fbpx

NS herziet eigen rol op regionale spoormarkt

30 apr 2015 13:09

NS herziet de rol op de spoormarkt in de regio en neemt daarover binnenkort een besluit. Dat kondigde topman Timo Huges donderdag aan in een hoorzitting in de Tweede Kamer. Het treinbedrijf richt zich volgens hem vooral op het vervoer op het hoofdrailnet.

NS heeft voor de komende tien jaar een alleenrecht op het hoofdrailnet. Samen met spoorbeheerder ProRail "hebben wij de handen er aan vol om deze verantwoordelijkheid goed in te vullen´´, zei Huges. De rijksoverheid bepaalt steeds in zogeheten vervoersconcessies welk bedrijf waar actief mag zijn.

Vorig jaar
Al bij zijn aantreden gaf Huges aan dat de focus meer op Nederland zou komen te liggen, en minder op het buitenland. Ook gaf Huges vorig jaar al aan dat de focus op het hoofdrailnet zou komen. De topman benadrukte echter ook dat dit niet hoefde te betekenen dat NS niet meer mee zou doen aan andere concessies.

Winnaar
Nu lijkt Huges van voornemens om in de toekomst niet meer mee te bieden op regionale spoorconcessies. Wel gaf hij aan dat hij lopende offertes, zoals tussen Zwolle – Enschede / Kampen niet zal terug trekken. Afgelopen jaar won NS ook al de concessie Gouda – Alphen a/d Rijn. Net als de Limburgse concessie, maar daar is door een schandaal nu een streep door gekomen.

Gelijk speelveld
Volgens concurrenten van de NS die meedingen naar een vergunning op regionale lijnen, zoals Arriva en Connexxion, moet er een speelveld komen waar iedereen gelijke kansen heeft. Nu hebben de regionale vervoerders vaak geen mogelijkheid te winnen van NS of haar dochters, aldus Arriva-directeur Anne Hettinga.

NS uitsluiten
Topman Bart Schmeink van Connexxion stelde dat de ov-markt nu  "zeer imperfect´´ is en dat de NS daar samen met dochteronderneming Qbuzz (busbedrijf) een "hele scheve positie´´ in inneemt. Wat hem betreft, moet de NS worden uitgesloten van deelname aan de regionale concessiemarkt. Ook is er volgens Schmeink een duidelijke toezichthouder nodig.

Gedonder
Ook Huges constateerde dat de ov-markt bij lange na niet optimaal werkt. "We zijn elkaars partner, maar ook elkaars concurrent.´´ Volgens de NS-topman leidt dat tot verwarring en te veel rechtszaken nadat trajecten zijn gegund aan een partij. Hij vindt dat er vooraf afspraken moeten worden gemaakt over het speelveld om te voorkomen dat er achteraf "gedonder´´ komt waar reizigers niets aan hebben.

Limburg
Huges ging kort in op de situatie bij Qbuzz/Abellio, dat gerommeld heeft met een aanbestedingsprocedure van het openbaar vervoer in Limburg. Daarbij zijn ernstige onregelmatigheden aan het licht gekomen. "Dit gaat tegen alles in waar NS voor staat´´, zei Huges. Daarom heeft NS ingegrepen bij Qbuzz en wordt bekeken waarom het mis heeft kunnen gaan en welke maatregelen moeten worden genomen om zoiets in het vervolg te voorkomen. "Op dit moment past ons bescheidenheid," aldus de topman.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.