Nieuwe Sprinter doet testritten voor snelle intercity (ook vanuit Leeuwarden)
11 mrt 2019 11:41
Op vrijdagavond 15 maart doet NS nieuwe proefritten om de reistijd tussen het Noorden en de Randstad te verkorten. Het gaat om een non-stop proefrit Leeuwarden – Zwolle, en om een testtrein Zwolle – Assen – Groningen. De ritten worden dit keer uitgevoerd door de nieuwe Sprinter. Opmerkelijk genoeg is de verwachte reistijd tussen Zwolle en Groningen dit keer zelfs een minuut sneller dan de vorige keer.
Dat is opmerkelijk, want bij de eerste officiële testrit op 2 februari stopte de trein niet in Assen, nu wel. De doorgaande trein Groningen – Den Haag had vanaf het beginpunt toen een reistijd van 57 minuten naar Zwolle. Van Zwolle naar Groningen deed de trein er 56 minuten over. Bij de nieuwe proef wordt dit ondanks de stop in Assen nog een minuut sneller. De reguliere intercity (die eveneens alleen in Assen stopt) doet er 58 minuten over. NS verklaart de snelle reistijd door de inzet van de nieuwe Sprinter, die kan relatief snel optrekken.
Testrit Leeuwarden – Zwolle
Dit keer rijdt er ook voor het eerst een testtrein vanuit Friesland. Vanuit Leeuwarden moet die trein in 48 minuten naar Zwolle rijden. De reguliere intercity doet er 56 minuten over. Het verschil: die trein stopt ook in Heerenveen, Steenwijk en Meppel. De testritten zijn overigens alleen toegankelijk voor genodigden.
Traxx versus SNG
De eerste testrit is gemaakt met een Intercity Direct (Traxx+rijtuigen). Dit keer kiest NS de intercitytrein uit te voeren met de nieuwste Sprinter, de Sprinter Next Generation (SNG). “Dit is een wens van onze partners”, zegt NS-woordvoerder Corien Koetsier desgevraagd. De vorige keer reed de testtrein door naar de Randstad, dat is dit keer niet zo. De Traxx had als voordeel dat die trein op de Hanzelijn 160 mag, andere treinen (zonder beveiligingssysteem ERTMS) mogen dat niet. De SNG-trein heeft als voordeel dat die trein sneller kan optrekken.
In beeld: eerdere testrit Groningen – Den Haag
Artikel gaat onder de fotoreeks verder. Foto’s door Stefan Verkerk in opdracht van Treinreiziger.nl.
SNG Sprinter
Vanaf zaterdag 16 maart zullen de SNG-treinen in de reizigersdienst worden ingezet tussen Groningen en Zwolle en vervolgens ook tussen Leeuwarden en Meppel. Door de proefritten voor de snelle intercity met de SNG uit te voeren, heeft NS direct de gelegenheid om de nieuwe treinen aan de Noordelijke pers voor te stellen.
Wat zijn de vertrek en aankomsttijden? Moet je je ervoor opgeven of kun je met een gewoon kaartje mee?
Ik vraag het na. Ik vermoed alleen voor genodigden. Rond 21:00 zou de rit uit Leeuwarden moeten vertrekken, bijna vijfkwartier later vertrek in Zwolle.
Wanneer ze zo makkelijk een extra trein kunnen laten rijden zou dat eigenlijk ieder uur en iedere dag moeten kunnen. Ik las elders dat ze ook VIRMs voor personeelsuitjes laten rijden. Ruimte genoeg klaarblijkelijk.
Eigenlijk zouden ze gewoon een maandje een proefdienst kunnen rijden als ze een aantal treinen beschikbaar maken. Het nuttigst is dat natuurlijk op Leeuwarden…
@David Nijenhuis
@Hildebrand van Kuieren (Treinreiziger.nl):
Het lijkt mij leuk om mee te rijden. Bij de vorige proefrit tussen Groningen en Den Haag Centraal was er een prijsvraag. Een paar mensen werden gekozen en mochten toen mee. Helaas was die “prijsvraag” moeilijk te vinden.
Overigens, waarom word dit nu (pas) bekend gemaakt? Wist men een maand geleden niet dat men ging proefdraaien op het baanvak Leeuwarden-Zwolle? Daarnaast vraag ik mij waarom er niet zoals met de proefrit vanuit Groningen, ook nu niet is gekozen om of naar Den Haag Centraal of andere stad in de Randstad door te rijden?!
Maar ik zou het wel een ludiek idee vinden om met een aantal “Kilometer Kampioen – deelnemers” met een rode of gele Kilometer Kampioen t-shirt in een coupe te zitten van deze, toch wel bijzondere testrit.
Toen de vorige proef werd aangekondigd, half februari, kon men nog niet zeggen wanneer de volgende proef zou komen. Dat men ook een proef vanuit Leeuwarden wilde gaan doen, was bekend. Waarom men niet naar de Randstad rijdt en waarom alleen genodigden mee mogen, weet ik niet. Ik denk dat men de ruimte wil hebben om in gesprek te gaan met de pers en de partners. Dat is niet geheel ongebruikelijk. Meestal is de officiële openingsritten ook alleen voor genodigden. Neem bij de Noord/Zuidlijn. Dat men niet naar de Randstad verder rijdt, hangt denk ik ook samen met het tijdstip. Nu wordt er in de avond getest, niet in de nacht.
Het spoor in de Randstad zal wel voller zitten dan Noord van Zwolle en is zo’n prettrein niet zo makkelijk in te passen. Niettemin zou men toch wel naar Utrecht Maliebaan kunnen rijden of anders Centraal. Dan kan men daar het directievolk en de prijswinnaars ophalen.
SNG beschikt ook over ERTMS. Maar als zo lees wordt er geen gebruik van gemaakt op de Hanzelijn. In principe kan er met behulp van Alstom Atlas ERTMS op de Hanzelijn met 160 km p/u gereden kunnen worden.
SNG kan snel optrekken. Maar vergis je niet in de Traxx + ICR. Die trekt door zijn enorme vermogen ook erg snel op. Merk je vooral vanaf Schiphol naar Rotterdam. In de Schipholtunnel trekt het zal snel naar 140 km p/u. Op de HSL rijdt het 160 km p/u. en
Ik vraag mij af of er al ERTMS proefritten zijn geweest met SNG. Geen idee.
Als er nog geen testritten met ERTMS met SNG zullen ze er wel komen. Want als alles volgens planning gaat zal de SNG vanaf september 2019 worden ingezet tussen Zwolle – Amsterdam via de Hanzelijn.
Weet alleen nog niet of de SNG gebruik gaat maken van de ERTMS op de Hanzelijn. In dat geval kan de SNG met maximaal 160 km p/u op de Hanzelijn rijden.
Alstom heeft een smartlock signalsystem op de Hanzelijn geïnstalleerd. Met dit systeem kunnen treinen met zowel ATB en ERTMS op de Hanzelijn. Bij eerdere testritten met Traxx overdag reed de Traxx met 160 km p/u op Hanzelijn met behulp van ERTMS. Deze treinmachinisten hadden een encryptiesleutel. Vermoed dat treinmachinisten van SNG die gebruik maken van ERTMS op de Hanzelijn ook een encryptiesleutel zullen hebben.
Tot nu toe is er geen trein op de Hanzelijn geweest die gebruik heeft gemaakt van ERTMS op de Hanzelijn. Uitgezonderd de ICE, Traxx en mogelijk de Eurostar tijdens testritten. Maar SNG kan mogelijk de eerste zijn die structureel ERTMS op de Hanzelijn gebruikt. En daarna de ICNG die mogelijk vanaf 2025 tussen Noord Nederland – Randstad via Hanzelijn gaat rijden. En daarna via de HSL/klassieke spoorlijn gaat rijden.
@Hanzeboog:
1. een trein rijdt niet op ATB, maar op baanseinen. ATB is slecht een baansein-ondersteunend systeem.
2. een trein rijdt niet op ERTMS, maar op ETCS. ERTMS is een verzameling van standaarden, oftewel een stapel papier. Een van die standaarden is ETCS. ETCS is de standaard op basis waarvan je interoperabele trackside- en onboard-units met cabinesignalering kunt maken. Een trein rijdt dus op ETCS, en dus niet op ERTMS. Waarvan akte.
@Hanzeboog: je opmerking “en daarna de ICNG die mogelijk vanaf 2025 tussen Noord Nederland – Randstad via Hanzelijn gaat rijden” is railhobbyistische fantasie. NS heeft alleen ICNG-treinstellen aangeschaft tbv de dienst over de HSL-zuid. Het is daarom onmogelijk en uitgesloten dat NS vanaf 2025 de ICnoord met ICNG gaat rijden.
Ja @Hanzeboog eindelijk val je door de mand. Alle voorgaande reacties zullen we ook maar met een korreltje zout nemen.
@Ing ACF Siert: Ze zijn zeker niet alleen ter vervanging van de Traxx/ICR. Ze gaan ook buiten de HSL rijden. Dat heeft NS zelf aangekondigd. Of dat vanuit het Noorden naar de Randstad zal zijn, is koffiedik kijken, maar heel onwaarschijnlijk klinkt dat scenario niet. Bijvoorbeeld omdat de oudste ICM’s ook al oud aan het woorden zijn (ik meen in 2023 40 jaar), en omdat NS wel heeft uitgelaten dat ze 10 jaar na opening van de Hanzelijn mogelijk toch 200 kilometer per uur willen gaan rijden. Dus noem het railhobbyfantasie zo je wil, maar een geheel onrealistisch scenario is het niet.
Heb een PDF over een snellere verbinding tussen Noord Nederland – Randstad v.v op lange termijn (2040):
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=2ahUKEwjj4OOWrfzgAhWmM-wKHc_BDmcQFjABegQIBBAC&url=https%3A%2F%2Fstateninformatie.flevoland.nl%2Fdocumenten%2Fingekomen-stukken%2FDOCUVITP-2368397-v4-Mededeling-PS-Versnelling-spoorverbinding-Noord-Nederland.PDF&usg=AOvVaw3bbHdgrUa6uIZ-wyVl6rbg
Het is nog ver weg. Maar ICNG kan wel degelijk worden ingezet tussen Noord Nederland – Randstad v.v. Er staat aangegeven dat de ICNG ook gemaakt is voor het hoofdrailnet. Dus waarom zou een ICNG niet kunnen worden ingezet tussen Noord Nederland – Randstad v.v.? Dat bepaalt de NS uiteindelijk.
Verwacht dat het tot minstens 2025 zal duren voordat op andere trajecten dan de HSL zal worden ingezet.
Waar hebben we het over 1 a 2 minuten. Lekker belangrijk voor de gestreste kippen.
Zo wordt dat uiteindelijk uitgebouwd naar een reistijdwinst van een kwartier. Als dat niet relevant is, kunnen ze de testritten direct staken 🙂
@Hanzeboog: je opmerking “In principe kan er met behulp van Alstom Atlas ERTMS […]” is aperte nonsens. Alstom Atlas is een bewezen 100% interoperabel systeemconcept. Met elke goedwerkende EVC/OBU die aan de specs van ETCS L2 voldoet kan er op de HZL 160-200 km/u gereden worden. Punt uit. Feitelijk, evident en wettelijk bewezen. De insinuatie dat dit alleen met Alstom-spullen zou kunnen, is een gemene klap in het gezicht van alle mensen, organisaties en producenten die jarenlang nauwgezet aan ERTMS hebben gewerkt, en een goedprater voor de prutsers bij Bombardier en NS, die extreem hardnekkig NIET bij machte blijken te zijn om betrouwbare interoperabele techniek op te leveren.
Geef aan dat ECTS op Hanzelijn van Alstom is. En ECTS in SNG kan van Spaanse CAF zijn. Dat bedoelde ik mee te zeggen.
En dat elke fabrikant met treinmaterieel die voldoen aan de goede ECTS specificaties op de Hanzelijn kan rijden. De HSL Zuid baan schijnt zelfs al ERTMS te hebben die niet voldoet aan de modernste ERTMS specificaties.
Dat Bombardier niet de beste leverancier is van ERTMS is inmiddels bekend. Zijn meerdere voorbeelden van.
Dan zullen we maar hopen dat het eerdaags ook echt kan gaan gebeuren. En zij mijn opmerking elders dat het dan ook goed zou zijn Lelystad-Almere-voor-Weesp ook onder ETCS te brengen. Daar is wel wat te winnen op het reeds sinds 1989 geschikte spoor. Vooral als er niet gestopt hoeft te worden. Vanwege het geluid en de wissels mag er in de bebouwde kom wellicht wat minder snel gereden worden?
Iemand heeft zijn telefoon in de trein laten liggen…
hihiihihhihi
hahahaha
Helemaal niet stoppen is geen optie omdat je dan te weinig passagiers zal trekken. Hoeveel mensen willen er eigenlijk de hele afstand tot Amsterdam of Den haag reizen? Naar Rotterdam wil niemand?
Op Groningen is het verschil maar twee minuten. Leeuwarden heeft wat meer verschil. Is daar nog wat op te winnen met passeersporen of zit de trein over de hele langte op 140km/h?
Als de bocht bij Hoogeveen klaar is, dan is het echt feest. Weer 2 minuten verdiend.
is dat al definitief en bekend wanneer? Daarmee zou je onder de psychologische grens van 2 uur reistijd duiken, toch een mijlpaaltje 🙂
(vanaf Amsterdam Zuid that is)
@Rogier de Wit
ProRail heeft het over ‘ambitie 2021’. Het werk is niet echt ingrijpend; ze gaan de bocht niet afsnijden. Ik kwam onlangs ergens een tekening tegen en de bocht wordt wat gestroomlijnd. Maar volgens de ingenieurs is dat voldoende om de vaart erin te houden en een paar minuten te winnen. Belangrijk is ook de forse besparing op afrem- en acceleratie-energie.
Sprinter Plus…
Waarom maken ze van de SNG geen Intercity variant van, voordeel gelijkvloerse instap, voorzien van rolstoel toegankelijk toilet, optie 160 km per uur met of zonder ERTMS net als men met de DD-AR gedaan hebben en nu als DDZ IC trein is gaan rijden.
En de stoelen waaruit ondergetekende tijdens de proefopstelling in Rotterdam CS voor de nieuwe Sprinters een A-B-C keuze uit konden maken, zijn best te gebruiken op wat langere ritten dan de gangbare sprinter diensten, dus waarom niet het voordeel van beide maken, maar vooral VEILIG aankomen met of zonder 1 of 2 minuten rijtijdwinst…, en dat laatste geldt voor alle vervoersmodaliteiten, weet ik uit eigen ervaring!
antwoord: omdat NS geen dure nieuwe treinen koopt als ze ook oude opgelapte kunnen inzetten. Wat denk je waarom de NS ATB-160 en ETCS-inbouw systematisch heeft dwarsgezeten? Simpel: NS wilde opgeknapt DDZ inzetten, en dat KAN geen 160. En dus ga je alle opties om 160 te kunnen rijden lekker dwarszitten – en misbruik je dat zogenaamde ‘ATB-probleem’ als goedkoop flutsmoesje om je niet aan de Hoofdrailnetconcessie 2015-2025 te houden. Resultaat: meer winst dmv liegen&bedriegen van alles & iedereen.
Dat was jouw voorstel aan NS. Heb je daarna nog een reactie op gekregen?
@Ing ACF Sierts:
Bedoel je dit met NS ATB – 160:
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiUtOim9_rgAhWCLlAKHaALBTUQFjAAegQICRAB&url=https%3A%2F%2Fwww.ovmagazine.nl%2F2013%2F09%2Ftreinen-kunnen-wel-degelijk-op-korte-termijn-160-km-per-uur-1110%2F&usg=AOvVaw3Cbdgt5rjnxeWCih3qT6DU
De ICNG gaat de HSL-rijtuigen en VIRM vervangen. Volgens de planning (toegankelijkheid trein materieel) van 2018 gaat de laatste VIRM in 2042 er uit. Al het treinmaterieel kan 160 rijden (treinstellen en rijtuigen met locs, zelfs de oude Mat64), behalve de SGM, deze mag maar 125 km/u.
ICNG gaat in eerste instantie Traxx + ICR vervangen. Een tweede order is afwachten voor ICNG. Dat hangt af hoe de concessie vanaf 2025 wordt.
De enkeldeks ICNG zal in ieder geval niet V-IRM gaan vervangen.
Ik zal er nog een stukje over maken, maar er wordt nog een order verwacht van 18 treinstellen geschikt voor het Belgische spoor.
Is dat nu al besloten? Men heeft vertrouwen dat de Belgen accoord zijn en het niet te duur gaan vinden? Of dat ze bang zijn dat er wat stuk gaat?
@Lodewijk
Eindelijk val ik door de mand? Je doet voorkomen alsof ik een trolley ben.
Ben gewoon iemand die het leuk vindt om te reageren op deze site. Kan natuurlijk wel zijn dat ik niets alles weet. Van Ingenieur Sierts heb ik net weer iets geleerd. En daar is deze site voor bedoeld. Of niet?
Mijn intentie op deze site is interesse. Jammer dat iemand het nodig vindt om iemand bevoordeeld slecht te maken. Dat bederft mijn plezier op deze site. Want dan is de kans groot dat er géén andere reacties gaan komen.
Eens met Hanzeboog. Op de man spelen lijkt me geen positieve bijdrage geven, we hebben allemaal een gezamenlijke interesse toch 🙂
Een wonderlijke keuze. De SNG heeft een korte baklengte en Jacobsdraaistellen. Dat kan een goede keuze zijn om gewicht te sparen en te optimaliseren naar stoptreinen die veel optrekken en remmen. Maar volgens mij is dat een slechte keuze voor een rustige loop bij hogere snelheden.
Weet iemand wat over de loopeigenschappen bij hoge snelheden en bij veroudering.
Men kijkt over 15 jaar hoe de boel er aan toe is.
TGV Atlantique (Thalys) heeft ook korte bakken en Jacobsdraaistellen.
Met goede demping is het dus geen enkel probleem bij hoge snelheid.
De loopeigenschappen worden tijdens de rit gecontroleerd.
Hanzelijn naar Zwolle zal wel op redelijke termijn naar ICNG moeten i.v.m. de tunnel bij Dronten (en de grote druk op de oren van de reizigers bij passeren van deze tunnel in niet-luchtdichte treinen).
Dat is onderzocht en het is onzin. Niettemin zijn snellere treinen welkom. Het zou vooral ook helpen wanneer er van de Hanzelijn over de Flevolijn tot Weesp-Keverdijkse polder geheel onder ERTMS zou komen wat dan ook gebruikt zou worden. Een mooi testproject. Dit moet gewoon in drie jaar kunnen. Wellicht daarna Weesp via de Zuid-as tot Hoofddorp. Daar heeft de burger wat aan. Dan Rotterdam Centraal. Op die manier is de HSL ook geheel gedekt tot de uitrit naar de ringlijn Amsterdam. Er zijn ieder jaar honderden miljoenen over bij IenW dus wie zit er te remmen?
Iets anders Dries, heb je een e-mail van mij ontvangen?
Zijn de nieuwste sprinters (FLIRT en SNG) eigenlijk al standaard voorzien van ETCS? Of moet dit nog worden ingebouwd? En hoe zit dat met de SLT?
Kan me herinneren dat er een paar jaar geleden werd getest met o.a. SLT tussen Utrecht en Amsterdam, maar ik weet niet of die treinen al standaard waren voorzien van ETCS of dat het er destijds tijdelijk is ingebouwd.
Flirt is voorbereid op inbouw van ERTMS. SNG heeft al standaard ERTMS. Bij SLT weet ik het niet.
@ Hanzeboog
Wanneer er in een treinstel plaats is voor een ATB installatie (via een beeldscherm) is er ook plaats voor ETCS. Een nationaal beveiligingssysteem zoals ATB kan dan als ‘Specific Transition Module’ worden opgenomen in het ETCS systeem waarbij de boordcomputer (EVC) de ATB signalen verwerkt en deze via het (dan) ETCS scherm in de cabine toont.
Vijftien jaar geleden was de gewone reistijd Gn-Zl 57′ (Zl-Gn 58′), Lw-Zl 54′ (Zl-Lw 55′). De winst is dus maar betrekkelijk, er is misschien nog een minieme winst door de boogverruiming bij Hoogeveen. Volgens mij is het sinds de drgl-1970 niet veel sneller geworden. We zullen toch echt met een andere benaderingswijze moeten komen, wil het OV concurrerend zijn. Bijvoorbeeld een derde variant van overwegaansturing, naast (1) de huidige 27″ tijd tussen rood licht en treinpassage, (2) de stop-door-schakeling met overwegsluitingsvertraging wanneer de trein vlak ervoor stopt, een derde aansturing invoeren (3) voor treinen van 200 km/h maar uiteraard om redenen van veiligheid tóch met behoud van 27″ tijd tussen rood licht en treinpassage. Alternatief is overal ongelijkvloers, maar dat kost tijd en geld – wat we er als collectief beide nog niet voor over hebben. (Dat verandert wellicht uit oogpunt van duurzaamheid.)
PS: wellicht kunnen ook de bogen bij Staphorst wat worden rechtgetrokken – scheelt ook weer wat. Die bij Harderwijk zal wel wat lastiger worden.