fbpx
Foto: Stefan Verkerk / archief

Nog tot zeker 12.00 uur geen treinen door aanrijding Berghem

Door een aanrijding zondagavond tussen een carnavalswagen en een trein in Berghem bij Oss (Noord-Brabant) rijden er nog tot zeker maandag 12.00 uur geen treinen, meldt een woordvoerder van ProRail. Bij de botsing op de spoorwegovergang bij de Zevenbergseweg raakte alleen de machinist gewond. Hij is naar een ziekenhuis gebracht.

Langer dan verwacht

Eerder ging NS ervan uit dat de treinen tussen Oss en Wijchen rond 04.00 uur weer konden gaan rijden, maar de herstelwerkzaamheden gaan toch een stuk langer duren dan verwacht. De woordvoerder van ProRail legt uit dat de brokstukken van de praalwagen en de trein eerst moeten worden verwijderd, en dat daarna een plan voor reparatie van het spoor kan worden gemaakt. Hij denkt dat de prognose van 12.00 uur optimistisch is.

De politie kan nog niks zeggen over hoe het ongeluk kon gebeuren en doet onderzoek. Oss was al eerder de pineut zondagavond, want een stroomstoring gooide roet in het eten voor de festiviteiten van carnavalsvierders.

17 gedachten aan “Nog tot zeker 12.00 uur geen treinen door aanrijding Berghem”

  1. Stokbosveen schreef:

    https://www.prorail.nl/nieuws/Aanrijding-carnavalswagen

    Wat doet een carnavalswagen dan ook op het spoor?!

    1. Anoniem schreef:

      problemen veroorzaken

    2. Michiel schreef:

      Onderweg terug van de optocht naar de loods, maar even vergeten dat je een ontheffing nodig hebt om met te langzaam rijdende voertuigen een overweg te mogen passeren.

      1. Dries Molenaar schreef:

        Met of zonder ontheffing, het belangrijkste isom niet te blijven staan wanneer er een trein aan komt.
        Dit soort idioten kunnen mensen het leven kosten.

        1. Michiel schreef:

          Blijven staan is juist NIET wat je moet doen als je je op een overweg bevind.

        2. Dries Molenaar schreef:

          dat staat er ook. maar de bierfietst bleef steken of kon niet over het randje komen. Ze waren natuurlijk ook doorgereden toen de bomen al naar beneden gingen.
          De praalwagen zal ook wel vastgelopen zijn of te laat begonnen zijn met oversteken.
          Heel verveledn voor de NS, machinist en reizigers.

        3. Michiel schreef:

          Het gaat niet over bierfietsen of iets dergelijks, het gaat om een geduwde carnavalswagen die te langzaam bewoog om binnen de aankondigingstijd de overweg te kunnen passeren. In dat geval moet je een ontheffingen aanvragen, waarin dan als voorwaarde gesteld zal worden dat ProRail het oversteken begeleid.

  2. Dries Molenaar schreef:

    Het ongeluk gebeurde doordat de praalwagen op spoor stond. Vreemd dat de politie dat niet weet vast te stellen.

    Het is net zoiets als met die bierfiets, ook in Brabant. Allelei idioten denken dat het nog wel kan of overscahtten hun kunnen en blijven steken achter een ribbeltje van een halve centimeter.

    Je zal maar gedacht hebben met de trein te gaan.

    Overwegen dienen opgeheven te worden, snel. Maar zelfs een kleine fietsovergang kost al vijf tot tien jaar. Die paar honderd nog te gaan zullen dus vijftig jaar gaan vergen.

    1. Anoniem schreef:

      Succes ermee dan! Hoe moeten mensen die fietsend, lopened of met de auto kunnen oversteken? Soms is er gewoonweg geen andere manier en het opheffen van bewaakte spoorwegovergangen is gewoon onzin.

    2. Marcel 59 schreef:

      “Vreemd dat de politie dat niet weet vast te stellen” ; dat staat er niet! De politie doet vooralsnog, lopende het onderzoek nog geen uitspraken. Dat is in het belang van de zorgvuldigheid; zeker als dit onderzoek uitmondt in strafrechtelijke vervolging.

  3. Wim Lubbers schreef:

    Ik neem aan dat ProRail meteen die dassen/beverburcht bij Ravenstein heeft weggehaald. Of gaat dat weer een jaar duren?

  4. Arian Spijk schreef:

    Hebben jullie het van de voorzitter van die carnaval vereeniging dat wat hij verteld klopt ghen ene moer van , ze staken de overweg over de bellen begonnen te rinkelen en dan was de trein daar , Sorry hoor maar dat klopt niet , zeg dan eerlijk, ze waren allemaal ZAT LADDER ZAT , MAAR mijn gedachten gaat uit naar de machinist.
    Dat die club daar maar eens aan denken

    1. Annemiek schreef:

      Als die voorzitter dat zo gesteld heeft, dan heeft hij toch simpelweg uitgelegd hoe een overweg werkt? Vaak zit er nog geen 40 seconden tussen de eerste signalen en het moment dat de trein weer voorbij is. Juist de verdachtmaking dat ze allemaal ladderzat zouden zijn lijkt me onwaar. Zo’n optocht verloopt gewoon volgens een protocol, waarin gewoon is vastgelegd dat verantwoordelijken (bijvoorbeeld voor de bediening, besturing, begeleiding en bij calamiteiten) geen alcohol drinken tot na de optocht. Neemt niet weg dat er blijkbaar een foute inschatting is gemaakt. Zelf denk ik dat die fout al door de organisatie ruim voor de optocht is gemaakt.

  5. Jaap P schreef:

    Het front van de Stadler sprinter zag er flink gehavend uit. Geen wonder dat de machinist gewond raakte.

  6. Roel schreef:

    Sterkte en beterschap aan de machinist van deze trein.

  7. Oscar schreef:

    Artikel in het ED hierover: in Berghem heerst een (naar nu blijkt levensgevaarlijke) traditie. Praalwagens mogen alleen met spierkracht worden geduwd of getrokken. Ja, zo af en toe moet er eens een spoorlijn overgestoken worden. Voor de ene wagen is dat wat lastiger dan voor de andere. Maar tot nu toe is dat nog altijd goed gegaan. Alleen die dag een keer niet. De wagen stond op het spoor en er is uit alle macht getrokken, maar er was geen beweging meer in te krijgen…

    Na het lezen van het artikel ben ik even het toilet opgerend om mijn broek weer omhoog te doen. En passant even op de kalender gekeken. Nee, het was geen 1 april.

  8. Henk schreef:

    Ik hoorde dat de wagen zelfs twee keer is geraakt. De eerste trein heeft hem aangetikt, de tweede ging vol op het aggregaat dat in de praalwagen zit.

    De oplossing lijkt mij om de praalwagens buiten de reguliere treintijden om te verplaatsen, dus ‘s nachts en onder (politie)begeleiding

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *