NMBS schrapt treinen vanwege personeelstekort
02 dec 2021 15:34
Vanaf maandag 6 december komen in België dagelijks 120 treinen te vervallen. Reden: de Belgische spoorwegen (NMBS) kampen door de coronacrisis met een hoog ziekteverzuim. Onder andere op de belangrijke verbinding Antwerpen – Brussel zullen er treinen geschrapt gaan worden.
2,5% uitval
Ook Nederlanders die via Roosendaal naar België willen reizen kunnen hinder ondervinden van het personeelstekort. De S32-verbinding tussen Puurs, Essen en Roosendaal wordt tussen 6 en 10 december vervangen door een busdienst tussen Essen en Roosendaal.
De NMBS benadrukt dat de meeste treinen blijven rijden, maar dat ongeveer 2,5% van de treinen geschrapt zal worden. Zo snel het ziekteverzuim afneemt, zal het treinaanbod weer worden uitgebreid. Ook benadrukt de vervoerder dat het om een tijdelijke maatregel gaat. Vanaf 12 december treedt de dienstregeling 2022 in werking. Daardoor moeten er juist meer treinen gaan rijden.
Nu al treinuitval
Overigens rijden er ook deze week al minder treinen door het personeelstekort, nu worden er echter slechts twintig treinen per dag geschrapt. In Nederland rijden momenteel alle treinen, maar moesten er eerder ook treinen geschrapt worden door een hoog ziekteverzuim.
Moet de eerste zin niet zijn: … komen te vervallen, in plaats van vervangen. Ja, een typefoutje is snel gemaakt.
Dank, het is nu aangepast
Zo kennen we NMBS weer. Binnenlands vervoer staat op de eerste plaats. Niet geheel onterecht.
Maar het is bepaald niet de eerste keer dat het deel tussen Essen – Roosendaal v.v. ondergeschikt maakt aan het deel tussen Essen – Roosendaal. Regelmatig meegemaakt dat in het verleden de Beneluxtrein miste bij Roosendaal omdat NMBS geen minuut wachtte op de aansluitende trein. Bij calamiteiten moeten reizigers vanaf Roosendaal richting Essen/Antwerpen vaak horen via intercom dat trein niet verder ging/gaat dan Essen. Hoe je in Essen is dan jouw probleem.
Duidelijk dat het deel tussen Essen – Roosendaal v.v. verkwanseld wordt door NMBS. Doortrekken van IC vanaf Essen naar Roosendaal? Moeten ze eerst zoveel geld neerleggen dat NMBS geen kosten maakt. Zie Fyra discussie Antwerpen – Noorderkempen – Breda.
Misschien heb je gelijk.. maar niet onbelangrijk is om te vermelden dat het huidig materiaal van de IC Essen -Charleroi eenvoudig niet onder het viaduct bij Roosendaal past….
De M 6 dubbeldeksrijtuigen zijn te hoog. Met de nieuwste M 7 kan het wel. Maar eerst zien of dat gaat gebeuren.
Zelfde probleem als NS. Ze hebben uiteraard geen overschot aan personeel. Maar als meerdere personen tegelijk ziek zijn werkt het direct door.
Dan kunnen ze het beste op spoortrajecten met hoge frequenties wat minder treinen laten rijden. Maar de trein samenstelling wel langer maken.
Of overtollige, overtollig door de Corona tijd, spitsdiensten schrappen. De NS schrapt meestal als eerste de spits extra’s.
Graapig dat NS beweert dat het net extra werkzaamheden te maken heeft.