NS en Rover zoeken idee om reizen met trein te verbeteren
10 jan 2024 22:01
Treinreizigers en andere geïnteresseerden kunnen de komende maand bij reizigersvereniging Rover ideeën insturen om reizen per trein te verbeteren. Het beste idee wordt door NS daadwerkelijk uitgevoerd met een budget van 1,5 miljoen euro.
Treinreizen is de laatste jaren een stuk minder aangenaam dan voor corona, door personeelstekorten, vieze treinen of vanwege een toenemend aantal ingrijpende werkzaamheden. Om de reiziger tegemoet te komen, schrijven NS en Rover nu een wedstrijd uit om een nieuw, goed idee te vinden om reizen met de trein fijner te maken. De wedstrijd wordt gesponsord door Treinrondreis.nl.
1,5 miljoen euro
En daar gaat NS 1,5 miljoen euro aan uitgeven. Dat is niet zomaar een bedrag: het spoorbedrijf werd in 2022 voor dat bedrag gekort door staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur & Waterstaat), omdat NS minder treinen dan normaal had ingezet. NS deed dat toen vanwege minder reizigers, maar ook omdat er flinke tekorten aan machinisten en conducteurs waren. Heijnen besloot de boete niet te innen, maar eiste wel dat NS het geld zou gebruiken voor een concreet doel voor treinreizigers.
Die boete wordt nu dus ingezet om het reizen met de trein te veraangenamen; NS spreekt zelf van een ‘Reizigerscadeau’. Ideeën voor dat cadeau kunnen worden ingezonden bij Rover. Het idee mag alleen betrekking hebben op NS en dus niet op bijvoorbeeld stations of zaken die spoorbeheerder ProRail aangaan.
Originaliteit, duurzaamheid, veiligheid
Volgens Freek Bos, directeur van Rover, wordt bij het kiezen van een winnaar het meest gekeken welk idee de meeste impact genereert voor reizigers. “Verder speelt originaliteit mee, net als aspecten als duurzaamheid en vergroting van de sociale veiligheid”, zegt hij tegen het AD. NS hoopt op veel goede ideeën: “We zijn heel benieuwd waarmee onze reizigers komen”, zegt woordvoerder Oscar van Elferen.
Langere treinen. Misschien daar is mee beginnen.
precies
Beproefde treinen aanschaffen zoals de dubbeldekkers van SBB ipv experimenten als de digitaal/elektrisch kwetsbare ICNG. Wil er voorlopig niet in.
Zoals de SBB dubbeldekstreinen geleverd door Bombardier?:
https://www.treinenweb.nl/nieuws/9897/alstom-rondt-afwikkeling-af-na-problematische-levering-twindexx-voor-zwitserse-spoorwegen.html
Alstom regelt het uiteindelijk. Nee die dubbeldekstreinen zijn helemaal niet zo goed als je denkt. Dat is een mythe.
En ICNG is niet zo slecht als beweerd wordt. Maar dan moet je de ontwikkelingen gevolgd hebben. En niet alles gaan (na)roepen zonder kennis.
Alstom heeft voor de Coradia Stream orders in Noorwegen, Denemarken, Nederland, Luxemburg, Zwitserland, Italië, Spanje, Frankrijk, Roemenië. Dus zal de ICNG zo’n slecht ontwerp zijn.
Gewoon meer geduld hebben.
Trek-duw was mijn dubbeldekker meen ik en maakte goede indruk (snel, warm en stil) en wat een verhaal over latere generatie, geweldig. Toch geen fan van treinen met kinderziektes met passagiers. Nou ja, kinderziektes, software en HSL reeds jaren …
daar eens/es mee beginnen (daar is mee beginnen).
Zolang de reiziger op plaats 1 staat. Dus niet wat is de meest efficiente oplossing is, of het meest goedkoop.
Geef de hoofdrailnetconcessie terug aan de overheid zodat die het alsnog ordentelijk moet aanbesteden. Dat kost niets, dus kunnen ze voor die anderhalf miljoen een mooi afscheidsfeestje bouwen.
Wat een leuk idee, ik ben benieuwd wat eruit komt!
Ik ben ook benieuwd wat er uitkomt en vooral waarom rover de ideeen moet filteren.
Rover is een clubje dat maar een minimaal aantal leden heeft tov de reizigeraantallen van de ns.
Wanneer je wat van rover hoort, is het zelden iets dat nuttig is voor de regelmatige reiziger of de forens. Ze staan vooral klaar voor de uitzonderingen, zoals dagjesmensen die een complete fiets willen meenemen. En worden standaard door de NPO gebeld om commentaar op de NS te geven.
Onbegrijpelijk en een gemiste kans dat reizigers niet gewoon met hun ideeen bij de NS terecht kunnen. Zal ontwijfeld ook weer eindigen met grote onvrede bij de reizigers over de door rover gekozen voorstellen.
Heel simpel, fatsoenlijke stoelen. Innovatie kan ook zijn opnieuw doen wat je 30 jaar geleden beter deed.
Inderdaad! Redelijke stoelen en middenleuningen in de 2e klas. Zorgt ook voor minder agressie.
En stoelen die niet mokersver uit elkaar staan zodat dat dienbladje waar je normaalgesproken je laptop op kan zetten te ver er vandaan is voor fatsoenlijk gebruik. Meen te herinneren dat NS ze ooit verder uit elkaar heeft gezet ivm beenruimte, maar zelf ben ik bovengemiddeld lang en heb tot nu voldoende beenruimte gehad. Ook met de treinstellen waar de stoelen dichter op elkaar staan.
Nog een voordeel om die stoelen niet zo ver uit elkaar te zetten is dat er opeens meer zitruimte in precies dezelfde trein is
Een laptop zet je toch op je schoot? Daarom heet het een LAPtop.
1.5 miljoen leent zich hooguit voor een eenmalige actie. Structureel kun je daarmee natuurlijk niets verbeteren.
Dat denk ik ook. pas als het gekozen idee op langere termijn doorgezet wordt
Nieuwe ideeën zijn leuk, maar de goede oude ideeën worden nog niet gebruikt. Begin eerst eens om die toe te passen. Een korte opsomming:
1. Voor Internationale reizen één boekingssysteem
2. idem verminderen aantal stroomsystemen – 3 kV in Nederland vermindert reeds de problemen van 50% van het grensverkeer.
3. nationaal niet de omloop van het materieel leidend laten zijn maar de behoefte van de klanten.
4. Maak van IC’s echte IC’s en geen veredelde sprinters. (3-treinen model?)
5. Controleer of het personeel zijn werk doet; er zijn te veel tekenen dat men daar niet altijd zin in heeft.
6. Een 10 minutendienst (een soort metrodienst) is leuk voor relatief korte afstanden maar men zet het in op de IC’s. Daar is men meer gebaat met zitzekerheid.
7. Zet de klant op 1 en niet de rentabiliteit
Punt 4 top!
Je hebt maar 1,5 miljoen te besteden.
Iets wat buiten de orde is van deze prijsvraag, maar ik denk dat de NS net als de regiovervoerders met service en veiligheidsteams moet gaan werken ipv een conducteur, die zich niet meer veilig voelt om kaartjes te controleren. Dan is de kans groter dat je een conducteur tegen komt groter dan nu EN aangezien dat conducteurs dan in teams werken is het probleem van de sociale veiligheid ook een stuk kleiner.
omderdaad.
Bij arriva werkt het prima.
Wat een onzin als je maar 1,5 miljoen te besteden hebt.
Het gaat over 1,5 miljoen, niet over 1,5 miljard.
‘idem verminderen aantal stroomsystemen – 3 kV in Nederland vermindert reeds de problemen van 50% van het grensverkeer.
‘
Op basis waarvan? Het lijkt mij (maar kan ik niet onderbouwen) dat er meer vrachtvervoer via Duitsland dan via België gaat.
Dit is trouwens een ProRail *en* NS probleem. Voor de prijsvraag wordt dit hem niet, alhoewel deze suggestie wel interessant is (maar hoe dan ook off-topic).
Als eerst vind ik dit een leuke manier om boete gelden te spenderen en idd terug te laten komen aan de reiziger ipv dat het in de zak van de overheid verdwijnt. Diegene, die dit heeft bedacht om samen met een reizigersorganisatie een prijsvraag uit te schrijven vind ik al een zeer creatief idee hebben bedacht.
Ten tweede hoop ik op veel respons en vooral leuke en creatieve ideeen, die het OV een goede impuls kan geven. Ik zie graag veel creatieve ideeen komen. Aan de andere kant dient een reizigersorganisatie zoals Rover en anderen de NS en andere vervoerders flink wakker te houden en kritisch te zijn wat er mis gaat in het OV.
Dat er bij de NS veel mis is is wel duidelijk, maar het ergste van de misstanden; het plots uitvallen van treinen heeft de NS wel onder controle gekregen tegen weliswaar een flinke prijs. Namelijk het uitkleden van de dienstregeling. Veel regio vervoerders laten treinen/bussen plots uitvallen en dat vind ik de meest slechte zaak.
Ik denk dat de regie met het omgaan met personeelstekorten de komende decennia ook door de politiek opgepakt moet worden en niet dat iedere semi overheidsdienst het zelf moet zien op te lossen. Zo kan de overheid zelf prioriteiten stellen en beleid maken waarin de meest essentiele dienstverlening veilig gesteld wordt terwijl als mensen zich zelf kunnen helpen dit zelf kunnen doen. Dit kan in het OV door het OV veel meer specifiek te richten op het bestrijden van vervoersarmoede en accepteren dat de zelf reddende groep meer met eigen middelen (eigen auto) gaat reizen. Ik denk dat personeelstekorten en de toenemende vraag naar zorg de grootste problemen de komende decennia zijn. Dus wat mij betreft ook veel werk aan de winkel voor het nieuwe kabinet.
Nou, het plots uitvallen van treinen is vandaag ook weer een ding hoor.
Moest zelfs met de bus omdat ik de trein niet kon nemen. Lijkt wel op Arriva.
Het beleid richten op een hele enkeling op het platteland die geen auto heeft lijkt me wel de slechtst mogelijke besteding van het geld.
Daar is deze anderhalve miljoen niet goed mee besteedt. Het is personeelstekort kan je ook niet met deze anderhalve miljoen (die daar ook niet voor bedoeld is) ook niet mee op te lossen, maar ik vind dat de politiek het er volledig bij laat liggen en het personeelstekort zie ik als de hoofdoorzaak van de problemen bij het OV.
Waar de anderhalve miljoen wel goed besteedt is is aan de frequente reiziger en daar zal de inzendingen ook over moeten gaan.
Zaken waar ik aan zit te denken is versoepeling van de afgekochte reisrechten ten tijde van de grote vakantie in welke variant dan ook. En ook hier weet ik ook niet wat hier anderhalf miljoen is. Een positief bijeffect is dat het ook de vrijetijdseconomie mee kan stimuleren.
Langere treinen.Om het half uur een trein laten rijden en niet om de 10 minuten of kwartier zodat er minder storingen zijn met wissels end.
Geeft ook minder onderhoud en materieelkosten.Het geld dat hiermee overblijft aan langere en schonere treinen besteden.Beter om het half uur een trein dat je meer zekerheid hebt dat ie ook blijft rijden dan om het kwartier een trein die niet verder kan door een storing.
Langere treinen is sowieso een goed punt, alleen komen we dan op het eerder genoemde personeelstekort.
Om de treinen vervolgens minder te laten rijden zoals elk half uur ipv elk kwartier of elke 10 minuten lijkt .ij niet erg praktisch. Het zal weicht bij slechts bepaalde trajecten werken op slechts bepaalde tijden, maar bijvoorbeeld als je van Utrecht Centraal naar Eindhoven Centraal wil reizen dan heb je om 9u ‘s ochtends heel weinig kans op een zitplek. Dit wordt alleen erger met de helft minder treinen (van elk kwartier naar elk half uur), terwijl een trein met 4 en 6 bakken lastig nog langer te maken is. In elk geval niet dubbel zo lang
Voor 1 E voordeelabo voor 1 mmand.
Verdient zich terug na 1,5 verkochte abo’ kunne er weer 1,5 mil. Voordeelabo’s voor 1 E per maand verkocht worden.
Of het voordeelabo per maand voor 0,01 E.
Plus ns.nl/ reisvergelijker onder aandacht brengen tv/ radio. 100 km v.v. met trein vergeleken met 100 km v.v. met auto gedurende de maand.
Dan zien mensen dat OV vele malen goedkoper is.
Het eerste financieel wat realistischer idee hier.
Ook een mooi idee. Ik denk spelen met kortingstarieven en kortingsperiodes een mooi idee is om iets voor de reiziger terug te doen. Ik hoop echt dat er echt goede ideeen binnen komen en deze kan je prima inzenden.
Bovendien als mensen verleidt worden om in bepaalde periodes vaker de trein te pakken kan het ook een win zijn voor de middenstand. Dan hebben die er ook nog wat aan.
2Baardstaart voor het eerst een positieve reacie op anoniem.
Het klimaatticket voor 12 E per maand in daluren zowet trein en bus.
Ik heb gesproken.
Op weg naar Luxe
burg voor iedereen!
Onderweg van amsterdam naar Keulen.
20.000 35-plussers het klimaat ticket voor 29 E voor in de daluren.
“Tienertoer” zoals in Belgie en Duitsland tijdens schoolvakantie, voor 12 E 8 dagen in daluren.
65-plus dagretour met 80 % korting in de daluren voor 24 E per maand.
Klimaatticket voor 29 E per maand voor mensen tot 120% bestaansminimum tevens te gebruiken in de bus.
Er is 1,5 miljoen, geen 1,5 miljard.
2@realisme graag.
Je begrijpt het voorstel niet.
Lees eerst goed.
Leg jij je voorstel dan maar wat beter uit, in plaats van eerst te lui te zijn om dingen fatsoenlijk uit te schrijven en daarna te lui te zijn om inhoudelijk in te gaan op een reactie. Zeggen dat mensen je verhaal nog een keer moeten lezen – lekker makkelijk!
Niet op leeftijd selecteren, maar gewoon voor iedereen. En die 65+ ers hoeven tegenwoordig helemaal geen korting meer puur op leeftijd.
Een abonnement naar inkomen? Moeilijk uitvoerbaar en moet NS of Arriva dan m ijn inkomen gaan toetsen?
Vervoersopleidingen op mbo- scholen zoals bakker, winkel, administratieve opleidingen.
Met 19 jaar aan de slag in OV.
Halvering NS toezichthouders die meer met elkander bezig zijn dan met hun omgeving.
Omscholing tot treinconducteur-assistent of naar machinisten opleiding.
Toevallig zojuist gecontroleerd in trein door dame Service en toezicht.
2 dames die aan de slag waren.
Er zou ook een conducteur op de trein zitten.
Geen Annemiek.
Is zeker aan het werk om de hier geopperde voorstellen tot een unieke mix te transformeren.
Ze is tenslotte de ZZP-☆.
Ik denk dat hert grandioos onderschat wordt wat je als personeel in het OV mee maakt. Het zijn niet meer de bussen of treinen van 20 jaar geleden. Toen zaten er overigens ook gewoon 2 man op een VIRM 6, nu slechts 1. Als deze half vol zit en je hebt wat gedoe kom je er al niet door heen. Je moer stevig in je schoenen staan en levenservaring is dan erg prettig.
Ik spreek uit ervaring dat die 19 jarigen het niet vaak redden hier.
* Op veel stations de trein laten stoppen aan het begin van het perron. Bij veel stations stopt de trein vaak 20 of meer meter te ver naar voren waardoor het begin van het perron onbenut blijft en mensen onnodig lang moeten lopen naar de trein, zeker in geval van krappe aansluiting.
* Sprinter Arnhem-Utrecht, is al opgeheven sinds 2007. Nu kun je niet van Arnhem naar Maarn of Driebergen-Zeist naar De Klomp zonder een omweg te maken. Eventueel terugkeer station Maarsbergen (opgeheven 1972). Tevens op drukke trajecten (ja o.a. Dieren-Arnhem) 4 sprinters per uur alleen in de spits. Bijvoorbeeld veel HAN studenten bij Arnhem Presikhaaf en ook veel forenzen uit Velp en Rheden. Net als Arnhem-Nijmegen die nu wel 4 sprinters heeft per uur.
* Bij ernstige verstoring zoals een spoor buiten gebruik, op de getroffen trajecten alleen sprinters laten rijden (al dan niet max. 40 km/uur) waardoor iedereen toch aan bod komt. Frequentie uiteraard afhankelijk van de situatie. Bij een landelijke of grote regionale nooddienstregeleng, bijv. winterweer helemaal geen intercities maar alleen sprinters met hoge frequentie, een soort metrodienst dus.
Geef conducteurs loonsverhoging,
Nee niet zomaar. Op basis van vrijwilligheid kunnen conducteurs b.v 25% van hun salaris inleveren , om b.v. 50% loonsverhoging binnen te slepen,
Dit uiteraard wel in de vorm van prestatieloon. Je zou dat kunnen meten met hun railpocket ( heet dat ding zo?).
Op die manier krijgen conducteurs er belang bij daadwerkelijk te gaan controleren.
Dat hier wel iets gestuurd mag worden is iedereen duidelijk
Nederland zou een fietsland zijn, maar de fiets mag je niet meenemen in bus/tram/metro, alleen in de trein is het meenemen van een fiets toegestaan. Echter, er zijn in Nederlandse treinen geen goede plekken voor fietsvervoer terwijl je daar wel voor betaald. In het buitenland hebben de ov-bedrijven wel goede voorzieningen om fietsen mee te kunnen nemen, daar zou NS een voorbeeld aan moeten noemen hoe het wel kan. Er zijn wel een heel beperkt aantal fietsplekken, maar daar zijn ook klapstoeltjes. En de mensen die daarop zitten weigeren hun plek af te staan aan mensen die daar hun fiets willen neerzetten omdat het een aangewezen plaats is voor fietsen. Probleem doet zich vooral voor op drukke trajecten, ook buiten de spitsuren.
Graag iets meer genuanceerd reageren. Er zijn wel degelijk mogelijkheden, al zijn ze inderdaad wel beperkt. Regionale vervoerders bieden tegenwoordig meer ruimte voor fietsen dankzij klapstoeltjes. Toch vind ik dat aspect in drukke treinen lastig. Als het rustig is, neem ik ook graag de fiets mee. in andere gevallen zou ik ter plaatse erliever een huren. Je eigen fiets kan tijdens zo n rit ook beschadigd raken…………
Ik vraag me af welke nuance je zoekt.
Je zou een cameraatje kunnen ophangen die detecteert of er een fiets de trein in komt en in dat geval automatisch de klapstoelen recht naar beneden laat klappen.
Belangrijk is een goede informatievoorziening op de perrons, zodat reizigers weten waar ze het beste kunnen instappen. Kijk naar Duitsland.
Sorry bert.
In Duitsland gaat het ook vaak mis.
gewoon wat geduld meenemen.
Er gaat altijd ( meestal) binnen 30 minuten een volgende trein.
Bahncard 100 inhaber.
In Duitsland wordt de treinenloop vaak ontregelt door de toeloop op het 49 euro ticket, waardoor vertraagde regiotreinen langesafstandstreinen in de weg zitten. Te vaak moet hierdoor een IC, EC of ICE uitwijken naar een ander perron dan staat aangeven en moet de hele meute die op het aangegeven perron staat kort voor vertrek naar een aantal perron. Dat zorgt weer voor extra vertraging.
De koopjesjagers zorgen dus dat reizigers met een echt treinkaartje tegen een normale prijs moeten wachten en ineens moeten verkassen naar een ander perron.
@ bert.
Ik reis dagelijks in duitsland, bahncard100.
Ik herken mij niet in het door jou geschetste beeld.
Ik let extra op voor toestanden zoals door jou geschetst slechts 1- 2 % in mindere mate ervaren.
Ik zie veel RE en RB die matig gevuld (30 – 40% bezetting) zijn, ook tijdens de spitsuren.
Dus waar jij je informatie, beelden vandaan haalt. Ik weet het niet, ik zie en ervaar het niet als bahncard 100 reiziger die niet alleen met ICE reist.
Het treinverloop wordt verstoord door de vele baustellen, incidenten op het spoor die in het drukke verkeer wederom voor problemen i.c. vertragingingen zorgen.
Alhoewel er de laatste tijden vele ICE’s op tijd vertrekken en aankomen zijnde de ICE’s die ik neem. En heb ervaringingen met RE dat die ook punktlich zijn.
Dus graag berichten vanuit ervaringen, daadwerkelijke dagelijkse reiservaringingen.
@bert
9 van de 10 reizenden in ICE, IC, EC reist met een koopjesjager ticket.
Ik als bahncard100 reis ook als koopjesjager, ben onderweg per dag voor 12 E.
Anderen met Sparpreis of met korting bahncard 25 of 50.
Is ook begrijpelijk iedereen denkt aan zijn beurs. En het kan daar de DB een zorgplicht heeft in de verkeersmobiliteit.
En het klimaatticket 49 E of minder moet het pendelverkeer vanwege klimaatbreakdown doen laten afnemen.
1,60 E per dag is nog geen Luxe-
mburg.
Dus bert omdenken vervoer is /moet Luxe voor iedereen zijn. Of is dat ..m brug te ver voor jou?!
@Meneer of mevrouw “Anoniem” U wordt wel persoonlijk naar mij vanuit uw schuilplaats. Noem eerst uw naam, dan praten we verder en geef ik mijn persoonlijke ervaringen met reizen in de trein in Duitsland.
Volgens mij heeft u helemaal geen Bahncard 100, Deze kost 4550 euro voor de tweede klas en 7714 voor de eerste klas. Dat is volstrekt niet interessant voor koopjesjagers. Maar “anoniem” kunt u van alles beweren.
@bert.
Als jij voor 12,50 E per dag, zijnde al of niet koopjesjager = bahncard100 geheel Duitsland met ICE, IC, EC, RE, RB en ander OV bereist.
Dan weet ik niet, wie dief zou zijn van zijn eigen portemonnee.
Mobiliteit voor 12,50 E per dag.
Ik reis 2x per week ICE van Keulen naar Frankfurt v.v. met Super Sparpreis kost me dat een kleine 100 E.
Mij kost dat 25 E dus versla ik de super Sparpreis/ koopjesjager met 75 E.
Het is echter raadzaam om als niet dagelijkse ICE-reiziger gebruik te maken/ koopjes jagen op een ( super)sparpreis-ticket daar je anders voor Keulen – FFM een kleine 300 E aan een flex-ticket 2e klas zou moeten betalen.
Dus voor Duitsland met ICE OV mobiliteit voor 12,50 E per dag.
In Nederland kan je ook voor 12,50 E per dag OV mobiliteit hebben.
Reis je in de daluren, reeds met Dalvrij, voor treinverkeer voor 4 E per dag. Zet dan een fiets bij het station of loop een stuk.
Of een bustrajectkaart 2,50 E per dag.
Natuurlijk ben ik voorstander van Luxe OV mobiliteit.
En het NL-ticket 49 E in de spits en 29 E in daluren.
Het kan en moet.
@bert.
Ter aanvulling.
Ga je met de auto van Keulen naar FFM dan zijn dat 218 km’s ( snelste route,n2 uur en 15 minuten) volgens anwb routeplanner.
Benzine kosten 32 E. v.v. 64 E.
Maar voor de 2 x per week keulen – ffm v.v. is dat 128 E aan benzine kosten. Ja die verderfelijke CO2 brandstof.
We weten echter dat 1 km met de auto 0,48 E kost.
Dus de rit keulen -ffm kost 218 km x 0,48E/km =104,64.
Keulen -Frankfurt am Main vice versa 209,28 E.
2 x per week 418,48 E.
nou dan ben je als koopjesjager (super) Sparpreis met 100 E goed bezig.
Voor je eigen portemonnee en de mensheid, natuur en klimaat.
Als bewuste treinreiziger ben je met Bahncard100 Super bezig voor 12,50 E per dag.
Mobiliteit die niet de mensheid, natuur en het klimaat schaadt.
Nou bert doe je voordeel met deze info.
Je kunt ook voor 21,20 E/dag 1e klasse bahncard100 reizen.
Dan doe je over Keulen – FFM ook een kleine 75 minuten zoals ik in de 2e klasse.
Je kunt nog zoveel beweren over wat je allemaal reist in Duitsland, of is dat anoniem gezwam. Toon het maar eens aan.
@Bert Sitters. Volgens mij is het iets treurigs dat ongeveer valt binnen de reikwijdte van het ‘wachten op Godot’. Daarin wachten de personages immers op een soort van zingeving, totdat het wachten zelf de zingeving wordt. Het maakt niet meer uit of Godot komt, want een alternatief voor het wachten is er niet. Zo beschouw ik niet alleen het maken van de totaal zinloze treinreizen door ‘anoniem’, maar ook de idealen die hij probeert te progageren. Het zijn allemaal losse flarden van idealen (klimaattickets, 25-urige werkweek etc.) die hij als een soort dogma’s op totaal incoherente wijze steeds manischer/neurotischer blijft herhalen, doof voor kritiek, niet bereid of in staat tot discussie. In alle opzichten eerder contraproductief dan zinvol.
In dit geval: er is niemand die ‘anoniem’ benijd omdat hij twee keer in de week zinloos de trein naar Frankfurt pakt. Er is niemand die als substituut voor een zinnige dagbesteding tweemaal per week de auto naar Frankfurt pakt. Dus de kostenvergelijking slaat nergens op. ‘Anoniem’ geeft feitelijk geen 12 euro per dag uit aan zinloze reizen, maar aan opvulling van tijd, als substituut voor een zinnige dagbesteding. Treurig.
@bert.
Annemiek heeft gesproken. En jij zal haar volgen.
Weer neerbuigend over anderen ter meerdere glorie van haarzelf.
God oh god hoe ze toch alles weet.
Toch erg dat ze de afgelopen 40 jaar de mensheid, natuur en klimaat schade toebrengt met haar neo-liberale ideeen/domrechts gepraat.
Je zou toch verwachten dat een mens nadenkt en er naar handelt.
Wat fijn dat je direct mijn gelijk bewijst.
@anneziek
Ga eens aan het werk.
Je bent toch een Zeikster Zonder Poen.
Ik stel voor om in elk geval de hal van Utrecht Centraal meteen te voorzien van verwarming. Mede door de dakconstructie en de vele uitgangen naar perrons is het in de winterperiode niet fijn om daar te vertoeven. Ik ben dan ook blij dat ik in een warme trein kan stappen, zodra die er is.
“Het idee mag alleen betrekking hebben op NS en dus niet op bijvoorbeeld stations of zaken die spoorbeheerder ProRail aangaan.”
He, wat is dat nou jammer Johan……………
Wat raar, ns gaat over vervoer & dus over de haltes – lees stations. ns is eigenaar/beheerder van de stations (antirail over de perrons sec).
het kunnen krijgen van een kroket hoort ook bij serieus vervoer – net als fatsoenlijke koffie (&ja, ook in de trein) ipv 97 soorten rare koffie.
als het toch maar over €1,5M gaat…
Minstens elk half uur een trein in avonden, weekends en op feestdagen. Laat Keolis de trein doorrijden naar Arnhem Centraal van en naar Ede Wageningen. Creëer eentijdelijke busverbinding van Hamont naar Weert zolang de trein hier nog niet rijdt. Geef ook aanvullende reisinfo van treinen op bussen, trams en metro op knooppuntstations. Andersom zie je dit bij diverse buslijnen al enige tijd. Zorg voor reisassistentie voor mensen met beperkte mobiliteit en voor reizigers met veel bagage. Vooral als de roltrappen en liften defect zijn. Maak ruimere toiletten in de trein die niet zo krap zijn als bij de kleine wc s in de ICNG. Zorg voor schonere treinen, zodat je weer beter naar buiten kan kijken. Laat op stillere , kleinere stations meer verlichting branden met donker weer en meer beschutting om wat droger en warmer r te kunnen wachten. Verlicht dienstregelingsborden op donkere plekken, zodat het weer leesbaarder wordt met donker en minder weer. Roep meer meertalig om bij toeristische steden, zodat meer weten wat er daar te zien of te beleven valt. Meer controle in de trein van vervoersbewijzen en info onderweg. Ook een terugkeer van een minibar zal fijn zijn op lange ritten. In Tsjechië en Polen zie je dit bijvoorbeeld nog steeds! Dit bevordert de service en breidt ook werkgelegenheid uit! Bij vertraging door ongemakken onderweg een taxi regelen als er vooral in de late avonden geen vervoer meer regulier rijdt! Reizen moet voor iedereen eenvoudig en zorgeloos blijven. Problemen kunnen zich altijd voordoen en dan is het ook van belang hier in goede begeleiding te krijgen!
‘Ook een terugkeer van een minibar zal fijn zijn op lange ritten’.
Mooie suggestie. Het reizen met de trein moet fijner worden. Met inderdaad een minibar (of in ieder geval een mogelijkheid om n bakkie koffie *in* de trein te kopen) en meer toezicht, ais in iemand die ook daadwerkelijk vervoersbewijzen controleert en meer dan 1x per reis te zien is.
@Haagse Harrie.
De afstanden die men aflegt in Nederland behoeven geen minibar.
Leg je een lange afstand maak gebruik van je broodtrommel, gekochte versnapering(en) from your local store of bij de NS kiosk, NS huiskamer.
Keep it cool keep it simple.
Als ik van de westelijke randstad naar voorbij de grote rivieren reis (Breda en verder), dan vind ik n bakkie koffie tijdens de reis wel aangenaam. Vooral als ik n vroege trein neem en jouw zgn ‘local store’ (vertaling: winkel om de hoek) nog *gesloten* is. Wat mij betreft is dit draadje gesloten.
Catering in de trein zou er op sommige langere treinlijnen gewoon moeten zijn. In landen die ongeveer net zo groot zijn als Nederland is dat ook nog gewoon het geval. Terwijl ook daar genoeg kiosken en wat dies meer zij op stations te vinden is.
Er is groot tekort aan personeel. Dan kun je beter toezichthouders hebben, dan railcateraars die met een zware waterzak op hun rug door de trein sjokken, terwijl er maar weinig reizigers van gebruik maakten. Je kunt immers op veel NS-stations gemakkelijk een bakkie koffie kunt kopen.
inderdaad bert.
@ Haagse Harry.
Van Den Haag naar Tilburg is 79 minuten met trein met auto 93 minuten.
Dat is met de trein meer dan 1 uur plus 19 minuten voor 107 km.
Nou dat is toch geen afstan.
Als je vanuit Maastricht ergens verder dan Eindhoven wilt gaan, dan ben je 1 uur kwijt dat is 90 km. En dan ga je pas in Nederland reizen naar utrecht, Rotterdam, Amsterdam en Den Haag, dan ben jebij de laatste 2 steden 2,5 uur onderweg. Dan ben je pas onderweg voor nederlandse begrippen.
Maar van Den Haag 1 uurtje en wat onderweg is toch nix. Trouwens in een auto kan je toch geen minibar verwachten. Je kunt wel bij een duur tankstation stoppen. etc.
Trouwens in Duitsland zijn er afstanden die er toe doen.
Keulen – Berlijn – Munchen – hamburg – Mannheim – Basel.
Maar ook hier geldt op station Keulen heb je genoeg Kiosken.
Bert Sitters: “Dan kun je beter toezichthouders hebben, dan railcateraars die met een zware waterzak op hun rug door de trein sjokken, terwijl er maar weinig reizigers van gebruik maakten. Je kunt immers op veel NS-stations gemakkelijk een bakkie koffie kunt kopen.”
kletskoek!
die koffie met water uit die zak is/was niet veel soeps. op de stations (óók ns) is het niet veel beter.
ga jij ‘smorgensvroeg eerder de deur uit om lekker een “bakkie” koffie te halen op je station? ipv dat je koffie klaar is terwijl je je aankleedt voordat je de deur uitgaat? kwartier eerder de deur uit 🙁 – inclusief in de rij staan als het inderdaad zulke geweldige koffie is.
onderbreek jij je reis om even van zo’n lekkere koffie op jouw favoriete station te genieten?
Stel persoonlijk gerichte vragen onder uw eigen naam. Overigens drink ik geen koffie.
1) Keolis rijdt niet meer tussen Zutphen en Oldenzaal en rijdt nu Arriva.
2) Je kunt met Arriva van Hengelo naar Arnhem, maar het vergt wel enkele overstappen. Namelijk in Zutphen en Winterwijk.
NS en andere vervoerders willen ook goed OV en schone treinen. Het probleem waar de vervoerders nu mee worstelen is de beschikbaarheid van personeel (direct of indirect). Het is makkelijk om aan meer personeel te komen als je er veel voor wilt en kunt betalen. Maar de reiziger en overheid willen nu geen meer geld neertellen. Ook andere semi publieke diensten hebben extra personeel nodig, zoals zorg, onderwijs en politie. En de grootste personeelsschaarste wordt verwacht in 2040.
Defecten aan roltrappen en liften komt ook door onderdelen tekorten en de verkrijgbaarheid van reserve onderdelen, wat voor de klojona geen probleem was.
Aangaande controles en sociale veiligheid ben ik van mening de NS de lokale vervoerders moeten volgen met hun service en controle teams. Zo staan conducteurs bij problemen nooit alleen. Alleen moeten treinen uitgerust worden voor eenmans bediening en de politie/prorail snel ter plekke zijn als er een aanrijding met een andere verkeersdeelnemer is bij overwegen etc. om ook de machinist op te vangen.
@Arjan Krabbenbos, dit klinkt als de jaren 50/60 toen het leven nog leuk was. Helaas gaat dat niet meer gebeuren.
Want daar moet je volgens jou niet naar streven, een leuk treinleven en reisbeleving ?? Het moet sober en zakelijk, uitgekleed en goedkoop, kaal en kil, terwijl je wel dik betaald voor je vervoersbewijs? Nou…dat is aantrekkelijk zeg om te reizen.
Natuurlijk mag je daarnaar streven, maar het is niet realistisch om te verwachten dat de plannen van A. Krabbenbos werkelijkheid worden. Niet eens vanwege het geld, maar mensen zijn niet meer behulpzaam en aardig voor elkaar in onze ,,ieder voor zich”wereld.
Maak de treinreis in Nederland gratis voor alle burgers.
Iedere automobilist kan zo de co2 uitstoot met 70% verminderen de 38 miljard van Rob Jetten in het openbaar vervoer stoppen, dan zijn we van al dat gesteggel af en de toch rijdende automobilist aanhouden of het nodig was om de auto te gebruiken
Voordeel
Minder uitstoot
Minder ongevallen is ook minder ziektekosten
Minder kosten politie die naar ongevallen moet rijden, zo ook de Brandweer is kosten besparend
Verzekeringen minder uitkeringen premie omlaag
Ik zou dit zelf ook graag zien en ook droom ik graag over gratis OV, maar dit is nu volkomen onhaalbaar. De voornaamste reden waarom het OV nu zo door de hoeven gezakt is het personeelstekort en de materialen voor het OV zo enorm duur is geworden. Dus we moeten toe naar een realistische visie op het OV en die niet zo fraai. Dat zal o.a. waarschijnlijk betekenen meer telewerken en eigen auto en minder OV. Ik denk dat het OV in eerste instantie zich moet focussen op vervoersarmoede en dit zal ook betekenen meer vraaggebonden vervoer.
@Baardstaart dat fraaggebonden vervoer is er reeds.
Maar dat zijn voor bestaande OV-gebruikers.
De execitie is de niet OV-gebruikers hun auto te laten staan en overstappen op lopen, fiets, taxi, bus, metro, tram en trein.
Middels beloning:klimaatticket 29 E daluren, 49 E spitsuren of gelijk de Luxe-variant. Voor velen een -burg te ver.
Alhoewel ik wel vaak naar Luxemburg-stad reis.
Ik kies zoals de meesten voor de Luxe variant.
Het OV kan en moet gratis.
In het belang van de mensheid, natuur en klimaat.
Ah, daar is-t-ie weer, de gratis bus uit Luxemburg.
Even de pret bederven (schijn ik goed in te zijn).
In NL (betaald OV): 588 auto’s per 1000 inwoners.
In LU (gratis OV): 784 auto’s per 1000 inwoners.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_vehicles_per_capita
Iets in mij zegt dat het OV in Luxemburg er vooral is voor de mensen buiten dat land en dat het voor de gemiddelde Luxemburger enkel voor spek en bonen meedoet.
Zelfs in CH (waar ze ondanks het dure OV er toch drie keer zo veel afstand mee afleggen als onze Jan en Petra) is het autobezit hoger dan in NL (604).
Daarnaast zie ik in CH vooral “dikke” auto’s.
Kennelijk reizen de Zwitsers niet alleen veel met de trein, maar rijden zij ook heel veel auto.
Iedere 13 jarige gelijk een studenten abo te gebuiken in de daluren op werkdagen of weekendvrij voor 19 E per maand tot 27 jaar.
Met de voorgenoemde financiering inzake IB en accijnsheffing.
De klimaatbreakdown is voor hen van levensbelang.
Ik vind het allemaal hele leuke ideeen en ik wil ook graag gratis OV, maar waar halen we het personeel vandaan om het OV deze aantallen reizigers te kunnen vervoeren en de treinen hiervoor te onderhouden etc. We zitten met een chronisch personeelstekort en dit zal tot 2040 alleen maar ernstiger worden. Het OV functioneert al op de nodige plekken al heel beroerd, zoals in Waterland (EBS) en Twente (Arriva). Ligt aan personeels tekorten, de te krappe dienstroosters en de waanzin van de electrische bussen.
Er is een vervoersmiddel dat minder personeel vereist en dat is de eigen auto en daar zal dus ook veel meer op ingezet moeten gaan worden inclusief carpoolen. OV zal dus deels in vraaggebonden vorm beschikbaar moeten blijven voor de niet keuze reiziger en ook de niet keuze reiziger moet ook iedere dag op normale tijden weg kunnen ook zal deze in de toekomst meer moeten reserveren. Nu heeft de aanpak van vervoersarmoede de hoogste prioriteit. En ik word ook niet blij van de vele auto’s in de stad en de vele parkeerplaatsen, die nodig zijn etc, maar we moeten nu wel naar de realiteit handelen en niet in een droomwereld waarin goed en gratis OV voor iedereen beschikbaar is.
Het is niet aan de provincies en vervoersbedrijven om de problemen aan te pakken, maar aan de politiek om een doorwrocht vervoers, zorg etc. plan te komen voor de komende 20 jaar met de belangrijkste vraag: Hoe gaan we met het personeelstekort om en hoe leveren de essentiele diensten voor een betaalbaar mogelijke prijs. Zowel voor de client als de overheid. Verder is het reduceren van de temperatuur met 0,003 graden in NL volkomen onbetaalbaar, maar de politiek lijkt de ernst van de personeelstekorten van geen meter te begrijpen.
@Baardstaart.
Carpoolen raakt steeds meer uit. Door gedeeltelijk thuiswerken wordt het steeds moeilijker om een vast maatje te vinden op dezelfde tijden.
@Antoon.gelijk Luxemburg.
Bus,tram,trein.
Het klimaatticket voor 29 E buiten spits, 49 in spits.
Financieing OV middels inkomstenbelasting 1e tarief 0,07% en 2e tarief 0,23 verhoging.
Plus accijnsheffing op CO2 brandstoffen van 0,55 E per1 liter. Maakt dat mensen gebruik maken/kiezen voor OV.
EN men bespaart veel op vervoerskosten en men kan 35-urige werkweek invoeren op termijn 25-urige werkweek en met 62 met pensioen. Doen!
Luxemburg kent gratis OV in de tweede klas. Het Groothertogdom Luxemburg is echter een volkomen onvergelijkbare situatie.
Het is een klein land met slechts 650.000 inwoners. Iedere dag komen er zo’n 350.000 Belgen, Duitsers en Fransen naar het staatje om te werken. Zij betalen allen belasting in Luxemburg, maar Luxemburg hoeft voor deze mensen niet te zorgen voor woongelegenheid, onderwijs en gezondheidszorg.
Door de beperkte omvang is praktisch heel het landje grensgebied. De BTW en de accijnzen zijn lager dan in Duitsland, Frankrijk en België. Door de massa’s die even van over de grens in Luxemburg komen tanken en massa’s alcoholische dranken, sigaretten, chocolade en komen inslaan worden deze lage tarieven ruimschoots gecompenseerd door ruime inkomsten voor de staat. Uit deze extra inkomsten valt gratis OV gemakkelijk te financieren.
Dusde financiering voor het OV zodanig realiseren dat het klimaatticket of gratis OV voir iedereen mogelijk is.
Dat kan gewoon voor een dagkaart voor diegenene()
E) die effe de som maken.
Budgetneutraal dus al ofniet de door anoniem voorgestelde financiering en vergeet niet de besparingingen inzake de schade aan mensen,(verkeersdoden,verkeersslachtoffers, luchtweginfecties etc.), natuur, klimaat (te voeren oorlogen, klimaatopwarming, verlies biodiversiteit, overstromingen, misoogsten, droogte, te hete zomers etc)
Genoeg argumenten voor klimaattickets, beter: gratis OV Bert.
Luxemburgers, duitsers, belgen, fransen nemen ook het OV voor het pendelen. Nemen bus, fiets, lopen nemen geparkeerde auto, Bert.
Kijk eens bij de grenspost Wasserbillig aan de Moezel. Een lange rij auto’s met Duitse nummerplaten uit het nabij gelegen Trier op weg naar de tankstations en de winkels net over de grens om in te slaan. Na het volgooien weer terug in de rij terug de andere kant op . Geen van deze mensen neemt de trein, de bus of de fiets.
Vervoer kost nu eenmaal geld en ik vind dat mensen daar voor moeten betalen. Te lage inkomens is een ander verhaal. Dat is een zaak van een andere inkomenspolitiek.
Gratis OV, of te lage prijzen gaat leiden tot en chaos in Nederland. Omdat het gratis is, gaat een grote meute kiskras door het land reizen, terwijl ze het helemaal niet hoeven. Dit leidt tot overvolle treinen en gedrang op de perrons met uiteindelijk hopeloze vertragingen en vastlopen van het treinverkeer. Ook het klimaat is hier niet mee gediend. Dit gaat vooral ten koste van mensen die echt moeten reizen en op tijd ergens moeten zijn. Ook al is het veel duurder, NS raakt dan echte reizigers met een daadwerkelijke bestemming kwijt aan de auto.
@bert.
Tja er zijn mensen die dief van eigen portemonnee zijn, zij die autorijden en denken door over de grens goedkoper te kunnen tanken en inkopen te doen maar ipv met OV te reizen en daardoor schade brengen aan medemens, natuur en klimaat.
Het OV wordt door iedere burger gefinancierd dan moet ook iedere burger er gebruik van kunnen maken!
Mensen met een kleine beurs reizen sowieso minder dan mensen met een gevulde beurs.
Vandaar 1e belastingschijf 0,17 % en 2e belastingschijf 0,33 % verhogen met 0,5 E accijnsheffing op 1 liter CO2 brandstof.
Rechtvaardiger kunnen we het maken en het is beter voor mens, natuur en klimaat.
Mijnheer of mevrouw Anoniem. Als u mij aanspreekt met Bert, doe dat dan onder uw eigen naam.
Ga je toch 1e klas zitten!
Doe ik ook en niet anoniem, want op mijn OV-chipkaart staat mijn naam.
Gezien klimaatbreakdown.
Klimaatticket invoeren ben het eens met anoniem.
Dan maar die 1,5 mil E gebruiken om de rechtse partijen te updaten, tot inzicht te brengen van de noodzaak van klimaatticket voor iedereen. Of rechtse kamerledenlobby’s omkopen. Die gaan toch alleen maar voor geld in hun beurs.
Gezien klimaatbreakdown.
Klimaatticket invoeren ben het eens met anoniem.
Dan maar die 1,5 mil E gebruiken om de rechtse partijen te updaten, tot inzicht te brengen van de noodzaak van klimaatticket voor iedereen. Of rechtse kamerledenlobby’s omkopen. Die gaan toch alleen maar voor geld in hun beurs.
Rail away! A way to Rail.
Geen Annemiek.
Is zij een voorstel aan het generen zijnde een unieke mix van de hier genoemde voorstellen.
Hup hup ZZP-ster!
AI, AI, aan het werk, Annemiek?!
KI,KI.
Nieuwe deuren bij de stilte coupés die wel goed sluiten
ik zit meestal in de stiltecoupe bij de eenzit bij de deur.
Heb er/zie geen problemen.
Het reizen met de trein moet aantrekkelijker worden.
Dat doe je door de prijs, betrouwbaarheid, veiligheid, op tijd rijden/aankomen vooral voor nieuwe treinreizigers.
Kunnen anoniemen niet verplaatst worden naar een subforum waar ze met elkaar in discussie kunnen gaan.
Ga in China wonen dan
@ Anoniem nummer zoveel
Je kunt toch wel ff een pseudoniem invullen?
Als je op een bepaalde pagina hetzelfde blijft gebruiken (Anoniem666 of zo), weten bezoekers/reageerders tenminste wie wie is. Enigszins. 🙂
Wat een onzinnige opmerking. Kan alleen maar een Anoniem zijn.
Het karretje terug in de trein!
Helaas maakten te weinig mensen er gebruik van. Op veel stations is voor het instappen van alles te koop.
En hoe komt het dat er weinig gebruik van werd gemaakt? Je zou zeggen: omdat er winkeltjes zijn op het station. Maar die zijn er in het buitenland ook, toch is daar vaak wel catering op intercitylijnen. En soms zelfs ook in de regionale trein, wat ik verrassend vond. Heb er ook iets gekocht. Iets wat niet verkrijgbaar was in een stationswinkeltje (ander assortiment)
Ik kijk even direct om ons heen.
In België is ook geen railcatering in de treinen. In de Duitse Regio Express met vergelijkbare afstanden als onze Intercity is ook geen railcatering.
Ons landje is gewoon stukken kleiner dan veel “buitenland”. Als je vijf uur in een trein zit, dan kun je wel onderweg wel eens behoefte krijgen aan een kopje koffie, maar hoe lang zit een Nederlander gemiddeld in de trein?
In diverse landen doet men nog altijd aan werkverschaffing, maar hier komen wij arbeidskrachten tekort.
Allerlei vergelijkingen gaan eenvoudigweg niet op. Op anonieme wijze appels met kokosnoten vergelijken.
Ik vond die Railcateraars maar storend. Zat je rustig in een stiltecoupe, dan wordt de rust verstoort op een grappig bedoeld omroepbericht dat de railcatering langs komt met vervolgens een opsomming van het complete assortiment. “Ik heb ook telefoonkaarten!” Dan stormt de verkoper ook nog eens de coupe binnen en laat dat luidruchtig merken.
Hoe zou het nu gaan met de jongens en de meisje die toen met een zware waterzak op hun rug en allerlei verkoopwaar om hun lichaam door een hobbelende trein sjokten: trappetje op en trappetje af in de dubbeldekkers? “Railcatering!”
@Bert Sitters:
> Ons landje is gewoon stukken kleiner dan veel “buitenland”.
In Europa zijn wij nummer 31 op de lijst. CH is nummer 32.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_European_countries_by_area
> hoe lang zit een Nederlander gemiddeld in de trein?
Niet veel langer of korter dan de gemiddelde Zwitser.
Toch kan de gemiddelde Zwitser wel gebruik maken van railcatering; sterker nog: de restauraties in de ICs in CH zijn beter dan die van Deutsche Bahn.
De reden hiervoor is dat de internationale treinen geïntegreerd zijn in de nationale dienstregeling. Dan rijdt er op Basel-Zürich op het hele uur een Duitse ICE en een hafuur later een SBB-IC. DIe moet dan volgens CH-opvattingen een gelijkwaardig comfort hebben. Dus restauratie.
CH is dan ook veel meer dan NL een doorreisland.
@Oscar
Wat OV betreft lijkt Zwitserland uitzonderlijk. Alles loopt daar als een horloge. Normaalspoor, smalspoor, bergbanen, trams, bussen en boten met diverse exploitanten. Alles sluit maatloos op elkaar aan. Geen uitchecken en opnieuw inchecken voor overstappen naar een andere vervoerder.
Je ziet daar genoeg reizigers in de restauratie zitten en ook nog eens bestellen. Dat is wat totaal anders toen in Nederland de restauraties in de treinen opgeheven werden.
“CH is dan ook veel meer dan NL een doorreisland.”
Dus zitten deze “doorreizigers” langer in de trein.
Nou ik zag er ook mensen die van Bern naar Lausanne gingen, heerlijk in de restauratiewagen zitten. Met een glaasje wijn aan een tafeltje. En mensen mer koffie in echte koffiekopjes. Beleving en service.
Tuurlijk kan het ook in Nederland als je van Royterdam naar Groningen of van Amsterdam naar Maastricht moet. Vroeger kon dat ook. Naar mijn mening ligt het ook mede aan de gejaagdheid van de Nederlandse tegenwoordige samenleving. Dat was vroeger ook veel minder. Hoe dan ook, Nederlandse binnenlandse treinen vind ik teruggebracht tot de basics, alleen vervoer en verder moet je niks verwachten, ookpersoneel zie je heel weinig. Zelfs de eerste klas is langzamerhand gedegradeerd tot een soort tweede klas met alleen de stoelkleur anders.
@Henny.
Een kwestie van cultuurverschil: Zwitsers maken wel gebruik van de restauratie in de trein. Nederlanders niet. Daarom zijn in de jaren ’80 de restauraties afgeschaft. Daarna kwam railcatering. Eerst met een karretje. De VIRM kreeg een serie speciale liften voor dit karretje aan beide kanten van iedere bak en de Doorlopers de doorloopkop. Was echter geen succes. Er werd maar zeer matig gebruik van gemaakt. Verder leverde het laden en het lossen van de karren vertraging op. Daarna kwam de waterzak en de ruim met snacks. Ook dat leverde onvoldoende omzet op.
De liften in VIRM zijn bij de renovatie weggehaald en ook de doorloopkoppen zijn van de koplopers verdwenen.
Kerntaak van NS is reizigers vervoeren.
de riem behangen met snacks
Ik ben een tevreden forens. Wat mij het meest opvalt is dat overstapmogelijkheden niet up-to-date zijn, zoals weergegeven in de trein. Wanneer dit wel zo zo zijn, scheelt dat m.i. ook een hoop gezeur en gezanik van reizigers. Er is zoiets als een app, alleen deze voorziet in spoedgevallen niet aan de wens.
De reis ervaring zou een stuk beter worden wanneer er fatsoenlijke Nederlandse treinen op alle trajecten zouden rijden, en niet van die hoge “buitenlandse” toestellen die slecht toegankelijk zijn voor minder validen,
Er is een treintype, die aan jouw omschrijving voldoet en dat is de Berlijntrein via Hengelo en ook deze wordt binnenkort vervangen door de moderne en gelijkvloerse Talgo treinen. De rest van de treinen zijn Nederland of ze zijn gelijkvloers. Alle sprinters en alle treinen van de regionale vervoerders zijn zeker gelijk vloers. Alleen de ICM, VIRM en DDZ zijn niet gelijkvloers en dat is ook het wat oudere rail materiaal. Deze treinen zijn volledig Nederlands
Schone en geen defecte wc in de trein
Er is ooit een ballonnetje losgelaten over betalen voor WC in de trein. Je weert dan wel een deel van de ongewenste bezoekers.
meer zitplaatsen door 1e klas af te schaffen, hier zijn vaak zitplaatsen vrij en men mag er niet gaan zitten.
Langere treinen.
Op stations de toiletten ook toegankelijk maken met muntgeld, ouderen en ook anderen hebben niet altijd pinpas, of kunnen niet contactloos betalen.
“ouderen hebben niet altijd pinpas, of kunnen niet contactloos betalen”
Ik dat soort ouderen niet, lijkt me meer een opmerking van 20 jaar geleden.
NS beweert steeds, dat voor eersteklas-reizigers de tweede klas geen alternatief is. “Die zijn we dan kwijt, zegt NS.
Juist meer zitplaatsen in de eerste klas en controle. In drukke treinen moeten reizigers met een eerste klas kaartje staan. Dan maar de auto, zal dan gedacht worden.
Meer zitplaatsen in de eerste klas voor steeds minder eerste klas reizigers???
Ja, want deze worden de trein uitgejaagd. Vieze toiletten, graffiti, troep, herrieschoppers zonder eerste klaskaartje enz. enz. Velen nemen de files maar voor lief.
Als NS een goed 1e klas product aanbiedt, komen er ook meer 1e klasreizigers. Als je een inferieure 1e klas aanbiedt waar iedereen gaat zit als het druk is, maar er niet voor betaalt, lopen 1e klasbetalers weg.
betere toegang voor fietsers perron te laag of de treindrempels te hoog een ramp als je met bagage de trein in wilt
Minder fietsen in de trein zou ook helpen.
Meer fietsplaatsen in de trein. Trein en fiets kunnen een dreamteam zijn.
Het lijkt me een prima idee als dit geld gebruikt wordt om de organisatie van het vervangend vervoer bij werkzaamheden en verstoringen te verbeteren.
Daar hebben bijna alle treinreizigers regelmatig mee te maken.
Vroeger was het goed, maar nu faalt het ook door personeelstekorten. Afgelopen zomer zag ik veel Kroatische bussen rondrijden als trein vervangend bus vervoer. Dit is mijninziens wel een teken dat de NS de problemen probeert aan te pakken. Of het een gelukt of mislukt experient is weet ik niet, want ik heb er geen gebruik van gemaakt.
Ik blijf erbij dat de overheid een visie moet gaan ontwikkelen hoe om te gaan met de personeelstekorten en de enorme vraag naar zorg de komende 25 jaar. Want vervoerders, instellingen en bedrijven zijn op individueel niveau niet in staat om de problemen op te lossen en er zouden gewoon politieke keuzes gemaakt moeten worden,
De personeelstekorten worden veroorzaakt door de enorme nivellering via de belastingen waardoor hard werken niet meer loont. Iedereen wil parttime werken omdat je met meer uren alles kunt inleveren bij de belastingen in het kader van het nivelleringsbeleid.
Wat is ergerlijker dan een trein die maar een keer per uur rijdt? Nou? Een trein die niet aansluit! Ik heb het dan niet over 10 of 15 minuten maar over 28-32 minuten. Het wemelt ervan.
Te gauw maakt NS zich ervan af met het verhaal van perroncapaciteit, of dat de slechte aansluiting voor de ene reiziger een goede aansluiting voor de ander is. Echt onzin.
Mijn tip dus: roep een projectgroep in het leven die al die miskleunmen met aansluitingen inventariseert en oplossingen zoekt. Kan nog net voor de volgende dienstregeling.
Veel mensen uit het oosten, zuiden en noorden komen ook graag naar Amsterdam om naar de Afas Live (binnenkort James Blunt), de Ziggo Dome (laatst bv.Madonna) en Johan Cruyff Arena (Europese wedstrijden waar er veel beginnen om 9 uur en de Toppers).
Nu moeten al die mensen, jong of oud, gezond of minder mobiel, rijk of arm, rijbewijs of geen rijbewijs, allemaal verplicht met de auto.
Bij velen kan of lukt dat niet.
Alles is georiënteerd op Utrecht en omgeving.
Wil je bijvoorbeeld vanaf de Bijlmer Arena vertrekken richting Almelo, dan is 11 uur of half 12 erg vroeg voor de laatste trein.
Ik ken iemand die zo graag daar was, maar voor 1x een duur hotel moest nemen om bij de Ziggo te kunnen zijn.(ouder iemand en minder mobiel)
Zijn er meerdere dingen tegelijk, is het helemaal dringen en rennen en hopen dat je de laatste trein hebt. Bovendien is de overstap Amersfoort altijd te kort en spannend. Gemist??? Dan overnachten in Amersfoort. Bij een latere trein nog zou je weer speling hebben.
Vanaf Duivendrecht precies hetzelfde probleem.
Nu moet ik zelf naar Wierden, dus dat is 11.uur of bijv 10 voor half 12 vertrek laatste trein.
Vanaf Zwolle richting noord of oost kom je niet meer thuis. Vanaf Deventer richting Zuid of oost ook niet.Graag latere tijden overstappunten voor de rest van het land. En Amersfoort eindelijk eens veranderen. Scheelt ook veel drukte en gedrang.
Tip…ga zelf eens om die tijd rennen om de trein te halen en rijd richting oost, noord of zuid. Dan krijg je echt dat frustratie gevoel.
Hoop van harte dat hier iets mee gedaan kan worden. Ook mensen uit de rest van het land gaan door de week of weekend graag uit😉
Dus vanaf 00.30 uur treinen vanuit Amsterdam Arena naar het Zuiden, Oosten en Noorden organiseren.
Gewoon dagelijks laten rijden.
Moet gewoon geregeld worden.
We betalen niet voor nix belasting.
Zuiden: Maastricht.
Oosten: Hengelo
Noorden: Assen en vandaar trein naar Leeuwarden, Groningen.
of touringcar stopplaatsen die voor 20 euros je naar het noorden, oost, zuid brengen.
Vertrek: 00.15 uur.
Misschien moet je eens gaan klagen bij de organisatoren dat ze hun evenementen op normale tijden moeten laten beginnen. In de VS beginnen concerten om 19 uur en zijn ze uiterlijk 22 uur afgelopen zodat iedereen op tijd naar huis kan.
combinatie.
Zo’n Ziggo Dome Express heeft alleen kans van slagen, als je daar parkeren in een grote straal rond het complex onmogelijk wordt. Je krijgt dan wel het probleem van het schoonmaken van de deze treinen en het regelmatig herstellen van de schade.
Verder is het de vraag of de belastingbetaler het uitgaanspubliek moet subsidiëren. Wellicht heeft Ziggo er oren naar om zoiets met Arriva op te zetten: een trein met muziek. Arriva begeeft zich op al de nachtmarkt.
Meer personeel van beveiligingsbedrijven inzetten voor € 1,5 miljoen op bepaalde uren op risicolijnen.
Laten ze dergelijke medewerkers ook bevoegdheden geven om te controleren.
Misschien kan NS de reiziger meer gaan betrekken bij ideeën omtrent wijziging in de dienstregeling welke kostenbesparend en klantgericht kunnen werken. Roep mensen op voor dergelijke ideeën. Dan kan gericht op hun eigen regio. Trek b.v de sprinter van Groningen- Zwolle door naar Utrecht. En niet direct zeggen dat dit niet mogelijk is maar gaan onderzoeken wat wel mogelijk is.
Het is misschien aardig maar het voorbeeld dat u geeft niet.
Wie zit er te wachten op een directe sprinter van Groningen naar Utrecht?
Weer zo’n domme reactie. Gaat misschien over dat jijzelf er niet op zit te wachten. Hoeveel mensen zijn er benadeeld dat ze er geen rechtstreekse verbindingen zijn tussen b.v Beilen en het westen. Altijd maar overstappen in Zwolle. Vooral ouderen. En dan maar hopen dat je een zitplaats kunt krijgen tussen de menigte in Zwolle> vooral ouderen.
In elk geval was mijn boodschap: laat mensen zelf meedenken. Laat ze komen met ideeen
Over dom gesproken: hoeveel mensen willen vanaf Beilen naar het westen? Kun je daar ieder half uur en trein voor laten rijden. Gaat in Zwolle overstappen op de Intercity niet sneller.
In principe zou het kunnen, maar dan houd je i Zwolle een haltetijd van 15 minuten in zuidelijke richting en 16 minuten in noordelijke richting. Nadelen is dat je storings- en vertragingsgevoelige trajecten aan elkaar knoopt en er op verschillende delen van het lange traject een heel andere vervoersvraag is, waardoor je eigenlijk nooit tot een passende materieelinzet komt.
Overigens hoef je vanuit Beilen niet over te steppen in Zwolle. Dit kan ook in Meppel. De intercity naar Utrecht komt op hetzelfde spoor.
Met de mogelijke variant die Annemiek aangeeft ben je echt een half uur langer onderweg.
De krapte in de treinen is een ander verhaal. Er moeten gewoon meer bakken ingezet worden.
over te stappen
@Bert Sitters. Wie van Beilen naar Utrecht wil, kan in het ene halfuur overstappen te Meppel. In het andere halfuur moet de reiziger die in Meppel overstapt dat in Zwolle nog eens doen.
@Annemiek.
Dan kiest de reiziger uit Beilen met bestemming Utrecht die in Meppel wil overstappen in plaats van Zwolle toch ten trein die om 2 minuten over het hele uur uit Beilen vertrekt.
Reizigers met bestemming Lelystad, Almere, Amsterdam-Zuid, Schiphol, Leiden en Den Haag die in Meppel willen overstappen kunnen om 2 minuten over het halve uur uit Beilen vertrekken.
Via de NS-app moet bij iedere trein op ieder station duidelijk te vinden zijn waar op het perron de trein precies stopt en waar de deuren komen naar:
de eerste klas;
de invalideplaatsen;
de fietsplaatsen;
de ruimte voor kinderwagens;
waar nog voldoende zitplaatsen vrij zijn.
Op grote stations zou dit ook met een elektronisch bord op de perrons kunnen worden aangegeven. Een duidelijk knipperlicht geeft aan waar de vrije zitplaatsen zijn. De reizigers kunnen zich daar naar toe begeven. Reizigers die een hekel hebben aan fietsen in de trein weten dan dat ze niet naar de fietsdeuren moeten gaan.
Staat iedereen die zo’n app heeft, op dat ding te kijken.
En als de informatie niet klopt dan staat/voelt men (zich) verloren.
Zo vaak meegemaakt en wat dat voor oponthoud, toestanden met zich meebrengt. Je wilt het niet weten.
Zo’n elektronisch bord is een mogelijk service-idee echter hier geldt ook wordt er dan de juiste informatie weergegeven.
Welke “Anoniem” zegt dit.
Praktisch iedere treinreiziger reist met een IPhone op zak. Velen zijn er druk in de weer mee. Dus moet men gemakkelijk de weg kunnen vinden. Het moet wel gebruiksvriendelijk zijn.
Vanzelfsprekend moet de informatie kloppen, anders is het geen informatie, maar desinformatie.
Niet iedereen heeft een mobiel.
Dat met die correcte informatie kloptnmaar het is vaak niet zo.
Mensen communiceren niet, zijn slaaf van de app info missen daardoor treinen, aansluitingen,
Hele groepen mensen zien schuiven over het perron.
De werkelijkheid is toch ietjes anders bert.
Disclaimer: dit betreft geen desinformatie
Dat ik dit deel is omdat ik zoveel onderweg ben in DE; NL; BE; LUX. Zie het bijna dagelijks.
Je kunt anoniem nog zoveel beweren, maar klopt het echt dat je zoveel onderweg bent?
@bert.
Jazeker nu vanuit Amsterdam over heerlen, momenteel op station Eindhoven naar Keulen.
Tja, ik heb train-office.
Trein is nu 19.08 vertrokken uit eindhoven.
Bezettingsgraad 17%.
Ik verplaats me met fiets, lopend en bahncard100 en Dalvrij.
Dagelijkse mobiliteit voor 16 E.
Tijd voor lezen boek, internet, filosoferen, gesprek enz.
In jouw dromen kun je veel reizen
Ervoor zorgen dat ook de mindervaliden onbeperkt kunnen reizen zonder al teveel obstakels en voorbereidingen om überhaupt gebruik te kunnen maken van het openbaar vervoer.
Het spoor tussen Deventer en Olst verdubbelen (nog een stuk enkel spoor), dan kan op de IJssellijn meerdere treinen rijden, waardoor men ook een echte intercity kan laten rijden (Zwolle, Deventer, Zutphen, Arnhem, Nijmegen, ‘s-Hertogenbosch, Tilburg, Breda, Roosendaal, Middelburg en Vlissingen). De stoptreinen (Sprinters door NS genoemd) van Zwolle naar Arnhem, Van Arnhem naar ‘s-Hertogenbosch en vanuit daar naar Roosendaal. Gevolgd door Roosendaal naar Vlissingen.
Gezien de forse toename van het aantal el.fietsdiefstallen uit de bewaakte fietsenstalling zou je op de stations kluisjes voor de fietsaccu kunnen plaatsen .
Daarmee zijn de gestalde fietsen minder interessant om te stelen , de fietser hoeft niet met een losse fietsaccu te zeulen en voor dieven is het ondoenlijk om de juiste fiets aan de juiste accu te koppelen.