel vanaf San Francisco gebouwd. De lijn eindigt dan bij het begin van de Californische woestijn. Het geld is dan op en de kiezers hebben twee jaar geleden een voorstel voor extra funding weggestemd.
Je bedoelt San Francisco – Sacramento? Weer het zoveelste keer dat een spoorwegproject in Amerika mislukt. Zo gauw het niet kostendekkend is blazen ze de aanleg van een nieuwe spoorlijn af.
En de overheid investeert geen miljarden in aanleg van nieuwe spoorlijnen. Wel minstens 4% van BNP aan kernwapens. En een aantal % aan de wapenindustrie. Het is maar waar je als land de accent op legt.
De geschatte kosten van de Californische HSL zijn inmiddels opgelopen tot bijna 80 miljard dollar. Lijkt me dus niet zo raar dat dat verder wordt afgeblazen.
Voor het goederenvervoer worden er wel van tijd tot tijd nieuwe trajecten toegevoegd. Die betalen de goederenvervoerders zelf, hooguit met wat lokale of federale subsidie. Dat kan ook omdat het goederenvervoer per trein in de VS jaarlijks ruim 10 miljard dollar winst maakt.
Zowel de koning Willem Alexander als de leden van het kabinet kunnen een hier een voorbeeld nemen aan Joe Biden om met de trein te reizen i.p.v. dat ze de auto nemen.
Ze zitten allemaal in de auto de trein nemen ze niet deze bewinds lieden kunnen ook een voorbeeld nemen aan de huidige burgemeester van Den-Haag Jan van Zanen en voormalige burgemeester Jozias van Aartsen zijn nemen/namen altijd de fiets om bij hun afspraken te komen.Ik begrijp wel dat de fiets geen trein is maar zij gebruiken/gebruikte weinig de de auto voor hun werk.
Daar kunnen de leden van het kabinet een voorbeeld aannemen sommige wonen in Rotterdam de trein en de Randstadrail stoppen allemaal op Den-Haag centraal vlakbij de ministeries.
Ministers zijn veel op pad en hebben een drukke agenda. Daarbij zijn ze kwetsbare mensen. Logisch dat men de gepansterde A8 neemt. Beter zou men eigenlijk luxe busjes nemen waarin een rustplek beschikbaar is maar waarin ook een werkhoek ingebouwd is. Zo kan men met een aantal assistenten werkend de reistijd doorbrengen. Een minister heeft altijd genoeg te doen, de beruchte koffertjes zitten vol stukken voor een avond doorwerken.
Alleen de minister-president deelt mee in het wagenpool van de Dienst Bewaken en Beveiligen van de nationale politie. In die pool bevinden zich gepantserde auto’s. Indien er, naast Geert Wilders, geen andere ernstig bedreigde politici of ambtenaren zijn, zijn zij de enige politici die gebruik maken van gepantserde wagens. Het wagenpark van de rest van de ministers valt onder het ministerie van Defensie. Geen van de ministers heeft standaard een gepantserde auto ter beschikking. Staatssecretarissen moeten het doen met de auto die hun departement hen toebedeelt. Ook daar geen gepantserde A8’s. Voor zover ik weet declareert de Kamervoorzitter een auto bij het presidium. Ministers kunnen overigens gewoon aangeven aan welke eisen hun voertuig moet voldoen. Als een luxe busje daadwerkelijk beter is, kunnen ze daar gewoon om vragen.
Interessant, de Kamervoorzitter heeft een auto met chauffeur. Ik neem aan dat ze die niet hoeft voor te schieten en declareren. Er was eens wat heisa toen kamerleden ‘s avonds soms mee reden maar eigenlijk eigen vervoer per OV hadden.
Volgens mij rijden de ministers allemaal dezelfde auto’s, met eigen chauffeurs. Het busjes lijkt mij handig en is een suggestie. Een ritje Groningen zou dan nuttig besteed kunnen worden. Maar wie weet en doen ze liever een slaapje.
De minsters rijden niet allemaal dezelfde auto’s. Het zijn allemaal Duitse modellen van BMW, Audi en Mercedes.
Nou, gelukkig allemaal Europees. Dat zouden we met alles moeten doen.
Heb een vermoeden dat Joe Biden nu om veiligheidsredenen niet meer met Amtrak mag reizen.
Dit zal volgend jaar de nieuwe hogesnelheidstrein worden op de Northeast Corridor:
https://youtu.be/RMMkVQ3PWqw
Gezien het feit dat de Amerikaanse overheid vrijwel bankroet is en de Democraten ook nog eens voor Sinterklaas willen gaan spelen met gratis voor allerlei sociale programma’s zal er voor railvervoer weinig overblijven vrees ik.
Sint gaat vast het railvervoer stimuleren,
door Boeing niet langer te subsidiëren.
Maar ook voor Republikeinen is er hoop,
die krijgen van de Sint een Hyperloop.
Gezien wat Trump in vier jaar heeft weggegeven aan belastingverlaging voor familie en vrienden zal dat een groter probleem. Zijn biljoenen aan uitgaven zijn ongedekt gebleven.
Daarnaast de corona stimuli van vele biljoenen.
Het zal voor opvolgers niet makkelijk zijn dit te overtreffen. Repareren is al probleem op zich.
De kosten van die belastingverlagingen zijn nog peanuts vergeleken met die van Obamacare, gratis hoger onderwijs, klimaatbeleid, etc. Biden gaat het moeilijk krijgen, er is veel te veel beloofd om alle vleugels van Democraten te paaien.
Klopt. Biden heeft als leus: Build back better. Oftewel Biden zal eerst puin moeten ruimen vanwege de puinhoop die Trump ervan gemaakt heeft.
De spoorinfrastructuur in Amerika heeft intussen wel een forse verbetering nodig. De vele niet geëlektrificeerde spoorlijnen zijn verouderd, slecht onderhouden en onveilig.
Maar verwacht dat Amerika geen behoefte heeft aan het moderniseren van de bestaande spoorlijnen. En straks overgaat op Maglev/Hyperloop.
Het is toch echt vooral Obama die er een puinhoop van gemaakt heeft in de Verenigde Staten. Het is niet vanwege zijn enorme prestaties dat zijn naam nauwelijks nog genoemd wordt. Ook de seniele Biden is niet gekozen vanwege de daden die van hem verwacht worden, maar slechts vanwege het feit dat hij geen Trump is.
Meer dan 99% van het Amerikaanse spoorwegnet is niet geëlektrificeerd en er zijn bij mijn weten ook geen plannen om dat te doen behalve voor de caltrain lijn bij Silicon Valley.
Volgens de foto zijn de Acela electrisch aangedreven. Ook was er al eerder electrisch spoor.
Annemiek:
Voordat dit een politieke forum wordt. Barack Obama is een goede president:
https://www.businessinsider.nl/de-20-beste-amerikaanse-presidenten-ooit-volgens-historici/
En de term die je gebruikt voor Joe Biden komt af van Trump adepten. Laat je niet beïnvloeden door complottheorieën.
Maar terug naar treinen. Obama diende een plan in voor een spoornet met gemoderniseerde spoorlijnen/nieuwe HSL van/naar Chicago, Noordoostkust etc. Maar er komt daar niets van terecht.
Amerika is een land van auto’s (lage brandstofprijzen) en vliegtuigen. Er is weinig draagvlak voor treinen en spoorlijnen bij de bevolking, bedrijfsleven en politiek.
Waarschijnlijk zullen ze de huidige spoornet niet gaan moderniseren. Maar inzetten op de innovatieve Hyperloop/Maglev.
Één ding is duidelijk, de Democraten hebben veel meer beloofd dan waar ze geld voor hebben. Veel stemmers op Biden zullen snel teleurgesteld zijn.
Het grootste probleem voor Biden is de tegenwerking van de Republikeinen in de Senaat. Als je het interesseert moet je de naam Mitch McConnell gaan opzoeken.
Ze zouden al wat aan infrastructuur gaan doen. Maar het land boekt geen vooruitgang door de strijd van de Democraten (Biden) – Republikeinen in het Congres.
Daarom kan Biden niet veel bereiken. Het is niet alleen een kwestie dat de Democraten beloven.
Biden is op nog geen enkel vlak tegengewerkt door de senaat, maar blijkbaar is alles nu al de schuld van de Republikeinen in de senaat. Een beetje ‘zo de waard is, kent hij zijn gasten’, want de democraten zouden exact hetzelfde doen.
Annemiek:
Was niet mijn bedoeling om een politieke discussie op deze trein forum te houden.😉
annemiek, ze doen al aardig hun best terwijl hij nog niet eens in functie is. Men is nog steeds massaal bang voor Il Donald.
Rustig aan mensen. Geen van de president kandidaat heeft gewonnen. De stemmen worden vol op geteld en dat gaat niet in een dag. En Het district college (kiesmannen)hebben nog niet geteld. En er moeten nog heel wat stemmen geteld worden. Laat u niet door de media virus met hun statistieken misleiden. Kort samen gevat. laten we met zen allen naar wat trein video kijken. Veel kijk plezier.
Amtrak Southwestchief
https://www.youtube.com/watch?v=klaJnxo5Q5o
Amtrak HST Acela
https://www.youtube.com/watch?v=6WNbxtt7N4E
Amtrak California Zephyr
https://www.youtube.com/watch?v=YxR9JbxTau4
Amtrak Empire Builder
https://www.youtube.com/watch?v=qIxx6R9iSjg
Als straks de inaugeratie ( op 20 januari 2021) van Joe Biden als opvolger van de huidige Donald Trump als president, kan hij misschien ook naar Washington reizen per trein.
Na de eed aflegging en het Amerikaanse volkslied kan de president , misschien wel in conclaaf met de Chinezen. De VS is een enorm land, net als China dus wie weet kunnen deze twee grootmachten een mooie samenwerking gaan beginnen.
Nu hopelijk dan zonder die ellende wat Covid 19 nu brengt en ooit in China begon, nu weer positief en met de Aziaten gaan samenwerken. Treinen zijn daar ook veel langer en hoger dan de Europese en de infra in The States is vaak verouderd. Ook de perrons zijn zodanig laag dat men er een trapje voor nodig heeft om binnen dan wel buiten de trein te komen. Als Joe Biden het voor elkaar krijgt om als fervente treinliefhebber voor zijn volk een mooi spoorwegnet te maken zal dat een enorme boost geven. Geen muren om een land heen zoals Trump dat wilde, maar comfortabel en duurzaam vervoer voor de bevolking. Het Amerikaanse stadvervoer, moderniseert zich ook rap met light railvormen zoals trams en metrolijnen. Als dat straks over grotere gebieden gaat in dit immense land zal dat het milieu enorm opvijzelen. Met een kortingskaart voor minder bedelen of mensen met een lagere inkomen zal een mooie stap voorwaarts zijn!
Vraag me af of zijn beveiliging een voorstander is dat hij de Acela trein neemt tussen Wilmington – Washington. Daar hebben ze The Beast voor.
Biden zal t.o.v. China het beleid niet drastisch gaan veranderen. Alleen zal Biden tactischer omgaan met China. En waarschijnlijk samen met EU.
Amtrak heeft locomotieven van Siemens. In feite Amerikaanse Vectron locomotieven die worden ingezet op Acela Regional. De eerste Acela Express werd geleverd door Alstom & Bombardier. En de tweede generatie Acela Express wordt door Alstom geleverd.
De president woont in het Witte Huis. Wilmington is voor later en waar zijn presidential bibliotheek zal komen.
Infrastructuurprojecten zoals spoorwegen in de VS komen altijd heel moeilijk van de grond vanuit overheidswege. Daar verandert een andere president niet zo veel aan (dat noemde ik in mijn eerdere bericht luchtfietserij). De afzonderlijke staten hebben ook een grote stem, vandaar dat ook de projecten min-of-meer per staat worden uitgevoerd (Californë, Texas Florida. De enige uitzondering is het noordoosten van Amerika, maar dat is een relatief dichtbevolkt gebied.
Van mij mogen ze de VS vol leggen met hogesnelheidslijnen, maar ik zie het vooralsnog niet gebeuren, niet tonder republikeinen en ook niet onder democraten. Een vergelijking met China lijkt me niet zo op zijn plaats. Daar kennen ze geen mensenrechten en ook geen kwaliteitscontrole.
Uh?in China kennen ze geen kwaliteitscontrole. Dit klinkt als er een verhaal van 25 jaar geleden.
De reden dat het in China veel goedkoper is is het feit dat het een dictatuur is waarbij ze makkelijk mensen hun land kunnen onteigenen, makkelijk geen rekenong hoeven te houden met allerlei lokale burgerinitiatieven en klankbordgroepen en dat soort onzin, het feit dat ze door de gigantische schaal van investering in HSLs ook gigantische schaalvoordelen hadden (er werd bijvoorbeeld heel veel van de spoorconstructie ge pre-fabd), en tenslotte de veel lagere loonkosten. 1 kilometer HSL in China of Afrika was volgens mij geschat als ongeveer 4 keer zo goedkoop als in west-Europa en 8 keer zo goedkoop als in de Verenigde Staten, als ik me dat onderzoek goed herinner.
Mocht de VS en Europa ook in HSL willen investeren, dan adviseer ik ze om toch ook de grondrechten en burgerinitiatiefrechten in te perken. Weg met de raad van state (of equivalente organen in bijvoorbeeld de VS) ten aanzien van infrastructuurinvesteringen. Dat zou een goed begin zijn.